Kyllä minäkin arvelen sitä, että entisestään pitkittyessään tästä sosiaalisen elämän tappamisesta aletaan jossain kohtaa maksamaan jo sellaista laskua, että tuotakin pitäisi alkaa oikeasti jo pohtimaan. Sen takia ihan viimeistään kesällä tätä showta täytyy alkaa purkamaan, ellei ole jotain aivan totaalisen pakottavaa tarvetta tätä vielä jatkaa. Ei ihmiset enää kesää jaksa tätä samaa rajoitusta rajoitusten perään.
Itselläni on sillä tavalla hyvä tilanne, että työ velvoittaa menemään työpaikalle, joka tarkoittaa sitä, että edes jonkinlaista sosiaalisuutta tulee väkisinkin arkeen mukaan. Voisin kuvitella, että pää rupeaisi olemaan jo aika pahasti solmussa, jos tässä olisi pitänyt jostain viime keväästä lähtien olla lähinnä vain etätöissä, eikä liikkua missään.
Sen vuoksi olen myös katsonut, että tietynlainen "sääntöjen rikkominen" on oman hyvinvointini vuoksi myös ollut ihan paikallaan. Monethan sanoo, että kuntosalillekaan ei ole uskaltanut mennä koko aikana. Itse taas olen ollut sitä mieltä, että sinne on ehdottomasti tullut mennä. Ei sitä mikään kiellä, vaikka kaikki sitä ei välttämättä hyvällä katsokaan. Itse taas olen miettinyt, että sekin on osa omaa hyvinvointia, ja pitää tunnetta "normaaliudesta" yllä, että saa pitää näitä normaaleja arjen rutiineja mukana elämässä. Tätä samaa ajatusta olen soveltanut myös ystävien ja vanhempien näkemiseen. En ole nähnyt mitään järkeä siinä, että pitkässä juoksussa vedetään kaikki sosiaaliset kontaktit täysin jäihin, mutta silti jonkinlaista tolkkua olen koittanut pitää. Jotkut tätäkin varmasti paheksuu, mutta minut on varmaan syntymässä jo jotenkin rakennettu sillä tavalla, että en vaan pysty elämään tätä elämää sillä tavalla, että tämä on yhtä pelkkää superjäykkää säännöistä sääntöihin elämistä päivästä toiseen. Minun mielestäni elämiseen kuuluu se, että sääntöjä pikkaisen rikotaan. Ihminen masentuu muuten, ja elämästä tulee hemmetin ikävää ja harmaata. Tulen kävelemään päin punaisia valoja jatkossakin silloin, kun autoja ei näy mailla eikä halmeilla ja suojatien ylittäminen on täysin turvallista, vaikka jollain "säännöt on kaikki kaikessa" ihmisellä miten menisi kuuppa jumiin tälläisestä toiminnasta.
Hyvä juttu, että Suomessa etukäteen pohditaan erilaisia skenaarioita. Tämähän meidän valttikorttimme toistaiseksi on vähän ollutkin, että ollaan voitu katsoa vähän tuonne paljon tiheämmin asuttuihin Euroopan maihin, että mitä ne on tehneet väärin ja sitten olla tekemättä niitä samoja virheitä itse täällä. Sinne nämä aallot on kuitenkin iskeneet aikaisemmin, kuin tänne, joka on antanut meille aikaa reagoida asioihin.