Koronavirus – keskustelua rokottamisesta

  • 1 252 859
  • 10 614

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Näköjään Facebook-ryhmässä monet muutkin ovat kertoneet jo varanneensa aikoja, että eiköhän tuo varaus kelpaa. Lähinnä kävi mielessä, että jos ykköspiikki on randomilla Modernaa tai Pfizeriä, niin tuossahan on riskinä, että nyt tulisi väärää. Ajattelin kuitenkin huomenna aamusta katsoa, että onko tuonne järjestelmään tullut tehosteeksi nimettyjä aikoja. Jos on, niin otetaan sitten sellainen.
Joo itsellä tämä ei muuttanut tilannetta, yhden päivän vaan. Tuurini aina vähän tällainen.



Tämä kävi itselläkin mielessä, kun eilen aikaa siirsin. Puhelimessa hoitaja kysyi kuitenkin, kumpaa olin ottanut ensimmäisellä. Eli ehkä olen siinä jonossa, jossa Pfizer isketään.

Terveydenhoitojärjestelmäänhän kirjataan ylös, mitä rokotetta kukin rokotettava on saanut. Luultavasti rokotushenkilökunta tarkistaa tuon ennen kuin alkavat pistämään toista rokoteannosta kenenkään kehoon.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Terveydenhoitojärjestelmäänhän kirjataan ylös, mitä rokotetta kukin rokotettava on saanut. Luultavasti rokotushenkilökunta tarkistaa tuon ennen kuin alkavat pistämään toista rokoteannosta kenenkään kehoon.

Toki näin. Mutta lähinnä se pahin skenaario olisi, että siellä vastaanotolla sanottaisiinkin, että tällä ajalla saa vain Modernaa. Olet varannut väärin. Varaa uusiksi ja mene kotiin.

No, eipä tuonne ollut aamupäivälläkään tullut mitään toisenlaisia varauskoodeja, että pitäisi tuon mennä OK. Ja jos en ihan väärässä ole, niin Suomessa on annettu myös Modernaa tehosteena Pfizerin saaneille, ja samaa mRNA-tyyppiähän nuo ovat...
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Terveydenhoitojärjestelmäänhän kirjataan ylös, mitä rokotetta kukin rokotettava on saanut. Luultavasti rokotushenkilökunta tarkistaa tuon ennen kuin alkavat pistämään toista rokoteannosta kenenkään kehoon.

@Sistis tuon oleellisen totesikin, mutta itse olen myös vaan skeptinen noin yleisesti. Turun kaupungin järjestelmiin en ole koskaan oppinut luottamaan, koska en kaupungin terveyspalveluja käytä. Nytkin kun noita selailin, ei edes viime vuoden tapahtumien jälkeen ollut juurikaan päivitettyä tietoa allekirjoittaneesta. Tiedän, on kanta.fi, mutta kun stn tuotakaan osata kaupungin toimesta käyttää.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Sistis tuon oleellisen totesikin, mutta itse olen myös vaan skeptinen noin yleisesti. Turun kaupungin järjestelmiin en ole koskaan oppinut luottamaan, koska en kaupungin terveyspalveluja käytä. Nytkin kun noita selailin, ei edes viime vuoden tapahtumien jälkeen ollut juurikaan päivitettyä tietoa allekirjoittaneesta. Tiedän, on kanta.fi, mutta kun stn tuotakaan osata kaupungin toimesta käyttää.

Tämä juuri. Eilen tuo tehosteiden aikaistus oli kerrottu otsikoissa seuraavasti: "aikaistettuja tehosteaikoja voidaan varata 31.8. alkaen". Sitten heti perään varsinaisessa tekstissä, että ensimmäiset varattavat ajat ovat 31.8.

Tuon otsikon voi tulkita niin, että ajanvaraus käynnistyy 31.8. tai niin, että ensimmäiset varattavat ajat ovat 31.8.

No, tuo antoi tehdä ajanvarauksen jo 30.8., ja aika saatiin tälle päivälle. Ja kävin vielä puoli tuntia sitten katsomassa, niin ei sinne ole tullut mitään tehosteen varaamista toisella tapaa. Kohta nähdään, että oliko sekava viestintä, sekava järjestelmä vai sekava käyttäjä. :)
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pari minuuttia sitten saatu toinen Pfizer-koronarokoteannos. Muutaman minuutin etuajassa pääsin ottamaan tehosterokotteen, joten plussaa pitää antaa siunsotelle tästä. Katsotaan, tuleeko mitään pahoja sivuvaikutuksia toisesta koronarokotteesta. Ensimmäisestä tuli pelkästään hetkellisiä päänsärkyä ja kipua olkavarren pistokohdassa, kun sitä kosketti.
Sain saman Pfizerin rokotteen kirjaimellisesti samoilla sekunneilla kuin sinäkin, mutta eri puolella Suomea. Sattumaako? En usko.

Ei vielä tästäkään sivuvaikutuksia.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Tämä juuri. Eilen tuo tehosteiden aikaistus oli kerrottu otsikoissa seuraavasti: "aikaistettuja tehosteaikoja voidaan varata 31.8. alkaen". Sitten heti perään varsinaisessa tekstissä, että ensimmäiset varattavat ajat ovat 31.8.

Tuon otsikon voi tulkita niin, että ajanvaraus käynnistyy 31.8. tai niin, että ensimmäiset varattavat ajat ovat 31.8.

No, tuo antoi tehdä ajanvarauksen jo 30.8., ja aika saatiin tälle päivälle. Ja kävin vielä puoli tuntia sitten katsomassa, niin ei sinne ole tullut mitään tehosteen varaamista toisella tapaa. Kohta nähdään, että oliko sekava viestintä, sekava järjestelmä vai sekava käyttäjä. :)

Juu itse onneksi soitin, tai siis jätin soittopyynnön. Meidän eTerveys ei näyttänyt vapaita aikoja, vaikka niitä oli. Ei tosiaan suurta muutosta omassa ajassani, mutta yhden menon takia tuli tarpeeseen muuttaa päivällä tai parilla. Tekstiviesti-vahvistus vähän kyllä nauratti, tuli erään terveyskeskuksemme numerosta, enkä siis sinne ole menossa, vaan tuonne pääkallopaikalle. Hyvä Turku!

Tämän takia kiitin, etten olekaan riskiryhmässä, olisin aika lappupinolla saanut selittää diagnoosini. :P
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Piikkiä tuli. Tosin tajusin juuri, että minulle ei edes kerrottu, että mikä sieltä annettiin. Luotan toki, että se oli Pfizer, mutta mistäpä sitä tietää, vaikka olisi ollutkin Sputnikia, ja minua ei ohjatakaan 5G:llä vaan satelliiteilla. Heko heko.

Kymmenen minuutin kokemuksella toteaisin, että pistos ainakin teki kipeämpää.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Sain saman Pfizerin rokotteen kirjaimellisesti samoilla sekunneilla kuin sinäkin, mutta eri puolella Suomea. Sattumaako? En usko.

Ei vielä tästäkään sivuvaikutuksia.

No jonkun verran oli aikaa kulunut enemmän, mitä tuohon viestiin kirjoitin. Eli tarkka aika oli siinä noin kello 10:39. Alunperin minun piti saada tehosterokote kello 10:42.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Piikkiä tuli. Tosin tajusin juuri, että minulle ei edes kerrottu, että mikä sieltä annettiin.

Kyllä ne yleensä kertoo ennen piikitystä, ettei vaan mennyt jännityksessä ohitse? *hymiö*

Kanta.fi pystyt viikon, parin sisällä tarkistamaan oliko Pfizer, Sputnik vai jäykkäkouristusrokote.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä ne yleensä kertoo ennen piikitystä, ettei vaan mennyt jännityksessä ohitse? *hymiö*

Kanta.fi pystyt viikon, parin sisällä tarkistamaan oliko Pfizer, Sputnik vai jäykkäkouristusrokote.

Niin kertovat, mutta eivät tällä kertaa. Varmistivat, että tulen tehosteeseen, ja sitten tulikin jo piikkiä. Enemmän jännitin tuota byrokratiaa, kuin itse pistosta.

Itse asiassa tuo päivittyi kantaan saman tien. Siellä rokotetodistuksessa luki tämän päivän kohdalla Pfizer.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minulla kyllä näkyi välittömästi tuolla kanta.fi mitä kehooni oli lykätty ja kuka sen teki.

Vaihtelee ilmeisesti SHP:n mukaan. Jossain siirtyvät reaaliajassa OmaKantaan, joissain taas niitä ajetaan erikseen sinne eräkohtaisesti.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Minulla kyllä näkyi välittömästi tuolla kanta.fi mitä kehooni oli lykätty ja kuka sen teki.

Minulla meni ekassa piikissä muistaakseni melkein 2 viikkoa, meinasin jo soitella perään kun ei mitään näkynyt.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No jonkun verran oli aikaa kulunut enemmän, mitä tuohon viestiin kirjoitin. Eli tarkka aika oli siinä noin kello 10:39. Alunperin minun piti saada tehosterokote kello 10:42.
Hyvä homma. 3-4 minuutin ero, niin meitä ei varmaan onnistuttu parittamaan scart-kaapelilla. @Cloaca Maxima
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minulla meni ekassa piikissä muistaakseni melkein 2 viikkoa, meinasin jo soitella perään kun ei mitään näkynyt.

OmaKanta sen myös kertoo. Viive vaihtelee sairaanhoitopiireittäin.
 

Snoppen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes
Nyt minussa virtaa kaksi annosta Pfizeriä. Ekalla kerralla en edes tuntenut mitään kun pistettiin, tällä kertaa piikki sattui "ihan vitusti". Nyt on kunnon särkyä olkapäästä kyynärpäähän asti. On kyllä näköjään erittäin iso merkitys kuinka tuo piikittäminen onnistuu.

Vaimo sai eilen oman kakkospiikkinsä, nyt tuntuu hyvältä. :)
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
28,5 tuntia kakkosrokotteesta, edelleen oireita odotellen. Pistoskohtaa kun puristaa, jonkinlaista pientä arkuutta verrattuna toiseen olkavarteen, mutta mitään muuta ei ole ilmennyt. Lenkkejäkin tehtynä 2x 21km.
 
K

Kiekkokatsoja

28,5 tuntia kakkosrokotteesta, edelleen oireita odotellen. Pistoskohtaa kun puristaa, jonkinlaista pientä arkuutta verrattuna toiseen olkavarteen, mutta mitään muuta ei ole ilmennyt. Lenkkejäkin tehtynä 2x 21km.
Tuota niin. Sanoivat että ei saisi olla paljoa fyysistä rasitusta, tuon kakkosen jälkeen. On kuulemma tullut nuorilla sydänlihas tulehdusta, rehkiessään (kuntosalilla?) toka piikin jälkeen.

Itselleni tuli aikanaan tuosta toka piikin jälkeen oikeastaan kaikki yleisimmät oireet, paitsi kuume.
En vielä tiedä, että otanko ensivuonna mahdollista 3. Piikkiä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyt minussa virtaa kaksi annosta Pfizeriä. Ekalla kerralla en edes tuntenut mitään kun pistettiin, tällä kertaa piikki sattui "ihan vitusti". Nyt on kunnon särkyä olkapäästä kyynärpäähän asti. On kyllä näköjään erittäin iso merkitys kuinka tuo piikittäminen onnistuu.

Vaimo sai eilen oman kakkospiikkinsä, nyt tuntuu hyvältä. :)

Heh, me ollaan lähes "samiksia". Minä ja avovaimo saimme Pfizerimme tänään. Minulla kävi samoin kuin sinulla, eli ensimmäinen piikki ei tuntunut yhtään. Toinen piikki "nipisti" pistettäessä, mutta piikin jälkeen kotiin lähtöä odotellessa kipu oli yllättävän kova. Nyt ei taas satu yhtään, olo on ehkä vähän väsynyt, mutta se johtuu todennäköisemmin kesäloman loppumisesta ja huonosti nukkumisesta.

Aijai... Stressiä yksi pykälä vähemmän. Viikko tästä eteenpäin, ja sitten alkaa asteittainen paluu normaaliin elämään. Tai siihen, mitä siitä on vielä jäljellä. :)
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Ettei olisi vain huonommin pistetty? Itsellä toinen piikki tuntui vähemmän ja pistoskohtakin oli vähemmän arka. Ei se ekallakaan piikillä araksi jäänyt, mutta jos kättä nosti, niin pystyi havaitsemaan tuntemuksen. Toisessa piti sitten hyppiä seinään että tunsi pistoskohdan.

Kyllähän diabeetikoillakin välillä voi jäädä pistoskohta araksi ja itse pistos sattua, vaikka 99% niin ei tapahdu
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ettei olisi vain huonommin pistetty? Itsellä toinen piikki tuntui vähemmän ja pistoskohtakin oli vähemmän arka. Ei se ekallakaan piikillä araksi jäänyt, mutta jos kättä nosti, niin pystyi havaitsemaan tuntemuksen. Toisessa piti sitten hyppiä seinään että tunsi pistoskohdan.

Tuostahan se toki johtuu, eihän tuo rokote itsessään ehdi noin nopeasti mitään vaikuttaa. Vasta nyt alkaa jotain lihaskipua viime kerran tapaan olla, kuten myös väsyneempää oloa.

Tämähän on vain sukupolvikokemus, kun vertaamme omia rokotevaivojamme. Hyvää harjoitusta siihen, mikä on sitten vanhemmalla iällä ohjelmassa kahvipöytäkeskusteluissa. Optimistisesti ajattelen, että selviämme sinne asti, eivätkä rokotteet vie meitä hautaan parin vuoden päästä, kuten joku ennuste oli...
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Nyt on havaittavissa kipua pistoskohdassa, kun liikutan vasempaa kättäni. Muita sivuoireita/haittavaikutuksia ei ole vielä minulle ilmaantunut.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Tuostahan se toki johtuu, eihän tuo rokote itsessään ehdi noin nopeasti mitään vaikuttaa. Vasta nyt alkaa jotain lihaskipua viime kerran tapaan olla, kuten myös väsyneempää oloa.

Tämähän on vain sukupolvikokemus, kun vertaamme omia rokotevaivojamme. Hyvää harjoitusta siihen, mikä on sitten vanhemmalla iällä ohjelmassa kahvipöytäkeskusteluissa. Optimistisesti ajattelen, että selviämme sinne asti, eivätkä rokotteet vie meitä hautaan parin vuoden päästä, kuten joku ennuste oli...
Optimisesti on myös hyvä ajatella että jos miehillä joku muu paikka ei toimi, kuten eräs tunnettu lääkäri väitti, niin Pfizeriltä löytyy lääke siihenkin vaivaan. Ei pitäisi tulla sivuvaikutuksia, kun saman firman lääkkeitä
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyt on havaittavissa kipua pistoskohdassa, kun liikutan vasempaa kättäni. Muita sivuoireita/haittavaikutuksia ei ole vielä minulle ilmaantunut.

Sama täällä. Kokeilitkohan vahingossa soittaa minulle, kun kipu oli juuri tuollainen?

Asiaan: eiköhän tämän kokemuksen perusteella kestä hyvin sen kolmannenkin piikin. Israelissa tehtyjen havaintojen perusteella tuossa alkaa tulla jo sellaista tulosta, että deltakin on ihmeissään.

 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös