Siis miksi? Voiko sitä avata "tyhmälle". Kun ei se minulle noista "twiiteistä" minulla selvinnyt. No nyt tällä kertaa sentään äidinkielelläni joten siitä se ei voinut johtua etten tajunnut miksi siksi. Usein olet tänne englanninkielisiä artikkeleja ja "twiittejä" tms. postannut mutta minä hyppää ne ylitse koska en lue englantia niin hyvin että jaksaisin ja pystyisin koronaviestintää sillä kielellä sisäistämään. Ja luulen etten ole ainoa.
Hyvä huomautus! Ei ole tarkoitus olla vaikeasti ymmärrettävä mutta valtaosa laadukkaasta tieteellisestä tutkimuksesta ja tiedejournalismista on englanniksi. Tässäkin ketjussa usein keskitytään nälvimään milloin mitäkin lähdettä sisällön sijaan joten jos asiasta on kirjoitettu monessa paikassa, on helpointa laittaa Nature tai vastaava jota on kovin vaikea vähätellä laadun osalta. Yleensä myös juttujen sisältö on silloin paras.
Tästä viimeisimmästä twiitistä (linkki uudelleen alla ettei tarvitse hyppiä vanhoihin viesteihin) ymmärrettävä selitys on suunnilleen seuraava: tämän päivän suurempi altistumismäärä näkyy noin neljän päivän päästä suurempana tartuntamääränä. Nämä ovat menneet viime aikoina hyvinkin käsi kädessä. Taso on eri, eli altistumistapahtumia on tiedossa vähemmän kuin tartuntatapahtumia (altistumisten määrä vasemmanpuoleisella pystyakselilla, tartuntojen oikeanpuoleisella), mutta korrelaatio on vahva. Tarkoittaa, että suunta on yleensä sama mutta tartunnat tulevat ymmärrettävästi jäljessä.
Miksi altistumisilla on siis uutisarvoa? Koska ne kertovat tulevaisuuden tartunnoista, eli voidaan aikaisemmin päätellä mihin suuntaan epidemia on menossa. Paljon altistumistapahtumia tänään, todennäköisesti paljon tartuntoja neljän päivän päästä. Jos taas altistumistapahtumat alkavat laskea määrältään, enteilee se leviämisvauhdin hidastumista: siis vähemmän uusia tartuntoja tulevina päivinä.
Tämä osaltaan tarkoittaa, että vaikka nykyinen jäljitys ei kykenisi tehokkaasti selvittämään tartuntaketjuja ja siten katkaisemaan niitä, onnistutaan kuitenkin "pitämään kättä epidemian pulssilla" (josta olen puhunut keväästä asti) ja niin ennakoimaan tulevaisuutta. Eli päättäjät voivat altistumistapahtumien perusteella punnita mahdollisia toimia jo hieman etuajassa tartuntojen seuraamiseen nähden. Myös yrittäjät voivat ennakoida tulevaisuutta hieman paremmin.
Ei tämä kovin hyvä selitys ollut mutta toivottavasti kelpaa näin sunnuntaiaamupäivänä.