Kuulostat kyllä kohtalaisen varovaiselta henkilöltä. Perusterveellä 40-vuotiaalla ihmisellä merkittävä riski joutua koronan takia tehohoitoon (ja huom, ensin pitää vielä onnistua epätodennäköisessä, eli saada korona). Mikäköhän riski on prosenteissa? 0, jotain, mutta montakohan nollaa tulee ennen jotain muuta numeroa?
Normaalia riskilaskennan soveltamista käytännön elämässä. Tuo, mitä kutsut riskiksi, on riskin todennäköisyys. Sitten on arvioitava myös riskin seurauksia, mikäli se realisoituisi.
Ja olen minä varovainen, koska tuon vakavan koronataudin seuraukset ovat vakavat, enkä sitä halua missään nimessä kokea. En toisaalta halua myöskään lievää tautia, koska kipeänä oleminen ei ole kivaa, ja lieväkin tauti voi olla yllättävän raju ja kestää pitkään.
Toisaalta tätä varovaisuutta on helppo noudattaa, koska omat harrastukseni ovat muutenkin sellaisia, että korona ei niihin juuri vaikuta. Jos konkreettisia muutoksia pohtii, niin kyläilyjä tuttavien ja sukulaisten luona on vähennetty, koska julkisilla kulkemiset on heitetty minimiin, kun itse en autoa omista. Toisena on se, että konserteissa, elokuvissa tai ravintoloissa ei ole tullut nyt käytyä. Niidenkään osalta kyse ei ole mistään radikaalista muutoksesta, koska eivät nuo mikään niin pakollinen meno ole tähänkään saakka olleet.
Sanotaan näin, että toimet ovat olleet sellaisia, että niiden vaikutus elämään on ollut varsin vähäinen. Mutta merkitys tauririskin pienentämiseen on taas ollut suhteellisen merkittävä. Lisäksi on huomioitava, että en minä jossain ravintolassa tai konsertissa varmaan osaisi tällä hetkellä edes nauttia, kun tauririski on kuitenkin kaikilla tiedossa.
Omalta kohdaltani nämä uudet rajoitukset nostivat ainakin tartuntariskiä huomattavasti. Ennen kävin kunnan salilla ja koriksessa, joissa molemmissa varmasti lähellä nollaa mahdollisuus saada mikään virus. Nyt jouduin siirtymään yksityiselle salille, joka oli lähes ääriään myöten täynnä. En pidä edelleenkään riskiä minään ajattelemisen arvoisena, mutta aiempaan verrattuna se kyllä nousi merkittävästi.
Sinulla on oma tapasi arvioida riskejä, ja sen sinulle suon. Salilla riski ei varmaan erityisen suuri ole, jos porukkaa on vähän. Koripallossa ja täyteen ahdetulla salilla se on jo suurempi, mutta miten suuri, sitä en tiedä.
Tuollaisissa tilanteissa altistumisia ja tartuntoja tulee. Samalla niitä tulee esimerkiksi julkisessa liikenteessä ja työpaikoilla. En itsekään pysty kaikelta noista suojautumaan, mutta nopeasti katsottuna arvioisin riskini sairastua olevan pienempi kuin sinulla. Silti saattaa ihan hyvin käydä niin, että sinä menet tämän pandemian läpi terveenä ja minä joudun teho-osastolle. Todennäköisyydet ovat todennäköisyyksiä, mutta mikään skenaario ei ole mahdoton.
tuota ”käyttäydytään vastuullisesti”-fraasia toistellaan tällä hetkellä niin paljon, että se on noussut inhokkifraasikseni jo ”joulu peruttu” edelle.
Ei tuosta puutu enää kuin "viruslinko".