Olen pyörittänyt mielessäni yhtä ajatusta viime aikoina. Mikäli maski vähentää viruskuormaaa, niin voisiko samalla ajatella että flunssat etc lisää sitä? Minä olen kovasti yrittänyt miettiä syitä miksi tuntuu että nyt eletään ihan eri viruksen kanssa kuin talvella. Covid-19 ensimmäisen aallon huippu osui samaan aikaan kuin muitten hengitysteiden epidemia huippu yleensä nähdään. Voisiko se olla niin että oireettomia oli silloin vähemmän, koska ihmiset yski ympäriinsä muutenkin, ja täten "oireettomana" levitti isompaa viruskuormaa? Jos nyt lievästi oireileva tartuttaa toisen, tämäkin saa lievän version. Mutta jos henkilöllä on tavallinen nuhayskä + covid19 tämä yskii enemmän jolloin tartuttava saa myös isomman kuorman.
Jotenkin minusta tuntuu että oireeton ei voi tartuttaa kovinkaan monta, ainakaan siten että niille tulisi vakavia oireita.
Omassa lähipiirissä on nyt kaksi altistunutta tämän epidemian aikana. Yksi niistä kävi bölsimässä yhtä joka seuraavana päivänä sai positiivisen tuloksen. Toinen istui vastapäätä kokouksessa. Jotenkin tuntuu että näille olisi pitänyt tulla oireita, mutta ei. Molemmissa tapauksissa positiivisen näytteen antanut oli todella lieväoireisia, toinen taisi olla jopa täysin oireeton.
Omista kavereista kumpikaan ei testattu altistumisen jälkeen, vaan molemmat oli sen 14 päivää karanteenissa. Toivottavasti saivat suojan noin helpolla.