Vaan kun niitä käytetään lähtökohtaisesti sen takia, että vielä oireeton ei tartuttaisi muita. Mutta onneksi minä, minä minä.
Kyllä niitä lähtökohtaisesti pidetään sen takia, että ihminen on ennakkoluuloinen eläin - mihin ihmisen menestys lajina pitkälti perustuukin, eli en sano, että se olisi sinänsä huono juttu - ja maskien käytöllä halutaan viestiä lajitovereille, että ollaan vastuullisia ja muut huomioonottavia ihmisiä, vähän parempia kuin he, jotka eivät maskia käytä. Ennen kaikkea kyseessä on tällaisen hiljaisen viestin lähettäminen muille. Toisekseen sitten maskit ovat kaikista helpoin keino, jolla voidaan näyttää, että tehdään jotain. Ne ovat näkyviä, ja voit tuntea tekeväsi konkreettisesti jotain taudin leviämisen estämiseksi, kun puet maskin. Saa taputtaa itseään selkään ja kaikki muutkin näkevät miten vastuullinen olet. Poliitikotkin tykkäävät maskeista, kun aika vaikea on heidänkin mitään tehdä, mutta maskeja on niin helppo suositella ja sillä tavalla näyttää, että jotain tehdään. Kyseessä on siis samankaltainen symbolinen juttu kuin vaaleanpunaisen rintasyöpänauhan kantaminen. Harvoin maskin käytöstä juuri enemmän hyötyä on koronan torjumisessa kuin tuon nauhan kantamisessa on rintasyövän torjumisessa.
Itse esimerkiksi jos olen istunut pari viikkoa kotona ja menen sitten 10 minuutiksi ruokakauppaan, niin en todellakaan mitään rättiä laita naamalle. Kummallista muutenkin, että nyt "vahvasti suositellaan" kasvomaskin käyttöä ruokakaupoissa. Keväällä oli paljon epäselvempää miten tauti leviää, mutta nyt on nähty, ettei se ruokakaupoissa ainakaan juuri leviä. Loppukeväästä toisaalta tartunnat laskivat nopeasti, vaikka tuskin kukaan käytti maskia kaupoissa, joten ei se millään ollut kaupoissa pidettävien maskien ansiota. Ja kun ensimmäinen maskisuositus elokuussa tuli, ruokakaupat kiirehtivät heti suosittelemaan, että kaupoissa ei käytettäisi maskia, kun altistumistilanteita on kaupassa vaikea saada edes aikaan, ei siellä hengata pitkiä aikoja kiinni toisissa asiakkaissa tmv.
Toistaiseksi ovat muuten tartuntamäärät Suomessa seuranneet aika tarkasti auringon korkeuskulmaa ja päivän pituutta ihan pienellä viiveellä. Todennetut tartuntamäärät alkavat olla kevään tasoa ja aurinko on jo hiukan matalammalla. Kesäpäivänseisauksesta meni reilu kuukausi, kun tartunnat alkoivat hiljalleen lisääntyä, kun ne toukokuun lopulla jyrkästi putosivat lähelle nollaa. Jännä nähdä jatkavatko tartuntamäärät tässä vielä pari kolme kuukautta kovassa kasvussa. Tässähän tilanne voi välillä parantuakin, jos nuo viime aikoina leimahtaneet koronapesäkkeet sammuvat, kuten tässä aiemminkin syksyllä on muutamin paikoin käynyt. Sitten taas vaikka Varsinais-Suomessa tartuntamäärät ovat olleet hyvin vakaat ja pienehköllä tasolla jo kaksi kuukautta putkeen, mutta ollaan silti epidemian "kiihtymisvaiheessa", kun se vakaa taso on juuri sen verran korkea, että päästään tuohon kategoriaan, vaikka mitään nousua ei tartuntamäärissä ole kahteen kuukauteen ollutkaan.