En ole oikeusoppinut mutta olen ollut sillä kannalla että lentokentillä pakkotestaamisen mahdottomuus on tulkinta-asia eikä lain kirjaimen sanelema. Tässä ketjussa on aiheesta selvästi minua enemmän tietäviä mm.
@DAF ja
@Lätty-ylämummo . Kuitenkin joskus herää epäilys, että oikeusoppineet hirttäytyvät liiaksi kiinni siihen omaan tulkintaansa, kun usein etukäteen "mahdottomia" asioita päädytään kuitenkin toteuttamaan. En tiedä onko tällaisesta kysymys pakkotestauksen osalta ja täytyy heti antaa tunnustusta, että esim.
@DAF oli aivan oikeassa keväällä kun keskustelu ketjussa kävi kuumana kansalaisten liikkumisen rajoittamisen osalta.
Kävimme nimimerkin
@Lätty-ylämummo pientä keskustelua pakkotestaamisen mahdottomuudesta josta viestini alla.
Nyt minulle oli sen verran breaking news -osastoa oikeuskansleri Tuomas Pöystin kannanotto äskettäin Ykkösaamussa (
Ykkösaamu | Audio Areena) 12 minuutin kohdilla:
"Aluehallintovirastolla on ollut toimivalta kokoajan määrätä terveystarkastuksia ---
minun ja ymmärtääkseni oikeusministeriön käsitys on ollut koko ajan se, että ne voidaan määrätä myös isolle ryhmälle ihmisiä mutta aluehallintovirastot ovat aika tiukasti tähän asti noudattaneet sellaista tulkintaa joka lähtee siitä, että pitää olla yksilöperusteinen peruste..."
Pöystin mukaan on myös aihetta keskustella jälkikäteen hallinnon toimintatavasta koska AVI-ja kuntatasolla on
velvollisuus ryhtyä toimenpiteisiin jos tartuntataudin leviämisen vaarasta on tieto. Eikä viranomaista pitäisi erikseen joutua ohjeistamaan tällaisiin toimiin ja on syytä varoa ettei päädytä hallintoon joka ei toimi kuin yksityiskohtaisia ohjeita saatuaan.
Voi hyvin olla että minulta on mennyt tämä kuvio ohi ja asia on ollut koko ajan selvää, mutta olen itse kovasti saanut sellaisen kuvan aiemmista keskusteluista että pakkotestaamista on pidetty nimenomaan lain kannalta mahdottomana perusoikeuksien rajoittamisena. Tämän tiedon valossa osa hallitukselle kaadetusta likasangosta kuuluukin siis aluehallintoviranomaisille.
Juuri noin, boldauksesi oikeusministeriöstä on ytimessä.
Aluehallintovirasto on kieltäytynyt kunniasta vedoten:
" Nykyisen tartuntatautilain mukaan aluehallintovirasto ei voi tehdä ihmisjoukkoa, esimerkiksi kaikkia tietystä maasta tai tietyllä kulkuvälineellä tulevia matkustajia, saati kaikkia rajanylityspaikoille ulkomailta tulevia henkilöitä koskevaa ns. massapäätöstä testiin osallistumisen pakollisuudesta. Päätös pitäisi tehdä jokaisesta testattavasta henkilöstä erikseen."
Tiedote on Aluehallintovirastojen johtajien allekirjoittama, eikä viitteissä ole mainintaa lausunnosta, tai tulkinnasta, johon he nojautuisivat. Viraston ikioma päätös kokonaisuutena tuolla:
Maahan tulevien matkustajien koronatestaus on herättänyt runsaasti keskustelua viime aikoina. Toimivaltamme, kuten muidenkin viranomaisten valtuudet koronapandemian torjunnassa, on määritelty tartuntatautilaissa. Nyrkkisääntönä...
avi.fi
Nyt sitten taikaviitta on kääntynyt, ja keskiviikkona 24.2. tupsahti AVI:n uusi linjaus:
Aluehallintovirastot valmistelevat päätöksiä tartuntatautilain pykälän 15 mukaisista määräyksistä. Päätöksillä kunnat velvoitetaan järjestämään terveystarkastukset rajanylityspaikoilla. Jokaisen maahantulijan edellytetään osallistuvan terveystarkastukseen koronatartunnan mahdollisuuden selvittämiseksi.
avi.fi
Tämä perustuu siihen aivan samaan Tartuntatautilakiin, joka on ollut voimassa 2017 lähtien, ja jonka perusteella aiemmin testausta ei voitu tehdä. Mikään muu ei ole muuttunut, kuin AVI:n oma kanta.
Syitä aiempaan pelleilyyn en tiedä. Yksi syy voi olla kuntien resurssipula, koska kunnat joutuvat tuon toiminnan järjestämään. Vapaavuori käytti eilen ruutuaikansa tuosta resurssipulasta itkemiseen. Rahasta homma ei jää kiinni:
"
STM muistuttaa ohjeessaan vielä, että hallitus on sitoutunut korvaamaan covid-19-epidemiaan ja rajanylityspaikkojen terveysturvallisuuteen liittyvät välittömät ja kohtuulliset kustannukset kunnille ja sairaanhoitopiireille niin kauan kuin tautitilanne ja hybridistrategian toimeenpano sitä edellyttävät."
Täällä on käyty keskustelua hallituksen syksyllä Tartuntatautilakiin tekemästä muutosehdotuksista, joilla olisi koitettu saada AVI:n painetta aloittaa testaukset. Laki on alunperin päin helvettiä kirjoitettu, eikä sen paikkaaminen onnistunut Perustuslakivaliokunnan tyrmätessä sen täysin, jolloin hallitus joutui vetämään esityksensä pois. Mutta tuolla ei ole mitään tekemistä sen tosiasian kanssa, että voimassa laissa on ihan riittävät paukut, AVI:lla ja kunnilla on lain suoma oikeus ja velvoite testaamiseen. Nyt tietysti jonkun pähkinänmutustajan on pakko päästä rajalle kieltäytymään testistä perusoikeuksiinsa vedoten, mutta näille pelleille on laissa onneksi huomioitu ihan hyvät seuraamukset alkaen eristämisestä päätyen sakkoihin.
Terveystarkastus voidaan määrätä pakolliseksi, mutta testiin voida pakottaa. Mutta jos et suostu testiin, niin eristetään ja sakotetaan.
Tuomas Pöysti
@thpoysti
·
12. elok. 2020
"Tartuntatautien torjuntatyöstä vastaavat tartuntatautilain mukaiset viranomaiset.
Terveystarkastuksen määrääminen ja karanteeni perustuvat riittävän yksilölliseen ja perusteltuun epidemiologiseen ja lääketieteelliseen harkintaan. Hallitus ei tee lääketieteellistä arviota."
Ja nyt:
Pöystin mukaan on myös aihetta keskustella jälkikäteen hallinnon toimintatavasta koska AVI-ja kuntatasolla on
velvollisuus ryhtyä toimenpiteisiin jos tartuntataudin leviämisen vaarasta on tieto
Ja tälläisten vempuloitten kanssa hallituksen pitää sitten tehdä töitä, Ei kateeksi käy. En yleensä ole kostonhimoinen, mutta nyt toivoisin todellakin käytävän hyvin huolellinen keskustelu AVI:n viranhaltijoiden vastuista ja velvollisuuksista. Se on aivan välttämätön, jotta saadaan joku roti niskoittelevalle viranhaltijalle. Nämä nyt jurputtaneet linnaan, ilman ehdollista.