Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 982 657
  • 81 131
F

Flonaldo

@Flonaldo kun siitä kulupuolesta oli siinä @paki77 viestissä mainittu, niin mittasuhteiden perusteella ymmärsin sillä tarkoitettavan Suomea. Toki jos maalitolppia siirtää globaaleiksi niin varmasti se kuolleiden keski-ikäkin on silloin alhaisempi jolloin pelastettuja vuosiakin tulee lisää.
Muualla Euroopassa kymmenen vuotta, Suomessa kuukausi, realistista?

Ja jos nyt niistä mittasuhteista puhutaan, niin päädyttiin Suomen valtion koko vuosibudjetin luokkaan. Vaikka se puolitettaisiin tai olisi vain neljäsosa, ei oltaisi vielä edes samalla sivulla, samalla kappaleessa tai samassa opuksessa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kyllä tuo 12% kuulostaa omaan korvaan erikoiselta. Mutta niin kuulostaa myös se että tauti olisi levinnyt nollasta täyteen kaaokseen reilussa kuukaudessa. Totuus löytyy varmasti jostain siitä välistä

Ei kai se niin erikoista ole kun kyse on vasta-aineista. Ainakin sikotautia, vihurirokkoa ja tuhkarokkoa aiheuttavat virukset muistuttavat tietyiltä osin koronavirusta. Näitä kolmea tautia vastaan annettu mpr-rokote näyttäisi suojaavan vaikealta covid-19-taudilta. Nyt syksyllä tuli tutkimuksia, joiden mukaan influessarokotus voi vähentää 30 prosenttia Covid-19 tartuntoja. Itse en tätä pidä tieteellisesti luotettavana, mutta näin uutisointiin mm. sairaanhoitajien tms osalta. Ilmeisesti monella ihmisellä on rokotteiden ja flunssien jäljiltä immuunisuojaa ja vasta-aineita, mutta ne kestävät vain rajatun ajan
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Noin yleisellä tasolla mua ihmetyttää ne valtiot, jossa tauti leviää koska päättäjät eivät ole päättäneet suojauksien suhteen juurikaan mitään. Eikö ihmisillä ole minkäänlaista viisautta käyttää sitä omaa järkeään. Nykyään varmasti somestakin helposti nähdään eri maiden tilanteita ja keinoja suojautua. Kuinka tyhmiä ovat ihmiset. Oikeen pistää vituttamaan.
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

HUSin mukaan nykyiset koronatestit havaitsevat noin 60–80 prosenttia tartunnoista. Suomessa käytetyt antigeenitestit puolestaan havaitsevat valmistajien arvioiden mukaan noin 92–97 prosenttia PCR-testeissä todetuista positiivisista näytteistä.

– Jos herkkyys on vähän yli 90 prosenttia 60 prosentista, aletaan lähestyä tartunnan tunnistamisen todennäköisyydessä 50 prosenttia eli lantinheittoa, tiivistää laboratoriotoimialueen johtaja, kliinisen mikrobiologian ylilääkäri Antti Hakanen Turun yliopistollisesta keskussairaalasta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Heh, vai että Lappiin... not going to happen, ainakaan tässä huushollissa. Jos joku haluaa rahansa kantaa ylihintaisiin majoituksiin, ravintoloihin ja palveluihin, niin olkoot hyvä. Omalla kohdalla se ei ole koskaan ollut - eikä tule olemaan - minkäänlainen vaihtoehto.

No, eiköhän tämä pikkuhiljaa ala tästä helpottamaan kun aletaan saada rokotteita markkinoille. Muutenkin kun kelailen tätä vuotta taaksepäin, niin käytännössä ainoa asia mikä radikaalisti vaikutti elämäämme oli reissujen uudelleenjärjestely (toki neljästi päästiin käymään ulkomailla kuitenkin). Ja tietenkin lasten etäkoulujaksot. Ehkä eniten itseäni korpeaa peruuntunut Etelä-Afrikan reissu jonka olisi pitänyt alkaa tulevana lauantaina. Siitäkin tosin saatiin takaisin jokainen euro.

Itse olen käynyt useamman viime vuoden aikana vähintään kerran Lapissa. Joinain vuosina jopa kahdesti. Ulkomaillakin on tullut reissattua vuosittain, ja voisin sanoa, että on näissä kohteissa matkaaminen ihan erilaista oman reissukäyttäytymisen osalta. Ja varmaan samoin käyttäytyy lähes jokainen suomalainen reissaaja.

Käytännössä Lapissa majoitun siten, että syömiset tulee valmistettua itse - ellei sitten syödä maastossa Trangia-ruokaa. Ravintoloissa tulee syötyä vain yksittäisiä kertoja, jos sellaista nyt ylipäätään sattuu edes olemaan alueella. Sama pätee oluen juontiin. Jos majapaikan lähettyvillä on joku kuppila, niin saatan pyörähtää siellä, mutta muuten ostan oluet kaupasta ja nautin ne majapaikassa patikoinnin jälkeen. Elämyspalveluihin en ole rahojani laittanut, koska jokamiehen oikeudet mahdollistavat Lapin suurimmasta elämyksestä, eli luonnosta, nauttimisen ihan ilmaiseksi.

Ulkomailla ollessa tulee käytännössä aina syötyä ulkona. En varmaan ole koskaan kokkaillut itse mitään. Toki kaupasta saatan hakea ilta- tai välipalaa, mutta siihen tuo melkein jää. Toki majoitusmuodostakin tuo on pitkälti kiinni. Ulkomailla tulee myös käytettyä joskus retkien muodossa erilaisia matkailupalveluita ja toki vierailtua erilaisissa kulttuurikohteissa.

Sanoisin tämän pohjalta, että samalla tavalla kuin minä toimin ulkomailla, käyttäytyvät myös muualta tulevat turistit Suomessa. Ja toisaalta tästä syystä suomalaisilla turisteilla on todella hankala korvata ulkomaalaisten tuomia rahamääriä. Käyttäytyminen koti- ja ulkomailla eroaa yksinkertaisesti liikaa.

Tänä vuonna jäi Lapin reissut tekemättä, mutta ehtii sinne sitten kun rokotteen on saanut. Ulkomailla ehdin sentään käydä tänä vuonna, joskin hyvin lähellä. Omat nelikymppiset vietin tammikuussa Tallinnassa. Ja maaliskuussa juuri ennen Ruotsin julistamista epidemia-alueeksi teimme päiväreissun Uumajaan. Tuliaisina sieltä lievät flunssat ja vielä huhtikuussa vaivanneet erikoiset - mutta hyvin lievät - oireet, joten vaikea sanoa, vaikka olisi ollut koronakin...

Olen itse ottanut jo eteenpäin katsovan asenteen, ja olen jo alkanut suunnitella tulevia ulkomaan reissuja, jotka tuskin vielä ensi vuonna toteutuvat. Hyvä puoli tässä korona-ajassa on se, että ei ole mihinkään kiire, ja jos aina toisinaan vähän vilkuilee matkakohteita, niin ehtii hyvin jo saada ajatuksia siitä, mihin sitten seuraavaksi voisi mennä. Toki on ihan mahdollista, että lentoyhteydet tulevat vielä pitkään olemaan rajallisempia, jolloin joutuu puntaroimaan kunnolla kohteita hinnan ja matka-ajan mukaan.

Irlantiin toukokuulle suunniteltu reissu päätettiin perua (tai oikeammin jättää varaamatta) jo maaliskuun alussa kun epidemiatilanteen suunta näytti selvältä. Hauska yhteensattuma teikäläisen suunnitelmien kanssa on, että tuo oma merkkipäivä oli alunperin tarkoitus viettää Etelä-Afrikassa, mutta syksyllä jo tiesi, ettei se olisi tullut aikataulujen puolesta onnistumaan...
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Ei tainnut ainakaan Helsingissä mennä aivan hallituksen suunnitelmien mukaan.

Taskumatit ja reput täyteen viinaa niin kyllähän siinä tunnin aikan kun baari on kiini enemmän känniin tulee kun selviää ja kyllähän tuommoinen 2,8 vahvuuden ykkösolutkin vielä hetken sitä humalatilaa säilyttää vaikka varsinaisesti vaikea känniin on juoda. Tosin tätä yökahvilaa ei pyöritä kaupungeissa kovin moni ravintola että tuskin hirveän iso vaikutus koronan leviämiseen on.
 

ADX_03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Tampa Bay Lightning
Eikö?

Tuolloin 2018 oli myös kylmiöt täynnä influenssaan menehtyneitä TAYSissa. Niitä jouduttiin kuskailemaan muualle, koska ei niitä huoneissakaan voinut pitää ja kylmätilat täynnä. Kaveri jokin aika sitten kertoi tuosta, hän oli silloin hommissa TAYSissa. Oli kuulemma semisti raskasta aikaa.

Ja en vertaa nyt koronaan, mutta tulipahan mieleen.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Ruotsi kiristää rajoituksia.
Jokohan Tegnell on siirretty syrjään?

 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool

Snoppen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes

Orvo Muusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät

Ei tainnut ainakaan Helsingissä mennä aivan hallituksen suunnitelmien mukaan.
Heh. Tämä on sitä innovatiivisuutta. Tehdään ohjeet ja kun niitä noudatetaan niin sekään ei käy. Ilmeisesti kaikenlainen ravintoloissa käynti pitäisi kieltää.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja jos nyt niistä mittasuhteista puhutaan, niin päädyttiin Suomen valtion koko vuosibudjetin luokkaan.
Missä päädyttiin Suomen valtion vuosibudjetin luokkaan?
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Noin yleisellä tasolla mua ihmetyttää ne valtiot, jossa tauti leviää koska päättäjät eivät ole päättäneet suojauksien suhteen juurikaan mitään. Eikö ihmisillä ole minkäänlaista viisautta käyttää sitä omaa järkeään. Nykyään varmasti somestakin helposti nähdään eri maiden tilanteita ja keinoja suojautua. Kuinka tyhmiä ovat ihmiset. Oikeen pistää vituttamaan.

Kyllähän se on ihan normaalia Suomessakin, että omaa aivokapasiteettiä ei osata käyttää monessa asiassa...
 

topdog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Katselin tuossa A-Studiota. Oli yhteydessä Ruotsin päähän ja ilmeisesti testaus tökkii pahasti ja porukka itse tekee kotona testejä ja toimittaa labroihin. Myös tiedottaminen on ollut vähintäänkin sekavaa. Suomessa taas tuntuu testaus toimivan hyvin ja rinnalle voidaan vielä ottaa pikatestejä.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vuonna 2018 Suomessa kuoli yli 400 ihmistä influenssaan vaikka siihen oli rokote. Silloin ei tosin seurattu sairastuneiden määriä päivittäin kaikissa medioissa, suljettu rajoja ja velkaannuttu vuosikymmeniksi eteenpäin. Siinä mielessä influenssa on paljon harmittomampi pöpö.

USA:ssa mennyt koronaan joku 250 000 ja Ruotsissa 6000. Olettaisin että ovat kovempia lukuja kuin noiden maiden influenssakuolemat vuonna 2018.

Ruotsiin verrannollisena maana mutta puolet pienempänä, meilläkin tietysti voisi olla muutama tuhat koronaan kuollutta, jos oltaisiin operoitu vuoden 2018 influenssakauden toimilla.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Pelastetut ihmishenget * keskimäärin pelastetut elinvuodet * "yli miljoona euroa" per.

(Mikä nyt tietysti oli täysin hatusta kiskottu luku, mutta silti esitetty faktana)

Ei nyt täysin hatusta, kyllä näistä on julkisuudessa puhuttu.


 
F

Flonaldo

Ei nyt täysin hatusta, kyllä näistä on julkisuudessa puhuttu.
Huhti-toukokuun jälkeen on tapahtunut aika paljon asioita.

Näissä artikkeleissa esimerkiksi siteerataan absoluuttiseksi maksimiksi koko pandemian ajalta 2000 ihmishenkeä Suomessa. Ruotsissa pelkästään keväällä menehtyi koronaan 5000+ ihmistä, se olisi ollut Suomen väkiluvulla n. 2750. Eikä se tietysti siihen ole päättymässä, toista aaltoa kestää vielä maalis-huhtikuulle asti.

Isoin virhe näissä laskelmissa on kuitenkin se, että koko bruttokansantuotteen menetykset lasketaan "hinnaksi".

Jos Suomi ei olisi asettanut yhden yhtä rajoitusta, olisiko taloutemme ollut koko vuoden kärsimättä lainkaan? Ei tietystikään. Vienti olisi pysähtynyt samaan tapaan, matkailu olisi pysähtynyt ja palveluiden käyttö olisi vähentynyt merkittävästi. Ilman yhtäkään valtion rajoitusta ihmiset olisivat myös itse muuttaneet käytöstään merkittävästi - viimeistään siinä vaiheessa, kun he näkevät tv-uutisissa sairaaloiden täyttyneen.

Miten oltaisiin voitu realistisesti toimia toisin, mikä se vaihtoehtoinen skenaario on? Asettamalla keväällä vähemmän rajoituksia ja seuraamalla Ruotsin mallia? Ruotsi kärsi taloudellisesti suuremmat menetykset ja ihmishenkien sekä pitkäaikaissairaiden kohdalla ero on kuin yöllä ja päivällä. Kaikkialla Euroopassa suurimmat taloudelliset seuraukset ovat kärsineet maat, joissa virus on tehnyt eniten tuhojaan.

Minun mielestäni siis on hassua sanoa ihmishenkien pelastamisen maksaneen kymmeniä miljardeja, kun se on koronapandemian hinta. Se olisi langennut maksettavaksi; pelastetaan henkiä tai ei.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jossain oli, että normaalisti yhden hyvän elinvuoden hinnaksi arvioidaan terveudenhuollossa 50 000€, ja nyt koronan vuoksi ollaan miljoonan kustannuksissa per säästetty elinvuosi. Eli melkoista ylireagointia.

Ei olla miljoonan kustannuksissa per säästetty elinvuosi, mutta ihan alussa oltiin laskennallisesti siinä, kun arvioitiin hoidon hinnan kasvua suhteessa juuri koronan sille tuomiin kustannuksiin ja sitä suhteessa oletettuihin elinvuosiin, joita koronavalmistautumisella sairaaloissa pelastettiin.

Tämähän oli HUS:n sisäinen laskelma, ei kansantalouden kustannus. Tuomisen suulla tuotu. Eikä hoitokuvio ole ollenkaan sama kuin maalis-huhtikuussa.
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Huvittava tilanne äskettäin. Odottelin bussia pysäkillä. Samalla pysäkillä odotteli ilmeisesti muuta kyytiä arviolta noin 50-vuotias nainen. Alkuun hän seisoi vain reilun metrin päässä meikäläisestä, mutta sitten kun kaivoin bussia varten maskin esiin, hänelle tuli kiire. Pieni tihkusade ei haitannut, vaan hän siirtyi pysäkin katon alta vähintään viiden metrin päähän. Kun itse nousin bussiin, hän palasi omaa kyytiään odottamaan katon alle...

Saattoi toki olla sattumaa, mutta kyllä tuo vaikutti niin voimakkaasti siltä, että muutuin maski kasvoilla vaaralliseksi potentiaaliseksi tartuttajaksi, kun ilman maskia olin taas "turvallinen ohikulkija".

Tämä on yksi maskin hyödyistä. Muut pitävät silloin helpommin etäisyyttä ja altistumisriskit pienenevät.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Tämä on yksi maskin hyödyistä. Muut pitävät silloin helpommin etäisyyttä ja altistumisriskit pienenevät.
Monien mielestähän tämä on suurin haittapuoli, kun maski on jokin supersuoja, jonka kanssa voi tehdä ihan mitä lystää ja muut säännöt voi unohtaa.

Tiedä sitten totuudesta. Itse en ole havainnut mitään käytöseroa, tokikaan en ole juuri erityisesti asiaan kiinnittänyt huomiota.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit

Ei tainnut ainakaan Helsingissä mennä aivan hallituksen suunnitelmien mukaan.
Kävin eilen yhdessä baarissa kääntymässä, siellä oli tiskillä lappu: "tilaukset ennen 22:00 on noudettava viimeistään 23:30".
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Sako

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Huvittava tilanne äskettäin. Odottelin bussia pysäkillä. Samalla pysäkillä odotteli ilmeisesti muuta kyytiä arviolta noin 50-vuotias nainen. Alkuun hän seisoi vain reilun metrin päässä meikäläisestä, mutta sitten kun kaivoin bussia varten maskin esiin, hänelle tuli kiire. Pieni tihkusade ei haitannut, vaan hän siirtyi pysäkin katon alta vähintään viiden metrin päähän. Kun itse nousin bussiin, hän palasi omaa kyytiään odottamaan katon alle...

Saattoi toki olla sattumaa, mutta kyllä tuo vaikutti niin voimakkaasti siltä, että muutuin maski kasvoilla vaaralliseksi potentiaaliseksi tartuttajaksi, kun ilman maskia olin taas "turvallinen ohikulkija".

Tämä on yksi maskin hyödyistä. Muut pitävät silloin helpommin etäisyyttä ja altistumisriskit pienenevät.
Samaa käyttäymistä olen huomannut kaupassa kun pitää maskia. Jotkut ihmiset ottavat melkoisia loikkia jos satun kävelemään läheltä. Maski on silloin parhaimillan kun turvaväliä ei voi pitää, mutta saa sitä kauemmas mennä jos haluaa. Itseasiassa käyttäytyminen pitäisi olla päinvastaista. Jos ei ole maskia niin silloin kannattaa ottaa turvaväliä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tähän väliin heitän tällaisena ikuisena romantikkona, sentimentaalikkona, haaveilijana ja kukkahattutätinä ynnä pitkäpiuhaisena humanistina musiikkivideon, joka saa minussa heräämään haikeita, mutta samalla erittäin lämpimiä ja eteenpäin kurottavia tuntemuksia. On äärettömän kova kaipuu livetapahtumia, matkailua niin koti- kuin ulkomailla ja isoja ystäväporukan kokoontumisia, vaikka omat puitteeni sekä asunnon, ympäristön ja luonteeni osalta ovat tämän paskan läpiviemiseksi oikeastaan täydelliset. Silti välillä kun jää liiaksi miettimään näitä tilanteita, vaikka meillä Suomessa tässäkin asiassa ollaan erittäin hyvässä asemassa, ei tahdo nähdä valoa tunnelin päässä. Vaikka se siellä toki on, muodossa tai toisessa. Mutta tosiaan, tämän Die Toten Hosenin musavideon myötä parempien aikojen odottelua kaikille!



 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Täällä Kotkassa kun turvavälit ovat kunnossa niin väestötiheyden kuin luonteenkin johdosta, niin ei oikein maski ole eksynyt kasvoille minulle. Kävin kuitenkin piipahtamassa sairaalassa pari kertaa ja sinne puin kertakäyttöisen maskin ja voi veljet kuinka pepusta se on. Nousee koko ajan silmille ja nukkaa menee suuhun. Maskit ok muuten kyllä, mutta noi "kertikset" on tosiaan siitä persiistä, että kohta kulkee sokkona, ellei niitä sormin räpellä alaspäin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös