Tämä on ihan totta, mutta nyt ei ole sitä aikaa, pitää toimia nyt ja se ei onnistu kuin erilaisilla rajoituksilla, kun nähty on, että joko ihmiset eivät suosituksia käytännössä tottele tai sitten tuo suositusten noudattaminenkaan ei riitä.
Tässä taas on ehkä se meidän ajattelun suurin ero. Lähtökohtaisesti sinä ajattelet (asiantuntijoiden säestämänä), että koronaviruksen leviämisen problematiikka liittyy siihen, etteivät ihmiset noudata suosituksia. Saman ajatusmaailman kanssasi jakavat monet - ei ajatusmaailmassa ole mitään väärää. Kutsun tässä nyt esimerkin vuoksi sinun lähestymistapaasi vaikka nimellä "käytännöllinen."
Minä puolestani ajattelen koronaviruksen itsessään tarttuvan sellaisella tavalla ja mekanismilla, ettei ihmisten toiminnalla tuossa välissä ole isoakaan merkitystä. Kutsutaan nyt minun lähestymistapaani sitten vaikka "teoreettiseksi." Olen tässä jo useasti sanonut, etten juurikaan ole kiinnostunut siitä, miten koronavirus käyttäytyy muualla kuin Suomessa. Olen kuitenkin seurannut vähän sitä, mitä maailmalla tapahtuu ja olen tullut tällaiseen tulokseen:
Virusta voi torjua hyvin erilaisella työkalupakilla. Ympäri maailman niitä toimenpiteitä on hyvin erilaisia ja rajoitustasot vaihtelevat maasta toiseen melkoisesti. Esimerkiksi Ruotsissa on ollut elokuusta lähtien tiukemmat rajoitukset kuin Suomessa. Ruotsissa epidemia kuitenkin leviää ja kasvaa jälleen samaa tahtia kuin Suomessa, tällä viikolla taas hieman nopeammin kuin Suomessa.
Kun meillä on "täysin 100 % toimiva" työkalupakki Suomessa ja ainoastaan ihmisten käytös estää meitä voittamasta koronavirusta niin miksi ulkonaliikkumista rajoittaneet valtiot, kotiarestin määränneet ja maskipakon lanseeranneet maat eivät tästä huolimatta saa omaa koronavirusepidemiaansa kuriin? Onko sielläkin syy siinä, ettei ihmiset vaan tottele näitä rajoituksia? Espanjalaiset kaatuvat koronan edessä, koska ihmiset eivät noudata suosituksia? Onko tämä näin helppoa?
Ei tämä ole näin helppoa ja tiedät sen itsekin. Minä itse asiassa uskon, vaikka jokainen meistä tekisi juuri niin kuin rajoitukset sanovat niin epidemian aaltorakenne säilyy silti ihan samanlaisena. Sillä, onko paikat auki vai kiinni ei ole siihen lopulta mielestäni juuri mitään merkitystä. Virus ei poistu ennen kuin se parannetaan - se kytee kuin tulipalo ja kun tulee mahdollisuus niin pum - roihahtaa. Kun emme aina edes tiedä, onko meillä tartunta vai ei, kun voimme olla hyvin oireettomia niin silloin tietämättämme saatamme levittää sen ihan mihin sattuu.
Minä elän tällaisessa todellisuudessa. Minä uskon aidosti, että tämä virus ei ole meidän nuorten eikä ihmisten vika. Virus vaan on tuollainen - jos se leviää niin se voi levitä, vaikka kaikki noudattaisimme kaikkia suosituksia. Laatu on vaan sellainen.