En ole oikeusoppinut mutta olen ollut sillä kannalla että lentokentillä pakkotestaamisen mahdottomuus on tulkinta-asia eikä lain kirjaimen sanelema. Tässä ketjussa on aiheesta selvästi minua enemmän tietäviä mm.
@DAF ja
@Lätty-ylämummo . Kuitenkin joskus herää epäilys, että oikeusoppineet hirttäytyvät liiaksi kiinni siihen omaan tulkintaansa, kun usein etukäteen "mahdottomia" asioita päädytään kuitenkin toteuttamaan. En tiedä onko tällaisesta kysymys pakkotestauksen osalta ja täytyy heti antaa tunnustusta, että esim.
@DAF oli aivan oikeassa keväällä kun keskustelu ketjussa kävi kuumana kansalaisten liikkumisen rajoittamisen osalta.
Kävimme nimimerkin
@Lätty-ylämummo pientä keskustelua pakkotestaamisen mahdottomuudesta josta viestini alla.
Nyt minulle oli sen verran breaking news -osastoa oikeuskansleri Tuomas Pöystin kannanotto äskettäin Ykkösaamussa (
Ykkösaamu | Audio Areena) 12 minuutin kohdilla:
"Aluehallintovirastolla on ollut toimivalta kokoajan määrätä terveystarkastuksia ---
minun ja ymmärtääkseni oikeusministeriön käsitys on ollut koko ajan se, että ne voidaan määrätä myös isolle ryhmälle ihmisiä mutta aluehallintovirastot ovat aika tiukasti tähän asti noudattaneet sellaista tulkintaa joka lähtee siitä, että pitää olla yksilöperusteinen peruste..."
Pöystin mukaan on myös aihetta keskustella jälkikäteen hallinnon toimintatavasta koska AVI-ja kuntatasolla on
velvollisuus ryhtyä toimenpiteisiin jos tartuntataudin leviämisen vaarasta on tieto. Eikä viranomaista pitäisi erikseen joutua ohjeistamaan tällaisiin toimiin ja on syytä varoa ettei päädytä hallintoon joka ei toimi kuin yksityiskohtaisia ohjeita saatuaan.
Voi hyvin olla että minulta on mennyt tämä kuvio ohi ja asia on ollut koko ajan selvää, mutta olen itse kovasti saanut sellaisen kuvan aiemmista keskusteluista että pakkotestaamista on pidetty nimenomaan lain kannalta mahdottomana perusoikeuksien rajoittamisena. Tämän tiedon valossa osa hallitukselle kaadetusta likasangosta kuuluukin siis aluehallintoviranomaisille.