Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 921 881
  • 81 126

Oadie

Jäsen
Salilta tuli sähköpostia, että viime ti oli salilla treenannut korona oletettu. Tunnin oli teeenannut. Tartuntariski sen verran pieni että ei aihetta laittaa ihmisiä karanteeniin.
Mikä on korona oletettu? Olen tippunut kärryiltä. Sairastunut ja arvelee itse sen olevan korona ilman testitulosta?? Salilla käyneet ovat ilmeisesti altistumis oletettuja?
 

topdog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Mikä on korona oletettu? Olen tippunut kärryiltä. Sairastunut ja arvelee itse sen olevan korona ilman testitulosta?? Salilla käyneet ovat ilmeisesti altistumis oletettuja?

kuntosalilla käyneellä henkilöllä on todettu COVID-19 (koronavirus) -infektio. Kuntosalilla tiistaina 3.11.2020 klo 18-19 käyneet ovat näin ollen voineet altistua tartunnalle. Koska tartuntariski on pieni, kuntosalilla vierailleita ei tulla asettamaan karanteeniin.
 
Suosikkijoukkue
KK
Aiheuttavat toki. Iso osa siitä on tosin sitä, että jotkut kirjoittajat tulevat vain ilmoittamaan, ettei asia kiinnosta heitä.

Heillä on toki tähän oikeus. Tässä ketjussa kyllä puhutaan koronasta paljon laajemminkin kuin tilastollisten lukujen kautta. Mutta jos luvut ahdistavat, niin hyvä vinkki on laittaa meikäläinen ignore-listalle, niin sillä lähtee ainakin suhteellisen iso osa noista viesteistä pois. Sitten jäljelle jäävistä voi vielä katsoa muutaman muun nimimerkin.

Ei korona sillä mihinkään katoa, mutta jos itsellensä saa noin uskoteltua paremman olotilan, niin kannattaa ehdottomasti kokeilla.
En minä itsestäni puhunut. Tuntuu vain moni ottavan yhde tai kahden viikon käppyrät kuvaamaan tilannetta vaikka tilanne muuttuu viikosta toiseen hieman. Mielestäni Suomessa tilanne on ollut todella hyvä noiden lukujen suhteen. Että jos joku päivä on 300 tartuntaa niin ollaan tyyliin lockdownissa. Nyt kun niitä oli alle sata niin moni varmaan luulee, että ei ole mitään hätää. Siksi olisi ehkä suurelle yleisölle parempi laittaa ainoastaan noin 10pv välein tietoja tartunnoista. Toki jos jossain tulee isompia ryppäitä on niistä hyvä kertoa kuten Vaasa ja Mikkeli.

Minuahan tämä korona ei ole ahdistanut muuten kuin keväällä, kun omassa ystäväpiirissä oli havaittavissa massapsykoosista oirehtelevia henkilöitä. Onneksi tilanne on aika lailla normaalisoitinut.
 

topdog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Kun tästä paniikista täällä kovasti puhutaan, niin voitko kertoa, miten se ilmenee? Itse, kun en ole huomannut vai tarkoitetaanko tällä yleisesti tartuntalukujen maailmanlaajuista seuraamista?

no vaikka tällä tavalla. Lainaus aamun hesarista.
”Syöpäkirurgit sanovat, että nyt leikattaviksi tulevat syövät ovat pidemmälle edenneitä ja isompia kuin aiemmin”, Mäkijärvi kertoo.
Tämä johtuu siitä, että ihmiset eivät ole hakeutuneet tavalliseen tapaan lääkäriin.
 
F

Flonaldo

Rokotetta riittää harvoille ja valituille.

Jos mitään uusia ajatuksia ei tule, niin tidennäköisesti jatketaan, koska rokotettuja ihmisiä suomessakin lienee siihen mennessä vain pieni osa kansasta.
Mihin tämä perustuu?

Kaikki johtavat länsimaiset rokotteiden kehittäjät ovat ilmoittaneet kymmennumeroisista valmistusmääristä vuoden 2021 aikana. Pfizerin ja Oxfordin piikkejä on tuotettu jo miljoonia annoksia. Kapasiteetti on varmasti täydessä (useita satoja miljoonia annoksia kuukaudessa) vauhdissa vasta vuoden puolivälin tietämillä, mutta kyllä sitä tavaraa saadaan pumpattua ulos jo alkuvuodesta kiihtyvällä tahdilla.

Tammikuussa Suomessa puhutaan varmasti vielä tuhansien ihmisten rokottamisesta, mutta (ellei ryssitä vaikkapa logistiikkaa tai muita prosesseja) helmikuussa jo kymmenistätuhansista ja sen jälkeen sadoistatuhansista.

ensiksi piti turvata terveydenhuollon kantokyky ja sitten suojata riskiryhmät. Nyt kun saadaan rokote ja suojattua riskiryhmä niin sekään ei varmaan riitä poistamaan paniikkia. Varmaan kun kaikki vauvasta vaariin rokotettu alkaa paniikki helpottamaan.
Nyt tietysti nämä 90 % luvut muuttivat ajatuksia siltäkin osin, että voi olla mahdollista tähdätä koko viruksen karkottamiseen. Sen sijaan kaikki rajoitukset alkavat todennäköisesti poistua siinä kohdin, kun yli 50-vuotiaat (mahdollisesti jo yli 60-vuotiaiden kohdalla) on saatu piikitettyä. Sitä nuoremmille vakavan sairastumisen riski on häviävän pieni.

Vauvojen rokottamisen sijaan yhä lienee siis lähempänä se, että ketään alle yläkouluikäistä ei rokoteta missään vaiheessa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuossahan on hyvä syy rajoituksille, jotta korona ei leviä ja aiheuta isompaa paniikkia eikä pidempiä hoitojonoja. Kumma kun täällä kuitenkin asia käännetään niin, että tilanne pitäisi päästää huonommaksi, niin se korjaisi maagisesti hoitojonot.
 

hege

Jäsen
Toisaata jos tilanne menisi tosi huonoksi ja suurin osa riskiryhmistä kuolisi ja vaikka neljännes meistä muista niin kyllähän ne hoitojonot lyhenisi selvästi mutta ei ehkä se ihan paras tapa korjata hoitojonoja (korjaantuu ne jonot myös sillä että ei vaan hoideta, mutta sama ongelma tässäkin ratkaisussa).
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuossahan on hyvä syy rajoituksille, jotta korona ei leviä ja aiheuta isompaa paniikkia eikä pidempiä hoitojonoja. Kumma kun täällä kuitenkin asia käännetään niin, että tilanne pitäisi päästää huonommaksi, niin se korjaisi maagisesti hoitojonot.

Auttaisikohan tässä se, jos koronatilastoja kerrottaisiin vaikka vain neljänä päivänä viikossa? Kun viikossa on kolme koronatonta päivää, tauti ikään kuin katoaa tuolloin, ja silloin ihmiset uskaltautuvat ravintoloihin, yökerhoihin ja hoitojonoihin?

Vakavasti puhuen: Ei tuo hoitojonokehitys tietysti hyvä asia ole. Minusta meidän koronatilanne on oikeiden toimien ansioista pysynyt sen verran vakaana, että kehityksen ei tuossa asiassa tarvitsisi tuollaista olla. Hyvä koronan torjunta ja pidentyneet hoitojonot eivät kuitenkaan ole sellaisia, että jälkimmäisen pitäisi olla automaattinen seuraus ensimmäisestä.
 

Orvo Muusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Auttaisikohan tässä se, jos koronatilastoja kerrottaisiin vaikka vain neljänä päivänä viikossa? Kun viikossa on kolme koronatonta päivää, tauti ikään kuin katoaa tuolloin, ja silloin ihmiset uskaltautuvat ravintoloihin, yökerhoihin ja hoitojonoihin?
No miksei vaikka kerran viikossa? Kuitenkin puhutaan ettei saisi kiinnittää liikaa huomiota yksittäisen päivän tuloksiin. Viikonloppuna tauti ikäänkuin katosi: uutisissa ei mainittu koronaa sanallakaan koska oli vaalit eikä ollut uusia tartuntoja kerrottavaksi :)
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Maskin käyttökin nyt korkattu. Ei tämä mitään ihmisen hommaa ole. Reippaan kävelyn jälkeen lämpimään sisätilaan ja maski päähän, pienimuotoinen ahdistus välittömästi kun tuntui että happea olisi saatava, mutta tuli vain kosteaa ja tunkkaista ilmaa.

Pikkuhiljaa tähän jotenkuten tottuu, mutta jos syke vähänkin nousee, niin ahdistaa taas. Ja tasaisin väliajoin on salaa raotettava maskia, jotta saa hengitettyä.

Olen varmaan epänormaali, mutta en oikein kykene tähän. Onneksi pian loppuu. Eikö tällainen pakko ole vähän ylimitoitettua, koska koko ajan lähin ihminen on vähintään viiden metrin päässä?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen varmaan epänormaali, mutta en oikein kykene tähän. Onneksi pian loppuu. Eikö tällainen pakko ole vähän ylimitoitettua, koska koko ajan lähin ihminen on vähintään viiden metrin päässä?
Ei kait sitä maskia suositellakaan kuin vain tilanteisiin, joissa turvavälejä ei voi pitää.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen varmaan epänormaali, mutta en oikein kykene tähän. Onneksi pian loppuu. Eikö tällainen pakko ole vähän ylimitoitettua, koska koko ajan lähin ihminen on vähintään viiden metrin päässä?

Jos pystyt jatkuvasti pitämään etäisyyttä viiden metrin verran, niin sinänsä maskin käyttö voi olla aika turhaa. Mutta toisaalta ymmärrettävää on sekin, että tietyissä paikoissa halutaan pelata varman päälle.

Maskeista on reippaasti eroja. Jotkut tuntuvat olevan tehokkaita suodattamaan myös happea. Ja niissä saattaa olla sellainen materiaali, joka rupeaa vähänkin pidemmän käytön (enemmän kuin 15mim) jälkeen tuntumaan ikävältä. Ihan omana mutuiluna sanoisin, että tuo johtuu hengitysilman kosteuden vaikutuksesta materiaaliin.

Itse olen pitänyt Tokmannilta ostamiani Heppo-tuotemerkin kertakäyttömaskeja parhaimpina. Lidlin vastaavat olivat taas aika huonoja.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
+220 on päivän lukema karvan vajaasta 36000 testistä.

Sunnuntaille tullut 80 ja eiliselle 84 tartuntaa lisää.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Maskin käyttökin nyt korkattu. Ei tämä mitään ihmisen hommaa ole. Reippaan kävelyn jälkeen lämpimään sisätilaan ja maski päähän, pienimuotoinen ahdistus välittömästi kun tuntui että happea olisi saatava, mutta tuli vain kosteaa ja tunkkaista ilmaa.

Pikkuhiljaa tähän jotenkuten tottuu, mutta jos syke vähänkin nousee, niin ahdistaa taas. Ja tasaisin väliajoin on salaa raotettava maskia, jotta saa hengitettyä.

Olen varmaan epänormaali, mutta en oikein kykene tähän. Onneksi pian loppuu. Eikö tällainen pakko ole vähän ylimitoitettua, koska koko ajan lähin ihminen on vähintään viiden metrin päässä?

Itse olen jättänyt maskin käytön kokonaan maskiuskovaisille. Pidättelen mieluummin mahdollisuuksien mukaan turvavälejä kuin tungen tuollaisen täysin luonnottoman kapistuksen kasvoilleni
 

Kaspar11

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Pittsburgh Penguins
Itse olen jättänyt maskin käytön kokonaan maskiuskovaisille. Pidättelen mieluummin mahdollisuuksien mukaan turvavälejä kuin tungen tuollaisen täysin luonnottoman kapistuksen kasvoilleni
Oikein nautin turvavälien pitämisestä, välillä vaan on pakko käyttää maskia. Kuten äsken koulutuksessa parisen tuntia. Ei mitään ongelmaa, kun peilin edessä asettelee hyvin paikalleen silmälasien alle.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Positiivisten osuus on saatu hienosti laskuun.
Kyllä, eilisen noin 35 %:sta tämänpäiväiseen 0,6 %:iin. Osoittaa hallituksen strategian onnistumisen.

Itse olen jättänyt maskin käytön kokonaan maskiuskovaisille. Pidättelen mieluummin mahdollisuuksien mukaan turvavälejä kuin tungen tuollaisen täysin luonnottoman kapistuksen kasvoilleni
Samoin, tänään toki oli pakko käyttää kun olin sairaalan tiloissa. En nyt jaksanut ruveta vänkäämään mistään terveydellisistä syistä vaan menin helpoimman kautta. Mutta vahvisti myös uskoani siihen, että vapaaehtoisesti en tuollaista kyllä laita. Enkä edes erittäin vahvasta suosituksesta.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Positiivisten osuus on saatu hienosti laskuun.
Naureskelin tätä samaa itsekin. Viikon päästä käydään taas ihan sama keskustelu läpi, kun löytyy taas joku uusi ihmettelijä palstalle. Ja sitä seuraavalla viikolla uudelleen. Pitäisiköhän Jatkoajan arrrpisten koronaveteraanien laatia joku FAQ-ohje, johon olisi suositeltavaa tutustua ennen kuin kirjoittaa hämmennyksen vallassa siitä, miten 35% "tehdyistä testeistä" voi olla yhtäkkiä positiivisia?
 
F

Flonaldo

Maskin käyttökin nyt korkattu. Ei tämä mitään ihmisen hommaa ole. Reippaan kävelyn jälkeen lämpimään sisätilaan ja maski päähän, pienimuotoinen ahdistus välittömästi kun tuntui että happea olisi saatava, mutta tuli vain kosteaa ja tunkkaista ilmaa.
Eka kerta kirpaisee. Sen jälkeen helpottaa kerta kerralta. Suurin vaikutus on todennäköisesti psykologinen. Ehkä viidennellä kerralla se ilma ei enää tunnukaan tunkkaiselta - kun ihan samaa ilma se on. Kun "antautuu" suojan käyttäjäksi ja lopettaa ikään kuin vastaan tappelemisen, se jo helpottanee myös.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Suomessa 220 uutta koronavirustartuntaa, mitkä jakaantuivat seuraavasti:

Helsinki ja Uusimaa +119
Helsinki +63
Espoo +20
Vantaa +26
Kirkkonummi +3
Nurmijärvi +2
Kerava +2
Porvoo +3

Varsinais-Suomi +19
Turku +16
Salo +2
Raisio +1

Vaasa (Alue) +14
Vaasa +2
Närpiö +1
Luoto +5
Uusikaarlepyy +6

Pirkanmaa +17
Tampere +12
Nokia +1
Lempäälä +2
Akaa +1
ei kuntatietoja +1

Keski-Suomi +6
Jyväskylä +6

Pohjois-Pohjanmaa +7
Oulu +4
ei kuntatietoja +3

Etelä-Pohjanmaa +5
Seinäjoki +1
Kurikka +3
Kauhajoki +1

Pohjois-Savo +2
Siilinjärvi +2

Etelä-Savo +1
Pieksämäki +1

Päijät-Häme +6
Lahti +4
Heinola +1
ei kuntatietoja +1

Kanta-Häme +5
Hämeenlinna +3
Riihimäki +2

Länsi-Pohja +3
Tornio +1
Keminmaa +1
Tervola +1

Lappi +11
Rovaniemi +1
Sodankylä +8
Kemijärvi +2

Kymenlaakso +3
Kouvola +2
Kotka +1

Satakunta +1
Rauma +1

Pohjois-Karjala +1
Joensuu +1

Etelä-Karjala +2
Lappeenranta +1
ei kuntatietoja +1

Ahvenanmaa -2
Maarianhamina -1
ei kuntatietoja -1
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tiedotustilaisuudessa kerrottu, että koronatartunnat ovat taas nousussa. Palstan virallisena panikoijana esitän jonkinlaisen eriävän mielipiteen.

Viikkokeskiarvolla tarkasteltuna päiväkohtainen määrä on ollut pari viikkoa varsin vakaa, ja viime päivät kehitys on ollut lievästi laskeva, normaalin heilunnan rajoissa. Kahden viikon ajanjaksolla on ollut nousua, joka oikeastaan kumosi edeltävän laskuvaiheen. Nousu on kuitenkin rauhoittunut, ja näyttäisi siltä, että jäädään samalle tasolle kuin missä oltiin ennen tuota hetkellistä laskua.

Noiden perusteella R-luku olisi jossain ykkösen tuntumassa. 0.95-1.05 voisi olla hyvä arvio.
 

444

Jäsen
Maskin käyttökin nyt korkattu. Ei tämä mitään ihmisen hommaa ole. Reippaan kävelyn jälkeen lämpimään sisätilaan ja maski päähän, pienimuotoinen ahdistus välittömästi kun tuntui että happea olisi saatava, mutta tuli vain kosteaa ja tunkkaista ilmaa.

Pikkuhiljaa tähän jotenkuten tottuu, mutta jos syke vähänkin nousee, niin ahdistaa taas. Ja tasaisin väliajoin on salaa raotettava maskia, jotta saa hengitettyä.

Olen varmaan epänormaali, mutta en oikein kykene tähän. Onneksi pian loppuu. Eikö tällainen pakko ole vähän ylimitoitettua, koska koko ajan lähin ihminen on vähintään viiden metrin päässä?
Tuskin epänormaali, mutta vahva veikkaus on, että tuo on lähinnä asennoitumisesta kiinni. Esim. minä pystyn helposti pitämään astmaatikkona hinnat alkaen -kertakäyttömaskia kasvoillani hierontatyössä kaksi tuntia putkeen. Tästä syystä uskon, että valtaosa ”maskirajoittuneista” kokee ahdistusta siitä rätistä kasvoilla vain siksi, että asenne ennakkoon on luokkaa ”vittu mitä paskaa”. Toki sitten on olemassa se jokin promillen murto-osa, jotka oikeasti saavat fyysisiä oireita maskeista.

Ja ennen hysteerikoksi leimaamista, niin en minäkään sitä maskia kauppareissulla pidä. Tai olen pitänyt yhteensä 3 kertaa. En koe, että siitä olisi enemmän hyötyä kuin siitä, että pidän ne turvavälit kaiken aikaa. Ja niinhän se kuuluukin olla, että tiedostetaan tilanteen herkkyys ja pidetään huoli siitä, että omalla toiminnalla ei edistetä tilanteen huononemista. Minua ei kiinnosta tippaakaan se, käyttääkö joku maskia vai ei, kunhan tiedostaa missä tilanteessa siitä on hyötyä ja missä ei. Sen sijaan vihaksi vetää ne tyypit, jotka repäisevät sen rätin naamaltaan yskiäkseen. Eilen oli taas tällainen, että oikein yskittiin keuhkojen pohjasta asti, ja yksikään ruumiinosa ei eksynyt paineaallon tielle koko sen kohtauksen aikana. Paikallisessa CM:ssä, kuinkas muutenkaan. Nuo ovat niitä tyyppejä, joilta pitäisi kieltää ulkoilu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös