Katselin hieman Euroopan koronatilannetta Worldometeristä. Sieltähän löytyi jopa positiivisia merkkejä. Monessa maassa näyttäisi tartuntojen huippu (mahdollisesti toki väliaikainen sellainen) löytyneen, tai olevan jo ohitettu, tai ainakin kasvu on selvästi hidastumassa, mikä voi kieliä huipun lähestymisestä. No, vastaavasti löytyi maita, joissa mitään merkkiä hidastumisesta ei ole.
Belgian jo mainitsin aiemmin tänään maana, jossa tartunnat ovat selvässä laskussa. Myös Hollannissa ja Tšekissä tartunnat olivat kääntyneet jonkinlaiseen laskuun. Lisäksi Iso-Britanniassa ja Sveitsissä oli nousun taittumisesta selviä merkkejä.
Miten sää oikeesti jaksat seurata koko ajan myös kaikkia muita maita kuin Suomea? Ite ainakin toimin koko ajan kaikkien ohjeiden mukaan mutta korvista tulee yli jo tää koronauutisointi.
Mutta nostan sulle @Sistis virtuaalista hattua!
Sanoisin, että kyllä konsensus oli, että tänä vuonna jo tulee ekat rokotteet markkinoille. Yllätyksenä pääasiassa se, että rokotteen teho oli jopa 90 %. Joka on käsittääkseni aika kova luku.Pfizerin rokotteen numeroiden valossa täytyy vielä sanoa, että yhtälö on muuttunut.
Jos oletuksesi oli, että rokotetta ei tule ollenkaan / tulee vuosien päästä / se ei toimi kovin hyvin, rajoitusten hinta on suuri ja hyöty pitkällä aikavälillä pieni. Sairaaloita ei kannata päästä täyttymään ääriään myöten sen negatiivisten sivuvaikutusten takia, mutta muuten ei muuta kuin eletään niin lähellä reunaa kuin mahdollista.
Aiempi yleinen keskiarvo-oletus taisi olla sitä luokkaa, että rokotteita saadaan odottaa hyvän aikaa vuoden 2021 puolelle ja niiden toimivuus on mahdollisuus 50-70 %. Rajoitukset eivät ole yhtä kalliita ja hyöty on suurempi, mutta mikään mahdollisimman suuri tukahduttaminen ei kuitenkaan jää yhtälössä plussalle.
Nyt maali on kuitenkin jo näkyvissä. Vielä on monta mutkaa ladulla, mutta rajoitusten hinta näyttää merkittävästi ennakoitua pienemmältä ja hyöty suuremmalta. On entistä perustellumpaa pitää homma hallussa seuraavien kuukausien ajan.
Sanoisin, että kyllä konsensus oli, että tänä vuonna jo tulee ekat rokotteet markkinoille. Yllätyksenä pääasiassa se, että rokotteen teho oli jopa 90 %. Joka on käsittääkseni aika kova luku.
”Normaaliin” elämään tavallinen kansa ei pääse ikuisuuksiin. Rokotetta riittää harvoille ja valituille. Media kylvää koronapaniikkia jatkossakin ja ihmisillä on takaraivossa kaikki kauhukuvat.
Laittaisin itse rahaki likoon sen puolesta, että kesällä ollaan edes jotenkuten normaalissa elämässä kiinni. Johtuen siitä, että virukset eivät silloin juuri leviä. Ja jollain rokotekin on jo turvana viettääkseen uhkarohkeaa elämää viruslingon keskellä. Syksy onkin sitten arvoitus, saa nähdä, jaksetaanko tällaista testausrumbaa pyörittää vielä silloinkin. Jos mitään uusia ajatuksia ei tule, niin tidennäköisesti jatketaan, koska rokotettuja ihmisiä suomessakin lienee siihen mennessä vain pieni osa kansasta.
Nyt kun saadaan rokote ja suojattua riskiryhmä niin sekään ei varmaan riitä poistamaan paniikkia.
Mikä on korona oletettu? Olen tippunut kärryiltä. Sairastunut ja arvelee itse sen olevan korona ilman testitulosta?? Salilla käyneet ovat ilmeisesti altistumis oletettuja?Salilta tuli sähköpostia, että viime ti oli salilla treenannut korona oletettu. Tunnin oli teeenannut. Tartuntariski sen verran pieni että ei aihetta laittaa ihmisiä karanteeniin.
Mikä on korona oletettu? Olen tippunut kärryiltä. Sairastunut ja arvelee itse sen olevan korona ilman testitulosta?? Salilla käyneet ovat ilmeisesti altistumis oletettuja?
En minä itsestäni puhunut. Tuntuu vain moni ottavan yhde tai kahden viikon käppyrät kuvaamaan tilannetta vaikka tilanne muuttuu viikosta toiseen hieman. Mielestäni Suomessa tilanne on ollut todella hyvä noiden lukujen suhteen. Että jos joku päivä on 300 tartuntaa niin ollaan tyyliin lockdownissa. Nyt kun niitä oli alle sata niin moni varmaan luulee, että ei ole mitään hätää. Siksi olisi ehkä suurelle yleisölle parempi laittaa ainoastaan noin 10pv välein tietoja tartunnoista. Toki jos jossain tulee isompia ryppäitä on niistä hyvä kertoa kuten Vaasa ja Mikkeli.Aiheuttavat toki. Iso osa siitä on tosin sitä, että jotkut kirjoittajat tulevat vain ilmoittamaan, ettei asia kiinnosta heitä.
Heillä on toki tähän oikeus. Tässä ketjussa kyllä puhutaan koronasta paljon laajemminkin kuin tilastollisten lukujen kautta. Mutta jos luvut ahdistavat, niin hyvä vinkki on laittaa meikäläinen ignore-listalle, niin sillä lähtee ainakin suhteellisen iso osa noista viesteistä pois. Sitten jäljelle jäävistä voi vielä katsoa muutaman muun nimimerkin.
Ei korona sillä mihinkään katoa, mutta jos itsellensä saa noin uskoteltua paremman olotilan, niin kannattaa ehdottomasti kokeilla.
Kun tästä paniikista täällä kovasti puhutaan, niin voitko kertoa, miten se ilmenee? Itse, kun en ole huomannut vai tarkoitetaanko tällä yleisesti tartuntalukujen maailmanlaajuista seuraamista?
Mihin tämä perustuu?Rokotetta riittää harvoille ja valituille.
Jos mitään uusia ajatuksia ei tule, niin tidennäköisesti jatketaan, koska rokotettuja ihmisiä suomessakin lienee siihen mennessä vain pieni osa kansasta.
Nyt tietysti nämä 90 % luvut muuttivat ajatuksia siltäkin osin, että voi olla mahdollista tähdätä koko viruksen karkottamiseen. Sen sijaan kaikki rajoitukset alkavat todennäköisesti poistua siinä kohdin, kun yli 50-vuotiaat (mahdollisesti jo yli 60-vuotiaiden kohdalla) on saatu piikitettyä. Sitä nuoremmille vakavan sairastumisen riski on häviävän pieni.ensiksi piti turvata terveydenhuollon kantokyky ja sitten suojata riskiryhmät. Nyt kun saadaan rokote ja suojattua riskiryhmä niin sekään ei varmaan riitä poistamaan paniikkia. Varmaan kun kaikki vauvasta vaariin rokotettu alkaa paniikki helpottamaan.
Tätä ne saksalaiset lääkäritkin sanoivat sillä videollaan: Koronavirus | Korona-aika on pidentänyt sydämien ja syöpien leikkausjonoja – kasvaimet ovat pidemmälle edenneitä ja isompia kuin aiemmin, sanovat lääkärit
Tuossahan on hyvä syy rajoituksille, jotta korona ei leviä ja aiheuta isompaa paniikkia eikä pidempiä hoitojonoja. Kumma kun täällä kuitenkin asia käännetään niin, että tilanne pitäisi päästää huonommaksi, niin se korjaisi maagisesti hoitojonot.
No miksei vaikka kerran viikossa? Kuitenkin puhutaan ettei saisi kiinnittää liikaa huomiota yksittäisen päivän tuloksiin. Viikonloppuna tauti ikäänkuin katosi: uutisissa ei mainittu koronaa sanallakaan koska oli vaalit eikä ollut uusia tartuntoja kerrottavaksi :)Auttaisikohan tässä se, jos koronatilastoja kerrottaisiin vaikka vain neljänä päivänä viikossa? Kun viikossa on kolme koronatonta päivää, tauti ikään kuin katoaa tuolloin, ja silloin ihmiset uskaltautuvat ravintoloihin, yökerhoihin ja hoitojonoihin?
Ei kait sitä maskia suositellakaan kuin vain tilanteisiin, joissa turvavälejä ei voi pitää.Olen varmaan epänormaali, mutta en oikein kykene tähän. Onneksi pian loppuu. Eikö tällainen pakko ole vähän ylimitoitettua, koska koko ajan lähin ihminen on vähintään viiden metrin päässä?
Olen varmaan epänormaali, mutta en oikein kykene tähän. Onneksi pian loppuu. Eikö tällainen pakko ole vähän ylimitoitettua, koska koko ajan lähin ihminen on vähintään viiden metrin päässä?
Maskin käyttökin nyt korkattu. Ei tämä mitään ihmisen hommaa ole. Reippaan kävelyn jälkeen lämpimään sisätilaan ja maski päähän, pienimuotoinen ahdistus välittömästi kun tuntui että happea olisi saatava, mutta tuli vain kosteaa ja tunkkaista ilmaa.
Pikkuhiljaa tähän jotenkuten tottuu, mutta jos syke vähänkin nousee, niin ahdistaa taas. Ja tasaisin väliajoin on salaa raotettava maskia, jotta saa hengitettyä.
Olen varmaan epänormaali, mutta en oikein kykene tähän. Onneksi pian loppuu. Eikö tällainen pakko ole vähän ylimitoitettua, koska koko ajan lähin ihminen on vähintään viiden metrin päässä?