Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 911 560
  • 81 126

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Onko nämä sun maskikyttäykset jotain parodiaa näistä sekopäisimmistä somemammoista (lisätietoja Twitteristä #koronafi) vai oletko ihan tosissasi?

Pakko kysyä, kun ei voi enää sarkasmiin luottaa tämän aiheen kanssa.

:D ei tollasia tarvii mitenkään erikseen kytätä. Riittää että pitää silmät auki kun kävelee.
 

Clubittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jaahas, hetkeen ei oltukaan puhuttu maskeista. Mua ei ainakaan henkilökohtaisesti oikeasti kiinnosta, et oliko jollakin maski tai ei saati sit et alan kyttäämään sitä minkälainen ihmisryhmä niitä maskeja pitää ja ketkä ei – jokaisen oma asia. Ei se maski niin autuaaksi tee ketään et aina kun lähtee ulos, niin pitää seurailla tarkasti toisten ihmisten maskien käyttöastetta ja vetää siitä johtopäätöksiä. Halutaanko tällä nostaa itsensä jollekin kuvitteeliselle korokkeelle teemalla: "olen teitä parempi ihminen, vain koska käytän maskia."

Maskikeskusteluhan tulee pian saamaan uudet kierrokset, kun Saksassa määrätään nämä jotkut supersuojat pakolliseksi. Sitä tullaan sitten öyhöttäjien puolesta vaatimaan Suomeen asap.

Todellinen yllätys toki, ettei tämä kangasmaskihössötys siellä ole auttanut ollenkaan.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Jaahas, hetkeen ei oltukaan puhuttu maskeista. Mua ei ainakaan henkilökohtaisesti oikeasti kiinnosta, et oliko jollakin maski tai ei saati sit et alan kyttäämään sitä minkälainen ihmisryhmä niitä maskeja pitää ja ketkä ei – jokaisen oma asia. Ei se maski niin autuaaksi tee ketään et aina kun lähtee ulos, niin pitää seurailla tarkasti toisten ihmisten maskien käyttöastetta ja vetää siitä johtopäätöksiä. Halutaanko tällä nostaa itsensä jollekin kuvitteeliselle korokkeelle teemalla: "olen teitä parempi ihminen, vain koska käytän maskia."

Noh, tänäänhän niistä maskijutuista ja muista uusista säädöksistä on jauhettu aamusta asti, joten ihmekös tuo jos tänne koronaketjuun sitä keskustelua tippuu tämän tästä.

Ainut asia mihin me voidaan edes auttavasti vaikuttaa on nämä Suomen ympyrät. Voidaan me toki päivitellä vaikka Välimeren maiden tilannetta tai NHL-pelaajien tekoja, mut ne ei just nyt tähän meidän tilanteeseen vaikuta lyhyellä aikavälillä.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Maskikeskusteluhan tulee pian saamaan uudet kierrokset, kun Saksassa määrätään nämä jotkut supersuojat pakolliseksi. Sitä tullaan sitten öyhöttäjien puolesta vaatimaan Suomeen asap.

Todellinen yllätys toki, ettei tämä kangasmaskihössötys siellä ole auttanut ollenkaan.

No toivottavasti ei tule ne FFP2 maskit, koska niiden kanssa tulee hengitysongelmia todennäköisesti myös.

Ja pakollisiksi ja Suomessa? Täällä riittää ettei halua jotain, ni sillon ei tarvii :)
Suomi ja pakko ei kuulu samaan lauseeseen edes sillon kun oikeasti jotain pitäis (koronatestaus rajalla esim. olis sellanen että sillon ei kysellä tahotko).
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Erittäin samaa mieltä tässä, vähän turhaan nyt patistellaan kansaa testeihin jos ei kerran oireita löydy. Koko syksy ja talvi on ollut ihan poikkeuksellinen, itselläni ei ole ollut ainuttakaan flunssaa tai räkätautia, ja lähipiiristä löytyy aika monta vastaavaa tapausta. Moni muu täällä palstallakin tuntuu huomanneen saman ilmiön.

THL:n influenssaseurannassa on löytynyt koko maasta huimat 30 tapausta. Viime talvena tapauksia oli samaan aikaan kertynyt 3600, ja viime talven influenssaepidemia oli jo valmiiksi keskimääräistä lievempi. Influenssan ilmaantuvuus on siis reilusti alle 1% normaalista. Samansuuntaisia numeroita on löytynyt myös muista maista, esim. USA:sta ja Australiasta.
Joo, täälläkin lapset terveitä kuin pukit, kesälomien jälkeen 0 sairauspoissaoloa tarhasta. Itsekään en kertaakaan edes pienessä kurkkukivussa, joita nyt aina silloin tällöin tulee. Toki ottaisin kerta kerrasta mieluummin nämä pienet kurkkukivut, kuin tämän koronapaniikin.

influenssan esiintymisestä en tilastojen perusteella vetäisi suuria johtopäätöksiä. Varmasti laskenut kyllä, mutta joku 1 % normaalista kuulostaa kaukaa haetulta. Tuskinpa näiden testimäärät tänä vuonna ovat kovin suuret olleet. Edes normaaliin vähäiseen testaukseen nähden. Koronaan kaikki testausresut ovat menneet. Ja jos se ei ole koronaa, niin henkilöstä ei ole sen jälkeen enää mitään väliä.
 

Snoppen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes
Minä tykkään maskikyttääjistä. Paras tapa saada hysteerikko hysteeriseksi on kertoa kuinka suuri osa ihmisistä käyttää maskeja. Johan alkaa tulla hulluja esiin joen molemmilta puolilta.

Hyvä maskikyttääjä on sellainen joka lunkisti havannoi tilannetta esim Sellossa ja kertoo sen eteenpäin. Heti alkaa tapahtumaan.

Itse pyrin olemaan samanlainen kyttääjä, mutta täälläpäin se ei aiheuta mitään reaktiota kun 99.5% porukasta menee maski päässä tuolla kylillä.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Jaahas, hetkeen ei oltukaan puhuttu maskeista. Mua ei ainakaan henkilökohtaisesti oikeasti kiinnosta, et oliko jollakin maski tai ei saati sit et alan kyttäämään sitä minkälainen ihmisryhmä niitä maskeja pitää ja ketkä ei – jokaisen oma asia. Ei se maski niin autuaaksi tee ketään et aina kun lähtee ulos, niin pitää seurailla tarkasti toisten ihmisten maskien käyttöastetta ja vetää siitä johtopäätöksiä. Halutaanko tällä nostaa itsensä jollekin kuvitteeliselle korokkeelle teemalla: "olen teitä parempi ihminen, vain koska käytän maskia."
Suuri osa ihmisistä käyttää maskia vain sosiaalisen paineen vuoksi. Siksi, että pelätään mitä muut ajattelee jos kulkee ilman. Ihmiset tekee vaikka mitä typerää sosiaalisen paineen vuoksi, vaikka oikeasti se ei olisi yhtään ns. oma juttu. Minäkin varsinkin nuorempana. Sitten minusta tuli hankala änkyrä. En jaksa enää miellyttää muita.
 

Oadie

Jäsen
Ei mennyt kuin vuosi tältä professorilta selvittää, että tiivis maski on tiiviimpi kuin ei niin tiivis maski. Olisi käynyt kysymässä vaikka maalareilta. Askel kohti nasseja on otettu.


Tästä saa sellaisen kuvan että tuo virus olisi muuntautunut niin että olisi saanut siivet. Eikö tämä uusi variantti tartu jos tarttuu niin esim. limakalvoilta helpommin? Ei kai ne pärskeet ym. ole mihinkään muuttuneet. Samalla tavalla kai sitä hengityshöyryä on tullut oli siinä normi tai brittivariantti. Tätä supervarianttia vastaan on tavallinen naamarätti nyt täysin voimaton.

Pääsinpä nyt oikein kunnolla hokemaan tuota varianttia. Pientä virologi fiilistä tuli heti..
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hyvä maskikyttääjä on sellainen joka lunkisti havannoi tilannetta esim Sellossa ja kertoo sen eteenpäin. Heti alkaa tapahtumaan.

Tämä maskikyttääjä on kyllä loppupeleissä hyvin huvittava termi. Olen tosin alkanut täällä käydyn keskustelun perusteella pohtia, että ehkä se kaikkein aktiivisin kyttääjätyyppi on kuitenkin sellainen, joka ei itse käytä maskia ollenkaan, mutta katsoo asiakseen raportoida näkemiensä maskinkäyttäjien virheitä tai normiston vastaista toimintaa. Tällaisia ainakin saa aina toisinaan kuulla:

1. Jollain on ollut maski ulkona kulkiessa.
2. Jollain on ollut maski autoa ajaessa, vaikka muita ei kyydissä ole ollut.
3. Jollain on ollut maski kaupassa, vaikka kauppa oli puolityhjä.
4. Jollain on ollut maski kasvoilla väärin.
5. Jollain on ollut maski, vaikka tässä kunnassa ei ole viiteen kuukauteen ollut yhtään koronatapausta.
 

Oadie

Jäsen
Tämä maskikyttääjä on kyllä loppupeleissä hyvin huvittava termi. Olen tosin alkanut täällä käydyn keskustelun perusteella pohtia, että ehkä se kaikkein aktiivisin kyttääjätyyppi on kuitenkin sellainen, joka ei itse käytä maskia ollenkaan, mutta katsoo asiakseen raportoida näkemiensä maskinkäyttäjien virheitä tai normiston vastaista toimintaa. Tällaisia ainakin saa aina toisinaan kuulla:

1. Jollain on ollut maski ulkona kulkiessa.
2. Jollain on ollut maski autoa ajaessa, vaikka muita ei kyydissä ole ollut.
3. Jollain on ollut maski kaupassa, vaikka kauppa oli puolityhjä.
4. Jollain on ollut maski kasvoilla väärin.
5. Jollain on ollut maski, vaikka tässä kunnassa ei ole viiteen kuukauteen ollut yhtään koronatapausta.

Ilmeisesti syvällinen tutkimuksesi perustuu vain tähän palstaan. Näitä maskittomien kyttääjiä löytyy kyllä muilta palstoilta todella runsaasti. Itse olen myös maskikyttääjä tai oikeastaan sellainen minusta on tullut koronan myötä. Tosin en ole siitä tainnut raportoida muuta kuin yhdesti, että lähikaupassa oli niitä vähemmän. Visiirien bongaus on myös hauskaa hommaa varsinkin kun omaan käsitykseen niistä ei ole tuon taivaallisen hyötyä. Kyttäämisen osasyy on myös siinä että haluan olla mukana showssa, ettei minua syyllistetä maskittomuudesta. Syyllistäminen kun vaikuttaa olevan korona-ajan yksi tärkeimmistä osa-alueista.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Tästä oikeiden maskien käytöstä olen samaa mieltä. Jos oikeasti halutaan tehoa, niin käytetään niitä, jotka ovat todistetusti toimivia. Sen sijaan, jos maskeista suunnitellaan jotain pysyvää influenssakaudelle yms. "normaaliin elämään", niin ei voi kuin pyöritellä päätä:

"Kansalaiset ovat hiljalleen alkaneet noudattaa suositusta omasta tahdostaan. Maskeista voi tulla pysyvämpikin tartuntatautien torjuntaväline.
– Tämä ei välttämättä ollut viimeinen pandemia. Olisi hyvä, että tästä tulisi yleisesti ymmärretty ratkaisumalli, jota voisi käyttää vähän useamminkin, jos on influenssaa tai muutakin. Mentäisiin vähän lähemmäs Japanin mallia."

 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Tämä maskikyttääjä on kyllä loppupeleissä hyvin huvittava termi. Olen tosin alkanut täällä käydyn keskustelun perusteella pohtia, että ehkä se kaikkein aktiivisin kyttääjätyyppi on kuitenkin sellainen, joka ei itse käytä maskia ollenkaan, mutta katsoo asiakseen raportoida näkemiensä maskinkäyttäjien virheitä tai normiston vastaista toimintaa.
Tietty näissä esiintyy yleisesti enemmän vain hyväntahtoista kummaksuntaa (toki myös välillä ivallista pilkkaa), kun taas "parempi maskikyttäys" sisältää pääsääntöisesti epärationaalista syyllistämistä. Sitten taas tätä maskin väärinkäytön kyttäystä esiintyy aika kiivaassa muodossa molemmilla puolilla. Esim. "Turha käyttää maskia kun niin ja niin monta prosenttia käyttää sitä väärin!" ja "voi vittu ei ihme että tartunnat nousussa kun yksi tyyppi otti äsken maskin pois niin, että piti kiinni vähän liian läheltä suuosan reunaa ja hieraisi sitten vielä kevyesti silmäkulmaansa!"
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
ästä saa sellaisen kuvan että tuo virus olisi muuntautunut niin että olisi saanut siivet. Eikö tämä uusi variantti tartu jos tarttuu niin esim. limakalvoilta helpommin? Ei kai ne pärskeet ym. ole mihinkään muuttuneet.

Tästä aerosolitartunnasta ei vissiin ole vieläkään täyttä konsensusta tiedeyhteisössä. Sen mahdollisuus on ehdottomasti kiistetty sillä perusteella, että virus ei tartu kovin helposti ja samassa taloudessa asuvista osa saattaa säästyä tartunnalta ja sen ei pitäisi olla mahdollista aerosolina tarttuvalla taudilla kuten esim. tuhkarokko. Kuitenkin Kiinasta ja muualta on tietoja tartuntatapauksista, joissa aerosolitartunta on ainut mahdollisuus.

Tämä ffp-maskien vaatiminen viittaa siihen, että länsimainenkin tiedemies alkaa uskoa aerosolitartunnan mahdollisuuteen. Aikaisemmin leviämistä on hidastanut se, että pieni määrä aerosolina saatua virusta ei riitä taudin puhkeamiseen. Nyt tämä uusi versio tarvii pienemmän määrän virusta ja nämä naamarätit eivät riitä sille enää oikein edes hidasteeksi.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Minulla noihin maskeihin ja kaikkeen tähän käsidesikyttäämiseen ja muuhun on koko ajan liittynyt seuraava dilemma:

Käyn vuorotöissä, jossa kahden metrin etäisyyksien pitäminen kollegoihin on silkka mahdottomuus. Meitä on pahimmillaan ollut yli 20 ihmistä hyvin pienissä tiloissa samaan aikaan. Porukka vaihtuu päivästä toiseen, koska meillä ei ole kiinteitä vuoroja. Lisäksi kohtaamme koko ajan ulkomailta tulevia ihmisiä. Joudun rikkomaan periaatteessa aivan jatkuvalla syötöllä näitä suosituksia. Maskeja käytetään läpi työvuorojen.

Sitten kun päivästä toiseen vietän tuolla tavalla työpäiviäni ja sen jälkeen luen tai kuulen, että jollain joka oletettavasti on koko ajan etätöissä, hitsaa kiinni siitä, että joku on ollut maskin kanssa ruokakaupassa hänen vieressään pienen hetken. Tai sitä että jossain näkee jonkun ihmisen ilman maskia, niin siitäkin nousee äläkkä. Ja jossain vaiheessa oli kovin muodikasta kytätä sitä, että ihmiset ei laita käsidesiä kauppaan mennessä.

Niin kyllä mulla tulee mieleen, että mikä vittu ihmisiä oikein vaivaa? Ja sitten nämä on niitä samoja, jotka heittää näitä talvisota vertauksia, tai miten nykypäivän ihminen ei jaksa tai kestä mitään pieniä hankaluuksia. Tämä siis, vaikka niitä rajoituksia joutuu itse noudattamaan koko työpäivät läpeensä ainakin tuon maskin käytön osalta.

Toki en tiedä minkälaista paskaa tuo jatkuva etätyöskentely on. Olenkin sanonut, että olen pitänyt ainoastaan siunauksena sitä, että joutuu käymään työpaikalla fyysisesti. Pitää sosiaalista elämää yllä, ja sillä tavalla suhteellisuudentajua, että ei tulisi työpäivän jälkeen pieneen mieleenkään ruveta kilahtelemaan jonkun maskittomuudesta kassajonossa tai liian lähelle tunkemisesta maskin kanssa. Kun sen 8-9 tuntia on ensin enemmän tai vähemmän vastaavassa tilanteessa aivan koko ajan, niin se toinen jonottaja saa hypätä vaikka syliini minun puolestani.

Ja se mikä ihan oikeasti sitten jo vituttaa on se, että ruvetaan kuulustelemaan, jos sitä maskia ei ihan joka paikkaan laitakkaan. Se suositus kun edelleenkin menee: "käytä maskia silloin kun turvavälien pitäminen ei ole mahdollista". Monilta tuntuu jääneen tuon lauseen loppuosa ymmärtämättä. Monissa paikoissa kun pystyy käymään täysin ilman mitään ongelmia ilman maskia.
 
Viimeksi muokattu:

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Minulla noihin maskeihin ja kaikkeen tähän käsidesikyttäämiseen ja muuhun on koko ajan liittynyt seuraava dilemma:

Käyn vuorotöissä, jossa kahden metrin etäisyyksien pitäminen kollegoihin on silkka mahdottomuus. Meitä on pahimmillaan ollut yli 20 ihmistä hyvin pienissä tiloissa samaan aikaan. Porukka vaihtuu päivästä toiseen, koska meillä ei ole kiinteitä vuoroja. Lisäksi kohtaamme koko ajan ulkomailta tulevia ihmisiä. Joudun rikkomaan periaatteessa aivan jatkuvalla syötöllä näitä suosituksia. Maskeja käytetään läpi työvuorojen.

Sitten kun päivästä toiseen vietän tuolla tavalla työpäiviäni ja sen jälkeen luen tai kuulen, että jollain joka oletettavasti on koko ajan etätöissä, hitsaa kiinni siitä, että joku on ollut maskin kanssa ruokakaupassa hänen vieressään pienen hetken. Tai sitä että jossain näkee jonkun ihmisen ilman maskia, niin siitäkin nousee äläkkä. Ja jossain vaiheessa oli kovin muodikasta kytätä sitä, että ihmiset ei laita käsidesiä kauppaan mennessä.

Niin kyllä mulla tulee mieleen, että mikä vittu ihmisiä oikein vaivaa? Ja sitten nämä on niitä samoja, jotka heittää näitä talvisota vertauksia, tai miten nykypäivän ihminen ei jaksa tai kestä mitään pieniä hankaluuksia. Tämä siis, vaikka niitä rajoituksia joutuu itse noudattamaan koko työpäivät läpeensä ainakin tuon maskin käytön osalta.

Toki en tiedä minkälaista paskaa tuo jatkuva etätyöskentely on. Olenkin sanonut, että olen pitänyt ainoastaan siunauksena sitä, että joutuu käymään työpaikalla fyysisesti. Pitää sosiaalista elämää yllä, ja sillä tavalla suhteellisuudentajua, että ei tulisi työpäivän jälkeen pieneen mieleenkään ruveta kilahtelemaan jonkun maskittomuudesta kassajonossa tai liian lähelle tunkemisesta maskin kanssa. Kun sen 8-9 tuntia on ensin enemmän tai vähemmän vastaavassa tilanteessa aivan koko ajan, niin se toinen jonottaja saa hypätä vaikka syliini minun puolestani.
Pakko todeta, että tismalleen samat ajatukset ja kokemukset täällä. Usein eniten tuntuvat pelkäävän juuri ne, joilla on pienin riski sairastua. Etätyöskentelijät.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Helpolla on päästy kun keskustelu kääntyy maskeihin. Mistähän sitä toukokuussa puhutaan?

Kyllä mua ainakin häiritsee, kun äsken esimerkiksi Tampereen Kaupissa oli oppilaita hiihtämässä ja opettaja hiihti maski päässä. Nämä vaan osuvat niin silmään, että kai tässä on itsekin sitten maskikyttääjä.
 

blikzt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Minulla noihin maskeihin ja kaikkeen tähän käsidesikyttäämiseen ja muuhun on koko ajan liittynyt seuraava dilemma:

Käyn vuorotöissä, jossa kahden metrin etäisyyksien pitäminen kollegoihin on silkka mahdottomuus. Meitä on pahimmillaan ollut yli 20 ihmistä hyvin pienissä tiloissa samaan aikaan. Porukka vaihtuu päivästä toiseen, koska meillä ei ole kiinteitä vuoroja. Lisäksi kohtaamme koko ajan ulkomailta tulevia ihmisiä. Joudun rikkomaan periaatteessa aivan jatkuvalla syötöllä näitä suosituksia. Maskeja käytetään läpi työvuorojen.

Sitten kun päivästä toiseen vietän tuolla tavalla työpäiviäni ja sen jälkeen luen tai kuulen, että jollain joka oletettavasti on koko ajan etätöissä, hitsaa kiinni siitä, että joku on ollut maskin kanssa ruokakaupassa hänen vieressään pienen hetken. Tai sitä että jossain näkee jonkun ihmisen ilman maskia, niin siitäkin nousee äläkkä. Ja jossain vaiheessa oli kovin muodikasta kytätä sitä, että ihmiset ei laita käsidesiä kauppaan mennessä.

Niin kyllä mulla tulee mieleen, että mikä vittu ihmisiä oikein vaivaa? Ja sitten nämä on niitä samoja, jotka heittää näitä talvisota vertauksia, tai miten nykypäivän ihminen ei jaksa tai kestä mitään pieniä hankaluuksia. Tämä siis, vaikka niitä rajoituksia joutuu itse noudattamaan koko työpäivät läpeensä ainakin tuon maskin käytön osalta.

Toki en tiedä minkälaista paskaa tuo jatkuva etätyöskentely on. Olenkin sanonut, että olen pitänyt ainoastaan siunauksena sitä, että joutuu käymään työpaikalla fyysisesti. Pitää sosiaalista elämää yllä, ja sillä tavalla suhteellisuudentajua, että ei tulisi työpäivän jälkeen pieneen mieleenkään ruveta kilahtelemaan jonkun maskittomuudesta kassajonossa tai liian lähelle tunkemisesta maskin kanssa. Kun sen 8-9 tuntia on ensin enemmän tai vähemmän vastaavassa tilanteessa aivan koko ajan, niin se toinen jonottaja saa hypätä vaikka syliini minun puolestani.

Ja se mikä ihan oikeasti sitten jo vituttaa on se, että ruvetaan kuulustelemaan, jos sitä maskia ei ihan joka paikkaan laitakkaan. Se suositus kun edelleenkin menee: "käytä maskia silloin kun turvavälien pitäminen ei ole mahdollista". Monilta tuntuu jääneen tuon lauseen loppuosa ymmärtämättä. Monissa paikoissa kun pystyy käymään täysin ilman mitään ongelmia ilman maskia.

Suurin osa näistä hysteerisistä kyttääjistä on varmaankin etätyöntekijöitä, mutta suurin osa etätyöntekijöistä ei varmasti ole hysteerisiä kyttääjiä. Ehkä joillain se työpaikan sosiaalisten kontaktien puute saa irtautumaan todellisesta elämästä, mutta en silti pidä etätyöskentelyä syynä kuvailemaasi käyttäytymismalliin. Todennäköisesti et näin tarkoittunutkaan.

Olen itse käynyt toimistolla viimeksi maaliskuussa ja suhtaudun tuohon muiden ihmisten käytöksen arvosteluun esim. ruokakaupassa samoin kuin sinäkin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Palstan johtavat koronakeskustelupoliisit voisivat tehdä jonkun listan mistä saa keskustella ja miten. Kielletylle listalle kuuluvat ilmeisesti ainakin ihmisten maskien käyttö sekä tietyt triggeröivät sanat kuten ”ärhäkkä”.

Olisi kaikkien kannalta helpompaa ja keskustelu pysyisi asiallisena.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Apa

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Toki en tiedä minkälaista paskaa tuo jatkuva etätyöskentely on. Olenkin sanonut, että olen pitänyt ainoastaan siunauksena sitä, että joutuu käymään työpaikalla fyysisesti. Pitää sosiaalista elämää yllä, ja sillä tavalla suhteellisuudentajua, että ei tulisi työpäivän jälkeen pieneen mieleenkään ruveta kilahtelemaan jonkun maskittomuudesta kassajonossa tai liian lähelle tunkemisesta maskin kanssa. Kun sen 8-9 tuntia on ensin enemmän tai vähemmän vastaavassa tilanteessa aivan koko ajan, niin se toinen jonottaja saa hypätä vaikka syliini minun puolestani.

Ja se mikä ihan oikeasti sitten jo vituttaa on se, että ruvetaan kuulustelemaan, jos sitä maskia ei ihan joka paikkaan laitakkaan. Se suositus kun edelleenkin menee: "käytä maskia silloin kun turvavälien pitäminen ei ole mahdollista". Monilta tuntuu jääneen tuon lauseen loppuosa ymmärtämättä. Monissa paikoissa kun pystyy käymään täysin ilman mitään ongelmia ilman maskia.
Ihan vitun paskaa. Keväällä se tuli koettua. Meillä on edelleen todella supervahva etätyösuositus, mutta itse käyn toimistolla vähintään kolme päivää viikossa. Pääkopalle huomattavasti parempi ratkaisu. Vaikka toimistolla ei ole henkilöitä, joiden kanssa suoraan työskentelen. Mutta siellä on henkilöitä, se riittää hyvin.

lisäksi ennen tätä kevättä olin tehokas etätöissä. Nykyään etätyöt ovat maineensa veroisia, olen niissä laiskistunut selvästi.

Noihin maskikuukustelijoihin en ole törmännyt. Olen käyttänyt maskia yhteensä kolme kertaa. Muuten liikkunut suht paljon. Yhtä ainoaa kertaa kukaan ei ole edes puolihuolimattomasti mitään sanonut maskin puutteesta, ja aina saanut todella ystävällistä palvelua eri paikoissa. Mä olen positiivisesti ollut yllättynyt tuosta maskipoliisien puutteesta. Tämä varmaan menee niin että tosielämässä nämä eivät uskalla sanoa mitään, mutta kauppareissun jälkeen tulevatlaittamaan eri foorumeille paheksuvia raportteja.
 

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Helpolla on päästy kun keskustelu kääntyy maskeihin. Mistähän sitä toukokuussa puhutaan?

Mediassa pehmein sanakääntein varovasti kritisoidaan rokotustahtia, kun suomalaisista 300 000 on rokotettu, joku rohkenee arvioida että tällä tahdilla kaikki suomalaiset on rokotettu vuonna 2028.

Hallitus on erittäin huolissaan erittäin tarttuvasta uudesta viruksen Bangladesh -muunnoksesta ja asiantuntijat vaativat lockdownia ja ulkonaliikkumiskieltoa kun Nepalissakin tartunnat ovat kasvaneet eksponentiaalisesti viimeisen kuukauden ajan. Suomessa todetaan n. sata tartuntaa päivässä, mutta vappu uhkaa räjäyttää tilanteen ja piilotartunnat huolestuttavat.

Keskustellaan pitäisikö käytössä olevan FFP2 -maskin sijaan siirtyä moottoroituun hengityssuojaimeen ja tiiviiseen suoja-asuun kaupassa tai apteekissa käydessä. Kaikki muut liikkeet on suljettu.

(pyydän anteeksi huonoa huumoriani, ihan niin pahasti ei vanne kiristä päätä kuin tästä voisi päätellä).
 

SgtMarkov

Jäsen
Alkanut itelläkin huumorintaju jo loppumaan tähän koko hommaan. Vituttaa mennä lappu naamalla jo ties kuinka monennetta päivää kun ei ole mahdollisuutta etätöihin. Ryhmäpaine sai mut sitä alkuun käyttämään mutta pian se jäi päälle omasta tahdosta. Nyt viime päivät on alkanut homma lipsua takaisin sinne ryhmäpaineen suuntaan, vaikka käytän sitä toki edelleen vaikka olisin se ainoa matkustaja metrovaunussa. Ihan hyvin voisi jättää koko helvetin maskin pois ja jos joku kyttääjä alkaa siitä kitisemään niin esittää yllättynyttä, tyyliin ai mä luulin että se tarttuu vaan liikuntasaleissa kun miettii kuinka innoissaan näitä eri tiloja ollaan pistetty kiinni.

Mut joo eiköhän tämä kesään mennessä laske samalle perustasolle kuin viime kesänä ja päästään lopullisesti eroon tästä koko saatanan pelleilystä. Sitten jos syksyllä tai talvella joudutaan aloittamaan tämä spedeily uudestaan niin on kyllä hoidettu aivan vitun huonosti asiat.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Minulla noihin maskeihin ja kaikkeen tähän käsidesikyttäämiseen ja muuhun on koko ajan liittynyt seuraava dilemma:

Käyn vuorotöissä, jossa kahden metrin etäisyyksien pitäminen kollegoihin on silkka mahdottomuus. Meitä on pahimmillaan ollut yli 20 ihmistä hyvin pienissä tiloissa samaan aikaan. Porukka vaihtuu päivästä toiseen, koska meillä ei ole kiinteitä vuoroja. Lisäksi kohtaamme koko ajan ulkomailta tulevia ihmisiä. Joudun rikkomaan periaatteessa aivan jatkuvalla syötöllä näitä suosituksia. Maskeja käytetään läpi työvuorojen.

Sitten kun päivästä toiseen vietän tuolla tavalla työpäiviäni ja sen jälkeen luen tai kuulen, että jollain joka oletettavasti on koko ajan etätöissä, hitsaa kiinni siitä, että joku on ollut maskin kanssa ruokakaupassa hänen vieressään pienen hetken. Tai sitä että jossain näkee jonkun ihmisen ilman maskia, niin siitäkin nousee äläkkä. Ja jossain vaiheessa oli kovin muodikasta kytätä sitä, että ihmiset ei laita käsidesiä kauppaan mennessä.

Niin kyllä mulla tulee mieleen, että mikä vittu ihmisiä oikein vaivaa? Ja sitten nämä on niitä samoja, jotka heittää näitä talvisota vertauksia, tai miten nykypäivän ihminen ei jaksa tai kestä mitään pieniä hankaluuksia. Tämä siis, vaikka niitä rajoituksia joutuu itse noudattamaan koko työpäivät läpeensä ainakin tuon maskin käytön osalta.

Toki en tiedä minkälaista paskaa tuo jatkuva etätyöskentely on. Olenkin sanonut, että olen pitänyt ainoastaan siunauksena sitä, että joutuu käymään työpaikalla fyysisesti. Pitää sosiaalista elämää yllä, ja sillä tavalla suhteellisuudentajua, että ei tulisi työpäivän jälkeen pieneen mieleenkään ruveta kilahtelemaan jonkun maskittomuudesta kassajonossa tai liian lähelle tunkemisesta maskin kanssa. Kun sen 8-9 tuntia on ensin enemmän tai vähemmän vastaavassa tilanteessa aivan koko ajan, niin se toinen jonottaja saa hypätä vaikka syliini minun puolestani.

Ja se mikä ihan oikeasti sitten jo vituttaa on se, että ruvetaan kuulustelemaan, jos sitä maskia ei ihan joka paikkaan laitakkaan. Se suositus kun edelleenkin menee: "käytä maskia silloin kun turvavälien pitäminen ei ole mahdollista". Monilta tuntuu jääneen tuon lauseen loppuosa ymmärtämättä. Monissa paikoissa kun pystyy käymään täysin ilman mitään ongelmia ilman maskia.

Hyvä viesti! Joo tuossa sinun tilanteessasi on yllättävänkin moni suomalainen kuitenkin, ja jos tuossa olisi ilman maskia (kun ulkomailtakin paljon kontakteja siinä), niin voisi jo melkeinpä suoraan sanoa, että olisi valmis sitten vaan ottamaan sen taudin, ja toivoa ettei mitään ihmeellistä siitä tule. Useimmiten perusterveille ei tulekaan, ja isompi riski se lähellä olevien riskiryhmäläisten tilanne. Nyt teillä on kaikilla ne maskit siellä töissä ihmiskasassa, ja todennäköisyys tartuntaan on todella pieni vrt ilman.

Eihän sitä keskustelupalstoilla koskaan tiedä, minkälaisella effortilla joku kirjoittaa eri asioista. Useimmiten kysymys kuitenkin vaan mielipiteensä avaamisesta ja kesustelusta, eikä siitä että nyt esim. minä tai joku muu tuolla maskinatsina kyttäisin. mutta kun niin härskiä hommaa näkee kuten eilen, niin kaksi vaihtoehtoa: Joko kirjoitan sen tänne tai en kirjoita :)

Kannattaa muuten muistaa sekin, että ihmisten käyttäytymismalleissa on iso ero. Ei aina ole välinpitämätön, jos ei ole vaikka maskia hiljaisessa kaupassa. Mutta jos olet ruuhkaisessa kaupassa maskitta, pärskit ympäriinsä ilman hihasuojaa, haistelet tillipussia laittaen sen takaisin, kun ei aromit ihan ollut fiinit, koskettelet 20 leipäpussia kun haet sitä parasta taaimmaista pussia, ja otat tilan täysin haltuun mistään välittämättä, niin silloin olet välinpitämätön. Tai kusipää suorastaan voisi sanoa. Ei tarvitse olla kyttääjä-natsipaska, kun tollaset asiat huomioi tässä koronan aikana (ja tiestysti muutenkin, kun puhutaan järkevästä hygieniasta).

Semmie vaa sanon taas, että hui vittu kun on monella ihan perusasiat hukassa. Siis niin älytöntä epähygienistä toimintaa joskus näkee tuolla, että pahaa tekee. Mutta onneksi niitäkin varten voi vaan rauhallisella äänellä kertoa livenä joillekin, ja/tai pistää keskustelupalstalle kuten tänne :)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös