Tuota rokotetta osa (vakavasti otettavista) asiantuntijoista kritisoi ennenkuin sen käyttö laajasti aloitettiin. Sen suhteen meni asiat monella tavalla vituiksi ja rokotekriittisyys lisääntyi valtavasti.Mun kokemuksella tuo sikainfluenssa + narkolepsia vaikutti monien mieliin. Kuulee perusteluja ''en halua että minä tai läheiset saa narkolepsiaa niinkuin silloin..''. Ja sitten kun katsoo kuinka vähän narkolepsiaa Suomessa esiintyi, prosentti oli äärimmäisen pieni ja menee sen sisään minkä esim. EMU määrittelee ''sallittu määrä haittavaikutuksia'' per/lääke / rokote.
Eli narkolepsian laajuudesta myös monilla harhakuva. Enkä vähättele noita keissejä tietenkään. Elämä on riskejä täynnä, kokeile heittää 100 kertaa kruuna tai klaava putkeen, ja se on todennäköisempää kuin että saat haittavaikutuksia. Tämä ei tosin päde aivan luotisuorasti kaikkiin. Jotain altistavuutta kai löydettiin esim. allergiaoireiden osalta.
Yhdessä tuttavaperheessä nuorin lapsi sai erittäin vakavat oireet yhdestä rokotteesta (pakko sanoa että ei mitään muistikuvaa mikä rokote, ei kuitenkaan mikään polio tai jäykkäkouristus), ihan siis sellaiset että henki olisi voinut lähteä. Tuon tapahtuman jälkeen koko perhe on ollut hyvin epäileväinen rokotteita kohtaan. Ihan normaaleja ja täysjärkisiä ihmisiä kuitenkin.
Sitten taas yksi työkaveri otti rokotteen, hänen vaimonsa on raskaana ja olivat kuulemma yhdessä päättäneet että vaimo ei raskauden/imetyksen aikana ota rokotetta. Asuvat satakunnassa pienessä kylässä ja kummatkin ovat etätöissä, niin riski saada tauti on muutenkin hyvin pieni. Kyllä tuonkin (ainakin itse) pystyn ymmärtämään. Ei nämä kaikki asiat aina ole niin mustavalkoisia että kyseessä on täysi idiootti jos ei rokotetta ota. Toki kun perustelee rokotevastaisuuttaan sillä että niillä koitetaan hyydyttää miesten testosteronitasot ja saada siittiöntuotanto loppumaan, voi hieman kyseenalaistaa että miksei kyseinen henkilö ole holhouksen alaisena.