Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 923 074
  • 81 126

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ihan mielenkiinnosta olisi kiva tietää, että onko mielestäsi sellaista hetkeä esim. tartuntamäärien perusteella ylipäänsä olemassa, että rajoituksia kannattaisi kiristää?

Ensinnäkin sanon tähän kärkeen nyt sen, että ilmeisesti alat hyökkäämään käyttäjää kohtaan siinä vaiheessa, kun esitän omat argumenttini. Täten julistan tässä vaiheessa, että meidän keskustelemme on tämän viestin myötä ohitse.

Olen esittänyt varsin uskottavia argumentteja ja kuten olen toistuvasti sanonut niin tällä hetkellä empiirinen näyttö ei tue lisärajoituksia. Empiirinen näyttö ei myöskään tue sitä, että jotain rajoitetta pitäisi merkittävästi poistaa. Ravintoloiden osalta nykyinen säädäntö osoittaa täysin selvästi, että toimenpiteet ovat ravintoloissa olleet nykyisellään juuri oikeat ja täysin riittävät eli tälle nyt esitetylle uudelle tiukennukselle ei ole perusteita.

Olen pyytänyt tasan yhtä asiaa päättäjiltä ja se on se, että meille lyödään faktat pöytään. Syyskuun aikana Suomessa on todettu n. 2000 uutta koronavirustartuntaa, jos oikein noita lukemia luen. Kahdessa viikossa määrä on ollut luokkaa 700-1000. Kun esitetään, että ravintoloiden aukioloihin on puuttuttava niin silloin kaipaan asiasta enemmän näyttöä kuin:

"200 tartuntaa tiedetään tulleen syyskuun aikana ravintolasta"
"Yhdestä ravintolasta tiedetään tulleen yli 40 tartuntaa - näihin lasketaan myös ne tartunnat, jotka ovat jatkutartuntoja perhepiirissä."

Jos luvut olisivat täysin empiirisen tulkinnan yläpuolella ja täysin yksiselitteisiä, tätä keskustelua ei täällä käytäisi. Onneksi minä en ole yksin vaan monet näkevät asian juuri kuin minäkin. Näyttö puuttuu - tarvitaan lisää näyttöä. Ilman näyttöä ei voida tehdä toimenpiteitä.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
On tää maski kyllä jännän tuntuinen naamalla. Oli pakko nyt kokeilla, kun tarjolla työpaikalla oli. Kyseessä siis kangasmaski. Muuten en ole näitä vielä pitänyt. Ainakin tämä peittää suurimman osan rumasta naamasta, eli rumien ihmisten aiheuttamat näköhaitat muille kanssaihmisille tällä kyllä torjutaan. Kai tähänkin tottuu, mutta ei tämä nyt ihan luonnollinen olotila ole.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
On tää maski kyllä jännän tuntuinen naamalla. Oli pakko nyt kokeilla, kun tarjolla työpaikalla oli. Kyseessä siis kangasmaski. Muuten en ole näitä vielä pitänyt. Ainakin tämä peittää suurimman osan rumasta naamasta, eli rumien ihmisten aiheuttamat näköhaitat muille kanssaihmisille tällä kyllä torjutaan. Kai tähänkin tottuu, mutta ei tämä nyt ihan luonnollinen olotila ole.

Kangasmaskin kanssa menee yleensä semmoinen 15 minuuttia ainakin itsellä, että sen kanssa oppii hengittämään. Kertakäyttömaskit asettuvat nopeammin. Ei tuo kovin kummoista ole pitää naamalla eli kyllä suurin osa niihin tottuu. Ehkä itseäni huolestuttaa omassa käytössä eniten se, että ainakin minulle tuo herkästi antaa virheellisen turvallisuuden tunteen ja sitten menee turhan lähelle muita ihmisiä. Täytyy koko ajan keskittyä, että pitää myös turvavälin aina, kun se on mahdollista.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Hiukan ihmettelen epidemian vähättelyä. Onhan tauti nuorelle ja terveelle ihmiselle kohtuullisen vaaraton, mutta nyt ei voi eikä saa unohtaa sitä, että meillä on Suomessa valtava määrä ihmisiä, jotka ovat riskiryhmää. Ainakin itse ajattelen niin, että jos minä tartutan taudin (toki olen itsekin riskiryhmää) johonkin sukulaiseeni tai tuttavaani, joka menehtyisi tämän vuoksi, niin kovin olisi vaikea hyväksyä. Meidän tulee antaa arvo myös heille, jotka ovat suurimmassa vaarassa tämän vuoksi. Levittäjiä voivat olla kaikki, lapset, lastenlapset, aivan kuka tahansa. Henkilökohtaisesti on tuttavapiirissäni henkilö, ei ikäloppu, joka selviytyi pienen ihmeen kautta taudista hengissä. tauti on siis todellinen ja voi tarttua missä tahansa keneen tahansa.

Nythän yritetään pitää tilanne hallinnassa, niin että sairaanhoito kestää mahdollisen tilanteen pahenemisen, mikä lienee itsestään selvyys. Kuinka hallitus tekee asian, siitä voidaan olla montaa mieltä, mutta vähättelyyn ei pitäisi sortua eikä ylimielisyyteen, kuten valitettavasti on etenkin osalla nuorisoa jo nähtävillä. Varmaan osittain turnausväsymystä, mikä on ymmärrettävää sekin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Apa

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
On tää maski kyllä jännän tuntuinen naamalla. Oli pakko nyt kokeilla, kun tarjolla työpaikalla oli. Kyseessä siis kangasmaski. Muuten en ole näitä vielä pitänyt. Ainakin tämä peittää suurimman osan rumasta naamasta, eli rumien ihmisten aiheuttamat näköhaitat muille kanssaihmisille tällä kyllä torjutaan. Kai tähänkin tottuu, mutta ei tämä nyt ihan luonnollinen olotila ole.
Itsellä tuohon maskin käyttöön tuo oman haasteen se, että käytän silmälaseja. En ole kertaakaan saanut maskia siten, etteivät linssit huurustuisi. Ja näkö on sen verran huono, että 20cm kauemmas ei näe tarkasti. Eli en mielelläni kulje ilmankaan.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Clubi kiinni klo 1.00 = maa kiinni?

Joillekin se on koko maailma.

Ärsyttää että muutama kaveri on mennyt mukaan kunnon foliohattuiluun. Onneksi ovat nykyään enemmän some-tuttuja, koska noiden kanssa en todellakaan haluaisi viettää aikaa sisätiloissa. Salaliittoja on koronan suhteen joka paikassa niinkuin rasisteja ja natseja vihervasemmiston silmäkulmassa.

Ei siinä jos haluaa olla eri mieltä jostain koronasta, mutta kun ne salaliittokysymykset ja ajatusmaailma on niin ”musta tuntuu”- pohjalla että ihmettelen miten nuokin on saaneet luvan lisääntyä ja välittääkö ne edes lapsistaan?
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Itsellä tuohon maskin käyttöön tuo oman haasteen se, että käytän silmälaseja. En ole kertaakaan saanut maskia siten, etteivät linssit huurustuisi. Ja näkö on sen verran huono, että 20cm kauemmas ei näe tarkasti. Eli en mielelläni kulje ilmankaan.

Alkuun huurustuu aina, mutta minulla kestää sen 2-3 minuuttia ja sitten loppuu huurustuminen.
 

Pepper Jack

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse otin oman viestini tiedot tästä haastattelusta maaliskuulta:


Pystytkö siis varmuudella sanomaan vuosittaisten influenssakuolemien määrän?

Sanottakoon, että pidän koronaa kuitenkin tappavampana kuin influenssaa, ettei joku taas pääse vähättelijäksi haukkumaan.
En lukenut viestiäsi ennen kuin lähetin omani, joten se jäi minulta huomioimatta. Viestin tarkoitus oli vain tuoda lisää sisältöä aiempaan viestiini, eikä vastata sinulle. Viestissäsi oli kieltämättä tärkeä pointti, jonka jätin itse huomioimatta. Tuo luku 2000 taitaa tosin olla poikkeuksellisen korkea luku vuosilta 2017-2018, jolloin jopa kuolintodistuksissa mainittiin 700 inluenssan aiheuttamaa tai myötävaikutuksesta johtuvaa kuolemaa.

E: Tässä vielä linkki sivustolle, joka tilastoi influenssakauden aikaista ylikuolleisuutta.
EUROMOMO EuroMOMO Bulletin, Week 38, 2020
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Ensinnäkin sanon tähän kärkeen nyt sen, että ilmeisesti alat hyökkäämään käyttäjää kohtaan siinä vaiheessa, kun esitän omat argumenttini. Täten julistan tässä vaiheessa, että meidän keskustelemme on tämän viestin myötä ohitse.
Joo, pahoittelen piikkiä, mutta kyllähän sä olet vedellyt kaikenlaista hatustasi tässä pelkästään tämänkin päivän aikana, jotka on sitten jonkun nopean tarkastamisen jälkeen todettu siksi itsekseen. En tässä sen enempiä hyökkäile kuin sinäkään, kohtalaisella agrella tuntuu tulevan, että siinähän julistelet. Liekö paniikki sitten päälläns.
 

RustEnuff

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
"Helsingissä suurimmassa osassa koronatapauksista tartunnanlähde on ollut joko baari, yökerho, tai jokin muu juhlatilanne, kuten opiskelijajuhlat." Lähde on tosin vain Iltalehti, joka ei maininnut omaa lähdettään.

Jos pitää paikkansa, että 6% tartunnoista on peräisin yökerhoista, on sulkeminen täysin ymmärettävää. Tämän luvun suuruuden ymmärtämiseksi pitää muistaa, että yökerhossa kävijöiden osuus koko suomalaisten populaatiosta lienee jotain prosentin osia. Jos 10% 20-30 vuotiaista kävisi nykytilanteessa niissä, se olisi n. prosentti. Eli hyvin pieni vähemmistö aiheuttaa toiminnallaan suhteellisen suuren tartuntavaaran koko väestölle.

Edit -- tässähän tämä olikin jo sanottu:

Maikkari taas kertoi seuraavaa:
" Vasta kolmantena listalla tulevat ravintoloissa, yökerhoissa ja baareissa tapahtuneet joukkoaltistumiset. Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirissä joukkoaltistumisia on onnistuttu jäljittämään näihin paikkoihin 13 kertaa. "

Tässä koko artikkeli:
 

topdog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Hiukan ihmettelen epidemian vähättelyä. Onhan tauti nuorelle ja terveelle ihmiselle kohtuullisen vaaraton, mutta nyt ei voi eikä saa unohtaa sitä, että meillä on Suomessa valtava määrä ihmisiä, jotka ovat riskiryhmää. Ainakin itse ajattelen niin, että jos minä tartutan taudin (toki olen itsekin riskiryhmää) johonkin sukulaiseeni tai tuttavaani, joka menehtyisi tämän vuoksi, niin kovin olisi vaikea hyväksyä. Meidän tulee antaa arvo myös heille, jotka ovat suurimmassa vaarassa tämän vuoksi. Levittäjiä voivat olla kaikki, lapset, lastenlapset, aivan kuka tahansa. Henkilökohtaisesti on tuttavapiirissäni henkilö, ei ikäloppu, joka selviytyi pienen ihmeen kautta taudista hengissä. tauti on siis todellinen ja voi tarttua missä tahansa keneen tahansa.

Nythän yritetään pitää tilanne hallinnassa, niin että sairaanhoito kestää mahdollisen tilanteen pahenemisen, mikä lienee itsestään selvyys. Kuinka hallitus tekee asian, siitä voidaan olla montaa mieltä, mutta vähättelyyn ei pitäisi sortua eikä ylimielisyyteen, kuten valitettavasti on etenkin osalla nuorisoa jo nähtävillä. Varmaan osittain turnausväsymystä, mikä on ymmärrettävää sekin.

Miksi aikaisempina vuosina ei olla oltu yhtä varovaisia Influessan ja flunssien kanssa? EI silloin kenellekkään ole tullut pieneen mieleenkään, että en lähde köhässä kauppaan kun saatan tappaa jonkun.
 

Leicester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Hiljaisten seiväshyppääjien kerho
Ainakin itse ajattelen niin, että jos minä tartutan taudin (toki olen itsekin riskiryhmää) johonkin sukulaiseeni tai tuttavaani, joka menehtyisi tämän vuoksi, niin kovin olisi vaikea hyväksyä.

Tämän tartuttamisesihan sinä voit estää omalla toiminnallasi. Ei siihen tarvita mitään rajoituksia.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Miksi aikaisempina vuosina ei olla oltu yhtä varovaisia Influessan ja flunssien kanssa? EI silloin kenellekkään ole tullut pieneen mieleenkään, että en lähde köhässä kauppaan kun saatan tappaa jonkun.

Eipä kyllä Influenssaa ole tullut kamalasti ajateltua, kunnes rokottaminen tuli pakolliseksi.

Vähemmistö töissä otti rokotteen ennen kuin se tuli pakolliseksi, mutta suurin osa asiakkaista rokotettiin automaattisesti.


Elämän loppuvuodet ovat monesti melkoista nuoralla tanssimista ja moni asia voi kääntää kelkan kohti kuolemaa. Kuinkahan moni huonossa kunnossa oleva vanhus kaatuu ja murtaa lonkkansa ja sen jälkeen menee sairaalaan saadakseen bakteerin tai viruksen, johon lopulta huonolla vastustuskyvyllä oleva kuolee tai menee niin huonoon kuntoon, että palautuminen lähtötilanteeseen on hankalaa ellei mahdotonta.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
On mielenkiintoista, kun maailmassa on rokotevastaisuutta ja sitten nyt koronan yhteydessä olen ollut havaitsevinani myös ilmiön, jota voisi kutsua asiantuntijavastaisuudeksi. Joku "asiantuntijavastainen" voisi kertoa, että mistä tämä juontaa juurensa. Itse ymmärrän kyllä, että kukaan ei ole erehtymätön ja tämän kaltaisen uuden tilanteen edessä on varmaankin aika hankalaa tehdä erilaisia päätöksiä niin, että mitään virheitä ei tapahtuisi. Ja vielä vähemmän niin, että kukaan ei niistä päätöksistä kärsisi. En oikein ymmärrä, että mihin päätösten pitäisi perustua, jos ei asiantuntijoiden sen hetkisiin arvioihin tilanteesta?
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
On mielenkiintoista, kun maailmassa on rokotevastaisuutta ja sitten nyt koronan yhteydessä olen ollut havaitsevinani myös ilmiön, jota voisi kutsua asiantuntijavastaisuudeksi. Joku "asiantuntijavastainen" voisi kertoa, että mistä tämä juontaa juurensa. Itse ymmärrän kyllä, että kukaan ei ole erehtymätön ja tämän kaltaisen uuden tilanteen edessä on varmaankin aika hankalaa tehdä erilaisia päätöksiä niin, että mitään virheitä ei tapahtuisi. Ja vielä vähemmän niin, että kukaan ei niistä päätöksistä kärsisi. En oikein ymmärrä, että mihin päätösten pitäisi perustua, jos ei asiantuntijoiden sen hetkisiin arvioihin tilanteesta?
Itselläni on ainakin usko karissut asiantuntijoihin täysin yliampuvien ennustusten vuoksi. Kuten "Kuukauden päästä 3000 tartuntaa/päivä" ja "Jopa 60% kansasta tulee sairastamaan koronan". Jälkimmäiseen liittyen vielä semmoinen fakta, ettei mikään flunssavirus milloinkaan eikä missään ole sairastuttanut 60% kansasta, niin miten tämä siihen pystyisi?
 

Zale

Jäsen
Miksi aikaisempina vuosina ei olla oltu yhtä varovaisia Influessan ja flunssien kanssa? EI silloin kenellekkään ole tullut pieneen mieleenkään, että en lähde köhässä kauppaan kun saatan tappaa jonkun.
Koska ne eivät kuormita lähellekään samalla tavalla sairaanhoitoa. Koronan aikana myös kokonaiskuolleisuus on selvästi aiempaa korkeampi (rajoituksista huolimatta)siellä missä koronaa ollut enemmän, katso esim Euroopasta tuolta:

 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Itselläni on ainakin usko karissut asiantuntijoihin täysin yliampuvien ennustusten vuoksi. Kuten "Kuukauden päästä 3000 tartuntaa/päivä" ja "Jopa 60% kansasta tulee sairastamaan koronan". Jälkimmäiseen liittyen vielä semmoinen fakta, ettei mikään flunssavirus milloinkaan eikä missään ole sairastuttanut 60% kansasta, niin miten tämä siihen pystyisi?

Samoin alussa, kun pompoteltiin meitä "neurovikaisia" riskiryhmämääritelmissä. Luotiin aika monimutkainen ja tieteellinen selitys, ketkä niiitä riskiryhmäläisiä lopulta olikaan. Samaa taisi muutamat sydänpotilaat kauhistella palstoillaan. Kesällä onneksi viruin sairaalassa viikkoja, sain testit ilman liian tarkkaa pilkunviilausta.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Sen tahdon vielä sanoa, että tähän mennessä ennustustensa kanssa lähimmäksi on osunut infektio-opin emeritusprofessori Heikki Peltola, vaikka miestä on positiivisuudestaan ja taudin "vähättelystä" parjattu. Hänhän se sanoi heti alkuun ettei virus ole niin vaarallinen kuin kuvitellaan, arvasi myös sen että kesäksi epidemia hiipuu, ja totesi myös ettei ole yksinkertaisesti mahdollista että 60% kansasta sairastuu, tai edes 40%.
 
On mielenkiintoista, kun maailmassa on rokotevastaisuutta ja sitten nyt koronan yhteydessä olen ollut havaitsevinani myös ilmiön, jota voisi kutsua asiantuntijavastaisuudeksi. Joku "asiantuntijavastainen" voisi kertoa, että mistä tämä juontaa juurensa. Itse ymmärrän kyllä, että kukaan ei ole erehtymätön ja tämän kaltaisen uuden tilanteen edessä on varmaankin aika hankalaa tehdä erilaisia päätöksiä niin, että mitään virheitä ei tapahtuisi. Ja vielä vähemmän niin, että kukaan ei niistä päätöksistä kärsisi. En oikein ymmärrä, että mihin päätösten pitäisi perustua, jos ei asiantuntijoiden sen hetkisiin arvioihin tilanteesta?

Henkilökohtaisesti ainakin ottaa päähän, kun media jatkuvasti kyselee Lasse Lehtoselta uusimmat tuomiopäivän ennusteet, vaikka kyseinen henkilö ei ole infektiotautien asiantuntija.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Ebola tarttuu lähinnä suoroassa kosketuksessa sairastuneeseen tai kosket jo kuolleen henkilön virtsaan, vereen tai sylkeen. Eboltartunnoilta voi suojautua hiukan helpommin kuin influnssatartunnoilta. En nyt ihan tältä istumalta lähtisi vertamaan ebolaa ja influenssaa ainakaan tarttuvuuden suhteen. Tappavuudessakin/sairastunut ebola on ihan omassa luokassaan...
Ja pointti viuhuu niin helvetisti ohi. Jos tautiin A sairastuu vaikka 2 500 000 ihmistä Suomessa vuodessa ja heistä 500kpl kuolee ja tautiin B sairastuu 20 000 ihmistä Suomessa ja heistä kuolee 300kpl, niin onko tauti B suhteellisen vaaraton?

Ja sen takia tuon aiemman kirjoitin kun tuo lainaamani henkilö puhui että suhteellisesti korona on täällä vaaraton. Ja siihen kirjoitin tuon jutun ebolasta, joka olisi Suomessa myöskin suhteellisesti vaaraton jos siihen vain 5kpl ihmisiä kuolisi. Mutta joo, helpompi ohittaa pointti ja alkaa päteä jonninjoutavista asioista.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Henkilökohtaisesti ainakin ottaa päähän, kun media jatkuvasti kyselee Lasse Lehtoselta uusimmat tuomiopäivän ennusteet, vaikka kyseinen henkilö ei ole infektiotautien asiantuntija.
No niin, tottakai ne kyselee, että saavat Lehtosen kommenteista väsättyä raflaavia otsikoita, joita sitten klikataan heikkopäisesti. Asiallisistakin asiantuntijakommenteista pystytään tekemään melkoisia lööppejä ja harhautetaan milloin mihinkin. Eilen tällä palstalla esim. joku linkkasi jutun, jossa läpiparjattu THL-johtaja Mika Salminen kertoili viruksen vievän sairaalaan harvemmin kuin mitä keväällä arveltiin ja sitten toisaalta esitti myös, että nykyinen vähäinen sairaalapotilaiden määrä selittyy nyt sairastuneiden iällä.

Eräskin nimimerkki (julisti ettei enää keskustele kanssani) kertoi tämän perusteella kuinka "Salminen yrittää parhaansa antaa edes vähän visiota paremmasta, mutta nämä muut asiantuntijat ei tunnu siitä ymmärtävän vielä" vaikka Salminen kertoi ihan samaa mitä tässä nyt on kerrottu ihan joka suunnasta jo jonkin aikaa. Nimimerkki oli ilmeisesti vaivautunut lukemaan sen otsikon, jossa kerrottiin:

THL:n Salminen: Harva koronan loppukesästä tai syksyllä saaneista on joutunut sairaalaan – tauti ei ole vakava niin usein kuin keväällä arvioitiin.

Asiantuntijoiden kommentit ovat paikallaan silloin, jos sattuvat olemaan mieluisia lukijalleen, niinkö se menee?
 

Götze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Henkilökohtaisesti ainakin ottaa päähän, kun media jatkuvasti kyselee Lasse Lehtoselta uusimmat tuomiopäivän ennusteet, vaikka kyseinen henkilö ei ole infektiotautien asiantuntija.
Minä en oikeasti ymmärrä, ettei tuohon puututa jo jostain ylemmältä taholta. Tällä viikolla on Lehtonen ollut valehtelematta joka päivä useamman aviisin etusivuilla paasaamassa milloin mistäkin. Jos tarkoitus on peloitella ihmisiä ruotuun ja käsienpesuun niin luulisi sen junan menneen ko. profeetan kohdalla jo aikoja sitten.

Nostan Mika Salmiselle hattua hyvin korkealle. Keväällä tuli paskaa aivan varmasti lapiokaupalla niskaan, eikä erinomaisesti hoidetusta epidemian alusta ole varmaan juurikaan kiitosta saanut. Ja nyt on todennäköisesti kaikki taas Internet-viisaiden mielestä paskasti hoidettu. Silti tyyli ei muutu median edessä; vaikka ulosanti voi olla hieman takeltelevaa niin olemus huutaa tärkeintä: tästä selvitään kyllä. Sitten kum Salminen alkaa laukomaan Lehtosen kaltaisia kommentteja niin silloin on tilanne päällä siihen malliin että minäkin lukitsen itseni sisälle.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ja ei se nuorison biletys tähän ole loppumassa, vaan se siirtyy kotibileisiin, mökkeihin ja vuokratiloihin vähän maanosasta riippuen. Täysin harhainen ajatus, että nuoret (=alle 40v) lukkiutuisivat tämän flunssan takia himaan, kun hyvin selväksi on käynyt se ettei tästä mitään vaaraa heille ole.

Ottamatta kantaa ratkaisun tehokkuuteen koko kuvion kannalta: ei, ei ole loppumassa, mutta aivan varmasti vähentyy. Ihan samaan tapaan kuin erilaiset hinnannostot ja saatavuuksien rajoittamiset vaikuttavat kulutukseen. Vaikka JUURI MINUN KULUTUKSENI ei muuttuisi, makrotaso muuttuu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös