Jännä juttu, että niin Raumalla kuin Rauman lähellä Laitilassa näitä alkoi tulla ilmi samaan aikaan eli hyvin hyvin suurella todennäköisyydellä syy on näissä ulkomaisissa työntekijöissä.
Totta kai tulee kun niissä altistumisajat ovat kaikista pisimpiä eivät niitä mitään vartin lähikauppareissu joista julkisuudessa varoitetaan, että täällä saatoit altistua.
Viimeisimmän tiedon mukaan HUS:n alueella vieraskielisten ja ulkomaisten osuus tartunnoista on yli 30%.
Jos tartuntoja ei tule rajojen yli kuten Raumalle tuli niin ei siellä Raumalla ole edes niissä majoitusparakeissa tartuntoja.
Nyt nämä tartunnat lasketaan "koti tai työpaikkatartunnoiksi" vaikka ne ovat todellisuudessa sitä ulkomaan tuontia.
Hallitus
ei ole halunnut testata rajoilla kuten hyvin tiedät jo nykyinen tartuntatautilaki mahdollistaa pakko testaukset ja karanteenit mutta sitä ei ole haluttu tehdä kun ei saada rajoittaa kansalaisia.
Ei pakkotestaus ole laitonta siihen on laki, jota hallitus ei halua hyödyntää.
Jos hallitus haluaa niin AVI tekee niin kuin hallitus haluaa kun se hallitus koostuu ministereistä, jotka johtavat niitä ministeriöitä. Hallitus on sen sijaan halunnut puuhastella ja rajoittaa ihmisten elämää rajojen sisäpuolella mutta näiden rajoitusten teho on kuten huomattu heikko kun rajoista pääsee tuollaisia tartuntamääriä sisälle.
Siksi kun rajoilla olisi ollut testit ja sen jälkeen pakolliset karanteenit.
Tiedät itsekin mikä Suomen tilanne oli kesällä tai alkusyksystä hallituksella oli avaimet tilanteen ratkaisemiseen mutta ei halua.
Lainsäädäntö mahdollistaa pakkotestit ja karanteenit, ongelma on ollut vain hallitukset kyvyttömyys tehdä päätöksiä.
Sen sijaan Sanna ja kumppanit itkevät siitä kuinka Vapaavuori laskee oikeasti kokonaisvaikutusta kun avaa kouluja, toisin kuin hallitus haluaisi. Nyt tämä Sannalle ideologinen kamppailu kun joku vastustaa hänen tahtoaan.
Jos tässä vielä siirretään vaaleja kuten demarit varmasti toivovat he ovat puolueena suurin kärsijä kun heidän äänestäjien keski-ikä on yksikorkeimmista niin rajoitteiden ja niistä saatujen hyötyjen panos/tuottosuhde on täysin älytön.
Saanko lähteen tuohon 30% itse en löydä?
Jos Raumalla x-määrä ihmisiä tulee rajan yli tuoden viruksen työ- ja asuinpaikkaansa, niin eikö ole oikein kirjata x-määrä tuonniksi, ja loput tartunnan saannin mukaan työpaikalla tai samassa taloudessa saaduiksi tartunnoiksi?
En usko, että koko sakki oli yhtä aikaa kotimaassaan käymässä, ja tulivat kaikki viruksen kanssa takaisin. Mutta erinomaisen hyvä muistutus tämä on siitä, kuinka tärkeää tuo rajalla testaaminen on.
Kiitos
tuosta linkistä. Nyt minäkin näen ensimmäistä kertaa, mikä on AVI:n selitys toimettomuudelleen:
"AVI:en perusteluna on ollut se, että tartuntatautilain mukaan aluehallintovirasto ei voi tehdä esimerkiksi tietystä maasta tulevaa ihmisjoukkoa koskevaa massapäätöstä testiin osallistumisen pakollisuudesta."
Omaan silmään omituinen kanta, koska juuri tuollaista päätöstä AVI:lta ei kai kukaan odotakkaan, vaan sitä että tietyssä kulkuneuvossa rajan ylittävät tarkastetaan:
15 §
Kohdennetut terveystarkastukset
"Aluehallintovirasto voi määrätä järjestettäväksi toimialueensa jollakin paikkakunnalla tai tietyssä työpaikassa, laitoksessa, kulkuneuvossa tai vastaavassa paikassa oleskeleville terveystarkastuksen, jos tarkastus on yleisvaarallisen tartuntataudin leviämisen estämiseksi tarpeen. Terveystarkastukseen osallistuminen on vapaaehtoista."
16 §
Pakollinen terveystarkastus
"Aluehallintovirasto voi päättää, että 14 ja 15 §:n mukaiseen terveystarkastukseen osallistuminen on pakollista, jos se on yleisvaarallisen tartuntataudin tai yleisvaaralliseksi perustellusti epäillyn tartuntataudin leviämisen ehkäisemiseksi välttämätöntä."
Nyt useammalla laista jotain ymmärtävällä suulla on avauduttu siitä, että miksi voimassa olevaa lakia ei ole käytetty.
Miten AVI voi kieltäytä täyttämästä sille laissa määritettyä tehtävää?
Miksi tämä ei tunnu ketään kiinnostavan?
Vastaus lienee selvä; AVI
voi, mutta sen ei ole pakko. Laki ei velvoita, vaan antaa mahdollisuuden.
Ja mitäkö hallitusta meidän on tästä hienosta laista kiittäminen?
93 §
Voimaantulo
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä maaliskuuta 2017.
Lain 48 §:ää sovelletaan kuitenkin vasta vuoden kuluttua tämän lain voimaantulosta.
Tällä lailla kumotaan tartuntatautilaki
(583/1986).
74. Sipilä | 29.5.2015 - 6.6.2019 | 1470 | Keskusta | Enemmistö |
Mutta miksi hallitus ei laita AVI:a hommiin?
Tai siis ministeriöt, joille AVI:en ohjaus kuuluu?
"Sosiaali- ja terveysministeriö on
yrittänyt ohjeistaa aluehallintoviranomaisia ja kuntia pitkin syksyä käyttämään olemassa olevia tartuntatautilain pykäliä niin, että kaikki Suomeen saapuvat lento- ja laivamatkustajat olisi voitu testata.
Muuntoviruksen Suomeen rantautumisen seurauksena STM lähetti keskiviikkona (3.2.) alueille ohjauskirjeen, jonka mukaan kaikki rajojen yli saapuvat matkustajat pitää testata."
Ei hetkauta AVIA. Ei nappaa. Voi, mutta ei ole pakko. Voi voi.
Kyllä mun silmään näyttää hieman siltä, että hallitus ja sen ministerit ovat jotain yrittäneet.
Eli väitteesi siitä, että eivät ole tehneet mitään, on paskapuhetta.
Mutta noi AVI:t vois muuttaa koronamuseoiksi, hitsata alaovet kiinni, ja katkaista sähköt.
Jos tämä case jotain hyvääon tuonut, niin kyllätämän seurauksena suurempilakiremontti on tarpeen. Siinä joudutaan todennäköisimmin kajoamaan perusoikeuksiinkin, joten valmistelutyö on tehtävä erittäin huolellisesti ja harkiten, ajan kanssa.
Tuo Sipilän hallituksen paskoma ripuli on varoittava esimerkki, ja samaa shittiä ei kait kaipaa kukaan.