Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 943 246
  • 81 126

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Saattaa hyvinkin olla, koska tuo 31% kuulostaisi hyvinkin isolta pudotuksesta. Kaikissa uutisissa, joita olen nähnyt, on mainittu vain tuo baarien sulkeminen syyksi, mutta ei olisi ensimmäinen kerta, kun mutkia on vedetty suoriksi.

Sinänsä tuo 31% riittäisi. Jos tartuntaluku on nyt siinä 1.2:n pintaan, niin tuo riittäisi jo kääntämään epidemian laskuun. THL tosin arvioi sen olevan 1.45-1.65 eräässä uutisessa. Minulla ei tietenkään ole kompetenssia kyseenalaistaa tätä, mutta puhtaasti tilastoista laskemalla tartuntoja ei ihan noin paljoa tule, kun seurataan keskiarvoa. Ihan viime päivien luku on ollut tuota THL:n lukua enemmänkin, mutta minusta tässä on niin paljon päiväkohtaista vaihtelua, että tätä pitää tarkastella pidemmän aikavälin kautta. Muistissa on elokuun alku, kun THL arvioi muutaman yksittäisen päivän perusteella R-luvun olevan n. 1.6, ja sen seurauksena saimme lukea uutisia, joissa tartuntoja piti olla syyskuussa jopa 3000/päivä.

Harmillista, että THL ei avaa tuon R-luvun laskentaa tarkemmin. Itseäni kiinnostaisi suuresti, että miten he määrittelevät sen.

Mielestäni mitään ei avata kunnolla. Esimerkkinä "yhdestä baarista 40 tartuntaa" pitää sisällään kaikki jatkotartunnat. Syntyikö se virus siellä baarissa?

Ikäjakaumat diagnosoitujen lisäksi sairaalassaolevista, taustatiedoilla, sama menehtyneistä. Tämän lisäksi jotain saatanan järkeä tähän tilastoon. Opiskelija Vaasassa, kirjoilla Tampereella, tilastoidaan Tampereelle. Ja noiden THL:n lukujen mukaan ne tekee näitä päätöksiä.

Tässä on saanut myös hyvän esimerkin sairaanhoitopiirien ja järjestelmien yhteensopivuuksista keskussysteemiin. Raportointi on kaukana optimaalisesta. Ei olisi kovin vaikeaa tehdä vaatimukseksi vakioidut raportointityökalut eri järjestelmiin.

Paskalla tiedolla johdettuna tulee paskoja päätöksiä. Joita kohulehdistö uutisoi huonosti. Ja Krista Kiuru kiittää
 

Wäinö#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, Red Wings, Griffins
Mitä tarkoitat? Voitko avata tätä tarkemmin.
Arvelisin tällä tarkoitettavan, että keväällä ei oltu hereillä riskiryhmien suojaamisessa tarpeeksi ajoissa, vaan tartunnat olivat päässeet jo hoivakoteihin, kun tilanteeseen kunnolla herättiin. Tässä suhteessa ollaan paremmalla tolalla ja luultavasti sen takia sairaalalukemat eivät tule nousemaan tuonne, vaikka tartunnat vielä reilustikin kasvaisivat.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Noissa 222 tapausta. Muualla Suomessa sitten vähän hiljaisempaa. Mutta kiihtymisvaihe hei!

E: Tai siis Vaasan SHP ja HUS. Mutta silti.

Niin, osa noista HUS löytyy Vaasasta koska kotipaikkakunta. Kuten myös esimerkiksi Pirkanmaa ja ainakin Kanta-Häme
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Arvelisin tällä tarkoitettavan, että keväällä ei oltu hereillä riskiryhmien suojaamisessa tarpeeksi ajoissa, vaan tartunnat olivat päässeet jo hoivakoteihin, kun tilanteeseen kunnolla herättiin. Tässä suhteessa ollaan paremmalla tolalla ja luultavasti sen takia sairaalalukemat eivät tule nousemaan tuonne, vaikka tartunnat vielä reilustikin kasvaisivat.

No se voi olla, että meni hoivakodit ja sairaalat sekaisin. Kuolleisuus nousee toki aina reippaasti aina kun tauti pääsee riehumaan näissä yksiköissä.
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Huvittavinta on, että eilen STM:n Varhila sanoi tiedotustilaisuudessa, että maskipakkoa ei voi antaa, koska ei ole tieteellistä näyttöä maskien toimivuudesta. Laki tarvitsee aina tieteellisen lähestymistavan. Rivien välistä luettuna nyt on annettu maskisuositus, koska muuallakin Euroopassa käytetään maskia. Siis keväällä maskeille ei nähty tarvetta ja nyt suositukset perustuvat siihen "koska muuallakin"?? Todella vahvalla pohjalla taas mennään.
Toi on sinällään jännää että on noin monimutkainen asia tuo maskihomma. Meillä kuitenkin pitää pidellä kypäriä, silmänsuojaimia, kuulonsuojaimia, turvavaatteita jne tietyissä töissä, ja jopa sitä hengityssuojaintakin. Mutta ehkä siksi en olekaan pykäliä säätämässä koska en tuota ymmärrä.
Jumbossa oli muuten tänään aamupäivästä reippaasti enemmän maskeja kuin aiemmin ihmisillä.


Kohta selviää että tämä korona on ollut täällä jo pitempään, sitä vain ei ole älytty testata :)
En minä mahdottomuutena tätäkään pitäisi mutta kaipa nuo tutkijat tätä ovat jotenkin selvitelleet..
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
GKS Tychy #92, Savinainen ja Ässien sylkykupit
En ota kantaa nykyisiin tai tarvittaviin toimenpiteisiin, koska siihen ei oma kompetenssi riitä vaikka täällä "koronakentällä" työtäni teen.

Jollakin tavoin epidemia on otettava hallintaan, niin että kasvu ei ole tasaisen jyrkkää. Kaikki kunnioitus Salmiselle, hän on hyvä työssään, eikä oikein voi lausua kuin omien tutkimusten pohjalta koskien vasta-aine testejä. Tästäkin huolimatta sanon, että tartuntoja oli keväällä huomattavasti enemmän kuin 5x todetut.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Aivan suhteeton hössötys siihen nähden koko maassa, että tautia on lähinnä HUS-alueella ja Vaasassa. Mä olen ihan kypsä tähän. Rupean metsäerakoksi kohta.

Olen itsekin alkanut miettiä nyt viime aikoina aika konkreettisesti, mitä minun nyt pitää tehdä. Olen median tuhokuluttaja ja olen tavallaan kiinnostunut ihmisten käytöksestä yleisestikin. Virallisesti voisin pitää itseäni jonkinlaisena humanistina enemmän kuin analyyttisena tekijäihmisenä. Olen huomannut etenevissä määrin, että nyt tämä tilanne on alkanut selvästi viedä enemmän henkisiä voimavaroja kuin keväällä.

Kevät tuntuu hirmuisen ankealta tässä kohtaa ja eräänlainen "en odota mitään"-tunnelma on latistanut henkistä kykyä yllättävän paljon. En osaa edes enää konkretisoida sitä, mitä minä oikeasti kaipaan. Jääkiekko-otteluita? Saksaa? Joulutoria? Baaria? Kaipaan vaan sitä, että voisimme puhua kuin ennen - olla kuin ihmiset ovat aina olleet.

Huomaan, että vastareaktio koronaan on voimistunut ihan päivittäin. Toisena päivän olen huolissani ja toisena päivänä vihaan uutisia aiheesta enkä edes halua katsoa. Ehkä isoin asia on kuitenkin se, että vapaapäivänä odotan töitä. Tuntuu, että kaikki, mikä viikonlopusta teki jotakin, on kadonnut. Vapaa-ajan arvo on romahtanut - vähän kuin työttömäni olisi ollut pidemmän tovin. On ostovoimaa, töitä ja rahaa, mutta ei ole mitään, mihin voi käyttää sitä. Ei ole mitään hyväksyttävää.

Toisten ihmisten tuomitseminen vielä vie entisestään energiaa työkalupakista ja nyt niitä tuomioita heitellään aivan surutta ja Lehtonen on myös lähtenyt Twitterissään tuohon ravintolasotaan, joka oikein suututtaa. En pidä kokoomuksesta, mutta sanon sen, mitä Orpo sanoi Suomen taloudesta: "ei Suomea näin voi johtaa." No ei todellakaan voi.

Valitettavasti asiantuntijamme, jotka sinänsä ovat oikeassa, eivät ole enää kovin inhimillisiä. Vaatimuksia, keppiä ja syytöksiä. STM:n asiantuntijanaiset ovat enää ainoita, jotka yrittävät tuoda inhimillisyyttä mukaan. Ei syytellä, jooko? Kaikuu kuuroille korville. Omien kokemusteni vuoksi kannatan ihan jokaiselle, että tarkastelkaa omaa elämäänne kokonaisuutena ja kriittisesti ja yrittäkää etsiä aktiivisesti muuta tekemistä. Minä olen yrittänyt etsiä muita harrastuksia ja pyrkinyt ainakin liikkumaan luonnossa enemmän, kun siitä kukaan ei ole vielä syytellyt.
 

Harhasyöttö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP sympatiat: HIFK
On tämä mieletöntä, että omassa kotikunnassani ei ole taas pariin viikkoon todettu tartunnan tartuntaa, ja sitten kun menee ruokakauppaan ilman maskia, niin jotkut mulkoilevat kiukkuisesti. Ei ole tämmöinen hyväksi meille ihmisille.

Suhteellisuudentaju on ihmisillä kadonnut jo ajat sitten. Kuinka paljon tartuntoja edes tulee kaupoista? Veikkaan et aika marginaalinen määrä. En vieläkään ymmärrä tätä maskipakon tuomista joka paikkaan, jos niistä maskeista olisi oikeasti merkittävästi hyötyä, niin sen pitäisi näkyä tilastoissa nykyistä enemmän. Siltikin etenkin näissä maskipakko maissa tämmöstä kehitystä ei ole selkeästi näkynyt ja yhteiskuntaa suljetaan, vaikka ulkona on pakko liikkua maski päässä.

Itse nään maskin hyödylliseksi Suomessa ruuhkaisessa julkisessa liikennevälineessä (missä itsekin käyttäisin), mut jossain kaupassa ja etenkin kadulla sen käyttäminen tuntuu jotenkin oudolta ja hyödyt olemattomilta.

Just luin erästä uutisen keskustelupalstaa missä kovaan ääneen huudeltiin, että maski kuin maski suun edessä auttaa ihan sama onko sitä samaa maskia käytetty viikon putkeen pesemättä/vaihtamatta. Kuulostaa vaaralliselta, jos ihmiset oikeasti ajattelee näin ja luovat itselleen illuusion siitä että ovat turvassa likainen maski päässä.

En ole fiksua maskien käyttöä vastaan, mut en nää niitä ratkaisuna tähän epidemiaan.
 

RaikkA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässässäsäsä
Arvelisin tällä tarkoitettavan, että keväällä ei oltu hereillä riskiryhmien suojaamisessa tarpeeksi ajoissa, vaan tartunnat olivat päässeet jo hoivakoteihin, kun tilanteeseen kunnolla herättiin. Tässä suhteessa ollaan paremmalla tolalla ja luultavasti sen takia sairaalalukemat eivät tule nousemaan tuonne, vaikka tartunnat vielä reilustikin kasvaisivat.
Eikö pitänyt olla aika yleisessä tiedossa, että hoivakodeista ei viety porukkaa sairaalaan, vaan heidät hoidettiin loppuun asti hoivakodeissa. Varmaan tietenkin joitain poikkeuksiakin oli.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Minä olen yrittänyt etsiä muita harrastuksia ja pyrkinyt ainakin liikkumaan luonnossa enemmän, kun siitä kukaan ei ole vielä syytellyt.

On siitäkin, jo keväällä. "Miksi tungette kaikki kansallispuistoihin, korona leviää, katsokaa nyt kun on parkkipaikka täynnä autoja". Olen itse käynyt noin kymmenessä kansallispuistossa tänä vuonna skidien kanssa ja yksin - kaikissa on parkeissa ollut porukkaa, metsässä väljää ja mukavaa. Mutta jo tästä tuli somepuukkoa joskus huhtikuussa ensimmäisen kerran.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Suhteellisuudentaju on ihmisillä kadonnut jo ajat sitten. Kuinka paljon tartuntoja edes tulee kaupoista? Veikkaan et aika marginaalinen määrä.

Kaupan liiton (toki lähde varauksella) tietojen mukaan ei käsittääkseni vieläkään ensimmäistäkään varmistettua. Altistuksia toki.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eikö pitänyt olla aika yleisessä tiedossa, että hoivakodeista ei viety porukkaa sairaalaan, vaan heidät hoidettiin loppuun asti hoivakodeissa. Varmaan tietenkin joitain poikkeuksiakin oli.

Noin annettiin keväällä ymmärtää. Mutta nyt syksyllä tässäkin on ilmeisesti otettu toinen linjaus, koska Pirkanmaalla taudin levittyä hoivakotiin sairaalaluvut pomppasivat heti nollasta muistaakseni kuuteen.

Ja mielestäni täälläkin joku kertoi tietävänsä tapauksen, jossa henkilö oli kuljetettu hoivakodista sairaalahoitoon.

Keväällä tuota perusteltiin sillä, että hoivakodista sairaalahoitoon kuljettaminen olisi epäinhimillistä tuossa vaiheessa. Valitettavasti totuus saattoi olla raadollisempi: keväällä jouduttiin priorisoimaan sairaalahoitoa niille, keillä siitä on elinvuosissa suurempi hyöty.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tässä on taas hyvä esimerkki siitä, miksi tämä on niin iso ongelma:


Sieltä tuli taas helpot ja yksinkertaiset ratkaisut niin ei korona leviä:

Käsihygienia on ensimmäinen asia.

Kun kaikki pesevät kätensä huolellisesti vedellä ja saippualla ennen ruokailua, eikä kukaan ruokailun aikana aivastele tai yski käsiinsä, on varsin turvallista syödä saman pöydän ääressä.

Toinen asia on etäisyyden pitäminen. Ihmisten välissä on hyvä olla mielellään pari metriä.

Kolmas tärkeä asia on se, että oireiset pysyvät pois seurueesta.

Neljäntenä asiana pitää muistaa, että myös kovaan ääneen puhuminen, nauraminen ja laulaminen voivat saada virukset lentämään pisaroissa ihmisestä toiseen.


Käsihygenia on helppo ja hyvin selkeä. Yskiminen hihaan on myös helppoa, mutta esimerkiksi aivastaminen tuottaa jo itselle melkoisia vaikeuksia. Se lataa itsensä ja sitten PUM.

Kun ajattelee esimerkiksi jotain perhepiirissä vietettävää vaikka 10 ihmisen tapaamista niin kyllä tuossa kohdassa kolme tullaan jo ihan logistiseen mahdottomuuteen monen kohdalla. Ja jos esimerkiksi kutsun ystävät syömään niin kyllä se aika hassulta ajatukselta tuntuu, että jokainen istuu ruokansa kanssa oman pöydän ääressä. Se on ainoa logistisesti mahdollinen tapa minun kohdallani.

Kolmas asia on helppo toteuttaa - ei kukaan lähde nyt oireisena mihinkään. Ja olen siitä ihan varma. Jos ihminen kokee itsensä vähänkin kipeäksi niin kyllä nyt kaikki pysyvät kotona, mutta se toleranssi millainen on normaaliolo vs. ei ole niin on aika subjektiivinen.

Neljäs asia puolestaan käytännössä sulkee pois sen, että kannattaa edes kokoontua. Jos ei ystävien kanssa voida nauraa tai puhua kovaan ääneen, joka on ainakin itselleni ihan peruskauraa niin en näe mitään mieltä edes kokoontua.
 

Wäinö#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, Red Wings, Griffins
Eikö pitänyt olla aika yleisessä tiedossa, että hoivakodeista ei viety porukkaa sairaalaan, vaan heidät hoidettiin loppuun asti hoivakodeissa. Varmaan tietenkin joitain poikkeuksiakin oli.
Juu, ei mullakaan ole näistä tarkempaa tietoa. Ehkä enemmän sairaalatilastoon kuitenkin vaikuttaa riskityhmien yleinen tietoisuus nykyään. Mutta jos tartunnat jatkavat nousuaan, on riskiryhmienkin suojaaminen koko ajan vaikeampaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kaupan liiton (toki lähde varauksella) tietojen mukaan ei käsittääkseni vieläkään ensimmäistäkään varmistettua. Altistuksia toki.
Toki kaupassa tai julkisessa liikenteessä saatu tartuntoja on aika hankala jäljittääkään kun ei kukaan sairastunut tiedä kenen vieressä on bussissa istunut tai hedelmäostoksia tehnyt.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
On siitäkin, jo keväällä. "Miksi tungette kaikki kansallispuistoihin, korona leviää, katsokaa nyt kun on parkkipaikka täynnä autoja". Olen itse käynyt noin kymmenessä kansallispuistossa tänä vuonna skidien kanssa ja yksin - kaikissa on parkeissa ollut porukkaa, metsässä väljää ja mukavaa. Mutta jo tästä tuli somepuukkoa joskus huhtikuussa ensimmäisen kerran.

Sitä oli. Toki keväällä pahimman lock-downin aikaan osa kansallispuistoista oli ilmeisesti aidosti täynnä, ainakin suosituimpien reittien osalta. Ainakin mediassa julkaistuista kuvista näki hyvin täynnä olevia parkkialueita ja pitkiä autoletkoja metsäteillä.

Suomesta ei kuitenkaan metsät lopu, joten paikkoja löytyy jokaiselle. Itse valitsin keväällä fillaroinnin lähistöllä maaseututeillä ja metsäretkeilyt lähiseudulla kansallispuistojen ja retkeilyalueiden ulkopuolelta. Tämä olisi todennäköisesti ollut muutenkin ohjelmassa, sillä itseäni ei muutenkaan kiinnosta retkeillä ruuhkaisilla retkeilyalueilla, joten tietyt paikat ovat olleet "vältettävien kohteiden listallani" jo ennen korona-aikaa.
 

Harhasyöttö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP sympatiat: HIFK
Toki kaupassa tai julkisessa liikenteessä saatu tartuntoja on aika hankala jäljittääkään kun ei kukaan sairastunut tiedä kenen vieressä on bussissa istunut tai hedelmäostoksia tehnyt.

Eikös se 15min altistuminen ollut nyrkkisääntö jossain vaiheessa tarttumiselle vai onko tähän tullut jotain täsmennystä? Julkisessa toi voi toteutua, mut kaupassa aika harvinaista.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Sitä oli. Toki keväällä pahimman lock-downin aikaan osa kansallispuistoista oli ilmeisesti aidosti täynnä, ainakin suosituimpien reittien osalta. Ainakin mediassa julkaistuista kuvista näki hyvin täynnä olevia parkkialueita ja pitkiä autoletkoja metsäteillä.

Eikä olleet. _Parkkipaikoilla_ oli paljon autoja. Olin kuitenkin nyt sattuneesta sijaintisyystä juuri niissä suosituimmissa erittäin monta kertaa. Aivan höpöjuttuja, metsässä ja tulipaikoilla aivan normaalisti tilaa. Ainoastaan ehkä Pieni karhunkierros ruuhkautui parina viikkona koko maassa. Useampi sellainen lehtijuttu oli, jossa selvästi oli käyty vain siinä parkkiksella.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eikös se 15min altistuminen ollut nyrkkisääntö jossain vaiheessa tarttumiselle vai onko tähän tullut jotain täsmennystä? Julkisessa toi voi toteutua, mut kaupassa aika harvinaista.
Eiköhän tartuntaan riitä lyhyempikin kontakti jos toinen vaikka pärskii naamalle tai vaikka ruokaan jota toinen syö.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Suhteellisuudentaju on ihmisillä kadonnut jo ajat sitten. Kuinka paljon tartuntoja edes tulee kaupoista? Veikkaan et aika marginaalinen määrä. En vieläkään ymmärrä tätä maskipakon tuomista joka paikkaan, jos niistä maskeista olisi oikeasti merkittävästi hyötyä, niin sen pitäisi näkyä tilastoissa nykyistä enemmän. Siltikin etenkin näissä maskipakko maissa tämmöstä kehitystä ei ole selkeästi näkynyt ja yhteiskuntaa suljetaan, vaikka ulkona on pakko liikkua maski päässä.

Itse nään maskin hyödylliseksi Suomessa ruuhkaisessa julkisessa liikennevälineessä (missä itsekin käyttäisin), mut jossain kaupassa ja etenkin kadulla sen käyttäminen tuntuu jotenkin oudolta ja hyödyt olemattomilta.

Just luin erästä uutisen keskustelupalstaa missä kovaan ääneen huudeltiin, että maski kuin maski suun edessä auttaa ihan sama onko sitä samaa maskia käytetty viikon putkeen pesemättä/vaihtamatta. Kuulostaa vaaralliselta, jos ihmiset oikeasti ajattelee näin ja luovat itselleen illuusion siitä että ovat turvassa likainen maski päässä.

En ole fiksua maskien käyttöä vastaan, mut en nää niitä ratkaisuna tähän epidemiaan.
Mä ihan vakavissani jo olen pohtinut, että onkohan päättäjillä rahat kiinni maskibisneksessä kun niitä lobataan nyt ihan tosissaan. Foliohattuteoria tai ei.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eikä olleet. _Parkkipaikoilla_ oli paljon autoja. Olin kuitenkin nyt sattuneesta sijaintisyystä juuri niissä suosituimmissa erittäin monta kertaa. Aivan höpöjuttuja, metsässä ja tulipaikoilla aivan normaalisti tilaa. Ainoastaan ehkä Pieni karhunkierros ruuhkautui parina viikkona koko maassa. Useampi sellainen lehtijuttu oli, jossa selvästi oli käyty vain siinä parkkiksella.

OK. Mediassa tämä esitettiin toisin, mutta eipä ole ensimmäinen kerta, kun otetaan sopivasti kuvia ja annetaan ymmärtää tilanteen olleen jotain muuta kuin se todellisuudessa oli.

Uskotaan siis kanssapalstalaista. Median suhteen olen valitettavasti menettänyt uskoni tällaisissa asioissa.
 

hege

Jäsen
Minusta sellainen valtion ja puolueen hyväksymä maski olisi hyvä juttua. Sitä varten perustettaisiin valtion maskitehdas jolla voisi olla hallitus, hallitusneuvosto, yms. sekä oma haara-konttori jokaisessa Suomen kunnassa (siis maaseutu). Pakotettu kierrätysjärjestelmä ja se tehtäisiin jostain kierrätysmateriaalista. Hinta voisi olla vaikka 200€/maski, mutta pienituloisia, opiskelijoita sekä Kallion vihreitä ja maanviljelijöitä (tuliko kaikki eturyhmät?) varten voisi olla joku palautusjärjestelmä jolla olisi poliittisesti valittu valvonta järjestelmä. Näin työllisyys lisääntyisi, ei olisi tarvetta nostaa veroja, poliitikoille saataisi hyviä hallitus yms. paikkoja eli win-win. Niin tämän maskin käyttö olisi tietenkin pakollista.
 
F

Flonaldo

Kaupan liiton (toki lähde varauksella) tietojen mukaan ei käsittääkseni vieläkään ensimmäistäkään varmistettua. Altistuksia toki.
Eikä varmaan tulekaan. Se vaatisi käytännössä sen, että kaupassa käynti on henkilön viikon ainoa kontakti muihin ihmisiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös