Koronavirus – keskustelua rokottamisesta

  • 1 252 920
  • 10 614

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
No eikö tuo ollut offtopiccia. Sinä väitit, että väärin käytän antibiootteja. Pitääkö minun syödä kipulääkkeitä, jos mihinkään ei satu? Antibiootit oli lähinnä hätävarjelun liioittelua. Minulla ei missään vaiheessa ollut tulehdusta. Olen noita samoja antibiootteja syönyt ennenkin lyhyempiäkin kuureja, lääkärin määräyksestä. Se, että lääkäri varmuuden vuoksi, koska pelkäsi tulehdusta, jota ei koskaan ollut, joka testattiin, halusi, että olisin vielä jatkanut antibioottikuuria. Halusi, että olisin hakenut niitä lisää. En hakenut.

Lääkärin määräämät antibioottikuurit syödään loppuun asti, piste. Juuri tuollaiset pseudotietelijät jotka tietävät itse paremmin tarvitseeko sitä ja sitä lääkärin määräämää antibioottikuuria syödä loppuun vai ei ovat yksiä osasyyllisiä siihen että maailmassa on näitä antibiootti resistenttejä superbakteereita. En toki ollut yllättynyt että tämäkään asia ei mennyt sinun kanssasi ihan niin justiinsa, kuten ei rokotteiden hyödytkään tunnu aukeavan.

Tässä sinulle vähän luettavaa:
Rokotteiden hyödyt (linkki vie nimensä mukaisesti tietoiskuun rokotteiden hyödyistä)
 
Suosikkijoukkue
KK
Täällä on yksi ihminen, joka ei halua heti ensimmäisenä juosta ottamaan rokotetta, niin sieltä hyökkää hunnilauma vittuilemaan ja urputtamaan. Täällä ei näköjään kestä keskustella, jos ei ole suuren yleisön kanssa samaa mieltä. Kai nyt jokanen voi itte päättää ottaako rokotteen vai ei, aivan saatanan lapsellista tuommonen pään aukominen ja "painostaminen "

Ja siis mie kyllä ymmärrän tuon sinun pointin, jos näyttää, että se tarvittava määrä tulee täyteen, niin kellään ei kyllä sen jälkeen. Jos sen tarvittavan määrän kanssa tekee tiukkaa, tilanne hieman muuttuu, mutta kyllä se senki jälkeen on kuitenki jokasen oma asia.
Ja johan tähän päälle tulee jo sairastettu tauti. Tai taudit, jos se kerran tulee uudestaan ja uudestaan ja uudestaan.
 
Suosikkijoukkue
KK
Lääkärin määräämät antibioottikuurit syödään loppuun asti, piste. Juuri tuollaiset pseudotietelijät jotka tietävät itse paremmin tarvitseeko sitä ja sitä lääkärin määräämää antibioottikuuria syödä loppuun vai ei ovat yksiä osasyyllisiä siihen että maailmassa on näitä antibiootti resistenttejä superbakteereita. En toki ollut yllättynyt että tämäkään asia ei mennyt sinun kanssasi ihan niin justiinsa, kuten ei rokotteiden hyödytkään tunnu aukeavan.

Tässä sinulle vähän luettavaa:
Rokotteiden hyödyt (linkki vie nimensä mukaisesti tietoiskuun rokotteiden hyödyistä)
No sitten kannattaa ilmoittaa poliisille, että jatkoaikalainen on kävelevä superbakteeripesäke. Kaikki mun ympärillä kuolee.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
No sitten kannattaa ilmoittaa poliisille, että jatkoaikalainen on kävelevä superbakteeripesäke. Kaikki mun ympärillä kuolee.

No noinhan minä en sanonut vaan että kesken jätetyt antibioottikuurit on yksi syy näiden antibiootti resistenttien superbakteerien syntyyn ja sinä viestisi mukaan jätit lääkärin määräämän antibioottikuurin kesken. Mutta eiköhän tämä tästä. Jos rokotteiden hyödyt ja kesken jätetyn antibioottikuurin haitat ei aukea niin ei ne aukea.
 
Suosikkijoukkue
KK
No noinhan minä en sanonut vaan että kesken jätetyt antibioottikuurit on yksi syy näiden antibiootti resistenttien superbakteerien syntyyn ja sinä viestisi mukaan jätit lääkärin määräämän antibioottikuurin kesken. Mutta eiköhän tämä tästä. Jos rokotteiden hyödyt ja kesken jätetyn antibioottikuurin haitat ei aukea niin ei ne aukea.
Luitko sinä minun edellisiä viestejäni vai vain tuon yhden johon kommentoit? Tuntuu että aina joku tulee jostain ja alkaa höpöttämään aivan eri asiaa mistä on puhuttu.
 

pyyksteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, Jokerit
Olisi mainiota jos omalla rokotusvuorollaan piikistä kieltäytynyt joutuisi mahdollisesti tartunnan saatuaan kustantamaan hoitonsa kokonaan itse.

Oliko Saksassa missä joku ministeri oli ehdottanut että pitäisi luopua tehohoitopaikastaan vakavan taudin iskiessä mutta kuulostaisi vähän rankemmalta näpäytykseltä? Mieluummin lasku perään kotiutuessa, niin alkaisi pankkitilin saldon huvetessa ehkä järjen määrä lisääntyä.
 

topdog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Olisi mainiota jos omalla rokotusvuorollaan piikistä kieltäytynyt joutuisi mahdollisesti tartunnan saatuaan kustantamaan hoitonsa kokonaan itse.

Oliko Saksassa missä joku ministeri oli ehdottanut että pitäisi luopua tehohoitopaikastaan vakavan taudin iskiessä mutta kuulostaisi vähän rankemmalta näpäytykseltä? Mieluummin lasku perään kotiutuessa, niin alkaisi pankkitilin saldon huvetessa ehkä järjen määrä lisääntyä.

ihan tätä en kannata. Samalla logiikalla voisi laittaa laskun kaikille plösöille ja röökaajille kun pääsevät sairaalasta kotiin.
 

Soutukorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Olisi mainiota jos omalla rokotusvuorollaan piikistä kieltäytynyt joutuisi mahdollisesti tartunnan saatuaan kustantamaan hoitonsa kokonaan itse.

Oliko Saksassa missä joku ministeri oli ehdottanut että pitäisi luopua tehohoitopaikastaan vakavan taudin iskiessä mutta kuulostaisi vähän rankemmalta näpäytykseltä? Mieluummin lasku perään kotiutuessa, niin alkaisi pankkitilin saldon huvetessa ehkä järjen määrä lisääntyä.
Ihmeen voimakkaita reaktioita pilkahtelee esiin rokotuskeskusteluissa. Itse olen piikkini saanut, mutta tiedän monia jotka vielä empivät. Sallittakoon se heille. En lähde heiltä tehohoitoa kieltämään.
Sitten mennään liian pitkälle jos aletaan tuputtamaan jotain huuhaata siinä rokotekritiikin seassa. Se on toinen tarina.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Lääkärin määräämät antibioottikuurit syödään loppuun asti, piste. Juuri tuollaiset pseudotietelijät jotka tietävät itse paremmin tarvitseeko sitä ja sitä lääkärin määräämää antibioottikuuria syödä loppuun vai ei ovat yksiä osasyyllisiä siihen että maailmassa on näitä antibiootti resistenttejä superbakteereita.

Ottamatta jälleen kantaa muuhun, mutta eräs Asko Järvinen, tuo kaikkien tuntema ylilääkäri, ei ole kertaakaan kirjoittanut reseptiin 20-vuoden aikana, että antibioottikuuri pitäisi syödä loppuun. Nyrkkisääntönä, että oireiden loppumisen jälkeen syödään kuuria vielä pari päivää. Tarpeeton pitkittäminen häiritsee kehon omaa bakteerikantaa.


***

Aiheesta, itse otan rokotteen, kuten otan joka vuosi influenssarokotteen. Huolestuttavan moni suhtautuu influenssaankin näköjään "perusflunssana" ja kuvittelee, ettei influenssan vakava muoto heihin iske.
 

Soutukorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mitä muuta rokotekritiikki on kuin huuhaata? Sehän jo lähtökohtaisesti kyseenalaistaa tieteen yksilön mutu-fiilikseen tai epätieteellisiin lähteisiin pohjaten.
Laitoin sanani hieman huonosti. Tarkoitin vaan sitä, että jos joku ei koe tarvitsevansa tähän vaivaan piikkiä niin ei hän välttämättä ole rokotekriittinen.

Jos esimerkiksi joku terve 20-vuotias ei tahdo ottaa piikkiä koska ei tarvitse niin sehän käy. Jos taustalla on jotain salaliittopaskaa ja yms niin sitten asia erikseen.

Muistan kyllä sikapiikkiajan, mutta en silloin sitä ottanut. Silloin nuorehkona kundina oli ihan muut asiat mielessä. En silti kokenut olevani rokotekriittinen. Samaa voi olla tämän päivän nuorilla. Ei korona ole iso uhka heille.

En lähtisi ketään osoittelemaan, otti tai oli ottamatta.

Edit. Kun yksilön vapauksia kovasti puolustetaan koronarajoituksista puhuttaessa niin toivoisi sen ulottuvan myös rokotekeskusteluun.
 
Viimeksi muokattu:

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Jos esimerkiksi joku terve 20-vuotias ei tahdo ottaa piikkiä koska ei tarvitse niin sehän käy. Jos taustalla on jotain salaliittopaskaa ja yms niin sitten asia erikseen.

Muistan kyllä sikapiikkiajan, mutta en silloin sitä ottanut. Silloin nuorehkona kundina oli ihan muut asiat mielessä. En silti kokenut olevani rokotekriittinen. Samaa voi olla tämän päivän nuorilla. Ei korona ole iso uhka heille.

En lähtisi ketään osoittelemaan, otti tai oli ottamatta.

Edit. Kun yksilön vapauksia kovasti puolustetaan koronarajoituksista puhuttaessa niin toivoisi sen ulottuvan myös rokotekeskusteluun.

Boldaus oma. Puhuit alunperin nimenomaan rokotekriitiikistä, jota kommentoin.

Sikainfluenssarokote ei nyt siinä mielessä muutenkaan vertaudu koronarokotteeseen, koska sikainfluenssa ei aiheuttanut yhteiskunnallisten toimintojen rajoittamista massiivisessa mittakaavassa, globaalin liikkuvuuden pysähtymistä ja koko maailmantalouden sakkaamista. Terveydellisenä sekä taloudellisena kriisinä täysin eri kategoriassa oleva pandemia.

Toiseksi ajatus siitä, että "en ota rokotetta, koska olen perusterve 20-vuotias" on täysin individualistinen, joka ei suinkaan ole rokotusohjelman tarkoitus, jonka lähtökohdat ovat nimenomaan kollektiiviset.

Rokotteet ehkäisevät koronavirustautia sekä sen oireita, jolloin lähtökohtaisesti rokotettu suojelee itsensä lisäksi myös muita. Tämä on tavoitetila niin paikallisen epidemian kuin globaalin pandemiankin torjumisessa eikä suinkaan se, että mikä on Ville-Valtteri 20v:n todennäköisyys saada vakava tautimuoto.

 
Viimeksi muokattu:

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Laitoin sanani hieman huonosti. Tarkoitin vaan sitä, että jos joku ei koe tarvitsevansa tähän vaivaan piikkiä niin ei hän välttämättä ole rokotekriittinen.

Jos esimerkiksi joku terve 20-vuotias ei tahdo ottaa piikkiä koska ei tarvitse niin sehän käy. Jos taustalla on jotain salaliittopaskaa ja yms niin sitten asia erikseen.

Muistan kyllä sikapiikkiajan, mutta en silloin sitä ottanut. Silloin nuorehkona kundina oli ihan muut asiat mielessä. En silti kokenut olevani rokotekriittinen. Samaa voi olla tämän päivän nuorilla. Ei korona ole iso uhka heille.

En lähtisi ketään osoittelemaan, otti tai oli ottamatta.

Edit. Kun yksilön vapauksia kovasti puolustetaan koronarajoituksista puhuttaessa niin toivoisi sen ulottuvan myös rokotekeskusteluun.

Vaikka nämä asiat ovatkin täällä miljoonaan kertaan jo toitotettu, niin sanotaan nyt vielä kerran:

1. Korona ei ole iso uhka nuorille ja terveille ihmisille, mutta ei ole rokotekaan. Itse asiassa korona on kuitenkin älyttömän paljon suurempi uhka, kuin se piikki.

2. Kuten @-Kantor- kirjoittikin, kyse ei edes ole ensisijaisesti siitä, että kuinka suuri uhka korona on yksittäiselle rokotettavalle ihmiselle, vaan siitä, kuinka suuri uhka se on kaikkine sairaanhoitotarpeineen, rajoituksineen ja niiden taloudellisine, sosiaalisine ja psykologisine vaikutuksineen yhteiskunnalle sekä siitä, kuinka suuri inhimillinen painolasti ja uhka se on riskiryhmässä oleville ihmisille ja heidän omaisilleen. Ei tässä monikaan ensisijaisesti itseään suojaa, vaan yhteiskuntaamme, elämäntapaamme ja niitä, jotka ovat terveydellisesti heikommassa asemassa (sekä heidän omaisiaan).

Kyse on juuri siitä, mistä kirjoititkin: jotkut eivät ota rokotetta, koska eivät koe sitä itse tarvitsevansa. Kyse on siis tutkittuun tietoon perustuvat mielipiteet vs. vahva kokeminen -asetelmasta.

Mielipiteitä on monia ja niihin kaikilla on oikeus. On kuitenkin selvää, että tietoon ja tosiasioihin pohjautuvat mielipiteet johtavat keskimäärin selvästi parempiin päätöksiin, kuin kokemiseen pohjautuvat mielipiteet.
 
Viimeksi muokattu:

Soutukorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Toiseksi ajatus siitä, että "en ota rokotetta, koska olen perusterve 20-vuotias" on täysin individualistinen, joka ei suinkaan ole rokotusohjelman tarkoitus, jonka lähtökohdat ovat nimenomaan kollektiiviset.

Kyllä minä sen tiedän ja ymmärrän. Sitä en tiedä kuinka joku 20-vuotias Ville-Valtteri jaksaa kantaa huolta kokonaisuudesta. Toiveissa olisi tietysti mahdollisimman laaja rokotekattavuus, mutta en siltikään lähde päätä aukomaan ja vittuilemaan yhtään kenellekään jos kieltäytyy piikistä. Saatika jotain ääliömäisiä ehdotuksia, että nyt menee oikeudet sairaalahoitoon. Minun silmissä tällainen möyhöäminen menee samaan laariin kuin toisen laidan hopeavesijengi.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Ottamatta jälleen kantaa muuhun, mutta eräs Asko Järvinen, tuo kaikkien tuntema ylilääkäri, ei ole kertaakaan kirjoittanut reseptiin 20-vuoden aikana, että antibioottikuuri pitäisi syödä loppuun. Nyrkkisääntönä, että oireiden loppumisen jälkeen syödään kuuria vielä pari päivää. Tarpeeton pitkittäminen häiritsee kehon omaa bakteerikantaa.

Nuo lääkärin määräämät kuurithan ei ole nykyään mitään pitkiä ja on kyllä mielestäni vaarallinen tie jos jätetään potilaan arvioitavaksi missä kohtaa on oikein lopettaa antibioottikuuri. Mielestäni kuurin pituus pitäisi aina olla lääkätieteen ammattilaisen määrittämä, ei maallikon mututuntuma.
 
Ilmeisesti yllättävän nopealla tahdilla saisi työterveydestä rokotteen. En vain ole itse varma haluanko sitä ennenkuin aikaa on kulunut enemmän ja näkee niitä vaikutuksia mitä rokotteesta voi seurata ajan kanssa. Todella vähän testattu ja mahdollisia sivuvaikutuksia voi tulla. Muistissa on sikanuha ja uniapneat monilla.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
"Ja näin hyvät naiset ja herrat, The Fortune Wheel ikiliikkujastamme lähti käyntiin jälleen uusi kierros. Minne viisari pysähtyy... tämä on jännää. Onko se? Voiko se olla? ON!! Se on juuri tuo, että kaikkien kannattaa olla ottamatta rokote, että he näkevät mitä rokotteesta seuraa, jos sen ottaa! Ja te, juuri te, älkää lähtekö karkuun, te herrasmies hassussa hatussa ja naamar...eiku on se aito. No niin, te olette voittaneet ja minä luettelen: Maria Nordinin voimaannuttavan Syöpä on mielentila-kurssin arvoltaan 50000 avaruusrahaa, Antti Heikkilän holokausti-dieetillä eroon sokeritaudista-dietin, sekä... voiko tätä edes sanoa ääneen? Kaikki Tamin kirjat! Niitä on 10 000.. Ja ensi viikolla parhaaseen katseluaikaan Onnenpyörä!"

(sori, alkaa väsyttää)

Ja ei niitä rokotteita ole eilen alettu pistää, Suomessakin piikin nahkaansa on saanut jo yli 30 prosenttia kansalaisista.
 
Viimeksi muokattu:

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ilmeisesti yllättävän nopealla tahdilla saisi työterveydestä rokotteen. En vain ole itse varma haluanko sitä ennenkuin aikaa on kulunut enemmän ja näkee niitä vaikutuksia mitä rokotteesta voi seurata ajan kanssa. Todella vähän testattu ja mahdollisia sivuvaikutuksia voi tulla. Muistissa on sikanuha ja uniapneat monilla.
Mitkä vitun uniapneat? Vastahan tuota rokotetta on vuoden ajan pistelty ihmisiin, pelkästään Yhdysvalloissa rokotteita on laitettu yli 100 miljoonaan ihmiseen. Ja sinä haluat odotella että näkyisi jotain teoreettisia pitkän ajan vaivoja joita ei ole näkynyt tähän mennessä.

Ihmisillä on oikeus kieltäytyä rokotteesta ja kieltäytyä muustakin todistetusti toimivista hoitomuodoista. Pidätän kuitenkin itselläni oikeuden pitää heitä idiootteina ja uhkana terveydenhuollolle. Ihmiset eivät ilmeisesti näe sitä että he aiheuttavat jo hävitettyjen tautien uudelleen ilmestymistä levittämällä epäilyksiä rokotteita kohtaan.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mitkä vitun uniapneat? Vastahan tuota rokotetta on vuoden ajan pistelty ihmisiin, pelkästään Yhdysvalloissa rokotteita on laitettu yli 100 miljoonaan ihmiseen. Ja sinä haluat odotella että näkyisi jotain teoreettisia pitkän ajan vaivoja joita ei ole näkynyt tähän mennessä.

Joo ja omalla kohdalla ei myöskään mene läpi tuo "ei ole testattu" juuri sen takia kun ei varmaan mistään aikaisemmista rokotteista ole edes näin kattavavasti tutkittu mitä koronarokotteen kohdalla ja dataa kertynyt melkoisesti ja joka päivä tulee vielä lisää. Tietenkin voihan tässä kukin rauhassa vielä odotella ,varmaan se 2kk menee että halukkaita on vähemmän kun rokotteita.
 

Carlos

Jäsen
Tähän asti on ollut ties mitä viruksia ja kulkutauteja, ja niihin rokotteita, viimeisimpänä se kuuluisa sikaflunssa ja kausittainen influenssa. Tähän asti se on ollut kaikkien yksityisasia, ottavatko rokotuksia vai eivät, eikä se muille kuulu. Tarjottu on.

Nyt jotenkin tästä viimeisimmästä taudista joka oikeasti ei ole edes kovin vakava kuin ehkä viidelle ihmiselle tuhannesta - on leivottu niin iso maailmanlaajuinen mustasurma, että kaikki jotka eivät tätä hemmetin piikkiä (ja sen uusintaa ja uusinnanuusintaa ja sen vahvistusta) syystä tai toisesta ota, pitää laittaa mustalle listalle ja sulkea yhteiskunnan ulkopuolelle. Ehkä keltainen hihamerkki vielä olisi paikallaan? Tai vaikka sulkeminen aidatulle iloisuus-leirille, jonne mennään ryhmäsuihkutilan kautta, jossa kuolee kaikki "pöpöt"?

Vain henkilö jolla on iloinen uusi perseenpäristin, jolla voi osoittaa olevansa isoveljensä iloinen palvelija vihreää merkkivaloa esittelemällä - saa elää melko vapaasti.

Ensimmäistä kertaa juuri tätä rokotetta on alettu painostamaan ihmisille suoneen, ja nyt ollaan tuomassa ensimmäistä kertaa jotain digitaalisia mukana kannettavia todistuksia, samalla kun ko. rokotuksen vaikutuksia ei edes tunneta vielä kunnolla, eikä se edes anna absoluuttista suojaa. Aika monessa maassa ihmetellään jo nyt sivuvaikutuksia eri rokotteiden kanssa.

Jos joku haluaa tämmöiseen kontrolliyhteiskuntaan niin siitä vaan, minä en osallistu. Sataprosenttisen varmasti tämä ei jää ainoaksi asiaksi mihin vaaditaan seuraavaksi "vihreä status" että voi tehdä jotain. Pitäkää tunkkinne, mutta minä vedän rajan tähän. KAIKKI "tilapäinen" kurja jää AINA pysyväksi.

Tässä samalla on hyvä pitää mielessä, että maailmassa on ihan aikuisten oikeasti olemassa hörhöjä, rikkaitakin hörhöjä, joiden tavoitteena on maapallo jolla on 500 miljoonaa hyvin kontrolloitua asukasta, ja he itse istuisivat sen huipulla. Tämä ei ole salaliittoteoria, vaan fakta. Se miten pitkälle he ovat ideassaan päässeet voi olla salaliittoteoria. Nämä hörhöt eivät tarvitse yhtään ideaa eikä käytännön esimerkkiä unelmaansa tukemaan.

Minä otan mieluummin sen taudin, jos kohdalle osuu. Saa sen kuuluisan immuniteetin niinkin, ja jos henki menee, en tiedä mitkä fiilikset mutta kerron mieluusti jälkikäteen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös