Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 962 378
  • 81 126

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
”Nyt on aika toimia, vältytään paniikilta, pelolta ja kärsimykseltä, jos ollaan ajoissa”, sanoo lääkäri Jukka Koskela.

Toimia miten?

En jaksaisi tuhannetta kertaa luetella tähän, että mitä meillä on jo kiinni, paljon käytetään maskeja ja sitä rataa. Tämä ei siis sinulle @Sistis vaan tuolle Jukalle, jos oletettaisiin, että hän kirjoittelisi Jatkoaikaan. Ehkä kirjoittaakin.

Tai sitten mä ajattelen nurinkurisesti niin, että varautuminen johonkin on aina yhtä kuin rajoitukset ja niiden kiristäminen. Valitettavasti tuossa jutussa ei nyt konkretisoitunut se, että mitä toimenpiteitä tulisi nyt tehdä. Anna mä arvaan, Valmiuslaki.

Ei tuossa mitään konkreettisia toimia esitetty, ja ymmärrän hyvin, että artikkeli hämmentää. Tuohan näyttäisi itse asiassa olevan Uuden Suomen tekemä kooste näiden lääkäreiden yms. Twitter-keskusteluista, eikä niinkään artikkeli, jossa he kertoilevat konkreettisia ajatuksia, miten tilanne pitäisi ratkoa. Uskoisin, että joku tuollainenkin artikkeli varmasti saataisiin, jos kyseisiä henkilöitä haastateltaisiin.

Konkreettisia ehdotuksia ei tosiaan saatu. Mutta minusta artikkelin pääpointti oli se, että moni lääkäri ja muu asiantuntija on tilanteesta selvästi huolissaan, ja näitä näkemyksiä ei minusta kannata missään nimessä sivuuttaa.

Mainitaan loppuun, että itse en ole nykytilanteeseen mitenkään tyytymätön, eli koen olevani paljon positiivisemmalla mielellä kuin nuo artikkelissa siteeratut henkilöt.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Alueellisia rajoituksia pitäisi alkaa pian purkaa, alueen tilanteen perusteella. Lasten pitää päästä liikkumaan ja aikuistenkin, ei ole perusteltua pysytellä leviämisvaiheessa, jos sen kriteerit ei täyty villillä mielikuvituksellakaan. Sitten rajoitus takaisin, jos tilanne vaatii. Ihan kuten alunperin kerrottiin, nyt on jokin varjokriteeristö voimassa.

Ensi kesäkin taputeltu. Huoh huoh huoh.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä nuo kesän tapahtumat tullaan perumaan, ainakin itse uskon näin. Ensi vuonna sitten uudestaan.

Vähän samaa pelkään. Itselläni on liput kolmeen eri konserttiin toukokuun ja elokuun välillä. Olen kuitenkin sillä linjalla, että jos tapahtumat järjestetään, niin osallistumiseni riippuu käytännössä siitä, olenko rokotettu.

Parit tapahtumat ovat sellaisia, joihin ostin liput ennen pandemiaa, eli ovat jo kertaalleen siirtyneitä. Yksi oli taas viime hetkellä ennen lahjakortin umpeutumista tehty osto sillä asenteella, että jos ei uskalla mennä, niin tulipa ainakin tuettua tuota tapahtumaa.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
”Nyt on aika toimia, vältytään paniikilta, pelolta ja kärsimykseltä, jos ollaan ajoissa”, sanoo lääkäri Jukka Koskela.

Toimia miten?

Aivan samaa mietin itsekin. Se, että joku lääkäri öyhöttää Twitterissä, että "Brittivariantti tulee, NYT ON AIKA TOIMIA!" on aivan nollatason uutinen. Ei tuossa ole mitään konkreettista. Mitä pitäisi tehdä? Koulut kiinni? Ravintolat kiinni? Rajat kiinni? Ulkonaliikkumiskielto?
 
K

kiwipilot

Aivan samaa mietin itsekin. Se, että joku lääkäri öyhöttää Twitterissä, että "Brittivariantti tulee, NYT ON AIKA TOIMIA!" on aivan nollatason uutinen. Ei tuossa ole mitään konkreettista. Mitä pitäisi tehdä? Koulut kiinni? Ravintolat kiinni? Rajat kiinni? Ulkonaliikkumiskielto?

Tunnen monta lääkäriä, niin siviilissä kun työn kautta ja voin kertoa, että noilla kun koronapelko lähtee lapasesta niin sitten lähtee ja kunnolla: siellä vedetään aivan överiksi ja jutut alkavat olla ihan mentaalipuolen kamaa. Valitettavasti.

Sotatila. Rajat kiinni. Maakuntajoukot. Nukutaan maski päässä - jos nukutaan. Rokotevastaisuuteen en viitsi edes mennä. Kentällä teetätetään aivan käsittämättömiä juttuja koska korona.

Eli omien empiiristen kokemusten perusteella jätän nämä lääkärien ulostulot aivan omaan arvoonsa. Sen sanon että vituttaahan se koska lääkärin auktoriteetti yhdistettynä huonoon paineensietokykyyn on äärimmäisen huono juttu: johtaa vain paniikinlietsontaan ja epävarmuuteen. Esimerkkejä olisi vaikka kuinka, niin koronan kuin päivittäistehtävien tiimoilta.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Kyllä nuo kesän tapahtumat tullaan perumaan, ainakin itse uskon näin. Ensi vuonna sitten uudestaan.

Noinko lienee tuollaisia tapahtumia enää olemassa ensi vuonna, jos näin kävisi...
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Tunnen monta lääkäriä, niin siviilissä kun työn kautta ja voin kertoa, että tuolla kun lähtee lapasesta niin sitten lähtee: vedetään aivan överiksi ja jutut alkavat olla ihan mentaalipuolen kamaa. Valitettavasti.

Sama juttu. Suurin osa tuntemistani lääkäreistä ovat varsin fiksua porukkaa, mutta sitten on valitettavasti niitäkin, jotka kyllä tietävät lääketieteestä, mutta muuten ovatkin sitten melko pihalla yhteiskunnallisista asioista. Tällaisen henkilön anti rajoituskeskusteluun on lähinnä tasoa "korona on paha, ei saa antaa levitä".
 

Snoppen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes
kesän vaikutus on sitten toinen juttu. Itse epäilen, että kausivaihtelun määrää olisi liioiteltu, koska maailmasta löytyy paljon tapauksia, joissa tauti on levinnyt nimenomaan paikallisen kesän aikana. Ruotsin ensimmäinen aalto tästä lähialueen esimerkkinä. Se saavutti huippunsa suunnilleen juhannuksen tienoilla, eli kuumimman ja valoisamman kesän aikaan.
Kausivaihtelu on asia joka mietityttää myös minua. En kyllä ihan heti ole allekirjoittamassa sitä että tauti ikäänkuin mystisesti katoaisi kun kesä tulee. Riippuu varmasti paljon siitä mikä on lähtötilanne kesään. Mikäli näistä luvuista lähdetään kesään saadaan kyllä viettää rauhallinen kesä. Mutta jos tapaukset huitelee tuolla +1000 tapauksen päivä vauhdissa saadaan myös kesäksi näitä rajoituksia kaveriksi.

Sitä en nyt kuitenkaan ymmärrä mistä päättelet että ensimmäisen aallon huippu nähtiin juhannuksen aikaan. Se ei pidä paikkansa.
 

Clubittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Alueellisia rajoituksia pitäisi alkaa pian purkaa, alueen tilanteen perusteella. Lasten pitää päästä liikkumaan ja aikuistenkin, ei ole perusteltua pysytellä leviämisvaiheessa, jos sen kriteerit ei täyty villillä mielikuvituksellakaan. Sitten rajoitus takaisin, jos tilanne vaatii. Ihan kuten alunperin kerrottiin, nyt on jokin varjokriteeristö voimassa.

Ensi kesäkin taputeltu. Huoh huoh huoh.

Boldattuun on ainakin Palloliitto reagoinut omatoimisesti. Jatkossa kuplahallit lasketaan ulkoliikuntapaikoiksi ja näin lapset pääsevät treenaamaan myös näissä olosuhteissa joukkueidensa kanssa. Toivottavasti näitä luovempia taktiikoita aletaan käyttämään laajemminkin, kun muilla ei rajoituksia ole haluja purkaa.
 

Mathieu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens
Itse toimin akateemisessa maailmassa työkseni ja ainakin meillä on jo kesän ja syksynkin tapahtumat peruttu sekä kotimaassa, että ulkomailla. Tai osa peruttu kokonaan ja osa siirretty verkkoon. Tällä "todellisuudella" siis ainakin tuonne loppukesään ja syksyyn saakka.

Muutamia konserttilippuja on itselläkin hallussa kevääksi ja kesäksi, mutta enpäs ole niiden suhteen kovin optimistinen.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Kausivaihtelu on asia joka mietityttää myös minua. En kyllä ihan heti ole allekirjoittamassa sitä että tauti ikäänkuin mystisesti katoaisi kun kesä tulee. Riippuu varmasti paljon siitä mikä on lähtötilanne kesään. Mikäli näistä luvuista lähdetään kesään saadaan kyllä viettää rauhallinen kesä. Mutta jos tapaukset huitelee tuolla +1000 tapauksen päivä vauhdissa saadaan myös kesäksi näitä rajoituksia kaveriksi.

Aivan taatusti näin, mutta kyllä kesälomakausi hillitsee leviämistä valtavasti. Se, että koululaiset ovat lomalla ja työpaikoillakin koko ajan osa porukasta. Toki jos meillä on vielä toukokuussa +1000 tartuntaa päivässä, niin kestää aikansa ennen kuin lukemat painuvat viime kesän lukemiin vaikka R-luku olisi reilusti alle yhden. Ja toki kesään liittyy myös sellaiset tekijät, että ihmiset viettävät enemmän aikaa ulkona ja kokoontuvat vähemmän sisätiloihin, monet harrastustoiminnat ovat tauolla jne.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
@Sistis Minulla on kolmelle keikalle. Yksi on elokuussa, yksi lokakuussa ja yksi marraskuussa. Eli tuolloin ei enää tarvinne murehtia siitä, että järjestetäänkö vai ei. Jos haluaa olla pahanilman kiuru, niin voisi Hassisen Koneen elokuun loppuunmyydyn Ratina-vedon olevan ehkä eniten liipasimella. Minulle ei ole omien säätöjen lisäksi muodostunut kesälle mitään vakiofestivaalia, tai tapahtumaa mihin pitäisi ehdottomasti päästä. Meripäivät on ehkä sellainen, kun ei siltä oikein voi välttyäkään. Mahdollisten pitkittyneiden rajoitustoimenpiteiden pilaamaa kesää helpottaa, kun menee bändien keikkalenterin perässä, ei tapahtumien.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sitä en nyt kuitenkaan ymmärrä mistä päättelet että ensimmäisen aallon huippu nähtiin juhannuksen aikaan. Se ei pidä paikkansa.

Unohdin viestistäni sanan "tilastollinen". Keväällä toki todennäköisesti tuli paljon enemmän tartuntoja, kuin mitä tilastot antoivat ymmärtää. Joka tapauksessa tartunnoissa oli selkeä nousu tuossa kesäkuun lopussa:


Seitsemän päivän liukuvalla keskiarvolla eniten tartuntoja tuli pikaisesti katsottuna 24.6., jolloin niitä oli 1076. Kuolleisuutta tarkastelemalla toki olet oikeassa siinä, että hyvin todennäköisesti huippu osui oikeasti sinne huhtikuulle, kuten Suomessakin. Silti tuo kesäkuun kiihdytys oli merkittävä, koska se sotii voimakkaasti tätä täälläkin faktana esitettyä "korona ei leviä kesällä"-ajatusta vastaan.

Olen itse pohtinut, että olisiko tuo kevään tartuntojen voimakas väheneminen sittenkin johtunut koulujen siirtymisestä etäopetukseen? Ruotsi piti koulunsa auki koko kevään.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Sistis Minulla on kolmelle keikalle. Yksi on elokuussa, yksi lokakuussa ja yksi marraskuussa. Eli tuolloin ei enää tarvinne murehtia siitä, että järjestetäänkö vai ei. Jos haluaa olla pahanilman kiuru, niin voisi Hassisen Koneen elokuun loppuunmyydyn Ratina-vedon olevan ehkä eniten liipasimella. Minulle ei ole omien säätöjen lisäksi muodostunut kesälle mitään vakiofestivaalia, tai tapahtumaa mihin pitäisi ehdottomasti päästä. Meripäivät on ehkä sellainen, kun ei siltä oikein voi välttyäkään. Mahdollisten pitkittyneiden rajoitustoimenpiteiden pilaamaa kesää helpottaa, kun menee bändien keikkalenterin perässä, ei tapahtumien.

Tuo Hassisen Koneen Ratinan keikka on minullakin se, minkä kohtaloa eniten pohdin. Melkein toivoisin, että siirtäisivät sitä suosiolla vaikka seuraavaan kevääseen, niin pystyisin nauttimaan keikasta suuremmalla todennäköisyydellä.

Vaan todennäköisesti olen yksin tällä tyhjällä tiellä...
 
K

kiwipilot

Voin lyödä vaikka vetoa, että olet @Sistis elokuussa Hassisen koneen keikalla. Rokotettuna. Vähän sulla vetää liiaksi negan puolelle nyt. Kyllä tämä tästä!

Vähän ihmeellistä miten juuri nyt jengi vetää täällä ranteita auki. Onko se vouhotus ”brittivariantista” (taas yksi sana antisanojen listaan) vaiko rokotusten aloittamisen takkuaminen mutta tuntuu kuin maailmanloppu olisi tulossa. No, ei ole.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Olen itse pohtinut, että olisiko tuo kevään tartuntojen voimakas väheneminen sittenkin johtunut koulujen siirtymisestä etäopetukseen? Ruotsi piti koulunsa auki koko kevään.
Itse alan kääntyä tämän vaihtoehdon kannalle. Ei minulla siihen mitään faktaa ole esittää, mutta näin jälkikäteen tuntuu hassulta, että virus vaan sanoisi kesän alussa, että hän lähtee nyt mökille, että nähdään elokuussa. Mutta nämä faktat on kai olemassa: tartuntamäärät ilman mutantteja pysynevät näissä määrissä; eivät laske radikaalisti, mutteivät nousekaan, yleisötilaisuudet ja oikeastaan kaikki muutkin paikat, minne voi kokoontua ihmisiä edes uimaan, tai lukemaan ovat kiinni pl. mutkamäet, ihmiset on etätöissä kutka pystyy, maskien käyttäjät ovat enemmistössä. Esitin aiemmin pohdinnan, että mitä voidaan vielä kiristää. Jaa-a... Vastaus ei ole Pub Sirdien sulkeminen Helsingin Kalliossa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Voin lyödä vaikka vetoa, että olet @Sistis elokuussa Hassisen koneen keikalla. Rokotettuna. Vähän sulla vetää liiaksi negan puolelle nyt. Kyllä tämä tästä!

Pessimisti ei pety. :)

Sanotaan, että olen varsin luottavainen siihen, että AstraZeneca tulee, ja itse saan piikin ehkä joskus kesäkuussa. Isompi todennäköisyys on mielestäni sille, että konserttia siirretään jo hyvissä ajoin, tai se päätetään perua kokonaan.

Jos kuitenkin kävisi kaiken maailman byrokratiasyiden takia niin, että minua ei olisi vielä tuolloin rokotettu, niin ainakin tämän hetken perstuntuma on, etten menisi Ratinaan, jos keikka pidetään aikataulun mukaisesti. Onneksi olen jo vanha mies, ja nähnyt runsaasti hyviä keikkoja, niin ei yksittäisen konsertin väliin jääminen tuntuisi maailmanlopusta, vaikka kyse onkin aika ainutlaatuisesta spektaakkelista.
 

Snoppen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes
Seitsemän päivän liukuvalla keskiarvolla eniten tartuntoja tuli pikaisesti katsottuna 24.6., jolloin niitä oli 1076. Kuolleisuutta tarkastelemalla toki olet oikeassa siinä, että hyvin todennäköisesti huippu osui oikeasti sinne huhtikuulle, kuten Suomessakin. Silti tuo kesäkuun kiihdytys oli merkittävä, koska se sotii voimakkaasti tätä täälläkin faktana esitettyä "korona ei leviä kesällä"-ajatusta vastaan
Joo tuo pitää paikkansa. Muistelisin että ruotsi aloitti vasta kesäkuussa testaamaan lievempi oireisia, saivat muistaakseni nostettua tuolloin kapasiteetin 80 000 testiin viikossa.

Kesäkuussa tauti levisi voimakkaasti Gällivaren alueella, siellä oli aito pelko että hoitopaikat loppuu. Eli ei se kesä ole mikään ehdoton suoja, vaikka hyvin kyllä hidastaa.
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuo Hassisen Koneen Ratinan keikka on minullakin se, minkä kohtaloa eniten pohdin. Melkein toivoisin, että siirtäisivät sitä suosiolla vaikka seuraavaan kevääseen, niin pystyisin nauttimaan keikasta suuremmalla todennäköisyydellä.

Vaan todennäköisesti olen yksin tällä tyhjällä tiellä...

En ole missään nimessä erimieltä, vaan vain mielenkiinnolla kyselen, että eikö kuitenkin voi olettaa että siinä vaiheessa kun rokotukset lähtevät kunnolla rullaamaan (oli se vasta vaikka toukokuussa), niin mikäli massatesteissa todetut tehokkuusluvut ovat edelleen paikkaansa pitäviä, niin tartuntojen määrä pitäisi lähteä nopeaankin laskuun, ja kun samalla väestöön muodostuu laajamittaista immunitettiä, niin myös massatapahtumien järjestäminen on mahdollista, koska viruksen leviämiselle tai ainakaan tautimäärän kasvulle ei ole yksinkertaisesti elintilaa?
 
K

kiwipilot

En ole missään nimessä erimieltä, vaan vain mielenkiinnolla kyselen, että eikö kuitenkin voi olettaa että siinä vaiheessa kun rokotukset lähtevät kunnolla rullaamaan (oli se vasta vaikka toukokuussa), niin mikäli massatesteissa todetut tehokkuusluvut ovat edelleen paikkaansa pitäviä, niin tartuntojen määrä pitäisi lähteä nopeaankin laskuun, ja kun samalla väestöön muodostuu laajamittaista immunitettiä, niin myös massatapahtumien järjestäminen on mahdollista, koska viruksen leviämiselle tai ainakaan tautimäärän kasvulle ei ole yksinkertaisesti elintilaa?

Itse näkisin samoin. Pitää vain toivoa, että viranomaiset eivät lähde Jokainen tartunta on liikaa -linjalle koska tämän viruksen kanssa on vain opittava elämään. Ongelma lienee siinä, pystyykö yhteiskunta tähän? Kun osa ihmisistä on peloteltu maakuoppaan niin vaatii aikamoisen yhteiskunnallisen ponnistuksen saada porukka uskomaan että normaaliin voidaan pikkuhiljaa palata.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kesäkuussa tauti levisi voimakkaasti Gällivaren alueella, siellä oli aito pelko että hoitopaikat loppuu. Eli ei se kesä ole mikään ehdoton suoja, vaikka hyvin kyllä hidastaa.

Jep. Tuon kesän suhteen on tarjottu selitykseksi mm. sitä, että koronavirus ei pidä auringonvalosta tai UV-säteilystä.

No, Napapiirin alueella on tuolloin auringonvaloa tarjolla suunnilleen vuorokauden ympäri. Lisäksi esimerkiksi Chilessä, missä UV-säteily on tunnetusti voimakasta, korona on levinnyt pahasti, ja tälläkin hetkellä, vaikka siellä keskikesää eletään, tartunnat ovat kovassa nousussa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eiköhän pikkuhiljaa mennä siihen että tapahtumat myös sallitaan mutta eri asia sitten milloin ne menee kokonaan rajoituksien ulkopuolelle. Uskoisin että ainakin alkukesän tapahtumat menee aika paljon samalla kaavalla kun syksyllä eli 500 katsojan lohkoissa ja "turvavälit". Eli isot kymmenien tuhansien ihmisten massatapahtumat ei välttämättä pyöri mutta pienempien muutamien tuhansien festarit todennäköisesti on voimissaan. Paljon tietenkin riippuu mihin tautitilanne ja rokotukset menee mutta jotenkin en myöskään usko siihen että täysin rajoitukset kokonaan puretaan vaikka niitä löysätään varmasti kesää kohti.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En ole missään nimessä erimieltä, vaan vain mielenkiinnolla kyselen, että eikö kuitenkin voi olettaa että siinä vaiheessa kun rokotukset lähtevät kunnolla rullaamaan (oli se vasta vaikka toukokuussa), niin mikäli massatesteissa todetut tehokkuusluvut ovat edelleen paikkaansa pitäviä, niin tartuntojen määrä pitäisi lähteä nopeaankin laskuun, ja kun samalla väestöön muodostuu laajamittaista immunitettiä, niin myös massatapahtumien järjestäminen on mahdollista, koska viruksen leviämiselle tai ainakaan tautimäärän kasvulle ei ole yksinkertaisesti elintilaa?

Riippuu täysin siitä, että mikä joukkoimmuniteetin aste tarvitaan. Israelin tartuntakäyrä sojottaa edelleen jyrkästi ylös, vaikka siellä on jo viidennes väestöstä rokotettu. Ja 5% sairastanut taudin. Rokotteen tuoma immuniteetti ei toki vielä ole kehittynyt kuin osalle tuosta. Tuo maa kertonee, että mikä se lopullinen vaadittava rokotusten aste pitää olla.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
@kiwipilot Hallitus voisi lanseerata Staliniin JA Ruotsin suosiman ajattelutavan, että yksi kuolema on tragedia, miljoona kuolemaa tilasto. Noh, vakavammin. Tähän Exit Only-strategiaan (kai meillä on semmoinen?) kuuluu toivottavasti myös se, että milloin ja miten aletaan puhua kansalaisille pehmeämmillä äänenpainoilla ja aletaan valaa jo ihan maan taloudenkin kannalta uskoa tulevaan. Keinot ja väylät tarvoittaa suomalaiset kun ovat olemassa ja siihen vielä päälle alkavan kesän fiilistä nostattava vaikutus, niin ei pitäisi olla mahdotonta. Toki jos päätetään jatkaa tällä linjalla viimeiseen rokotteeseen asti, niin sitten ei tietty tartte.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Riippuu täysin siitä, että mikä joukkoimmuniteetin aste tarvitaan. Israelin tartuntakäyrä sojottaa edelleen jyrkästi ylös, vaikka siellä on jo viidennes väestöstä rokotettu. Ja 5% sairastanut taudin. Rokotteen tuoma immuniteetti ei toki vielä ole kehittynyt kuin osalle tuosta. Tuo maa kertonee, että mikä se lopullinen vaadittava rokotusten aste pitää olla.

Tottakai ne näyttävät vielä ylöspäin. Rokotteen vaikutus immuunipuolustukseen realisoituu n. kymmenen päivän viiveellä. Lisäksi itämisaika huomioiden tilastoihin päätyvät tartunnat ovat ilmoitushetkellä noin viikon vanhoja tapauksia. Ei mikään maa, edes Israel, ole ehtinyt vielä rokottaa niin pitkään ja paljon, että se voisi näkyä millään tavalla tartuntakäyrässä.

Sitten on vielä sellainenkin kysymys, että ovatko ihmiset vähentäneet suositusten noudattamista ennenaikaisesti rokotteiden tuoman turvallisuudentunteen vuoksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös