Koronavirus – keskustelua rokottamisesta

  • 1 256 456
  • 10 614

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Taisi viikko toisen rokotteen jälkeen olla se suoja jo kunnossa, että ei tarvitse toista viikkoa odotella.

Ainakin tuo karanteenin välttäminen altistuessa on näköjään viikko toisesta piikistä. Samaan kiinnitin huomiota eilen. Kaksi viikkoa on ollut jonkun "helpotuksen" raja, mutten kyllä muista yhtään, että mihin tuo liittyi.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hyvin teidän ottamat rokotteet toimii ku pitää taas alkaa rajoittamaan :D naurettavaa

"Teidän ottamat rokotteet"? Kyllähän rokotteiden teho näkyy varsin selvästi, kun tartunnat lähtivät selvään nousuun vajaa kuukausi sitten, mutta sairaaloiden potilasmäärät ovat kolminkertaistuneista tartuntaluvuista huolimatta käytännössä ennallaan.

Ilmeisesti edelleen pitää asiaa vääntää rautalangasta. Vaikkei rokote täysin itse tartunnalta suojaakaan (tällä hetkellä nuorista ikäluokista, missä tartunnat leviävät kaksi annosta on saanut vasta aniharva), laskee se todennäköisyyttä vakavalle sairastumiselle merkittävästi. -Yhteiskunta pystytään siis pitämään auki ja talouden rattaat käynnissä, kun kansanterveydellisen katastrofin riski on minimoitu.

Luonnollisesti tässä vaiheessa toivoisin jo päästämistä irti päivittäisten tartuntalukujen kauhistelusta/juhlimisesta. Nyt laajan rokotekattavuuden (+myös itse sairastamalla saavutetun immuniteetin) myötä 100 tartuntaa tai 300 tartuntaa ei ole enää niin iso "deal", kuin vielä vuodenvaihteessa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Luonnollisesti tässä vaiheessa toivoisin jo päästämistä irti päivittäisten tartuntalukujen kauhistelusta/juhlimisesta. Nyt laajan rokotekattavuuden (+myös itse sairastamalla saavutetun immuniteetin) myötä 100 tartuntaa tai 300 tartuntaa ei ole enää niin iso "deal", kuin vielä vuodenvaihteessa.

Media on onneksi ottanut tässä hyvää asennetta, kuten myös johtavat viranomaiset, ja jatkuvasti saa lukea, kuinka tartuntojen määrän nousu ei kerrokaan enää koko totuutta. Siksi on hyvä, että niitä julkaistaan päivittäin. Huomataan vähitellen, ettei se niin kauheaa enää olekaan, koska nämä "meidän ottamat rokotteet" tehoavat hyvin.
 
Suosikkijoukkue
HIFK

Hesarissa Krista ”Krista” Kiuru puhuu siitä, että on pyytänyt THL:ää tarkistamaan 2. Rokotteen aikaistamista ja ehdottaa walk-in rokotuksia kakkosrokotteelle. Muutenkin, Krista puhuu rokotusten nopeuttamisesta.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli

Hesarissa Krista ”Krista” Kiuru puhuu siitä, että on pyytänyt THL:ää tarkistamaan 2. Rokotteen aikaistamista ja ehdottaa walk-in rokotuksia kakkosrokotteelle. Muutenkin, Krista puhuu rokotusten nopeuttamisesta.
Tuossa sulle varmaan oikeampi linkki tulvien sijaan.

 
Suosikkijoukkue
HIFK

Luoto

Jäsen
Taisi viikko toisen rokotteen jälkeen olla se suoja jo kunnossa, että ei tarvitse toista viikkoa odotella.
Tästä on näkynyt erilaisia arvioita. Muistan nähneeni ainakin sellaiset kuin 1 viikko, 7-10 päivää, 1-2 viikkoa ja 2 viikkoa. USA:ssa annettiin jossain vaiheessa helpotuksia täysin rokotetuille ja täysin rokotetut olivat saaneet toisen piikin, josta oli kulunut 2 viikkoa.
Muistan nähneeni jonkin Pfizerin käyrän, jossa suoja nousi tasaisesti, mutta 2 viikon kohdalla taittui jyrkästi melkein vaakasuoraan. Saattoi kuvata ensimmäistä rokotusta, mutta sama saattaisi päteä myös toiseen.
Minä pidän itsekseni täysin rokotettuna, kun tehosteesta on kulunut 2 viikkoa. Kunnes joku toisin todistaa.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tuli mieleeni, että mitenköhän hyvin delta tarttuu kertaalleen rokotetusta toiseen kertaalleen rokotettuun ihmiseen? Onko jollain tietoa? Ei liity mitenkään itseeni eikä läheisiin tällä hetkellä, kunhan pohdin vain.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Tästä on näkynyt erilaisia arvioita. Muistan nähneeni ainakin sellaiset kuin 1 viikko, 7-10 päivää, 1-2 viikkoa ja 2 viikkoa. USA:ssa annettiin jossain vaiheessa helpotuksia täysin rokotetuille ja täysin rokotetut olivat saaneet toisen piikin, josta oli kulunut 2 viikkoa.
Muistan nähneeni jonkin Pfizerin käyrän, jossa suoja nousi tasaisesti, mutta 2 viikon kohdalla taittui jyrkästi melkein vaakasuoraan. Saattoi kuvata ensimmäistä rokotusta, mutta sama saattaisi päteä myös toiseen.
Minä pidän itsekseni täysin rokotettuna, kun tehosteesta on kulunut 2 viikkoa. Kunnes joku toisin todistaa.

THL:llä sanoo, että viikko tokasta rokotuksesta, niin homma kunnossa. Toisaalta samahan toi nyt varmaan on, mä oon viikon jälkeen ihan happy ja sä kahden viikon jälkeen. Molemmilla kuitenkin raksuttanut sen verran, että molemmat piikit on haettu.

 
Suosikkijoukkue
Ässät
Täällä ei vissiin ole ollut puhetta asiasta?, mutta ainakin joissakin PK-seudun kaupungeissa aletaan nyt rokottamaan ilman ajanvarausta. Lisäksi suunnitteilla on, että avataan pop-up rokotuspisteitä. Nämä toimet ovat tärkeitä, kun aletaan taistelemaan näistä viimeisitä rokotuskattavuus -prosenteista.

Rokotteet pitää tuoda sinne missä ihmisiä on. Kuten @Flonaldo jossain vaiheessa veisteli.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Tuolta vaan hakemaan vinkkejä millä Suomessakin saataisiin ihmisiä ottamaan rokote. En nyt tiedä miten kova houkutin olisi Thaimaan tapaan mahdollisuus voittaa lehmä palkinnoksi, mutta jollain pitäisi saada suomalaisiakin vastarannankiiskejä menemään piikille. Tietysti on tietty osa idiootteja sekä ties mihin salaliittoteorioihin uskovia, mutta jotkuthan eivät näinkään pientä asiaa saa hoidettua joko laiskuuttaan tai muuten vaan saamattomuuttaan. Onhan tuo ilman ajanvarausta kokeiltava rokotus jo ihan hyvä alku, kuitenkin jotain muutakin porkkanaa voisi suunnitella.

 
Viimeksi muokattu:

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Tuolta vaan hakemaan vinkkejä millä Suomessakin saataisiin ihmisiä ottamaan rokote. En nyt tiedä miten kova houkutin olisi Thaimaan tapaan mahdollisuus voittaa lehmä palkinnoksi, mutta jollain pitäisi saada suomalaisiakin vastarannankiiskejä menemään piikille. Tietysti on tietty osa idiootteja sekä ties mihin salaliittoteorioihin uskovia, mutta jotkuthan eivät näinkään pientä asiaa saa hoidettua joko laiskuuttaan tai muuten vaan saamattomuuttaan. Onhan tuo ilman ajanvarausta kokeiltava rokotus jo ihan hyvä alku, kuitenkin jotain muutakin porkkanaa voisi suunnitella.

Rokotukset Tokmanneihin yms. halpahalleihin ja rokotetulle ilmainen ämpäri kaupantekijäisiksi. Kyllä alkaisi tossut vipattaa viimeisilläkin vastarannankiiskeillä. Tosin siinä tulisi sellaiset mellakat että saattaisi mennä terveydenhoidon kannalta persneton puolelle kokonaisuus.
 
F

Flonaldo

Tuolta vaan hakemaan vinkkejä millä Suomessakin saataisiin ihmisiä ottamaan rokote.
Nämä mitkään eivät ole vain tainneet oikein missään toimia mitenkään merkityksellisesti. Hauskoja otsikoita niistä on saanut, ehkä ihan kourallinen lisää on saatu rokotettuja ja muutenkin rokotuksiin tulevat ovat saaneet jonkun palkinnon.

Kikkailun sijaan yhä peräänkuulutan niitä ihan pelikirjan perussivuja. Jokaiselle rokottamattomalle kirje himaan, tekstari perään. Tekstarin mukana voi olla vaikkapa pari ehdotettua aikaa (ihan sama mitä ne ovat).

Viestit voisivat olla myös sanomaltaan erilaisia eri ikäryhmille. Itse olen nimittäin enemmän syksyä ja talvea kohden mentäessä enemmän huolissani yli 50-vuotiaiden ikäryhmän rokotusasteen nostamisesta 10 %yksiköllä kuin alle 30-vuotiaiden. Nuoremmille voi korostaa sitä (rivien välissä toki sanottuna vain), että nyt sinne piikille, jotta mummot pysyvät suojassa pitkän talven yli ja jotta valtakunnan ykkös-MuSa-fani ei pistä kaikkea kiinni. Vanhemmille taas sitä, että korona ei katoa mihinkään, leviää laajasti ensi talvena, on entistäkin vaarallisempi ja ainoa tapa suojata juuri sinut siltä on tuplarokotus.

Vaikka Stadissa on hienoa, että nuo isot rokotuspaikat ovat nyt auki kaikille ilman ajanvarausta, ei niiden sijainti ole millään tavalla "heräterokotuksen" ottamisen kannalta optimaalinen. Ei kukaan vahingossa eksy sinne Busan perukoille tai Messukeskukseen. Vielä erikoisempi paikka oli se Mansen messukeskus.

Iso teltta pystyyn Rautatientorille, valtavat kyltit ja liput liehumaan. Toinen samanlainen tai vaihtoehtoisesti sitten Narinkkatorille. Sama sävel muilla isommilla paikkakunnilla. Ja Janne voi kuukaudeksi palkata sen paikalla jo valmiiksi olevan feissariarmeijan omaan lukuunsa; "mites, onko sulla rokotusasiat kunnossa?".

Joskus haaveilin niistä Prismoista ja Cittareistakin, mutta siinä kyllä tulisi ihan liikaa rokotehävikkiä. Rokotuspisteen sijaan niihin voisi laittaa "rokoteneuvonnan". Yksi terveydenhoitaja, joka jakaa rokoteinfoa ja voi siitä heti buukata kaikille ajan vaikka seuraavalle päivälle oikealle rokotuspisteelle.

Kaikessa tällaisessa on aivan pirusti enemmän duunia kuin jossain piikkimiljoona-arvonnassa. Mutta sen työn hyötypanos-suhde olisi erinomainen - jos niillä vähänkin saataisiin rokotusasteita nostettua. Näillä kikkailuilla kyllä saa mediajulkisuutta, mutta luulen etteivät vielä rokottamattomat erityisen tarkkaan ole missään vaiheessa seuranneet koronauutisointia... mutta tulemalla suoraan ihmisten verkkokalvoille ja ihoille julkisilla paikoilla vaikutus voisi olla parempi.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Täällä ei vissiin ole ollut puhetta asiasta?, mutta ainakin joissakin PK-seudun kaupungeissa aletaan nyt rokottamaan ilman ajanvarausta. Lisäksi suunnitteilla on, että avataan pop-up rokotuspisteitä. Nämä toimet ovat tärkeitä, kun aletaan taistelemaan näistä viimeisitä rokotuskattavuus -prosenteista.

Rokotteet pitää tuoda sinne missä ihmisiä on. Kuten @Flonaldo jossain vaiheessa veisteli.

Kunhan ei menisi roskiin rokotteita. Voisi olla mahdollisuus, että kakkosrokotteita voisi saada aiemmin, jos nähdään että tiettyyn kellonaikaan mennessä ei menisi ykkösrokotteen hakijoita ei olisi enempää kuin mitä rokotteita olisi tarjolla.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Ranskan malli on se paras. Rokotetodistus käyttöön ja ei asiaa ovesta sisään, mikäli rokotukset eivät ole kunnossa.

Varmasti on ihmisiä, jotka eivät voi rokotetta ottaa. Heille lääkärin lausunnon kautta merkintä, että näin on, ja tällöin pääsee sisään.

Hotellit, ostoskeskukset, museot, teatterit, jäähallit jne., mihinkään ei asiaa sisään ilman että homma on kunnossa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Itsellä on kyllä luottoa siihen, että suomessa ollaan sen verran tunnollisia, että rokotteita otetaan ilman pakottamista eurooppalaisittain huippumäärä. Siitä kertoo kuitenkin meidän melko korkea testaamismäärä läpi epidemuan ja koronavilkun suosio.

Uskoisin, että kynnyksen madaltaminen ja rohkaiseva tiedotus pitää rokotemäärät aika korkeana, pitää muistaa että nyt on vilkkain kesälomakuukausi ja meillä ammutaan hihaan n. 40 000 piikkiä/arkipäivä.

Tokihan tahti ykköspiikin kanssa hiipuu, mutta kyllä tässä on ihan realistiset mahdollisuudet saada tänne kattavimpia rokotepeittoja läntisessä euroopassa.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Rokotehalukkuuteen voi vaikuttaa jonkin verran se, miten helpoksi asia on tehty. Itse laitoin "loton" vetämään joskus huhtikuussa, kun sain vihiä, että rokotteita jaetaan arpomisjärjestyksessä. Kuukaudet kuluivat, mutta mitään ei kuulunut.

Nyt sitten päätin soittaa, että josko pian saisi aikaa. Tulos: vaihde jumissa.

Yritin myös uudelleenkirjautua palveluun, josta olin aiemmin ilmoittautunut halukkaaksi ottamaan rokotuksen. Sivulla luki vain, että kiitos, olet ilmoittautunut jo aiemmin.

Sitten menin johonkin toiseen palveluun, josta voisi varata suoraan netistä ajan. 11-kohtaisen ohjelistauksen jälkeen pääsin kohtaan, josta voi ilmeisesti valita päivän ja rokotustyypin. Lähin aika oli kuukauden päähän. Jäi hoitamatta.

Onneksi kuitenkin pari päivää sitten puhelimeen tuli tekstari, että nyt on aika varattu elokuun alkuun. Ehkä se sitten oli perua siitä, että yritin soittaa "koronapuhelimeen".

Joka tapauksessa, tämä systeemi ei nyt ehkä ihan parhaalla tavalla houkuttele aktivoitumaan asian suhteen. Kaiken lisäksi rokotuspiste on täällä Turussa keskellä peltoa (Messukeskuksessa), jonne joutuu varta vasten ajamaan/kulkemaan bussilla.

Enkä tällä halua sanoa, että vaiva olisi liian suuri. Mutta kyllä se voi joillakin jäädä hoitamatta ihan vain sen takia, että vaatii vaivannäköä ja omaa aktiivisuutta.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Hanna Nohynekin mukaan koronaa vastaan tarvittaisiin jopa 90% rokotekattavuus:

 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Mutta kyllä se voi joillakin jäädä hoitamatta ihan vain sen takia, että vaatii vaivannäköä ja omaa aktiivisuutta.
Ilmeisesti nykyään kaikki pitäisi saada valmiina kotiovelle ettei itse vaan joudu tekemään asian eteen yhtään mitään. Saatiinhan sitä kaiketi aika hyvä kattavuus sille polisokeripalallekin aikanaan. Ja kyllä tässä elämässä moni muukin asia on vaatinut ja tulee vaatimaan ihan sitä omaakin vaivannäköä ja aktiivisuutta. Itse näen rokotteen ottamatta jättämisen jonkinlaisena tyhmyyden, laiskuuden ja välinpitämättömyyden yhdistelmänä.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ilmeisesti nykyään kaikki pitäisi saada valmiina kotiovelle ettei itse vaan joudu tekemään asian eteen yhtään mitään. Saatiinhan sitä kaiketi aika hyvä kattavuus sille polisokeripalallekin aikanaan. Ja kyllä tässä elämässä moni muukin asia on vaatinut ja tulee vaatimaan ihan sitä omaakin vaivannäköä ja aktiivisuutta. Itse näen rokotteen ottamatta jättämisen jonkinlaisena tyhmyyden, laiskuuden ja välinpitämättömyyden yhdistelmänä.
Siksi minä viestissä totesinkin, että vaiva ei ole liian suuri, mutta silti asia voi monilla siirtyä määrittelemättömään tulevaisuuteen tai jäädä kokonaan hoitamatta.

Itse elin siinä uskossa, että minulle soitetaan viimeistään heinäkuussa. Muilta ihmisiltä kuulin, että siellä on systeemit solmussa ja ajan saa vasta sitten kun itse soittelee tai kliksuttelee jotain nettisivuja.

Hirveästi en luottaisi siihen, että nuoriso alkaa omatoimisesti asiaa hoitamaan. Aika moni ei käy jossain hammaslääkärissäkään juuri koskaan. Ja etenkin nuorilla on varmaan oletus, että tauti on "perusflunssa" ja että rokotteiden suhteen on tärkeintä saada riskiryhmät suojaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös