Huoh. Ymmärrän kyllä, että tällainen koko joukkueen karanteeni ja 20(?) tartuntaa pistää mielen matalaksi, mutta hiukan nyt jotain jarruja näihin tuomiopäivän meininkeihin.
On täysin järjenvastaista tässä vaiheessa julistaa, että kausi perutaan. Mikkelin tilanne on tottakai ikävä mutta se tarjoaa myös paljon oppia vastaaviin mahdollisiin tilanteisiin, joita kauden mittaan saattaa tulla.
Jos kautta ei pystytä aloittamaan lokakuun 1. ei se millään muotoa silti tarkoita sitä, että kausi peruttaisiin. Sitä voidaan lykätä, mutta perumisesta ollaan mielestäni edelleenkin hyvin, hyvin kaukana. Lykkäämisestäkin ollaan toki mielestäni vielä kaukana, mutta ymmärrän toisenlaisiakin mielipiteitä. Joka tapauksessa, kauden aloitusta on varaa vielä lykätä pidemmällekin, se kai on Liigan suunnaltakin jo kerrottu.
Seuraava asia ei ole minulle selvä, joten jos joku osaisi valaista niin olisin kiitollinen: onko koko joukkue yksiselitteisesti lyötävä karanteeniin koronatapauksien jälkeen, vai onko se joukkueen oma valinta? Tämä tuli mieleeni vaan siitä, että joissain muissa käynnistyvissä/jo käynnissä olevissa sarjoissa karanteeni rajataan vain oireellisiin. Eli onko tässä nyt kyse Jukureiden varotoimenpiteestä joka on vielä mahdollista tehdä, vai ihan pakollisesta jutusta?
Kaudesta ei varmastikaan tule "normaali". Yhtä varma olen kuitenkin siitä, että se vaikeuksista huolimatta vedetään tavalla tai toisella läpi sillä vaihtoehto on yksinkertaisesti kestämätön monelle joukkueelle, minua viisaampien ihmisten arvioiden mukaan jopa yli puolille liigajoukkueista. Keinot keksitään kyllä, ja jos ei keksitä niin sitten saa tulla ihan vapaasti ilkkumaan, ottakaa viesti talteen.
Se piti vielä sanoa, että en lukisi Liigaseurojen pomojen lausuntoja rajoituksien vaikutuksista liiketoimintaan ihan kuin piru raamattua. En väheksy missään nimessä tilanteen vakavuutta taloudellisesti, mutta sanotaan vaikka näin, että en myöskään näe yhdenkään liigaseuran pomon julkisesti sanovan että "joo kyllähän tässä 50% kapasiteetilla voidaan jokunen kuukausi pelailla" vaikka pystyttäisiinkin. Enkä sano että pystyttäisiin tai ei pystyttäisi, se oli vain esimerkki. Tarkoitan tässä sitä, että julkiset ulostulot ovat vaikuttamisen väline päättäjiä kohtaan eikä kukaan "ilman taistelua" hyväksy lovea liiketoimintaansa ennen kuin on aivan pakko.