Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 935 274
  • 81 126

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Tällä hetkellä karrikoidusti saan olla elossa ja maksaa veroja. Mitään valoa tunnelin päässä on turha odottaa, koska sellaisen näkyessä rakennetaan lisää tunnelia tai muurataan suuaukkoa umpeen. Mitään ulospääsyä tähän korona-arkeen ei ole kai hetkeen tulossa ja itse ainakin toivoisin jo pian, että pääsisin taas elämään enkä vain pitämään itseäni hengissä. Lähes vuoden olen ollut epäitsekäs ja ajatellut mummoja, koska on minun vuoro olla itsekäs ja nauttia elämästä edes hieman paremmin kohdistetuilla rajotuksilla?

Itselleni ehdottomasti suurimman ongelman tuo se, että mummojen pelastaminen tekee ihmisistä epäitsekkään. Kuitenkin meillä on ollut trendi, jossa mielenterveyspalveluja ja ongelmissa olevien nuorten palveluja on leikattu koko ajan lisää. Vallitseva tilanne lisää näitä ongelmia entisestään, mutta missä ovat lisävelat tähän tikittävään aikapommiin? Toimintaa pitää tehdä NYT, eikä viiden vuoden päästä, jolloin asian hoitamattomuuden takia menehtyneitä on paljon. Miksei näitä myös aleta tilastoimaan koronakuolemiksi? Miksi toisen ihmisen henki on niin arvokas, että otetaan miljarditolkulla velkaa? Toisia palveluita leikataan ongelmista huolimatta, vaikka sinne sitä rahaa vasta tarvitaan.

Jonkin jääkiekkoseuran tai sarjan konkurssilla ei ole sen suurempaa väliä, kuin minkä tahansa muun yrityksen konkurssilla. Päinvastoin, onneton sarjasysteemi voidaan joutua muuttamaan talousongelmien takia ja siitä on pidemmässä juoksussa vain etua.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Nyt alkaa kyllä pahemman kerran tympiä tämä kohta vuoden jatkunut uhkakuvien maalailu. Pääsiäisen, vapun, juhannuksen ja joulun piti olla suorastaan portteja koronahelvettiin, josta ei paluuta enää ole kun puolet suomalaisista lapataan ruumispussiin. Ja sitten todellisuus oli se, että mitään ei tapahtunut. Ei yhtään mitään. Nyt kun juhlapyhät on lusittu, niin helvetin portit aukaiseekin mystinen brittivariantti joka tarttuu jo pelkästä katseesta. Suorastaan yhtä ovela kuin maanmiehensä agentti 007. Nyt kun siitäkään ei todennäköisesti sen suurempaa harmia aiheudu, niin pitää taas keksiä uusia uhkia jotta kansa saadaan pidettyä kurissa. Noh, tuleehan se pääsiäinen sieltä taas, voidaan aloittaa koronakierros alusta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ehkäpä se pointti oli, että rajoituksilla pelastetaan muutakin kuin mummoja. Enkä nyt tarkoita henkiä. Voitte itse miettiä mistä on kyse.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Kyllä minäkin arvelen sitä, että entisestään pitkittyessään tästä sosiaalisen elämän tappamisesta aletaan jossain kohtaa maksamaan jo sellaista laskua, että tuotakin pitäisi alkaa oikeasti jo pohtimaan. Sen takia ihan viimeistään kesällä tätä showta täytyy alkaa purkamaan, ellei ole jotain aivan totaalisen pakottavaa tarvetta tätä vielä jatkaa. Ei ihmiset enää kesää jaksa tätä samaa rajoitusta rajoitusten perään.

Itselläni on sillä tavalla hyvä tilanne, että työ velvoittaa menemään työpaikalle, joka tarkoittaa sitä, että edes jonkinlaista sosiaalisuutta tulee väkisinkin arkeen mukaan. Voisin kuvitella, että pää rupeaisi olemaan jo aika pahasti solmussa, jos tässä olisi pitänyt jostain viime keväästä lähtien olla lähinnä vain etätöissä, eikä liikkua missään.

Sen vuoksi olen myös katsonut, että tietynlainen "sääntöjen rikkominen" on oman hyvinvointini vuoksi myös ollut ihan paikallaan. Monethan sanoo, että kuntosalillekaan ei ole uskaltanut mennä koko aikana. Itse taas olen ollut sitä mieltä, että sinne on ehdottomasti tullut mennä. Ei sitä mikään kiellä, vaikka kaikki sitä ei välttämättä hyvällä katsokaan. Itse taas olen miettinyt, että sekin on osa omaa hyvinvointia, ja pitää tunnetta "normaaliudesta" yllä, että saa pitää näitä normaaleja arjen rutiineja mukana elämässä. Tätä samaa ajatusta olen soveltanut myös ystävien ja vanhempien näkemiseen. En ole nähnyt mitään järkeä siinä, että pitkässä juoksussa vedetään kaikki sosiaaliset kontaktit täysin jäihin, mutta silti jonkinlaista tolkkua olen koittanut pitää. Jotkut tätäkin varmasti paheksuu, mutta minut on varmaan syntymässä jo jotenkin rakennettu sillä tavalla, että en vaan pysty elämään tätä elämää sillä tavalla, että tämä on yhtä pelkkää superjäykkää säännöistä sääntöihin elämistä päivästä toiseen. Minun mielestäni elämiseen kuuluu se, että sääntöjä pikkaisen rikotaan. Ihminen masentuu muuten, ja elämästä tulee hemmetin ikävää ja harmaata. Tulen kävelemään päin punaisia valoja jatkossakin silloin, kun autoja ei näy mailla eikä halmeilla ja suojatien ylittäminen on täysin turvallista, vaikka jollain "säännöt on kaikki kaikessa" ihmisellä miten menisi kuuppa jumiin tälläisestä toiminnasta.

Hyvä juttu, että Suomessa etukäteen pohditaan erilaisia skenaarioita. Tämähän meidän valttikorttimme toistaiseksi on vähän ollutkin, että ollaan voitu katsoa vähän tuonne paljon tiheämmin asuttuihin Euroopan maihin, että mitä ne on tehneet väärin ja sitten olla tekemättä niitä samoja virheitä itse täällä. Sinne nämä aallot on kuitenkin iskeneet aikaisemmin, kuin tänne, joka on antanut meille aikaa reagoida asioihin.
 
Viimeksi muokattu:

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Kajaanissa on havaittu kuntoutuskodissa ärhäkkäästi leviävää koronaa, joka tarttuu tehokkaasti turvatoimista huolimatta. Ei ole tiedossa, että onko kyse uudesta virusvariantista, mutta tätä tutkitaan nyt. Varotoimenpiteinä kaikkien yksikössä työskentelevien perheenjäsenet on asetettu kahden viikon karanteeniin.


Tämä tulee nostamaan lähipäivien lukuja.
Ärhäkkä korona. Ei näihin kuvailuihin ihan heti kyllästy, kun joka päivä keksitään jotain uutta hassua.

Tämä "tulee nostamaan lähipäivien lukuja" on sinänsä hyvä kommentti ja kertoo, miten täällä Suomessa tartuntaluvut olisivat mitättömät. Muutamia tartuntoja yksittäisessä laitoksessa, ja se jo tekee jonkun piikin lähipäivien tilastoihin. Mikäli tartuntatilanne olisi paha tai edes sellainen keskiverto, niin tällaiset hukkuisivat massaan eivätkä tuollaiset yksittäistapaukset kiinnostaisi ketään.

Ja noin muuten, virusepidemia kuntoutuskodissa. Oletteko maailman historiassa ennen moista kuulleet? Aivan ennenkuulumatonta.
 

Clubittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
EMA vastaanottanut myyntilupahakemuksen AstraZenecan rokotteeseen. Potentiaalinen hyväksymispäivä on 29.1.

Edelleen tässä mennään oman ennustuksen mukaisesti: tammikuussa piikitetään se 50k/viikko. Sitten kun AZ:n rokotetta on saatavilla enemmän, päästään siihen 200-300k/viikko tahtiin. Tämä toki vaatii, että helmikuuhun mennessä rokotevalmius on saatu kotimaassa kuntoon.

e. Saa nähdä, koitetaankohan tuota 29.1 vielä aikaistaa. Veikkaan paineen siihen olevan melkoisen kova, kun katsoo koronatilannetta sekä päättäjien kommentteja ympäri EU:ta. Tähän vielä päälle se, että annoksia on varastossa valmiina merkittävä määrä.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Täälläkin jo varmasti moni todennut, mutta kyllä tässä mennään pitkälle kevääseen ihan varpaisillaan. Ei näytä siltä, että pariin-kolmeen kuukauteen tulee mitään helpoituksia rajoituksiin. Enemmänkin tiukennuksia. Onneksi talvi näyttää nyt hyvältä, että ei muuta kuin ulos nauttimaan kauniista talvisäästä. Tuskin sitä nautintoa rajoituksilla viedään pois. Pääsiäinen vielä varmasti tulkitaan koronalingoksi, mutta jos vapun tiennoilla sitten rokotukset olisivat auttaneet ja ehkä se tautikin vähän hiljentyy kesää kohti.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Helsingin kaupungin oma seuranta ilmoittaa tänään vain 53 uutta tartuntaa, mikä näkyy koko Suomen osalta "pienehkönä" lukuna joko tänään tai huomenna. Kokonaisuutena pyhien vaikutus ei ole Helsingin alueella muodostunut kovin suureksi. Seitsemän päivän keskiarvo kävi parhaimmillaan 59 tartunnassa ja on nyt ollut usemman päivän putkeen noin 65 tartunnassa. 6.1. kirjattiin 84 uutta, eli on epätodennäköistä, että huominen luku pystyisi nostamaan keskiarvoa. Helsingissä siis näyttää toistaiseksi erittäin hyvältä ja ilmeisesti tartuntaketjujen jäljityksen kuristusote on tällä hetkellä tehokas.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Tähän vielä päälle se, että annoksia on varastossa valmiina merkittävä määrä.

Ja vielä sekin, että noilla rokotteilla on puolen vuoden hyllyaika, eli sen jälkeen sitä ei voida enää myydä. Ja tuota on kuitenkin valmistettu jo kesästä lähtien. Uskoisin, että koittavat saada pikavauhtia myyntiluvan.
 

Clubittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ja vielä sekin, että noilla rokotteilla on puolen vuoden hyllyaika, eli sen jälkeen sitä ei voida enää myydä. Ja tuota on kuitenkin valmistettu jo kesästä lähtien. Uskoisin, että koittavat saada pikavauhtia myyntiluvan.

Tätä olin vielä tulossa juuri lisäämään. Sitä vittuilun määrää EU:lle, kun valmiita rokotteita mätänee hyllyyn myyntiluvan venymisen vuoksi.

Toivottavasti siihen ei tarvitse mennä.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Jaa, uskaltaakohan tänne kirjoittaa omia ajatuksia ettei joudu lynkätyksi vähättelystä tai vääristä mielipiteistä. Täällä on paljon puhuttu rajoitteista ja niiden purkamisesta. Itse jopa joudun miettimään mitä ne rajoitukset edes on kun ei paljon itsellä tunnu missään. Kaupat, kirjastot, ravintolat ja kahvilat täällä auki ja elämää vaan jotenkin jatkuu. No hitto joo, jumppa on määrittämättömällä tauolla mutta sen jo unohdin kun se ei vielä tältä vuodelta ollut edes alkanut. Teen etätöitä ja mies käy työpaikallaan. Sellaista se on ollut meillä pitkään. Kaupassa käyn kun on asiaa terveydenhuoltoin, mies käy välillä ja joskus jopa tilataan kaupasta.

Kyllähän se totta on että loputon toisen ihmisen kanssa oleminen loppujen lopuksi voi kiristää hermoja mutta ei se ole vakavaa. Meillä miehen lapsi tulee välillä "sotkemaan" meidän jumiutuneet pasmat. Kyllähän se on hyvä vaikka ei tiedä että kuinka monta sataa koronaa tämä teini tuo meille. Minulle sillä ei ole väliä koska en pelkää koronaa. Enkä usko että loppujen lopuksi olisi edes mahdollista estää vanhempiaan näkemästä lapsiaan koronan varjolla. Tai uskon että siihenkin on tässä maassa keksitty keinot mutta... se on väärin.

Loppujen lopuksi haluan sanoa että vähättele rajoitusten vaikutusta toisten elämään vaikka itselle ne ei minulle suurta osaa näyttele. Enkä halua väheksyä miehen lapsen aiheuttamaa uhkaa meidän perheelle vaikka pidänkin uhkaa täysin marginaalisena. Mutta eihän voi estää miestä tapaamasta lastaan. Eikä omassa kodissaan halua pitää turvavälejä ja maskeja. Ei elämästä selviä hengissä vaikka kotiinsa lukkiutuisi. Kotonakin voi kuolla.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Taitaa olla tämä mun ensimmäinen kirjoitus tähän ketjuun.
Eedeveis, Koronan pentele.
Laittoi kyllä mun vuoden ihan uusiksi. Kuten kaikilla muillakin. Mun elämää tuo ei sinällään ole haitannut juuri mitenkään, mitä nyt maskiin kesti vähän tottua naamalla, mikä onkin varmaan ainoa asia, joka on suoraan seurausta tästä viruksesta.
Mutta, tänä aikana on ollut paljon aikaa miettiä asioista, ja elämää noin muutenkin. Olen saanut rauhassa miettiä sitä, mikä on oikeasti tärkeää elämässä, ja mitkä taas vähän vähemmän tärkeitä. Olen viimevuoden aika lopettanut tupakoinnin, ja miltei luopunut kokonaan alkoholista. Vuoden aikana olen käynyt baarissa ehkä viidesti.
Löysin elämääni uuden ilon ja tarkoituksen uuden parisuhteen muodossa, ja olemme nyt menossa naimisiin.
Olen lähettänyt mun perheen kanssa uudelleen.
Elämä on ihan liian lyhyt siihen, että kaikkea pitää niin analysoida, ja vatuloida. Olen oppinut uskaltamaan tekemään asioita, ja päätöksiä, jotka haluan tehdä.

Ymmärrän myös niitä, jotka kritisoivat näitä rajoituksia. Mahdollisia menetyksiä työpaikoista. Tottakai niitä tulee. Ihmisellä on kuitenkin taito selviytyä aina jotenkin.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Kyllähän se on hyvä vaikka ei tiedä että kuinka monta sataa koronaa tämä teini tuo meille. Minulle sillä ei ole väliä koska en pelkää koronaa.
Joo, eiköhän tuo ole ihan normaalia, että omien teinienkin kanssa ollaan tekemisissä. Korona ei kuitenkaan varsinaisesti välitä siitä, että pelkäsi sitä tai ei.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ärhäkkä korona. Ei näihin kuvailuihin ihan heti kyllästy, kun joka päivä keksitään jotain uutta hassua.
Olen joskus meinannut kurkata englanninkielistä koronakeskustelua/mediaa että onko muualla maailmassa käytetty näitä hassuja adjektiiveja. Vai olisko pelkkä suomalainen ilmiö.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Päivän lukemat 221.

Tiistaiksi yllättävän maltilliset luvut.

Tämä lienee hieman aikaista suurempiin johtopäätöksiin otannan ollessa varsin lyhyt, mutta positiivisena uutisena mainittakoon myös, että sekä Irlannissa että Iso-Britanniassa on ollut viime päivinä pientä tasaantumista ja jopa laskua tartuntakäyrissä. Toki en osaa sanoa mikä on viikonlopun vaikutus, mutta ainakaan aiempien nousujaksojen aikana ne eivät ole juurikaan näkyneet käyrissä laskevana elementtinä. Myös Tanskassa on ollut jo pidempään laskua vaikka brittivarianttia alkaa olla kokonaismäärästä merkittävä osa (arvio oli, että helmikuuhun mennessä yli puolet).
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ehkäpä se pointti oli, että rajoituksilla pelastetaan muutakin kuin mummoja. Enkä nyt tarkoita henkiä. Voitte itse miettiä mistä on kyse.
Haulikollakin kun räiskii, niin kyllä siinä aina muutama hauli kohteeseenkin osuu.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Eilen tuli ensimmäistä kertaa todellinen turhautuminen koko koronapaskaan. Melkein vuosi siihen menikin, alussa kaikki tuntui suorastaan mahtavalle kun rutiineja ravisteltiin ja pääsi miettimään elämää uudesta näkökulmasta. Syksystä asti on ollut sitten jo heikompaa aikaa, joka kulminoitui eilisiin Jyväskylän päätöksiin. Vaikka tartuntamäärät on täällä päin olleet laskussa, eikä pelättyä "pyhien jälkeistä pomppua" nähty, lätkäistiin eilen uudet 7 viikkoa rajoituksia. Kaikki allekirjoittaneen harrastukset ovat poissa arjesta koko tämän ajan.

Tällä hetkellä vituttaa ihan älyttömästi. Ensimmäistä kertaa kriisin aikana itsellä on sellaiset fiilikset, että ei kiinnosta osallistua yhtään näihin talkoisiin. Vaikka suunta on hyvä, niin lisää kiristystä. Piilotartuntojen pelkääminen ja sen käyttäminen verukkeena on pelottava tie. Tähän korttiin voidaan vedota koska tahansa tai kuinka pitkään tahansa, vaikka kaikki kansalaiset olisi rokotettu.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Haulikollakin kun räiskii, niin kyllä siinä aina muutama hauli kohteeseenkin osuu.
Nähdäkseni nyt on pelastettu valtaosa Suomen liiketoiminnasta rajoittamalla pientä osaa. Jos oltais haulikon sijasta käytetty nallipyssyä, olisi täällä enemmän ongelmia. Toki esimerkiksi kirjastojen sulkeminen tuntuu idioottimaiselta minustakin. Eli parannettavaa olisi rajoitusten kohdentamisessa.

Tottakai tilanne on myös ikävä niille, joihin haulit osuvat. Valtion pitäisi näitä yrityksiä (ja ihmisiä) auttaa avokätisemmin. Valitettavasti en ole yllättynyt ettei demareita ja lesta-kepua kiinnosta ravintola- tai tapahtuma-ala.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllä se nyt jotain kertoo kun joulunajan ostosruuhkat ja muut kokoontumiset eivät näy tartuntamäärissä oikeastaan mitenkään. Tautia ei varmaan nyt sitten kerta kaikkiaan ole tämän enempää juuri nyt liikkeellä? Voisiko näin päätellä?

Tekisi mieli toki vihjata myös maskeista, mutta en taida aloittaa sitä rulettia taas kymmenenteen kertaan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tiistaiksi yllättävän maltilliset luvut.

On. Uudenmaan osuus 144, muun maan 77. Kun Varsinais-Suomesta kertyi nopeasti katsottuna vain noin parikymmentä tartuntaa, on siellä syytä epäillä olevan nyt viiveitä kirjauksissa. Toki siellä on oltu laskusuunnassa, mutta pudotus viikon takaisesta vajaasta 50 tapauksesta on aika iso.

Kouvolassa oli joku rypäs, mutta sieltä tuli vain yksi tartunta tilastoihin. Kajaanin 14 ei myöskään ole käsittääkseni koko totuus.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Kirjastojen sulkeminen on aivan käsittämätön päätös kyllä. Esimerkiksi lehtisalit vielä ymmärtäisi, koska siellä oleskellaan lähtökohtaisesti pidemmän aikaa samassa tilassa aika lähekkäin muiden ihmisten kanssa. Mutta kirjojen etsiminen hyllyistä ja niiden selailu/lukeminen jossain nurkassa on liian vaarallista hommaa? Shiiiiiiet.

Kohta olisikin taas se tilanne, että jotain uutta lainattavaa pitäisi mennä hakemaan. Mutta eipä vaan onnistukaan, koska korona. Kuntosalilla saan kyllä viettää vaikka koko päivän aikaani yli 30 muun ihmisen kanssa, eikä kukaan katsele yhtään perääni, vaikka ruvettaisiin nuoleskelemaan siellä toisiamme.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Suomen uudet 221 ilmoitettua koronavirustartuntaa jakaantuivat seuraavasti:

Helsinki ja Uusimaa 144
Helsinki 73
Vantaa 28
Espoo 30
Järvenpää 2
Nurmijärvi 1
Kirkkonummi 1
Tuusula 2
Sipoo 6
Mäntsälä 1
Kauniainen 1
Loviisa -1

Varsinais-Suomi 19
Turku 16
Masku 1
Loimaa 1
Paimio 1

Pirkanmaa 3
Tampere 1
Hämeenkyrö 2

Pohjois-Pohjanmaa 19
Oulu 18
Utajärvi 1

Etelä-Pohjanmaa 7
Seinäjoki 1
Kurikka 3
Lapua 1
Kauhava 2

Keski-Suomi 1
Ei kuntatietoja 1

Päijät-Häme 2
Lahti 2

Kymenlaakso 1
Kouvola 1

Etelä-Savo 1
Mikkeli 1

Pohjois-Karjala 5
Ilomantsi 5

Satakunta -1
Pori -1

Lappi 3
Rovaniemi 3

Kainuu 16
Kajaani 14
Sotkamo 1
Puolanka 1

Ahvenanmaa 1
Maarianhamina 1
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Toki esimerkiksi kirjastojen sulkeminen tuntuu idioottimaiselta minustakin.

Kirjastojen sulkeminen on aivan käsittämätön päätös kyllä.

Eihän kirjastot ole suljettuina? Tuossa viikko-pari takaperin kävin viimeksi hakemassa luettavaa koronapesäke Oulun Kaupunginkirjastosta. Toki varaus piti tehdä netin kautta, jonka jälkeen tunnin sisään tuli ilmoitus, että kirjat ovat noudettavissa. Mutta ei kai tämän pitäisi olla mikään ongelma vuonna 2021?

Kohta olisikin taas se tilanne, että jotain uutta lainattavaa pitäisi mennä hakemaan. Mutta eipä vaan onnistukaan, koska korona. Kuntosalilla saan kyllä viettää vaikka koko päivän aikaani yli 30 muun ihmisen kanssa, eikä kukaan katsele yhtään perääni, vaikka ruvettaisiin nuoleskelemaan siellä toisiamme.

Tämä perustuu tietenkin siihen, että julkishallinnon on helpompi määrätä suljettavaksi tai rajoittaa julkisia laitoksia kuin yksityisiä yrityksiä. Eihän tuossa toki väkimääriin peilaten ole logiikkaa ja tottakai minuakin harmittaa etten pääse pelaamaan pikkuporukalla sählyä varamaamme koulun liikuntasaliin kun samaan aikaan yksityisissä liikuntapaikoissa on ihmisiä ruuhkaksi asti. Ymmärrän silti problematiikan mikä tähän rajoitusten asettamisen näkövinkkelistä liittyy.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös