Koronavirus – keskustelua rokottamisesta

  • 1 252 397
  • 10 614

J_Boumedienne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Kärpät, Suomen palloilumaajoukkueet
Selvä vähemmistö muodostaa selvän enemmistön sairaalassa olijoista. Ilmaantuvuusluku tämän vähemmistön keskuudessa huitelee 700 tienoilla. Rokotetut eivät ole tällä hetkellä ongelma vaan rokottamattomat. Rokote toimii tällä hetkellä hyvin ja terveydenhuolto kestäisi todennäköisesti vieläkin vapaampaa käyttäytymistä, jos rokotekattavuus olisi parempi. En näe mielekkäänä nostaa esiin rokotettujen keskuudessa tapahtuvia tartuntoja, kun päivänselvä syy sille, miksi rajoituksia edelleen on ja saatetaan lisätä, on tällä hetkellä rokottamattomat.
Juuri näin. Linkkaan tähän erään Iltalehden uutisen, jossa kerrotaan, että entisen kansanedustajan Ulla-Maj Wideroosin sydänleikkaus Turun yliopistollisessa keskussairaalassa siirtyi viime hetkellä, kun rokottamattomat koronasairaat täyttivät teho-osaston. Onneksi leikkaus ei ollut akuutti, ja saatiin myöhemmin onnistuneesti hoidettua, mutta silti konkreettinen esimerkki, mikä tilanne tällä hetkellä on esim. Turussa, Vaasassa ja Helsingissä rokottamattomien takia:

 
F

Flonaldo

Tämä kuulostaa mielenkiintoiselta. Ainakin Fimea näyttää tilastoineen nuo vain suhteutettuna anettuihin annoksiin mikä kuulostaa varsin huonolta tavalta mikäli asia on kuten kerroit. Tähän jos sattuu olemaan tiedossa joku lähde tai parempaa tilastoa tarjolla niin se kiinnostaisi. Ei siksi että haluaisin inttää asiasta vaan siksi että tuon kertomasi valossa rokotteiden riskit näyttävät erilaisilta.
 

sknul

Jäsen
Suosikkijoukkue
montreal canadiens,
suolahden urho.
TYMHÄ!!!!!

Ei mulla muuta.
Jos ei ymmärrä tosiasioiden ja mielipiteen välistä eroa, ei ole syytä pelätä rokotteen enää entisestään henkistä kapasiteettia vähentävän.

Tyhjästä on nimittäin paha nyhjästä.
Mielipiteet eivät ole samanarvoisia, kun vastakkain ovat tieteelliseen tutkimustietoon sekä tilastoihin pohjautuva fakta, ja tunnepohjalta muodostettu ajatusharha. Koronarokotteet hyödyt ja edut ovat täysin kiistattomat, kun taas rokotusvastaisten levittämä disinformaatio on netin suht suppean joukon tehtailemaa.

Itse ymmärrän terveen, hyvin perustellun kritiikin ja epäilykset (joita voi esiintyä myös rokotetuilla), mutta rokotevastustajilla oma ego menee kaiken muun edelle, sillä jättämällä itsekkäästi rokotteet ottamatta he samalla pitävät yhteiskuntaa veitsenterällä (sen lisäksi, että jotkut vielä levittävät aktiivisesti väärää tietoa, häiriköivät koronapassin käyttöön ottaneita yrityksiä jne.). Ja vaikken viittaa tällä sinuun, kyllä minusta on täysin perusteltua puhua jo tyhmyydestä, koska miksi ihmeessä tällaisia ihmisiä pitäisi kohdella silkkihansikkain?

On oikeasti todella typerää sekä vastuutonta jättää se rokote ottamatta ilman pätevää, esim. terveydellistä syytä, ja tuo ei tuosta millään ininällä muuksi muutu.
Tuore fakta Suomen koronatilanteesta ja rokotusten merkityksestä kertoo kyllä kaiken oleellisen ( (Ilta-Sanomat 21.10).

Kiistämätöntä tietoa, jonka kyllä pitäisi ohjata kaikki rokottamattomat ottamaan piikki pari kertaa ja huolehtimaan myös jatkotoimista eli kaikesta huolimatta suojata hengitys aina kasvomaskilla (FFP 2) julkisilla paikoilla missä liikkuu enemmälti ihmisiä lapsista vanhuksiin. Siten suojellaan mahdollisesti muita kanssaihmisiä ja myöskin koronarokotettua uudelta tartunnalta (hyvin harvoin niin paha sairaus kuin ilman rokotusta).

- Euroopan tautienehkäisy- ja valvontakeskuksen ECDC:n kartoilla Suomi hohkaa verrattain punaisena koronalukujensa puitteissa.

- Huhtikuun alussa, kevään pahimman koronapiikin aikaan koronaviruksen ilmaantuvuusluku oli Suomessa 160. Tällä hetkellä tuo luku on Suomessa kokonaisuudessaan 137, mutta rokottamattomien piirissä se on 700. Ilmaantuvuusluku kertoo, kuinka monta tartuntaa on ollut sataatuhatta ihmistä kohden kahden viikon aikajaksolla.

–  Rokotuskattavuus on hyvä, mutta tässä nyt erityisesti korostuu se, että rokottamattomat ovat se ryhmä, joka sairastuu, sanoo THL:n johtava asiantuntija Mia Kontio.

- Esimerkiksi Helsingissä lokakuun kahdella ensimmäisellä viikolla ilmaantuvuusluku oli rokottamattomien osalta 11 kertaa suurempi kahden rokotteen saaneisiin verrattuna.

- Kontio vertaa rokottamattomien ilmaantuvuuslukua Latvian lukuihin, jossa on koronan vuoksi "suljettu lähes kaikki toiminta". Latviassa ilmaantuvuusluku on vähän yli 800.

- Sosiaali- ja terveysministeriön tilastojen mukaan viimeksi kuluneen kahden viikon aikana rokottamattomat 12−79-vuotiaat ovat joutuneet erikoissairaanhoitoon 19 kertaa useammin kuin saman ikäryhmän kaksi kertaa rokotetut.

–  Kun mennään tässä vielä ikäryhmiä ylöspäin, niin 50–79-vuotiailla tämä riski kasvaa jo 28-kertaiseksi, mikä on kyllä jo merkittävän suuri. Täysi rokotus suojaa erinomaisen hyvin vakavalta taudin muodolta. Tämä on se keskeinen viesti, mitä tämä koko ajan kumuloituva tieto meille kertoo, sanoo STM:n johtaja Pasi Pohjola.

- Erikoissairaanhoidon kuormitus on kasvanut Suomessa viimeisen kolmen viikon aikana koronan vuoksi. Kuormitus on kasvanut erityisesti vuodeosastoilla, 58 potilaasta 103 potilaaseen. Samaan aikaan teho-osastojen potilasmäärät ovat kasvaneet 23 potilaasta 34 potilaaseen. Tehohoitoon tuli viime viikolla 28 uutta koronaviruspotilasta.

ROCK ON KORONAROKOTUS!


Pari ensimmäistä tuli ja vahvisti täysin edellisen viestini tykkääjineen. Jos ei ole mitään annettavaa keskusteluun. Sen taso on sitä luokkaa...

Kahteen viimeiseen kommentoisin sen verran, että nykyiset tilastot eivät ole millään asteikolla vertailukelpoisia minkään kanssa. Nykyäänhän ohjeistus on että jos sinulla on rokote, niin testeihin ohjataan vasta kun on kunnon oireita ja jos on kaksi rokotetta, niin ei tarvitse oikeastaan käydä testeissä jos ei kiinnosta, niinkuin minulle ohjeistettiin. Ja jos olet rokottamaton, niin sinut kutsutaan testiin vaikka ei olisi mitään oireitakaan.

Sitten nämä sairaalassa olevat. Eli alle 21 päivää sitten ensimmäisen annoksen ottanut on tilastoissa rokottamaton. Ja alle 7 päivää sitten toisen rokotteen ottanut on yhden kerran rokotettu tilastollisesti.

Jo nämäkin faktat vääristää tilastoja. Kysynkin vaan, että mikä tarve niitä on vääristellä.
 

AksornoAilet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Laadukas kiekkoviihde
Kysynkin vaan, että mikä tarve niitä on vääristellä.
Oletko kokeillut esittää kysymystäsi peilin edessä?

Onneksi mm homeopatia, luontainen vastustuskyky, maailmanlaajuinen rokotesalaliitto jne.

Yksikään argumenteistasi ei ole sisältänyt mitään edellämainittuja merkittävämpiä ”faktoja” saati faktoja, joista loogisesti syntyisi minkäänlainen perustelu olla ottamatta rokotetta.

On täysin kiistämätön tieteellisen yhteisön konsensus siitä, että rokotteet ovat oikea ja ainoa kestävä tie pandemian hillitsemiseen. (Kestämätön olisi sitten se, jonka kautta musta surma aikanaan hiipui.) Tämä on ainut fakta, joka asiasta edes tarvitsee tietää, jotta voi toimia oikein. Jos asiaa haluaa enemmän harrastaa, on vaara, että ajautuu tässäkin ketjussa laajasti levitettävän disinformaation pauloihin, etenkin, jos rajallinen älyllinen kapasiteetti (tai esim paniikkireaktiot) altistavat epäloogisuuksiin uskomiselle.

Ja hei, on ihan tietenkin ok olla pää syvällä omassa perseessään. Pandemia-aikoina esim pelko voi saada toimimaan noin.

Ehkä tyhmäksi nimittelyn sijaan pitäisikin ymmärtää tarjota silityksiä ja sääliä.

Voi toista. Kyllä se siitä.
 
Viimeksi muokattu:

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ja hei, on ihan ok olla pää syvällä omassa perseessään. Pandemia-aikoina esim pelko voi saada toimimaan niin.
Minusta juuri pandemian aikana pää ei saa olla syvällä omassa perseessä. Pään pitää olla pinnalla ja toimia järkevästi. Jos pelko meinaa lamaannuttaa oman ajattelukyvyn, pitää kuunnella yleistä ohjeistusta, eikä missään nimessä takertua mihinkään salaliittoteorioiden oljenkorsiin. Pandemian aikana kyse ei ole ainostaan siitä, mihin pää perseessä oleminen altistaa tämän pelokkaan yksilön, vaan koko ihmisyhteisöstä.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mikä on yhdistävä tekijä suurimmalle osalle rokotuskriitikoista?

Kriittinen mieli?
Terve skeptisyys?
Tieteellinen ajattelutapa?

Ei, vastaus on puutteellinen sisälukutaito.



Nuo ovat varmaan niitä samoja ihmisiä, jotka suinpäin kirjoittavat lehtien kommentti-osioihin edes lukematta alkuperäistä juttua.

Tai niin olen luullut, etteivät he ole lukeneet. Ehkä he eivät vain ole ollenkaan ymmärtäneet lukemaansa.
 

axe

Jäsen
Mikä on yhdistävä tekijä suurimmalle osalle rokotuskriitikoista?

Kriittinen mieli?
Terve skeptisyys?
Tieteellinen ajattelutapa?

Ei, vastaus on vakavat puutteet sisälukutaidossa sekä loogisessa ajattelussa.

Pitää kuitenkin huomata että se oli laittanut asiansa moneen peräkkäiseen viestiin eikä tiivistänyt kerrasta 160 merkkiin. Kuka ihmeessä sellaista jaksaa ees lukee? Onko joku joskus lukenut esim lehdestä muuta kuin otsikon?
 

sknul

Jäsen
Suosikkijoukkue
montreal canadiens,
suolahden urho.
Oletko kokeillut esittää kysymystäsi peilin edessä?

Onneksi mm homeopatia, luontainen vastustuskyky, maailmanlaajuinen rokotesalaliitto jne.

Yksikään argumenteistasi ei ole sisältänyt mitään edellämainittuja merkittävämpiä faktoja, joista loogisesti syntyisi minkäänlainen perustelu olla ottamatta rokotetta.

On täysin kiistämätön tieteellisen yhteisön konsensus siitä, että rokotteet ovat oikea ja ainoa kestävä tie pandemian hillitsemiseen. (Kestämätön olisi sitten se, jonka kautta musta surma aikanaan hiipui.) Tämä on ainut fakta, joka asiasta edes tarvitsee tietää, jotta voi toimia oikein. Jos asiaa haluaa enemmän harrastaa, on vaara, että ajautuu tässäkin ketjussa laajasti levitettävän disinformaation pauloihin, etenkin, jos rajallinen älyllinen kapasiteetti (tai esim paniikkireaktiot) altistavat epäloogisuuksiin uskomiselle.

Ja hei, on ihan tietenkin ok olla pää syvällä omassa perseessään. Pandemia-aikoina esim pelko voi saada toimimaan noin.

Ehkä tyhmäksi nimittelyn sijaan pitäisikin ymmärtää tarjota silityksiä ja sääliä.

Voi toista. Kyllä se siitä.
Opettelet lukemaan ja ymmärtämään lukemasi. Edelleenkin minulla on rokotteet otettuna. En vain ymmärrä teidän jotka asetatte itsenne muiden yläpuolelle muutaman piikin ansiosta. Kannattaa itse vain katsoa peiliin ja miettiä näkyisikö se ongelma siellä. Sinäkin vain allekirjoitit sen faktan mitä aiemmin tuolla kirjoitin.

Enkä minä mitään faktoja rokotteen ottamattomuudelle yrittänyt esittää. Vaan kerroin pikkuisen faktoja suomalaisesta tilastoinnista mitä porukka lukee kuin raamattua.
 

SFedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Red Wings
Sitten nämä sairaalassa olevat. Eli alle 21 päivää sitten ensimmäisen annoksen ottanut on tilastoissa rokottamaton. Ja alle 7 päivää sitten toisen rokotteen ottanut on yhden kerran rokotettu tilastollisesti.

Jo nämäkin faktat vääristää tilastoja. Kysynkin vaan, että mikä tarve niitä on vääristellä.
Miten nämä vääristävät tilastoja? Kun tuo 21 päivää nyt tutkitusti tarvitaan siihen että rokote alkaa toimimaan, niin on aika loogista että siihen asti ihminen lasketaan rokottamattomaksi. Lisäksi sinuna tutustuisin hieman tarkemmin sanan fakta määritelmään...
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Eilen tuli kympin uutisissa Latviasta settiä. Siinä haastateltiin vanhempaa miestä ja nuorempaa miestä, siis ihan taviksia. Aika selväksi kävi koulutustausta ja mielipide koronasta. Eka hampaaton mies sanoi, että mitään koronaa ei olekkaan ja toinen businessmiehen näköinen sanoi, että rokotukset kuuluu ottaa. Kuvasti mielestäni hyvin mediaania molemmista puolista
 

AksornoAilet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Laadukas kiekkoviihde
Opettelet lukemaan ja ymmärtämään lukemasi. Edelleenkin minulla on rokotteet otettuna. En vain ymmärrä teidän jotka asetatte itsenne muiden yläpuolelle muutaman piikin ansiosta.
Minä asetan ne perustelut, joiden vuoksi olen ottanut rokotteet, niiden perustelujen yläpuolelle, joilla perustellaan rokotteen ottamatta jättämistä. Miksi? Siksi, että ne perustelut ovat tieteeseen, tosiasioihin ja alan ammattilaisten näkemyksiin nojaavia, ja siksi äärettömästi totuudenmukaisempia kuin esittämäsi omituiset väitteet tilastoharhoista, tahallisesta vääristelystä tai milloin mistäkin.

Tämän rinnalla on täysin sivuseikka se, montako kertaa sinä haukuit minua tai minä sinua tyhmäksi.

Ongelmallista itsensä korottamista on sen sijaan se, että asettaa itsensä ammattilaisten ja tieteen tekijöiden yläpuolelle jonkin asian asiantuntijana. Jos omat nerokkaat havainnot suomalaisista koronatilastoista tuntuvat merkittävämmiltä kuin alan ammattilaisten yksiselitteinen yksimielisyys (jota viimeksi eilen a-studiossa kansalle selväsanaisesti tarjoiltiin), on käsitys omista kyvyistä täysin vääristynyt. Valitettavasti tämä yleensä kytkeytyy alhaiseen koulutustasoon, erittäin vaillinaiseen käsitykseen tieteen tekemisestä ja samalla alttiuteen hairahtua epätosiin tai epäolennaisiin argumentteihin.

Siksi sivistys tässäkin asiassa johtaisi oikeampiin valintoihin ja vähemmän sairaaseen väestöön.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Nyt näyttää siltä, että on ihan aito mahdollisuus sille, että eipä tarvitse vielä ensi keväänäkään lähteä matkustamaan minnekään ulkomaille, kun rajoituksia rupeaa taas pukkaamaan. Eihän se siinä vaiheessa tulekaan, kuin vasta 2 vuotta täyteen kaikkien suunnitelmien lykkäämistä.

Kaikki ilman pätevää syytä rokotteista kieltäytyvät ihmiset ansaitsevat tällä hetkellä kyllä ihan täysimääräisen halveksunnan. Tämä on taas menossa huonompaan ihan vain ja ainoastaan heistä johtuen. Minun oikeustajussani ainakin heidän pitäisi ruveta kärsimään tästä, eikä niin päin, että muut joutuvat kärsimään heidän monumentaalisesta tyhmyydestään. Vituttaa tuo uliseminen ja itsekeskeisyys, sekä aivan käsittämättömän mittaluokan tyhmyys, johon ihmiset näyttävät kykenevän.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eilen tuli kympin uutisissa Latviasta settiä. Siinä haastateltiin vanhempaa miestä ja nuorempaa miestä, siis ihan taviksia. Aika selväksi kävi koulutustausta ja mielipide koronasta. Eka hampaaton mies sanoi, että mitään koronaa ei olekkaan ja toinen businessmiehen näköinen sanoi, että rokotukset kuuluu ottaa. Kuvasti mielestäni hyvin mediaania molemmista puolista

Mua vaan hämää tässä se miten osa korkeakoulutetuista päätyy vertaisarvioidun tutkimuksen sijaan uskomaan sitä jotain salaliittohörhöä, joka paasaa YouTube tai instavideolla omia väittämiään. Ymmärrän, että elämämkoulutaustalla käsite tutkimuksesta voi olla aika vaikea.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nyt näyttää siltä, että on ihan aito mahdollisuus sille, että eipä tarvitse vielä ensi keväänäkään lähteä matkustamaan minnekään ulkomaille, kun rajoituksia rupeaa taas pukkaamaan. Eihän se siinä vaiheessa tulekaan, kuin vasta 2 vuotta täyteen kaikkien suunnitelmien lykkäämistä.

Itse uskon, että rokottamattomat ajetaan ahtaalle joka puolella ja rokotetut pääsevät passia vilauttamalla reissaamaan.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse uskon, että rokottamattomat ajetaan ahtaalle joka puolella ja rokotetut pääsevät passia vilauttamalla reissaamaan.

Vaikken jonkinasteisena libertaristina rokotepassia "fanitakaan", olen siirtynyt kannattamaan sen laajentamisesta kuppiloiden lisäksi myös yleisötilaisuuksiin. Yksistään jo se, että lätkämatsissa tai konsertissa on vain ja ainoastaan rokotettuja, voisi hyvinkin saada monen pelokkaamman kuluttamaan ja nostamaan rokotusastetta viivyttelijöissä. Uskaltaakohan joku liiga/mestisseura avata pelin?

Nyt kun tehohoidossakin on viimeisen kuukauden aikana ollut jo suurehko joukko rokottamattomia, luulisi "varoittavien esimerkkien" säteilevän aika tehokkaasti näiden lähipiiriin, mutta käytännössä lähes pysähtyneet ensirokotteet eivät tue tätä.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Mua vaan hämää tässä se miten osa korkeakoulutetuista päätyy vertaisarvioidun tutkimuksen sijaan uskomaan sitä jotain salaliittohörhöä, joka paasaa YouTube tai instavideolla omia väittämiään. Ymmärrän, että elämämkoulutaustalla käsite tutkimuksesta voi olla aika vaikea.

Kanssasi samaa mieltä. Nämä korkeakoulutetut "hörhöt" ova myös vaarallisempia kuin elämänkoulutyypit, koska he pystyvät perustelemaan akateemisilla lauseilla muille näkemyksiään. Miksi sitten heitä uskotaan, mutta ei saman koulutustaustan oikeita tutkijoita tai asiantuntijoita? Mysteerinen asia. Olisko se klassinen uuden pelko ja kieltäminen. Pelätään jotain uutta niin paljon, että aletaan aktiivisesti taistelemaan sitä vastaan. Tämähän on aina näkynyt vaikka työpaikoilla kun aletaan muuttaa totuttua tapaa tehdä työtä tai tulee uusi omistaja tai vaikka pomo.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestistä on annettu rikepiste.
Olen varmaan jossain määrin kauhea ihminen, mutta odotan, että joku näistä Suomen kuuluisimmista koronahörhöistä (Kärkkäinen, Ossi Tiihonen, Ano, Olli Posti tai se joku Elina tulee ensimmäisenä mieleen) saa taudin ja päätyy teholle tai jopa kuolee. Kuten Jenkeissä on käynyt tietyille kuuluisille koronahörhöille. Sen jälkeen jännä seurata oliko tapahtunut osa vaan meidän koronapassiystävien toteuttamaa salaliittoa vai näkisikö joku siellä valoa tunnelin päässä.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
En aluksi myöskään kannattanut esim. rokotepassia, kun tosiaan jonkin sortin libertaristinen sielu olen pohjimmiltaan. Mutta minun näkökulmani nykyään koronalta rokottautumisessa on vähän niin kuin humalassa auton ajaminen. Kun humalassa hyppäät rattiin, tuotat merkittävää lisävaaraa muiden ihmisten terveydelle. Välttämättä tai edes todennäköisesti itsellesi tai muille ei mitään käy, ja selvinpäinkin voi kolaroida, mutta kuitenkin riskit lisääntyvät niin merkittävästi, että kukaan ei varmaan lähtökohtaisesti hyväksy autolla ajamista humalassa. Ei tuo minulle eroa koronarokottautumisesta mitenkään. Voin saada koronan ja levittää koronaa sekä rokotettuna että rokottamattomana, mutta rokottamattomana aiheutan merkittävästi suuremman riskin itselleni ja muille, joko sairastumalla vakavasti ja ruuhkauttamalla terveydenhuoltoa, tai levittämällä ympärilleni koronaa todennäköisemmin. Rokotteesta kieltäytyvät ovat kuin humalassa autolla ajavia. Tämän vuoksi koronapassi tarvitaan.
 
Viimeksi muokattu:

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Viestistä on annettu rikepiste.
Olen varmaan jossain määrin kauhea ihminen, mutta odotan, että joku näistä Suomen kuuluisimmista koronahörhöistä (Kärkkäinen, Ossi Tiihonen, Ano, Olli Posti tai se joku Elina tulee ensimmäisenä mieleen) saa taudin ja päätyy teholle tai jopa kuolee. Kuten Jenkeissä on käynyt tietyille kuuluisille koronahörhöille. Sen jälkeen jännä seurata oliko tapahtunut osa vaan meidän koronapassiystävien toteuttamaa salaliittoa vai näkisikö joku siellä valoa tunnelin päässä.
Minä toivon ainakin täysin estoitta sitä, että joku näistä pahimmista hihhuleista sairastuisi oikein vakavasti ja pitkän kaavan mukaan. Joku oikeus toteutuisi näin maailmassa.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Viestistä on annettu rikepiste.
Minä toivon ainakin täysin estoitta sitä, että joku näistä pahimmista hihhuleista sairastuisi oikein vakavasti ja pitkän kaavan mukaan. Joku oikeus toteutuisi näin maailmassa.
Samat sanat. Toivon myös, että yksi tuttavani saisi tämän taudin ja päälle vakavan hengitysvaikeuden koko loppuelämäksi. Kuolemaa en hänelle toivo, koska hänellä on lapsi, mutta haitta olisi bueno. Olis kiva kysästä nähdessä, että käydäänkö lenkillä vai vielä se nuha vaivaa?
 

topdog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Nyt näyttää siltä, että on ihan aito mahdollisuus sille, että eipä tarvitse vielä ensi keväänäkään lähteä matkustamaan minnekään ulkomaille, kun rajoituksia rupeaa taas pukkaamaan. Eihän se siinä vaiheessa tulekaan, kuin vasta 2 vuotta täyteen kaikkien suunnitelmien lykkäämistä.

Kaikki ilman pätevää syytä rokotteista kieltäytyvät ihmiset ansaitsevat tällä hetkellä kyllä ihan täysimääräisen halveksunnan. Tämä on taas menossa huonompaan ihan vain ja ainoastaan heistä johtuen. Minun oikeustajussani ainakin heidän pitäisi ruveta kärsimään tästä, eikä niin päin, että muut joutuvat kärsimään heidän monumentaalisesta tyhmyydestään. Vituttaa tuo uliseminen ja itsekeskeisyys, sekä aivan käsittämättömän mittaluokan tyhmyys, johon ihmiset näyttävät kykenevän.

Miksei? Elo ja syyskuussa heitin 2 reissua etelän lämpöön. Rokotukset kun on kunnossa niin ei juurikaan eroa normaaliajan matkustamisesta.
 

topdog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Samat sanat. Toivon myös, että yksi tuttavani saisi tämän taudin ja päälle vakavan hengitysvaikeuden koko loppuelämäksi. Kuolemaa en hänelle toivo, koska hänellä on lapsi, mutta haitta olisi bueno. Olis kiva kysästä nähdessä, että käydäänkö lenkillä vai vielä se nuha vaivaa?

Onko ongelmia mielenterveyden kanssa? Kannattaa lopettaa muiden asioiden seuraaminen. Elämä huomattavasti mukavampaa kun keskittyy omiin asioihin eikä stressaa asioista joihin ei pysty vaikuttamaan. Jos joku ei ota rokotetta niin ei se ota vaikka päällä seisoisi. Peace!
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Onko ongelmia mielenterveyden kanssa? Kannattaa lopettaa muiden asioiden seuraaminen. Elämä huomattavasti mukavampaa kun keskittyy omiin asioihin eikä stressaa asioista joihin ei pysty vaikuttamaan. Jos joku ei ota rokotetta niin ei se ota vaikka päällä seisoisi. Peace!
Niin itsehän sitä on vaikea sanoa, jos tuntuu hyvältä ja elämä on kondiksessa. Toki Sunseeker predator 50 jalkasena olis kiva, mut siihen ei ole varaa, edes käytettyyn versioon. Kele
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös