Eikähön tämä(kin) ole yksilöllistä? Toiset sairastavat koronan tietämättään, toiset saavat influenssasta pahoja jälkioireita ja myös päinvastoin. En missään tapauksessa halua edelleenkään vähätellä koronan vaarallisuutta, mutta tällaiset yksittäiset esimerkkitapaukset eivät mielestäni ole relevantteja nostaa esille, kun puhutaan alkuperäisen viestin mukaisesti lapsiin ja nuoriin kohdistuvista haittailmiöistä Vantaan kaupungissa. Luulenpa (ja myös tiedän), että vuosittain monet saavat vakaviakin jälkioireita pelkän influenssan seurauksena, mutta näistä uutisointi ei ole ollut mediaseksikästä eikä tule olemaankaan.
Alkuperäiseen viestiin en ota kantaa, koska itse en tunne tuota aihetta. Mutta tuo aasinsillalla tullut koronan pitkäaikaisvaikutukset ovat minusta sellainen, että niistä on hyvä keskustella.
Influenssasta saa moni vakavia oireita, ja tiedän itsekin tapauksia, joissa perusterve ja suhteellisen nuori henkilö on joutunut sairaalahoitoon keuhkokuumeen vuoksi. Minulle tuo on lähipiirin riskiryhmäläisten suojauksen lisäksi toinen merkittävä syy ottaa influenssarokote.
Olen itse näiden mediassa esitettyjen tapausten valossa kuitenkin sitä mieltä, että oli kyse kuinka mediaseksikkäästä viruksesta tahansa, niin nämä koronan pitkäaikaiset oireet ovat yllättävän yleisiä, ja ne ovat juuri ne, mitkä tekevät tästä ikävän sairauden verrattuna influenssaan. Ja ne ovat juuri niitä, minkä vuoksi itse suhtaudun "pelonsekaisella kunnioituksella" tähän tautiin. Kuolema ei ole relevantti mittari tällä iällä.
Mediuutisissa tästä taudinkuvasta.
Tutkimuksissa havaittiin, että vaikka koronan olisi sairastanut hyvin lievänä, jälkioireet saattavat silti olla vakavat.
www.mediuutiset.fi