Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 952 104
  • 81 126

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Mielenkiintoista nähdä mitä käy uutena vuotena jos baarit ovat kiinni (tai siis anniskelu päättyy jo 22), kokoontumisrajoitukset voimassa toreilla eikä ole kaupungin ilotulituksia ja viimeisempänä jossain oli huhua, että myös rakettien myynti kiellettäisiin. Mikäs siinä sitten kotona tähtisädetikku kädessä, pieni ihmismäärä ympärillä ja pari lasia halpiskuoharia nassuun? Jossain ihmiset tahtovat uutena vuotena riekkua, jossei baareissa niin sitten ulkona.

Mielellään tästä mustasta vuodesta 2020 kyllä luopuukin ja toivoo valoisampaa vuotta 2021.
 

Clubittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mielenkiintoista nähdä mitä käy uutena vuotena jos baarit ovat kiinni (tai siis anniskelu päättyy jo 22), kokoontumisrajoitukset voimassa toreilla eikä ole kaupungin ilotulituksia ja viimeisempänä jossain oli huhua, että myös rakettien myynti kiellettäisiin. Mikäs siinä sitten kotona tähtisädetikku kädessä, pieni ihmismäärä ympärillä ja pari lasia halpiskuoharia nassuun? Jossain ihmiset tahtovat uutena vuotena riekkua, jossei baareissa niin sitten ulkona.

Mielellään tästä mustasta vuodesta 2020 kyllä luopuukin ja toivoo valoisampaa vuotta 2021.

Ainakin vuokraussivustojen perusteella laskettelukeskuksien huvilat ja mökit ovat erittäin hyvin varattuja uuden vuoden tienoille. Myös omien empiiristen havaintojeni perusteella monet ovat näihin lähdössä; joku voisi sanoa että kiertämään rajoituksia.

Voi olla Tahkolla, Himoksella, Rukalla, Levillä jnejne hieman meininkiä mökeissä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kiitoksia! Älä nyt vähättele omaa juttuasi. Kyllä tuota voi hyvin käyttää esim kahvipöytäkeskustelussa sellaisena hyvänä "vertailuna".

En vähättele, mutta olen oppinut kantapään kautta sen, että kun tällaisia lukuja heittelee, niin jotkut eivät katsele sellaista hyvällä. Tulee haukut asiantuntijan esittämisestä, jos ei laita disclaimeriksi tuollaista mainintaa.

No, sitten sen jälkeen on taas saanut noottia marttyyriviitan käyttämisestä, eli niin tai näin, aina väärinpäin. :D

Ihan kuin nyt alkaisi olla pientä laskua havaittavissa. HUS-alueella on valitettavasti jämähdetty nyt aika lailla paikoilleen, mutta muu Suomi on nyt tullut alaspäin, Varsinais-Suomesta huolimatta. Jos siellä saataisiin tartunnat kuriin, niin suuntahan voisi olla vaikka oikein mallikaskin.

No, maakuntien tilastoviiveet voivat tuota sotkea, joten seurataan vielä. Mutta varovaisia merkkejä laskusta on näkyvissä. Valitettavasti se ei ole niin jyrkkä kuin toivoisi, joten joulun ja uudenvuoden jälkeen... "KAKSI VIIKKOA!"

Euroopassa on monin paikoin otettu vähän takapakkia. Ranskan ja Belgian lasku on käytännössä pysähtynyt, ja jopa lievää nousua on havaittavissa. Rajoitukset käsittääkseni jatkuvat, joten selittyisikö tämä sillä, että analysoivat edelleen jo aiemmin otettuja näytteitä, mikä nostaa positiivisten osuutta? Mene ja tiedä. Joka tapauksessa molemmissa päästiin noin 80% alemmas huipuista.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Muistanko väärin, vai oliko Joensuun osalta ihan sama tilasto eilenkin? Aktiivisesti siirtävät tapauksiaan muualle, heh.

Näin oli ja kävin huvikseen katsomassa paikallisen Soten tiedotteita, siellä kerrotaan että vkonlopun aikana maakunnassa on varmistunut 16 uutta tartuntaa. Lauantaille on näköjään merkitty kolme tartuntaa Pohjois-Karjalaan ja kuusi sunnuntaille, joten ihan ei nuo luvut täsmää kun nyt kahtena peräkkäisenä päivinä on merkitty -5 tapausta kumpanakin...
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko


 

Snoppen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes
Tällä hetkellä ei taida olla missään maakunnassa mitään isompaa rypästä mikäli nyt ulkomuistista muistan oikein. Silloin kun lyötiin kovempia lukemia tiskiin oli muutama sellainen paikka josta tuli "paljon" tartuntoja. Siellä on nyt rauhoittunut, sama PK-seutu joten itse olen luottavaisin mielin että nyt tulee laskua.
 

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Mielenkiintoista nähdä mitä käy uutena vuotena jos baarit ovat kiinni (tai siis anniskelu päättyy jo 22), kokoontumisrajoitukset voimassa toreilla eikä ole kaupungin ilotulituksia ja viimeisempänä jossain oli huhua, että myös rakettien myynti kiellettäisiin. Mikäs siinä sitten kotona tähtisädetikku kädessä, pieni ihmismäärä ympärillä ja pari lasia halpiskuoharia nassuun? Jossain ihmiset tahtovat uutena vuotena riekkua, jossei baareissa niin sitten ulkona.

Mielellään tästä mustasta vuodesta 2020 kyllä luopuukin ja toivoo valoisampaa vuotta 2021.

Olen kanssa tätä pähkäillyt. Varmaan hauskaa baarin alkaa heittämään jengiä ulos klo 23, kun paikka menee kiinni. Ei tule olemaan itselleni mikään ongelma välttää baareja tuolloin. Voin vain kuvitella, että joitakin tilanne harmittaa. On kyllä melkoinen riski joku täpötäyteen ahdattu baari, kun kello lyö puoltayötä ja sitten huudetaan, halaillaan ja suudellaan uuden vuoden kunniaksi.
 

Salama44

Jäsen
Laantumisen merkkejä Suomessa?

Tehoidossa olevien määrä lisääntyi päivässä 7 henkilöä. Loppuvuoden korkein luku nyt 35.

Uusia kuolemantapauksia päivässä 5. Paljon saa tartunnat laskea loppuvuoden aikana jotta nuo ja sairaalahoidossa olevien määrä alkaisi laskea.

Ihmiset noudattavat aika hyvin kaupoissa maskisuositusta, mutta vuodenvaihteen pyhät tuskin hepottavat silti tillannetta. 300:n alle taitaa olla vaikea päästä todetuissa tartunnoissa pysyvästi.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Ihmiset noudattavat aika hyvin kaupoissa maskisuositusta, mutta vuodenvaihteen pyhät tuskin hepottavat silti tillannetta. 300:n alle taitaa olla vaikea päästä pysyvästi.
Yllätyin hieman kuinka suuri maskin käytössä oli Jumbon ja Sellon välillä. Ensin mainitussa olin kirjaimellisesti ainoa joka käytti maskia Flamingon puolella. Jälkimmäisessä taas tuntuu kaikilla paitsi somaleilla olevan maskit naamalla.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mun koronajoulun suunnitelma vahvistui tänään. Vaimon serkkupoika toi 10 litraa paikallista luumuviinaa. Sitä aattelin törpötellä joulusta aina ensi vuoden puolelle ja unohtaa tämän vuoden toivottavasti kokonaan.

Tänään joku äijä meinas saada kaupassa turpaansa kun yritti sisälle ilman maskia. Siinä oli vartija ovella ja kaiveli jo pamppua kun ei setä meinannut uskoa. Menee kyllä anarkiaksi ainakin täälläpäin jossain vaiheessa.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Teille, jotka tuosta maskin käyttämättömyydestä puhutte, niin heittäisin kysymyksen. Jos ollaan nyt ihan rehellisiä, niin onko tilanne noissa paikoissa sellainen, että siellä pystyy ihmisiin pitämään kuitenkin väliä ihan hyvin? Sehän tässä se olennaisin asia minun mielestäni kuitenkin on. Välttää pitkäkestoisia kontakteja suureen määrään ihmisiä. Se on ihan samantekevää, onko minulla silloin sitä maskia naamalla, jos en kulje missään suurissa ruuhkissa.

Täällä meidän kaupungillamme ainakin olen tehnyt tämmöisen havainnon, että ruuhkaisempina hetkinä tuolla kaupassa on varmasti yli 90 %:lla maskit naamalla. Sitten taas hiljaisempina aikoina ei välttämättä, niin monilla.

Minä olen ainakin asian ajatellut niin, että se menee naamalle silloin, kun sillä oikeasti on jotain perusteltua syytä sitä käyttää. Lyhyt pisto parin tuotteen takia kauppaan tai käynti tuossa lähikaupassa, niin lotossa 7 oikein on todennäköisempää, kuin se että maskittomuuteni johtaa jonkun ihmisen koronatartuntaan. Useimmiten sitä kyllä käytän, mutta en ihan aina.

Sitten näissä on vielä semmoisiakin ihmeellisiä epäloogisuuksia, että kukaan ei sitten kuitenkaan ole penäämässä, että tuolla kuntosaleilla esimerkiksi pitäisi käyttää maskeja. Siellähän se riski saada se tartunta pitäisi olla moninkertainen, kun siellä kuitenkin oleskellaan pitkiä aikoja samoissa tiloissa toisten ihmisten kanssa. Väliä pystyy pitämään toisiin ihmisiin, mutta joka tapauksessa. Miten ei kukaan tuosta ole nostanut äläkkää, mutta sitä jaksetaan vouhottaa, että jossain ruokakaupassa on nähty ihmisiä ilman maskeja? Ja älkää nyt siis herrantähden ruvetko sinnekin noita maskeja vaatimaan, mutta tuli vaan mieleen. Kun minusta tuo kauppojen maskikyttääminen edelleen saa aika suhteettomia piirteitä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Yllätyin hieman kuinka suuri maskin käytössä oli Jumbon ja Sellon välillä. Ensin mainitussa olin kirjaimellisesti ainoa joka käytti maskia Flamingon puolella. Jälkimmäisessä taas tuntuu kaikilla paitsi somaleilla olevan maskit naamalla.

Voisiko toisessa paikassa kenties myös olla maskeja saatavissa, esim itse kun tuli tänään asioitua Jyväskylässä Gigantissa niin siellä oli sisääntullessa maskeja tarjolla ja varmaan 95% maski päässä, toki alueella tuntuu muutenkin olevan kokoajan kasvussa maskien käyttö että kohta alkaa olemaan itse harvinaisuus kun itse en käytä (ei vaan saa happea se päällä ja välttelen muutenkin ihmisjoukkoja). Myös valkeakosken katukuvassa alkanut näkyä kun pari viikkoa sitten suurinpirtein olisi naurettu kaupasta pihalle jos maski olisi olisi ollut päällä.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Voisiko toisessa paikassa kenties myös olla maskeja saatavissa, esim itse kun tuli tänään asioitua Jyväskylässä Gigantissa niin siellä oli sisääntullessa maskeja tarjolla ja varmaan 95% maski päässä, toki alueella tuntuu muutenkin olevan kokoajan kasvussa maskien käyttö että kohta alkaa olemaan itse harvinaisuus kun itse en käytä (ei vaan saa happea se päällä ja välttelen muutenkin ihmisjoukkoja). Myös valkeakosken katukuvassa alkanut näkyä kun pari viikkoa sitten suurinpirtein olisi naurettu kaupasta pihalle jos maski olisi olisi ollut päällä.
Sellossa on aiemmin jaettuja maskeja, mutta en ole sitä enää havainnut. Voi tietysti olla, että tämä on peruja siitä. Toisaalta oli siellä ennen maskijakoakin maskit naamalla varmaan puolella ihmisistä.
 

444

Jäsen
Voisiko toisessa paikassa kenties myös olla maskeja saatavissa, esim itse kun tuli tänään asioitua Jyväskylässä Gigantissa niin siellä oli sisääntullessa maskeja tarjolla ja varmaan 95% maski päässä, toki alueella tuntuu muutenkin olevan kokoajan kasvussa maskien käyttö että kohta alkaa olemaan itse harvinaisuus kun itse en käytä (ei vaan saa happea se päällä ja välttelen muutenkin ihmisjoukkoja). Myös valkeakosken katukuvassa alkanut näkyä kun pari viikkoa sitten suurinpirtein olisi naurettu kaupasta pihalle jos maski olisi olisi ollut päällä.
Kyllä niitä Sellossakin jaetaan useassa eri paikassa. Toisaalta siellä on myös naurettavan helppo liikkua siten, että suositeltu turvaväli pysyy kaiken aikaa moninkertaisena. Toki jossain pikkuliikkeissä voi olla myös toisin, mutta lähinnä niitä käytäviä ja isompia kauppoja ajatellen.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Yllätyin hieman kuinka suuri maskin käytössä oli Jumbon ja Sellon välillä. Ensin mainitussa olin kirjaimellisesti ainoa joka käytti maskia Flamingon puolella. Jälkimmäisessä taas tuntuu kaikilla paitsi somaleilla olevan maskit naamalla.

Vantaa on kyllä ihan oma lukunsa maskien käytössä tai käyttämättömyydessä. Mutta kun on aiemmin tullut "kritisoitua" Tikkurilan Prisman asiakkaita, niin pari viime reissua on näyttänyt, että tuollakin maskinkäyttöprosentti on nykyään yli 90. Varmasti myös se vaikuttaa yleisfiilikseen, mihin aikaan päivästä kaupassa käy.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Myös valkeakosken katukuvassa alkanut näkyä kun pari viikkoa sitten suurinpirtein olisi naurettu kaupasta pihalle jos maski olisi olisi ollut päällä.

Valkeakoskella tosiaan tuo maskien käyttö on ollut suhteellisen heikkoa. Kadulla en vielä ole nähnyt kenelläkään (eikä siellä kyllä olisi tarvettakaan). Mitä silloin tällöin olen bussilla Tampereella käynyt, niin maskien käyttö lisääntyi hitaasti, mutta varmasti. Alkuun ehkä 10% käytti maskia, mutta viime kerralla jo reippaasti yli puolet. Mitä itse kävin lauantaina edellisen kerran kaupassa, niin olin myyjän ohella ainoa maskia pitänyt alkuun, kun taas eläkeläisiä pyöri kaupassa "kasvot paljaana". Onneksi pari keski-ikäistä ja yksi nuori maskin käyttäjä tuli sitten kauppaan, niin vähän parani prosentti.

Huomenna pitäisi käydä noutamassa Alkon verkkokaupasta tekemäni joulujuomatilaus. Näkee sitten, että miten hyvin tuolla suuressa keskustassa homma toimii. Mitä avovaimolta kuulin, niin ilmeisesti keskustan kaupoissa on ollut nyt ihan kiitettävästi ihmisillä maskeja.
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Espoon hyväksi on sanottava, että melko hyvin ovat tippuneet tartunnat viimeisen viikon aikana. Nyt noin 20 tapausta päivittäin, kun vielä tovi sitten lukemat oli kuudessakympissä. Enemmänkin Helsingissä ja Vantaalla jumittaa laskusuhdanne tällä hetkellä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Valkeakoskella tosiaan tuo maskien käyttö on ollut suhteellisen heikkoa. Kadulla en vielä ole nähnyt kenelläkään (eikä siellä kyllä olisi tarvettakaan). Mitä silloin tällöin olen bussilla Tampereella käynyt, niin maskien käyttö lisääntyi hitaasti, mutta varmasti. Alkuun ehkä 10% käytti maskia, mutta viime kerralla jo reippaasti yli puolet. Mitä itse kävin lauantaina edellisen kerran kaupassa, niin olin myyjän ohella ainoa maskia pitänyt alkuun, kun taas eläkeläisiä pyöri kaupassa "kasvot paljaana". Onneksi pari keski-ikäistä ja yksi nuori maskin käyttäjä tuli sitten kauppaan, niin vähän parani prosentti.

Itsellä taas eilen tuli yllättävä tilanne valkeakoskella eteen ruuhka-aikaan paikallisessa s-marketissa että olin varmaan ainut jolla sitä maskia ei ollut, jopa emäntä kaivoi jostain taskun perältä oman maskinsa kun sillä koskaan ollut. Sitten ihmiset yrittää hitaasti katseella tappaa meikäläistä. Se tuossa tosiaan taas itseä ärsyttää kun itse olen semmoinen joka juoksee kaupan läpi ja ei jää pitkäksi aikaa paikoilleen, kontaktit lyhyitä ja usein vielä käyn siinä 22-06 välillä kaupassa jolloin saa melko rauhassa mennä. Edelleen kuitenkin melkein 99% eniten merkkaa juuri tuo miten esim. turvavälit pitää eikä se että käyttääkö maskia.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Itsellä taas eilen tuli yllättävä tilanne valkeakoskella eteen ruuhka-aikaan paikallisessa s-marketissa että olin varmaan ainut jolla sitä maskia ei ollut, jopa emäntä kaivoi jostain taskun perältä oman maskinsa kun sillä koskaan ollut. Sitten ihmiset yrittää hitaasti katseella tappaa meikäläistä. Se tuossa tosiaan taas itseä ärsyttää kun itse olen semmoinen joka juoksee kaupan läpi ja ei jää pitkäksi aikaa paikoilleen, kontaktit lyhyitä ja usein vielä käyn siinä 22-06 välillä kaupassa jolloin saa melko rauhassa mennä. Edelleen kuitenkin melkein 99% eniten merkkaa juuri tuo miten esim. turvavälit pitää eikä se että käyttääkö maskia.
Enimmäkseen ne pahat katseet johtuu kai kateudesta. Ihmisiä ärsyttää käyttää maskia ja sitten niitä kiukuttaa kun kaupassa viilettää meikäläisen tai teikäläisen kaltainen "vapaamatkustaja". Maskihan on täysin turha silloin kun kaupassa on hiljaista.
 

Orvo Muusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Teille, jotka tuosta maskin käyttämättömyydestä puhutte, niin heittäisin kysymyksen. Jos ollaan nyt ihan rehellisiä, niin onko tilanne noissa paikoissa sellainen, että siellä pystyy ihmisiin pitämään kuitenkin väliä ihan hyvin? Sehän tässä se olennaisin asia minun mielestäni kuitenkin on. Välttää pitkäkestoisia kontakteja suureen määrään ihmisiä. Se on ihan samantekevää, onko minulla silloin sitä maskia naamalla, jos en kulje missään suurissa ruuhkissa.
Niin, eikö se ole niin että käytä maskia jos et pysty pitämään sitä hajurakoa? Näin ainakin radiossa toitotettiin ja samaa noudatetaan työpaikalla. Siksi en minäkään ymmärrä että vaahdotaan maskeista vaikka pysyttelisi sadan metrin päässä muista. Ihan niin kuin se olisi se avain tähän koko kriisiin.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Ystäväni keskusteli tänään HUS:n johdon kanssa ja HUS varautuu pieneen kolmanteen aaltoon helmikuulle ja vielä yhteen isompaan aaltoon huhtikuussa vaikka rokotukset saataisiin suunnitellusti käyntiin.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Niin, eikö se ole niin että käytä maskia jos et pysty pitämään sitä hajurakoa? Näin ainakin radiossa toitotettiin ja samaa noudatetaan työpaikalla. Siksi en minäkään ymmärrä että vaahdotaan maskeista vaikka pysyttelisi sadan metrin päässä muista. Ihan niin kuin se olisi se avain tähän koko kriisiin.
Se on (tahallisen kärjistetysti) tämän "taistelun" näkyvin symboli. Käytät maskia = olet vastuullinen, et käyä maskia = olet välinpitämätön kusipää, jonka takia joulu perutaan ja liigaa ei pelata. Tässä ei ole luonnollisesti yhtään väliä sillä, millaisessa tilanteessa sinut bongataan ilman maskia tai miten noudatat muita suosituksia.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Onhan tuo maskien kyttääminen saanut joidenkin ihmisten aivot ihan täyteen oikosulkuun.
 

Escapist

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Colorado Avalanche
Onko kellään kokemuksia kauan mennyt aikaa koronatestin tuloksissa mehiläisen kautta, tarkemmin vielä Oulussa? Reissutyössä siis täällä ja iltapäivällä alkoi flunssan kaltaiset oireet. Heti sitten puhelua esimiehelle, pois työpaikalta ja aikaa varailemaan testiin. Ikävä kyllä testaus menee jo kiinni 13.30 (mikä on mielestäni aivan naurettavaa) joten testiin pääsee vasta huomenna klo 8 alkaen. Pikatesti ei kuulu firman sopimukseen ja 1-3 vuorokautta lukee mehiläisen sivuilla normitestille mutta kiinnostaisi tietää mitä on oikeasti toteutuneet ajat vastauksen saamiseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös