Koronavirus – keskustelua rokottamisesta

  • 1 255 880
  • 10 614

Siren

Jäsen
Suosikkijoukkue
Man City, Bolts
Onpahan se nyt hoidettu ja voi taas katsella valoisammin mielin eteenpäin.

Kävin itsekin Jätkäsaaressa tänään rokotteella ja täysi kymppi järjestelyistä; pääsin samantien sisään vaikka varattuun aikaan oli 20 minuuttia aikaa. 20 minuutin kuluttua saapumisesta ulkoi-ovelle olin jo rokotteen saaneena ja noin vartin odottaneena matkalla kotiin.
 
Mitä nyt on seurannut keskustelua rokottamisesta, rokotetuista, haittavaikutuksista jne. Niin mä ajattelin ainakin syksylle -22 odotella josko sen sit ottaisi pakon edessä.

Mielenkiintoista on nyt nähdä millaiseen "rokoteketjuun" suurin osa maailmasta ajautuu, kun ottaa ekan, toisen, kolmannen jne. piikin taistelussa tuota vastaan.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mitä nyt on seurannut keskustelua rokottamisesta, rokotetuista, haittavaikutuksista jne. Niin mä ajattelin ainakin syksylle -22 odotella josko sen sit ottaisi pakon edessä.

Mielenkiinnosta kysyn, että millaisia uutisia olet näistä asioista lukenut, jotta päädyit tällaiseen ratkaisuun?
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Mä seuraan muutakin kuin IS:n tmv. kirjoituksia aiheista. Joka päivä tulee paskaa rokotteista yms. somet täyteen.
Nyt kaikella rakkaudella pyydän kiinnittämään huomiota lähteiden oikeellisuuteen ts. lähdekritiikkiin. Kaikki mielipiteet eivät todellakaan ole samanarvoisia jos keskustellaan tieteellisesti todennettavista ilmiöistä.
 

Rainer Zufall

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ymmärrän pointtisi ja se on kiva, että olet ottanut rokotteen vaikka olet sairastanut koronan. Se ei silti tarkoita, etteikö laumasuoja rokotteen kanssa nouse tuonne yli 70% ilman minua. Katsotaan sitten, kun minun vuoroni tulee, että onko tuo 70% jo täyttynyt. Saattaa hyvinkin olla, koska olen sinua reilusti nuorempi, että omalla kohdalla ei enää tarvitse moisesta huolehtia.

Ymmärrän piikkiepätietoisuuden, jos oma vuoro on joka tapauksessa vielä kaukana.

Pulmalliseksi rokotehaluttomuus minusta muuttuu, jos laumasuojarajaa ei ole saavutettu ja rokotteita olisi tarjolla, mutta halukkaita rokotettavia ei löydy tarpeeksi – kuten Tukholman seudulla paikoitellen nyt. Silloin kurjuus pitkittyy ihan turhan takia.


Toivon kuitenkin, että käännyt rokotteen puolelle, kun piikki joskus toivottavasti lähitulevaisuudessa on sinulle auki. Siinä vaiheessa myös mahdollisista sivuvaikutuksista on saatu paljon uutta tietoa päätöksen pohjaksi. Itselläni oli eilen illalla vähän vilu, mutta aamulla oli taas ihan tavallisen typerä olo ja töitä jaksoi painaa niin kuin ennenkin.
 
Nyt kaikella rakkaudella pyydän kiinnittämään huomiota lähteiden oikeellisuuteen ts. lähdekritiikkiin. Kaikki mielipiteet eivät todellakaan ole samanarvoisia jos keskustellaan tieteellisesti todennettavista ilmiöistä.

No, omapahan on kehonne ja ajatuksenne. Yksinkertaista on ymmärtää asiat: Lääke parantaa, rokote = estää sua saamasta tautia. Mikä rokote tuo "koronarokote" on jos se ei estä sua saamasta tautia.

Odottelen 1,5 vuotta ja katson miten maailma makaa siinä vaiheessa.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
No, omapahan on kehonne ja ajatuksenne. Yksinkertaista on ymmärtää asiat: Lääke parantaa, rokote = estää sua saamasta tautia. Mikä rokote tuo "koronarokote" on jos se ei estä sua saamasta tautia.

Odottelen 1,5 vuotta ja katson miten maailma makaa siinä vaiheessa.
Boldattuun tarkennuksena että "rokote = estää merkittävää osaa rokotetusta väestöstä saamasta tautia" ja jokaisen seulan läpi päässeen rokotteen tapauksessa "estää käytännössä jokaista rokotettua saamasta taudin vakavaa versiota". Massarokotteiden tapauksessa myös niitä rokotettuja taudin saaneita tulee ilmi enemmän, mutta ihan samaan tapaan joku malariarokotekin suojaa ainoastaan tietyn prosentin edestä ja jos annettaisiin miljardille ihmiselle ketkä taudille altistuvat, olisi taudilta suojaavuus roimasti alle 100%. Tuota kuitenkin annetaan ainoastaan tarpeesta globaalissa mittakaavassa yksittäisille henkilöille, jolloin niitä someissa raportoitavia rokotettuja sairastuneitakin on erittäin vähän.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Kävin itsekin Jätkäsaaressa tänään rokotteella ja täysi kymppi järjestelyistä; pääsin samantien sisään vaikka varattuun aikaan oli 20 minuuttia aikaa. 20 minuutin kuluttua saapumisesta ulkoi-ovelle olin jo rokotteen saaneena ja noin vartin odottaneena matkalla kotiin.
Samalla tavalla toimi tänään Energia Areenalla. Noin vartin olin etuajassa (kun reittioppaan kävelyvauhti ilmeisesti lasketaan rollaattorin perusteella), mutta suoraan vaan rokotettavaksi, vartti odottelua ja homma hoidettu.
 
Boldattuun tarkennuksena että "rokote = estää merkittävää osaa rokotetusta väestöstä saamasta tautia" ja jokaisen seulan läpi päässeen rokotteen tapauksessa "estää käytännössä jokaista rokotettua saamasta taudin vakavaa versiota". Massarokotteiden tapauksessa myös niitä rokotettuja taudin saaneita tulee ilmi enemmän, mutta ihan samaan tapaan joku malariarokotekin suojaa ainoastaan tietyn prosentin edestä ja jos annettaisiin miljardille ihmiselle ketkä taudille altistuvat, olisi taudilta suojaavuus roimasti alle 100%. Tuota kuitenkin annetaan ainoastaan tarpeesta globaalissa mittakaavassa yksittäisille henkilöille, jolloin niitä someissa raportoitavia rokotettuja sairastuneitakin on erittäin vähän.

Maailmassa on rokotteita, kuten hepatiittirokotteet yms. mitkä kannattaa ottaa, kun lähdet tonne vinku-intiaan, kun sulta saattaa irrota käsi (kärjistäen), kun saat kyseisen sairauksen.

Samanlaisia vastaavia rokotteita on maailma täynnä, kuten malariaakin vastaan jos paljon pyörii tuolla tai lomailee, missä kyseinen tauti esiintyy, kun sitä ei saa kitkettyä pois, kun eläimet tai hyttyset sitä liikuttaa.

Sitten on nämä influenssarokotteet jota Suomessakin porukka hätäpäissään syksyisin ottaa. Jotkut ovat fine sen kanssa ja toiset saavat talven pahimman flunssan ja nysväävät kotona. Esim. Hoitajia ärsyttää tämä ihan helvetisti, kun heidät "pakotetaan" ottamaan tuo rokote, joka on turha.

Mulle tämä nykyhetken tappajavirus esiintyy ihan yhtä vakavana, kun perus "influenssa". Jos sen saan tai olen sairastanut, asia on mulle fine. Jos se mut viä, niin sekin on fine.

Luotan siihen, että olen terve ja immuunijärjestelemäni tuhoaa "kaiken" tieltään enkä tarvitse mitään immuunijärjestelmää ärsyttävää rokotetta sisältävää ainetta sisälle, johon joudun riippuvaiseksi myös tulevaisuudessa.

Sitten, kun sairastetaan, niin sairastetaan ja sitten, kun ollaan terveitä, eletään kuin terveet. Siinä syy, miksi mä en käytä mitään paskarättiä naamallani, joka on tarkoitettu estämään eritteiden päätyminen toisen ihmisen haavoihin tai suuhun (lue. leikkaavat lääkärit tai hammaslääkärit) heidän työnsä aikana.

Siinä on muutama asia, mikä on syynä sille, miksi en rokotetta ota. Ja ehkä isoimpana se, että haluan saada lisää infoa asioista korviini ja silmien eteen ennen kuin teen mitään hätiköityjä päätöksiä.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Maailmassa on rokotteita, kuten hepatiittirokotteet yms. mitkä kannattaa ottaa, kun lähdet tonne vinku-intiaan, kun sulta saattaa irrota käsi (kärjistäen), kun saat kyseisen sairauksen.

Samanlaisia vastaavia rokotteita on maailma täynnä, kuten malariaakin vastaan jos paljon pyörii tuolla tai lomailee, missä kyseinen tauti esiintyy, kun sitä ei saa kitkettyä pois, kun eläimet tai hyttyset sitä liikuttaa.

Sitten on nämä influenssarokotteet jota Suomessakin porukka hätäpäissään syksyisin ottaa. Jotkut ovat fine sen kanssa ja toiset saavat talven pahimman flunssan ja nysväävät kotona. Esim. Hoitajia ärsyttää tämä ihan helvetisti, kun heidät "pakotetaan" ottamaan tuo rokote, joka on turha.

Mulle tämä nykyhetken tappajavirus esiintyy ihan yhtä vakavana, kun perus "influenssa". Jos sen saan tai olen sairastanut, asia on mulle fine. Jos se mut viä, niin sekin on fine.

Luotan siihen, että olen terve ja immuunijärjestelemäni tuhoaa "kaiken" tieltään enkä tarvitse mitään immuunijärjestelmää ärsyttävää rokotetta sisältävää ainetta sisälle, johon joudun riippuvaiseksi myös tulevaisuudessa.

Sitten, kun sairastetaan, niin sairastetaan ja sitten, kun ollaan terveitä, eletään kuin terveet. Siinä syy, miksi mä en käytä mitään paskarättiä naamallani, joka on tarkoitettu estämään eritteiden päätyminen toisen ihmisen haavoihin tai suuhun (lue. leikkaavat lääkärit tai hammaslääkärit) heidän työnsä aikana.

Siinä on muutama asia, mikä on syynä sille, miksi en rokotetta ota. Ja ehkä isoimpana se, että haluan saada lisää infoa asioista korviini ja silmien eteen ennen kuin teen mitään hätiköityjä päätöksiä.
Onneksi suhteellisen harva tässä maassa pitää virusta perus "influenssana". Mutta jokainen tyylillään...
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Ilmeisesti tälläkin tämä ajatuksen juoksun helmi käytössä: En ole ensimmäisenä ottamassa rokotetta, vaan tarkkailen ensin tilannetta.

Ihme, ettei näitä tarkkailijoita ole vielä palkattu mihinkään salapoliisin työhön.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En anna palokunnan sammuttaa tiluksiani, koska haluan ensiksi odotella ja tutkia, että miten muut samanlaiset sammutustoimet lähitulevaisuudessa toimivat.

Vai olisiko näin: en anna palokunnan sammuttaa tiluksillani metsäpaloa, koska liikakastelu saattaa tehdä pahaa puille? Ja moni metsäpalo sammuu itsestään.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Itsekin päivittäin mietin lääkkeitäni, että koska sieltä iskee ne luvatut haitat. Vasta yksi tullut ja seloste lupaa, että vähintään yhdelle kymmenestä muitakin iskee.

Onneksi en moderoi terveys-palstoja, olisin kamala.
 
Suosikkijoukkue
KK
Sama tarve sulla on sitten sairastaa tuo joka vuosi jos meinaat sillä sairastamisen perusteella tuota immuteettia ylläpitää, ei sairastaminen tuo yhtään sen enempää tai vähempää immuteettia kuin toimiva rokote, rokotteella vain et sairastu itse tautiin mutta immujärjestelmäsi tuottaa immuunivasteen. On puhuttu että mahdollisesti iälkkäillä ja riskiryhmillä on rokotteiden kanssa edessä vuosittainen rokotteen uusiminen, sinullahan tuota ei edes tällä tietoa olisi edessä jos kerran et ole iäkäs etkä kuulu riskiryhmiin. Laumaimmuniteetti tarvitsee sen ~70% rokotekattavuuden (tai että ~70% väestöstä on sairastanut taudin).

Kyllä tuo venkoilusi rokotetta vastaan näyttää vahvasti pyrkimykseltä itsekkääseeen vapaamatkustamiseen. Ellei sinulla ole terveydellistä estettä ottaa rokotetta mutta eihän tuollaisella super-yksilöllä tietenkään sellaista ole.
No aivan sama influenssan kanssa. Tulee ehkä kerran kymmenessä vuodessa. Turhaa kuormitan terveydenhuoltoa vai mitä?
 
Suosikkijoukkue
FC Barcelona
No aivan sama influenssan kanssa. Tulee ehkä kerran kymmenessä vuodessa. Turhaa kuormitan terveydenhuoltoa vai mitä?
Täällä on yksi ihminen, joka ei halua heti ensimmäisenä juosta ottamaan rokotetta, niin sieltä hyökkää hunnilauma vittuilemaan ja urputtamaan. Täällä ei näköjään kestä keskustella, jos ei ole suuren yleisön kanssa samaa mieltä. Kai nyt jokanen voi itte päättää ottaako rokotteen vai ei, aivan saatanan lapsellista tuommonen pään aukominen ja "painostaminen "

Ja siis mie kyllä ymmärrän tuon sinun pointin, jos näyttää, että se tarvittava määrä tulee täyteen, niin kellään ei kyllä sen jälkeen. Jos sen tarvittavan määrän kanssa tekee tiukkaa, tilanne hieman muuttuu, mutta kyllä se senki jälkeen on kuitenki jokasen oma asia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös