Minulla noihin maskeihin ja kaikkeen tähän käsidesikyttäämiseen ja muuhun on koko ajan liittynyt seuraava dilemma:
Käyn vuorotöissä, jossa kahden metrin etäisyyksien pitäminen kollegoihin on silkka mahdottomuus. Meitä on pahimmillaan ollut yli 20 ihmistä hyvin pienissä tiloissa samaan aikaan. Porukka vaihtuu päivästä toiseen, koska meillä ei ole kiinteitä vuoroja. Lisäksi kohtaamme koko ajan ulkomailta tulevia ihmisiä. Joudun rikkomaan periaatteessa aivan jatkuvalla syötöllä näitä suosituksia. Maskeja käytetään läpi työvuorojen.
Sitten kun päivästä toiseen vietän tuolla tavalla työpäiviäni ja sen jälkeen luen tai kuulen, että jollain joka oletettavasti on koko ajan etätöissä, hitsaa kiinni siitä, että joku on ollut maskin kanssa ruokakaupassa hänen vieressään pienen hetken. Tai sitä että jossain näkee jonkun ihmisen ilman maskia, niin siitäkin nousee äläkkä. Ja jossain vaiheessa oli kovin muodikasta kytätä sitä, että ihmiset ei laita käsidesiä kauppaan mennessä.
Niin kyllä mulla tulee mieleen, että mikä vittu ihmisiä oikein vaivaa? Ja sitten nämä on niitä samoja, jotka heittää näitä talvisota vertauksia, tai miten nykypäivän ihminen ei jaksa tai kestä mitään pieniä hankaluuksia. Tämä siis, vaikka niitä rajoituksia joutuu itse noudattamaan koko työpäivät läpeensä ainakin tuon maskin käytön osalta.
Toki en tiedä minkälaista paskaa tuo jatkuva etätyöskentely on. Olenkin sanonut, että olen pitänyt ainoastaan siunauksena sitä, että joutuu käymään työpaikalla fyysisesti. Pitää sosiaalista elämää yllä, ja sillä tavalla suhteellisuudentajua, että ei tulisi työpäivän jälkeen pieneen mieleenkään ruveta kilahtelemaan jonkun maskittomuudesta kassajonossa tai liian lähelle tunkemisesta maskin kanssa. Kun sen 8-9 tuntia on ensin enemmän tai vähemmän vastaavassa tilanteessa aivan koko ajan, niin se toinen jonottaja saa hypätä vaikka syliini minun puolestani.
Ja se mikä ihan oikeasti sitten jo vituttaa on se, että ruvetaan kuulustelemaan, jos sitä maskia ei ihan joka paikkaan laitakkaan. Se suositus kun edelleenkin menee: "käytä maskia silloin kun turvavälien pitäminen ei ole mahdollista". Monilta tuntuu jääneen tuon lauseen loppuosa ymmärtämättä. Monissa paikoissa kun pystyy käymään täysin ilman mitään ongelmia ilman maskia.