Rokotetta ei missään nimessä kannata jättää ottamatta. Itellä kakkosrokotteesta tuli juurikin pahoinvointia ja kerran jopa Lasse kävi kylässä urheilusuorituksen yhteydessä. Nykyäänhän urheilusuorituksista suositellaan päivän kahden taukoa rokotuksen jälkeen. Lisäksi tuli pieni huimaus alaskatsoessa joka kesti viikon verran. Kaikki oireet mitä tuli oli ohimeneviä ja sellasia joiden kanssa pystyi elämään ihan normaalisti.
Se on juuri näin.
Itselläni oli kakkospiikki eilen, ja oman sivuvaikutus-kertomukseni olen jo tänne kirjoittanut. Tällä hetkellä olo alkaa olla varsin normaali. Tuo outo yskiminen on myös vähentynyt, muttei loppunut kokonaan. Sisko oli saanut oman tehosteensa muutamaa päivää aiemmin, ja hänelläkin oli ollut samanlaista yskää tuon jälkeen. Eli ilmeisesti sellaista sitten esiintyy kuitenkin, vaikkei se tyypillinen sivuvaikutus olekaan.
Jo pelkästään se, että nyt tietää, milloin parin päivän pienet oireet tulevat, olisi riittävä syy ottaa rokote. Jos rokotetta ei ota, sairastumisen ajankohtaa ei saa valita, kuten ei myöskään oireiden rajuutta.
En viitsi kerrata hyötyjä enempää, kun olen niitä tilastojen avulla niin usein täällä perustellut. Tällä viikolla olen taas kuullut kahdestakin tapauksesta, jitka ovat konkreettisempi osoitus rokotteiden hyödyistä. Kuten täällä mainitsin, kuulin eilen, että tuttavan hieman yli nelikymppinen perusterve rokottamaton kaveri oli kuollut edeltävällä viikolla koronaan. Tänään taas kuulin, kuinka kaverin noin nelikymppinen kertaalleen rokotettu tuttava oli joutunut muutamaksi päiväksi sairaalaan koronan vuoksi.
Piikki kannattaa ottaa. Ei se niin iso asia ole. Ja miksi sitä mahdollista kolmatta piikkiä karsastetaan? Puutiaisaivokuume vaatii kolme piikkiä ja sen jälkeen tehosteita silloin tällöin. Influenssarokote pitää uusia joka vuosi. Jäykkäkouristusrokotekin uusitaan muutaman kerran ihmiselon aikana.
Mitätön haitta ja helvetin suuri hyöty.