Pakko olla intohimoinen tilastotieteilijä tai sinnepäin. Veikkaan ettei koronatilastot ole ainoat tilastot, jota kyseinen nimimerkki seurailee ja tutkii.
Hehe. Te kuulkaa yliarvioitte nyt tuon meikäläisen tilastoinnin työmäärän ja rajusti yläkanttiin.
Tilastotieteestä en ymmärrä juurikaan. Jos pitäisi keskustella normaalijakaumasta tai varianssista, poistuisin heti takavasemmalle.
Näihin koronatilastoihin totean, että ei niiden seuraaminen vie aikaa oikeasti juuri ollenkaan. Jo pelkästään tämän viestin kirjoittamiseen menee paljon kauemmin. Valmis taulukko, johon laitan uuden luvun, ja se on siinä. Tietojen etsintä on myös helppoa, riittää ihan pelkästään se, että katsoo vain päivän uutiset.
Ulkomaiden tilannetta olen myös joskus seurannut. Se vaatii vähän enemmän aikaa, joten en ole sitä hetkeen edes tehnyt.
Aloin tämän leikin aikoinaan osin siksi, että kyllästyin median ymmärtämättömyyteen asiassa. Siellä tehtiin niin outoja tulkintoja yksittäisten päivien perusteella, että ajattelin katsoa, jos tilastojen takaa löytyisi enemmän tietoa. Löytyihän sitä.
Alkujaan motivaationani oli kaksi asiaa. Halusin arvioida, että voiko epidemian kehityksen perusteella päätellä sitä, miten kannattaa osakemarkkinoilla toimia. Toinen oli se, että vaikka monet mieltävät seurannan panikoinnin merkiksi, niin minua edes jonkinlainen käsitys tilanteesta kuitenkin rauhoittaa. Ensimmäinen noista ei oikein auttanut, mutta totesin kuitenkin lopulta, että tämä tilastojen vilkuilu on ollut ihan kivaa, ja tällä palstalla on ollut niin korkeatasoista keskustelua, että näitä havaintoja on ollut ihan hauska käsitellä täälläkin, vaikka tästä ehkä saakin hörhön maineen.
Seuraanko muita tilastoja? No, fillari- ja lenkkikilometrejä olen nakutellut ylös. Ja samoin myös painoa ja kehonkoostumusta olen seuraillut.
Mutta tosiaan, en minä tähän hommaan olisi ryhtynyt, jos se ei kävisi niin helposti, että tätä pystyy pikaisen kännykkäsurffailun lomassa tekemään. Minulla on kuitenkin niin paljon muuta ja parempaa tekemistä, jotka priorisoin tämän edelle.
Päivällä naputtelin viestini lounastauolla kännykkää käyttäen. Nyt taas istun bussissa - maski kasvoilla luonnollisesti.