2. Pitkäaikaisvaikutkset ovat mahdollisia monien flunssavirusten yhteydessä
Kovasti vaikuttaa täällä olevan muodissa vähätellä "peruslenssua", mutta - kyllä - peruslenssuvirukset influenssasta puhumattakaan voivat koronan tavoin aiheuttaa pitkäaikaisvaikutuksia kuten esimerkiksi lihasheikkoutta, kuulovaurioita tai keuhkojen alentunutta suoristuskykyä. Myös keuhkokuumeet ja sydänlihastulehdukset ovat mahdollisia.
Koronaviruksessa nämä ovat mahdollisesti todennäköisempiä, mutta perusteita millekään mystifioinnille ei ole. Ehkä kannattaisi siirtyä koronaviruksen ylipelkäämisestä ja mystifioinnista sekä "peruslenssun" vähättelystä sinne välimaastoon: jokaista tartuntatautia kannattaa itsensäkin takia pyrkiä välttämään, koska virus vaikuttaa kehossa aina arvaamattomasti ja sairastaminen on ikävää. Marginaalitodennäköisyyksiä ei kuitenkaan kannata alkaa pelkäämällä pelkäämään.
Ensin kiitokset, viestisi oli kokonaisuutena hyvin ansiokas. Etenkin tässä kappaleessa tuo painotus "välimaastosta" on hyvin sanottu. Tuo olisi hyvä periaate, mutta toisinaan keskustelua leimaa tällainen "pioneereille olen fascisti, ja fascisteille pioneeri" -tyylinen vastakkainasettelu, mihin varmaan jokainen ajautuu välillä tahtomattaan mukaan.
Minua itseäni koronaviruksessa huolettaa se, että virus tuntuu vaikuttavan koko elimistöön, ja nämä viime aikoina uutisissa olleet tapaukset, joissa lääkärit ovat kertoneet pitkäaikaisoireita esiintyvän jopa lievän koronan sairastaneilla, ja oireet ovat joissain tapauksissa kestäneet yli puoli vuotta. Minä en ole kuullut sellaisesta, että lieväoireinen influenssa, saatika normiflunssa, aiheuttaisi tuollaisia kuin hyvin harvoin, ja silloin selityksenä on usein sydänlihastulehdus tai krooninen väsymysoireyhtymä. Koronan pitkäaikaisoireisiin liittyvä väsymys ja "aivosumu" voi hyvinkin olla tätä jälkimmäistä, tai ainakin tämän suuntaisia arvioita luin joskus aihetta käsitellleestä artikkelista.
Oma käsitykseni, mikä toki voi olla väärä, on, että koronaviruksessa nuo vakavat jälkioireet eivät ole erityisen yleisiä, mutta ne ovat kuitenkin selvästi yleisempiä kuin influenssan jälkioireena tulevat vastaavat. Influenssan seurauksena voi hyvinkin tulla rajuja jälkitauteja, mutta tällaisia useamman kuukauden mittaisia väsymyksiä tai "aivosumuja" harvemmin tulee. Jos taas tällaisia esiintyy, niin medialla olisi tuhannen taalan paikka tehdä myös näistä tapauksista uutisia, jotta influenssarokotteita otettaisiin enemmän, ja tautiin suhtauduttaisiin asiaan kuuluvalla vakavuudella.
Koronan kohdalla sanoin itse pelkääväni nimenomaan näitä pitkäkestoisia oireita. Minusta riski tälle on pieni, mutta ei kuitenkaan missään nimessä marginaalinen, kuten vaikka kuolemalla tässä iässä. Ja tuollainen krooninen vaiva olisi sen verran vittumainen, että sen vuoksi tauti on syytä ottaa vakavasti. Todennäköisyys pienehkö, vakavuus korkea = merkittävä riski. Ei ehkä punaisella värillä, mutta keltaisella kuitenkin.