Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 9 302 406
  • 81 154
F

Flonaldo

Nykyiset lait riittävät hyvin näihin nykyisiin rajoituksiin, onpa varaa kiristääkkin. Ainoa ongelmakohta on maahantulijat, joiden perustuslaissa säädettyjä oikeuksia ei voida tietenkään loukata. Nämä tuonti-tapaukset kannattaa suhteuttaa kokonaiskuvaan, jossa ne ei näyttele mitenkään merkittävää osaa.

Lainsäädännöllä voidaan toki saada aikaiseksi vaikka mitä. Otetaan kiinalainen lakikirja, ja mennään sillä. Mutta halutaanko Suomesta ihan oikeasti maa, jossa kansalaisia voi kohdella ihan miten tahansa? Mielestäni ei.
Kukaan ei taida (tai varsinkaan minä) haluta mitään kiinalaisia lakeja tai kiinalaisia rajoituksia. Sen sijaan ainakin minä haluan rajoituksia, jotka ovat perusteltuja terveys-, riski- ja talousperusteisesti. Nyt rajoituksia on asetettu sen perusteella, mikä on mahdollista helposti tehdä.

Minä haluan joka pirun kirjaston ja uimahallin auki, liikuntasalit auki (vaikka sitten pukukopit suljettuna), jengin sisään jäähalleihin ja teattereihin (turvavälit varmistettuna ja maskipakolla).

Maahantulijat eivät todellakaan ole ainoa ongelmakohta. Noin jokaisessa Euroopan maassa ensimmäiset rajoitukset on kohdennettu sinne, missä on kaikkein suurin riski viruksen leviämiselle = alkoholivetoiset pubit, baarit ja yökerhot. Suomessa saa jengi tanssia pöydillä huutaen ja laulaen sadan lähimmän ystävänsä kanssa, mutta pieni Pertti-Liisa ei pääse puoleen vuoteen telinevoimistelemaan.

Kun poistetaan kaikki hyöty-haitta-suhteeltaan typerät rajoitukset, riittänee huomattavasti pienempi setti riskikohdennettuja rajoituksia toisaalla, jotta saavutetaan sama tartuntojen vähentämisen "teho". Laitetaan ne pubit ja baarit joko kokonaan kiinni tai sitten sellaiset tosiasiallisesti tiukasti valvotut ja oikeasti vaikuttavat toimet niihin. Ja riittävät rahalliset korvaukset yrityksille. Kielletään kaikki yli neljän hengen kotibileet parin tonnin sakon uhalla.

Rajoitukset koskettavat tällöin selvästi pienempää osuutta väestöstä ja ehkä ovat silloin toivottavasti myös paremmin kestettävissä niin kauan kuin ne ovat tarpeellisia.

Nyt ollaan ihan takeltelematta valmiita tekemään jo näitä käytössä olevia rajoituksia sekä ihan kaikkein kovinta mahdollista toimea eli pakkokaranteenin muodossa vapaudenriistoa ihmisiltä. Mutta pöydällätanssiminen ja viinanveto tuntuu olevan se ensimmäinen ihmisoikeus, mihin ei voida puuttua.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Tämä taitaa olla se akilleen kantapää, varsinkin kun hallitus halusi alunperin jättää sen korvausklasuulin kokonaan pois uudesta tartuntalaista.
Onhan ne tuolla hallituksessa nyt ihan sekaisin ollut jo vuoden päivät, mutta ei kai ne nyt oikeasti luulleet, että voisivat jatkossa mielivaltaisesti mitä tahansa yrityksiä sulkea ilman korvauksia?

Ja kuten sanottu, tuo lakimuutos olisi monelle toimialalle ihan kullanarvoinen. Muutenkaan ei käy nykyään asiakkaita, niin krista määrää ovet kiinni ja samalla alkaakin kassakone kilistä. Maksajana sama taho kuin muutenkin tässä koronassa, eli kaikki noin alle 50-vuotiaat työssäkäyvät suomalaiset. Vähän epäloogista sinällään, mutta nykytilanteessa ainakaan mua ei yllätä enää mikään.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Luin otsikon "NHL-supertähdet sekoilivat". Ajattelin, että jaahas, ovat varmaan lähteneet kaupungille dokaamaan ja sikaillee oikein kunnolla. Selvisikin, että Washingtonin neljä venäläistä olivat olleet hotellihuoneessa keskenään ilman maskeja ja turvavälejä.

Aiheutti hörähtelyä. En malta odottaa tämän pelleilyn olevan ohi.
 

TrafficIsland

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Maahantulijat eivät todellakaan ole ainoa ongelmakohta. Noin jokaisessa Euroopan maassa ensimmäiset rajoitukset on kohdennettu sinne, missä on kaikkein suurin riski viruksen leviämiselle = alkoholivetoiset pubit, baarit ja yökerhot. Suomessa saa jengi tanssia pöydillä huutaen ja laulaen sadan lähimmän ystävänsä kanssa, mutta pieni Pertti-Liisa ei pääse puoleen vuoteen telinevoimistelemaan.

Niin, toisaalta Islantia lukuunottamatta Euroopan jokaisessa maassa tartuntatilanne on Suomea huonompi, eli ehkä täällä rajoitusten kohdentamisessa on kuitenkin onnistuttu aika optimaalisesti...

Olen kyllä itsekin ollut yllättynyt, miten ihmeessä baarit ovat voineet olla auki läpi syksyn ja talven. Mutta kaipa siinä taustalla on ollut se, ettei tartuntaketjuja sinne olla isoissa määrin jäljitetty. Tampereella toki oli hiljattain yksi keissi ja Levi oli tapetilla vuodenvaihteessa, mutta muuten on kai ollut aika hiljaista. Sanoisin mutulla että ihmiset ovat oletettavasti kuitenkin käyttäytyneet fiksusti ja ehkäpä myös kontaktit baareissa ovat keskimäärin aika vähäisiä eli tutun kaverin tai porukan kesken istutaan iltaa.

Uimahallien ja kirjastojen osalta samaa mieltä, niiden pitämisessä kiinni ei ole järkeä, sama koskee lasten harrasteita. Käsittääkseni näissä ei mitään maanlaajuista sulkua olekaan, vaan alueilla on omat ei-niin-rationaaliset sääntönsä.

Eiköhän baarit aika nopeasti laiteta säppiin mikäli tartuntaketjuja aletaan sinne jäljittämään tai sitten tartuntamäärät muuten nousevat jonnekin 1000 päivittäisen tartunnan kieppeille.

Itse uskon kuitenkin että leijonanosa tartunnoista tapahtuu yhä tylsästi kodeissa, kouluissa ja työpaikoilla eli paikoissa, joissa suurin osa kontakteista tulee.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Kukaan ei taida (tai varsinkaan minä) haluta mitään kiinalaisia lakeja tai kiinalaisia rajoituksia. Sen sijaan ainakin minä haluan rajoituksia, jotka ovat perusteltuja terveys-, riski- ja talousperusteisesti. Nyt rajoituksia on asetettu sen perusteella, mikä on mahdollista helposti tehdä.

Minä haluan joka pirun kirjaston ja uimahallin auki, liikuntasalit auki (vaikka sitten pukukopit suljettuna), jengin sisään jäähalleihin ja teattereihin (turvavälit varmistettuna ja maskipakolla).

Maahantulijat eivät todellakaan ole ainoa ongelmakohta. Noin jokaisessa Euroopan maassa ensimmäiset rajoitukset on kohdennettu sinne, missä on kaikkein suurin riski viruksen leviämiselle = alkoholivetoiset pubit, baarit ja yökerhot. Suomessa saa jengi tanssia pöydillä huutaen ja laulaen sadan lähimmän ystävänsä kanssa, mutta pieni Pertti-Liisa ei pääse puoleen vuoteen telinevoimistelemaan.

Kun poistetaan kaikki hyöty-haitta-suhteeltaan typerät rajoitukset, riittänee huomattavasti pienempi setti riskikohdennettuja rajoituksia toisaalla, jotta saavutetaan sama tartuntojen vähentämisen "teho". Laitetaan ne pubit ja baarit joko kokonaan kiinni tai sitten sellaiset tosiasiallisesti tiukasti valvotut ja oikeasti vaikuttavat toimet niihin. Ja riittävät rahalliset korvaukset yrityksille. Kielletään kaikki yli neljän hengen kotibileet parin tonnin sakon uhalla.

Rajoitukset koskettavat tällöin selvästi pienempää osuutta väestöstä ja ehkä ovat silloin toivottavasti myös paremmin kestettävissä niin kauan kuin ne ovat tarpeellisia.

Nyt ollaan ihan takeltelematta valmiita tekemään jo näitä käytössä olevia rajoituksia sekä ihan kaikkein kovinta mahdollista toimea eli pakkokaranteenin muodossa vapaudenriistoa ihmisiltä. Mutta pöydällätanssiminen ja viinanveto tuntuu olevan se ensimmäinen ihmisoikeus, mihin ei voida puuttua.

Keväällä hallitus sulki ravintolat yökerhoista pieniin lounasruokaloihin saakka. Voimassa olevilla laeilla. Uusimaa suljettiin, jossa kajottiin kansalaisen perusoikeuksiin liikkumisen suhteen - laillisesti, niin en vieläkään ymmärrä sitä, mitä lakeja hallituksen vielä pitäisi säätää.

Viruksen leviämistä yritetään hillitä terveysnäkökohdista ensijaisesti, mutta taloutta ei unohdeta, vaan rajoituksilla pyritään kompromissiin, jossa pienin haitta antaisi parhaan tuloksen. Uima- ja lätkähallin tai kirjaston sulkeminen on halpaa, eivät aiheuta talouskatastrofia, mutta vähentävät paljon kansalaisten keskinäisiä kontakteja, eli ovat hyvin tehojas keino taurtuntojen välttämiseen. Mitä suurempi massa ihmisiä saadaan pidettyä kotona, vähennetään sivuosumia, joita tulisi lätkämatsin yhteydessä kaljalla poikkeamisesta tai kirjastokäynnillä ruuhkaisesta kioskista asioimisesta. Ravintolat on nyt auki, ja ihmiset saavat lounaansa. Oma otanta on, että ainakin stadin kuppiloissa on arkisin huutava asiakaspula, eli asiakkaat ovat tehneet päätöksen olla kotona tai jossain muualla. Noin mitättömillä asiakasmäärillä operoivien ravintoloiden sulkemisesta olisi enemmän haittaa kuin hyötyä. Nyt ne saa tuloja just sen verran, että saavat vuokransa maksettua, ja pysyvät jotenkin jaloillaan. Jos pystyttäisiin osoittamaan ravintolat suurimmaksi ongelmaksi, uskoisin hallituksen toimineen jo. Aivan kuin keväällä tehtiin. Jossain Lapin yksittäisessä paarissa voi olla villikin meno, mutta paljonko tartuntoja? Ei taatusti niin paljoa, että kaikki ravintolat pitäisi lukita. Samoin kuin koulut ja päiväkodit suljettiin sen hetkisen tietämättömyyden vallitessa. Nyt kun tietoa on, ettei ne ole pahin ongelma, niin ne on pidetty auki.

Työntekijämäärään suhteutettuna eniten koronaan sairastuu maalarit. Kaikkien maalareiden sulkeminen eristykseen voisi olla viruksen leviämisen rajoittamiseksi ehkä hyvinkin perusteltua, muttei toimi yhdenvertaisuuslakien näkökulmasta. Tilastotieteellisesti olisi mielenkiintoista tutkia kyseisen ryhmän sielunmaisemaa. Onko kyseessä itsensä kuolemattomaksi tunteva yli-ihminen, alkoholisoitunut pubikärpänen, vai ylisosiaalinen kaikkienhalaaja. Itselleni on käsittämätöntä, että miten kukaam voi saada tartuntaa, eikö kaikkien pitäisi tietää jo pysyä eristyksissä pienimmistäkin oireista, ja olla levittämättä virusta. Mutta kun suurin osa tartunnoista tapahtuu nyt perhepiirissä, niin pitäisikö perheet hajottaa ja eristää ne kaikista? Sitä ei lait salli. Siispä kustannustehokkainta on rajoittaa suuria väkimääriä kerääviä tapahtumia, joilla on mahdollisimman vähän taloutta rapauttavia vaikutuksia.

Pertti-liisan liikunnanpuute on tietenkin valitettavaa, mutta jos vanhemmat ei osaa keksiä mitään korvaavaa puuhaa mukuloilleen, niin kannattaisiko mennä peilin eteen ja pohtia siinä omaa ajankäyttöään tässä ihmiselon aika mitättömässä aikaikkunassa.

Kotibileitten sakottaminen olisi tietenkin ainakin kansallisromanttisessa mielessä hyvinkin perusteltua, kun hauskan pito on tässä maassa ollut aina perkeleestä. Onneksi aika on tuon kansallisen murjottamisen suhteen muuttumassa, mistä seuraa pitkässä juoksussa paljon hyvää.
 
F

Flonaldo

Keväällä hallitus sulki ravintolat yökerhoista pieniin lounasruokaloihin saakka. Voimassa olevilla laeilla.

Jos pystyttäisiin osoittamaan ravintolat suurimmaksi ongelmaksi, uskoisin hallituksen toimineen jo. Aivan kuin keväällä tehtiin.
Ei sulkenut. Hallitus otti käyttöön valmiuslain. Nyt se ei ole mahdollista. Vaikka kuinka tällä hetkellä todettaisiin, että 100 % tartunnoista tapahtuisi baareissa, ei hallitus voisi niitä sulkea. Tämähän tässä on koko ajan ollut se pointti.

5) vaikutuksiltaan erityisen vakavaa suuronnettomuutta vastaava hyvin laajalle levinnyt vaarallinen tartuntatauti.
Tämä on kriteeri, millä valmiuslaki voidaan ottaa käyttöön. Ennen kuin siis on luokkaa tuhansia päivittäisiä tartuntoja, sitä ei voida ottaa käyttöön. Jos valmiuslakia ei voida käyttää, ravintoloille ei voida tehdä juuri mitään muuta kuin näitä puuhasteluja aukioloaikojen kanssa.
 

Snoppen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes
En sano että pitäisi ottaa, mutta miksi valmiuslakia ei voisi ottaa käyttöön? Keväällä pystyttiin, miksi ei voisi nyt? Eikö se tavallaan riitä että sanotaan vain että "tartuntoja on runsaasti piilossa"? Niin tehtiin viime vuonna, eikä sieltä taivas romahtanut niskaan.

Haen tällä sitä, että mikäli hallitus oikeasti haluaisi ottaa poikkeuslain käyttöön, se voisi niin myös tehdä.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
No mutta. Virolaiset vuokramiehet jotka olivat työporukan kanssa massakaranteenissa saivat tänään sairaanhoitopiiriltä 3x75€ laskun kolmesta hoitajan VO ajasta. Ne on vittu karanteeniin asetuspuhelusta ja kahdesta karanteeninvalvontapuhelusta.

Voitte ihan kaksi-kolme kertaa arvata miksi ulkomainen työvoima välttelee testeihin menemistä vapaaehtoisesti.

Testiä ei ole laskutettu mutta voi nyt saatana.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
YLE:n mukaan Suomeen ehdotetaan ennaltaehkäisevää testausta kouluissa ja työpaikoilla. Aiheesta lyhyesti päivittyvässä "uusimmat uutiset koronaviruksesta"-osiossa, mistä tieto taitaa hukkua uudempien uutisten alle piakkoinkin.


Mielenkiintoista, että miten tuo tehtäisiin. Pistokokeita joihinkin firmoihin? Varmuuden vuoksi tehtäviä testejä tautitilanteen perusteella? Vai miten? Onko tuosta edes välttämättä suurempaa hyötyä?

Jään odottamaan lisäinformaatiota...
Tätähän kokeiltiin Tampereella Rauhaniemessä ja kas kummaa huomattiin, että suurin osa jopa siitä pahimmasta riskiryhmästä onkin täysin oireettomia.
Jos tuo tehtäisiin vähänkään isommassa mittakaavassa niin todennäköinen seuraus olisi se, että kaikki rajoitteet olisi poistettava Suomen sisältä kun tartuntoja löytyisi niin paljon ettei ole mitään perustetta pitää rajoitteita kun sairastuneita on niin paljon.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
En sano että pitäisi ottaa, mutta miksi valmiuslakia ei voisi ottaa käyttöön? Keväällä pystyttiin, miksi ei voisi nyt? Eikö se tavallaan riitä että sanotaan vain että "tartuntoja on runsaasti piilossa"? Niin tehtiin viime vuonna, eikä sieltä taivas romahtanut niskaan.

Haen tällä sitä, että mikäli hallitus oikeasti haluaisi ottaa poikkeuslain käyttöön, se voisi niin myös tehdä.
Millä perusteella se valmiuslaki otettaisiin käyttöön? reilu 100 ihmistä viruksen takia sairaalassa ja maa pitäisi laittaa poikkeustilaan?
Jos jotain lakeja pitää ottaa käyttöön tai luoda niin rajoille ne pakolliset testit + karanteenit kun raja ylitetään. Vaihtoehtona on se kupla, josta poistuminen tietää sakkoja+työluvan menetystä ja työsuhteen välitöntä purkamista.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Ei sulkenut. Hallitus otti käyttöön valmiuslain. Nyt se ei ole mahdollista. Vaikka kuinka tällä hetkellä todettaisiin, että 100 % tartunnoista tapahtuisi baareissa, ei hallitus voisi niitä sulkea. Tämähän tässä on koko ajan ollut se pointti.

Tämä on kriteeri, millä valmiuslaki voidaan ottaa käyttöön. Ennen kuin siis on luokkaa tuhansia päivittäisiä tartuntoja, sitä ei voida ottaa käyttöön. Jos valmiuslakia ei voida käyttää, ravintoloille ei voida tehdä juuri mitään muuta kuin näitä puuhasteluja aukioloaikojen kanssa.

Laki se on käytössä oleva valmiuslakikin. Laki voidaan ottaa uudelleen käyttöön, mutta ei näillä tartuntamäärillä. Mikä on aivan oikein. Jos sinun mielestäsi hallituksella pitää olla oikeus yksittäisen yksityisen elinkeinon sulkemiseen jollain vappunenälailla, niin silloin ollaan anarkian äärellä. Ei millekään hallitukselle sellaisia valtuuksia voi antaa.
Edelleenkin, uskotko oikeasti, että tartunnat tapahtuvat vain ravintoloissa?
Onko mitään muita syitä niiden sulkemiseen nyt, kuin kateus?
 
F

Flonaldo

En sano että pitäisi ottaa, mutta miksi valmiuslakia ei voisi ottaa käyttöön? Keväällä pystyttiin, miksi ei voisi nyt?

Haen tällä sitä, että mikäli hallitus oikeasti haluaisi ottaa poikkeuslain käyttöön, se voisi niin myös tehdä.
Koska millään tulkinnalla tuo 5) kohta ei nyt toteudu. Keväällä oltiin täysin pimennossa, ei tiedetty mitään oikeista tartuntaluvuista ja leviäminen todennäköisesti ihan oikeastikin oli todella nopeaa.

Hallitus voi tietysti olla välittämättä yhtään mistään laeista, mutta näin nyt ei vaan Suomessa, oikeusvaltiossa, toimita.
 
F

Flonaldo

Laki se on käytössä oleva valmiuslakikin. Laki voidaan ottaa uudelleen käyttöön, mutta ei näillä tartuntamäärillä. Mikä on aivan oikein. Jos sinun mielestäsi hallituksella pitää olla oikeus yksittäisen yksityisen elinkeinon sulkemiseen jollain vappunenälailla, niin silloin ollaan anarkian äärellä. Ei millekään hallitukselle sellaisia valtuuksia voi antaa.
Edelleenkin, uskotko oikeasti, että tartunnat tapahtuvat vain ravintoloissa?
Onko mitään muita syitä niiden sulkemiseen nyt, kuin kateus?
Hallitus voi siis käytännössä vangita ihmisen kahdeksi viikoksi, mutta ei puuttua baarin aukioloon. Sen sijaan teatterin, keikkapaikan ja urheiluhallin ne taas voivatkin sulkea. Vappunenälailla. Niissä valtuuksissa ei ole mitään ongelmaa. Se ei kuitenkaan ole anarkiaa, koska viinanveto on tärkein ihmisoikeus, mutta lätkämatsiin pääseminen ja kaikki muukin on yhdentekevää.

Syy alkoholivetoisten paikkojen sulkemiseen tai oikeasti tehoaviin rajoituksiin niissä on että ne ovat suurin riskiympäristö. Tartuntoja tapahtuu liki kaikkialla, mutta baarissa niiden todennäköisyys on suurin, kun kaikki riskitekijät yhdistyvät: sisätila, lähietäisyys, oleskelun pitkä kesto, usein heikko ilmanvaihto, isot ryhmät, kovaääninen puhe, ei maskeja, estojen poistuminen alkoholin myötä.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Linkkaamassa jutussa puhutaan kylläkin isosta osasta, ei suurimmasta osasta.

Mitkä ne arviot oireettomien osuudesta tätä nykyä ovat? Jossain vaiheessa puhuttiin 20-40%.
Aamulehden jutussa oli suurin osa mutta se on maksumuurin takana ja tämä siis viruksen suurimmassa riskiryhmässä.
Jos siinäkin siis käy noin niin millä voidaan perustella sulkuja, jotka estävät lasten ja nuorten harrastustoimintaa?

Rajoituksilta tippuu pohja pois jos ne eivät ole perusteltuja ja niiden vaikuttavuus ei ole selvää.
Nyt niin on ja ei tarvitse ihmetellä miksi ihmisiä ei silloin kiinnosta kun mitään ei ympärillä tapahdu.


Syy alkoholivetoisten paikkojen sulkemiseen tai oikeasti tehoaviin rajoituksiin niissä on että ne ovat suurin riskiympäristö. Tartuntoja tapahtuu liki kaikkialla, mutta baarissa niiden todennäköisyys on suurin, kun kaikki riskitekijät yhdistyvät: sisätila, lähietäisyys, oleskelun pitkä kesto, usein heikko ilmanvaihto, isot ryhmät, kovaääninen puhe, ei maskeja, estojen poistuminen alkoholin myötä.
Siltikin ne pahimmat tapaukset ovat olleet mm. Mökkibileet Tahkolla 70 osallistujaa ja yli 20 tartuntaa, joista tosin yksikään ei tainnut olla vakavia.
Samoin muut tapahtumat joissa iso määrä ihmisiä on ollut pienessä tilassa pitkään kuten Jyväskylän jesuiitta kokoontuminen.
Näissä korostuu se, että tilojen ilmanvaihto ei ole sitä luokkaa kuin baareissa joissa olisi noilla ihmis määrillä pitänyt tulla selvästi enemmän tartuntoja.
Oikea syy miksi hallitus ei halua sulkea baareja on se, että siinä pitäisi maksaa yrityksille rahaa.
 

Orvo Muusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Hallitus voi siis käytännössä vangita ihmisen kahdeksi viikoksi, mutta ei puuttua baarin aukioloon. Sen sijaan teatterin, keikkapaikan ja urheiluhallin ne taas voivatkin sulkea. Vappunenälailla. Niissä valtuuksissa ei ole mitään ongelmaa. Se ei kuitenkaan ole anarkiaa, koska viinanveto on tärkein ihmisoikeus, mutta lätkämatsiin pääseminen ja kaikki muukin on yhdentekevää.

Syy alkoholivetoisten paikkojen sulkemiseen tai oikeasti tehoaviin rajoituksiin niissä on että ne ovat suurin riskiympäristö. Tartuntoja tapahtuu liki kaikkialla, mutta baarissa niiden todennäköisyys on suurin, kun kaikki riskitekijät yhdistyvät: sisätila, lähietäisyys, oleskelun pitkä kesto, usein heikko ilmanvaihto, isot ryhmät, kovaääninen puhe, ei maskeja, estojen poistuminen alkoholin myötä.
No kohta voi puuttua aukioloon mutta siitä pitää maksaa korvaus joka toivottavasti on edes jollain tapaa kohtuullinen. Ilmeisesti iso osa ihmisistä ajattelee että ne ovat auki sen takia että pääsee ryyppäämään mutta unohtavat että se on joidenkin työ. Jos Kiuru olisi saanut tahtonsa läpi niin baarit olis ollu yhtäjaksoisesti kiinni keväästä lähtien.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ravintoloitahan ei siis keväällä suljettu valmiuslain perusteella vaan majoitus- ja ravitsemispalveluista annetun lain väliaikaisen muuttamisen kautta, mutta väliaikaisen muutoksen normaali säätämisjärjestys sidottiin poikkeusoloihin. Eli valmiuslain käyttöönottoa ei tarvittaisi, mutta poikkeusolot (tai 5/6 enemmistö) siihen tarvittaisiin.
 

Snoppen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes
Koska millään tulkinnalla tuo 5) kohta ei nyt toteudu. Keväällä oltiin täysin pimennossa, ei tiedetty mitään oikeista tartuntaluvuista ja leviäminen todennäköisesti ihan oikeastikin oli todella nopeaa.

Hallitus voi tietysti olla välittämättä yhtään mistään laeista, mutta näin nyt ei vaan Suomessa, oikeusvaltiossa, toimita.
Niin no tuo tietenkin on tulkintakysymys. En kyllä usko että näillä lukemilla tehtäisiin mitään, mutta kynnys ottaa poikkeuslaki käyttöön ei varmasti ole niin korkea kuin mitä voisi kuvitella.

Niin kauan kuin voi vedota näihin piilossa oleviin tartuntoihin uskon että mitä vain voi tulla.
 

Jinsui

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Jos tuo tehtäisiin vähänkään isommassa mittakaavassa niin todennäköinen seuraus olisi se, että kaikki rajoitteet olisi poistettava Suomen sisältä kun tartuntoja löytyisi niin paljon ettei ole mitään perustetta pitää rajoitteita kun sairastuneita on niin paljon.
Meinaatko todella, että tämä olisi hallituksen johtopäätös? Tuskin, eiköhän siinä kohtaa nuijittaisi valmiuslaki pykälään ainakin kahdeksi vuodeksi ja vahva ebolapukusuositus kaikkialle. Kaikki paikat kiinni ja satamiljardia lisää lainaa, joka jaettaisiin tietysti vähävaraisille.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Aamulehden jutussa oli suurin osa mutta se on maksumuurin takana ja tämä siis viruksen suurimmassa riskiryhmässä.
Voisitko siteerata sitä kohtaa Aamulehdestä. Suoralta kädeltä tuota on aika vaikea uskoa, kun arviot ovat olleet tähän asti jonkin verran erilaisia, varsinkin vanhuksien osalta.

Tuon linkin jutun mukaan Rauhaniemen sairaalassa on / on ollut 96 potilasta, joista 59 on sairastanut koronan ja näistä 10 on kuollut. Eristyksessä ja sairaana edelleen <10 potilasta, kun ensimmäinen tartunta havaittiin 30. marraskuuta. Tällä en siis yritäkään kumota kertomaasi, toin vaan nuo luvut esiin.

Muuten en jaksa mantraasi kommentoida.
 
F

Flonaldo

Voisitko siteerata sitä kohtaa Aamulehdestä. Suoralta kädeltä tuota on aika vaikea uskoa, kun arviot ovat olleet tähän asti jonkin verran erilaisia, varsinkin vanhuksien osalta.
Tämä oli 16.12. uutisessa. Sen jälkeen toki tartuntojen määrä on yhä kasvanut merkittävästi ja tuossa vaiheessa toisaalta todetut tartunnat olivat hyvin tuoreita l. tauti ei välttämättä vielä edes näkynyt. Samoin luvuissa on käsittääkseni sisällä niin potilaat kuin hoitohenkilökunta.

Valtaosa potilaista on ollut oireettomia. Tällä hetkellä sairaalassa on hoidossa 40 koronapositiivista potilasta. Valtaosa potilaista on oireettomia tai vähäoireisia, mutta joillekin potilaille on annettu lisähappea.

Monen heikompikuntoisen vanhuksen kohdalla luonnollisesti voi olla, varsinkin alkuvaiheessa, hankalampi todeta mitkä ovat normaaleja ikään tai muuhun sairauteen kuuluvia vaivoja, mitkä juuri koronan oireita.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Hallitus voi siis käytännössä vangita ihmisen kahdeksi viikoksi, mutta ei puuttua baarin aukioloon. Sen sijaan teatterin, keikkapaikan ja urheiluhallin ne taas voivatkin sulkea. Vappunenälailla. Niissä valtuuksissa ei ole mitään ongelmaa. Se ei kuitenkaan ole anarkiaa, koska viinanveto on tärkein ihmisoikeus, mutta lätkämatsiin pääseminen ja kaikki muukin on yhdentekevää.

Syy alkoholivetoisten paikkojen sulkemiseen tai oikeasti tehoaviin rajoituksiin niissä on että ne ovat suurin riskiympäristö. Tartuntoja tapahtuu liki kaikkialla, mutta baarissa niiden todennäköisyys on suurin, kun kaikki riskitekijät yhdistyvät: sisätila, lähietäisyys, oleskelun pitkä kesto, usein heikko ilmanvaihto, isot ryhmät, kovaääninen puhe, ei maskeja, estojen poistuminen alkoholin myötä.

Tolla sun logiikalla ensimmäisenä olisi pistettävä kiinni vanhusten hoitolaitokset. Niissä on suhteutettuna asiakasmääriin eniten tartuntoja ja jopa kuolemia. Riskikartoituksissa ehdoton piikkipaikka. Toi väite hallituksen vangitsemista ihmisistä oli sen verran matala, että eiköhän tämä riitä tästä aiheesta.

peace and out
 
F

Flonaldo

Eiköhän se logiikka karannut siinä kohdin, kun baareihin kohdistuvat rajoitukset olivat täyttä anarkiaa, mitä mikään hallitus ei voi ikinä millään vappunenälaeilla tehdä. Mutta missään muissa rajoituksissa, muiden elinkeinojen sulkemisessa ja ihmisten vapauden rajoittamisessa ei ollut mitään vastaavaa ongelmaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös