Koronavirus – keskustelua rokottamisesta

  • 1 253 495
  • 10 614

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Mitenköhän tuon veritulppariskin ihmisille muotoilisi niin, että nuo riskit ymmärrettäisiin?

Tarkkaanhan ei tällä hetkellä tiedetä sitä, että mikä tuo riski faktuaalisesti on. Yksi esitetty lukema on esimerkiksi ollut 1 / 100 000 ihmistä.

Tuo meinaa sitä, että näin korona-aikana ihmisistä pystyttäisiin 2 metrin turvavälillä muodostamaan 200 kilometriä pitkä jono, kunnes vastaan tulee ensimmäinen veritulpan saanut ihminen. Helsingistä kun lähdet niin pääset Tampereen ohi ennen, kuin ensimmäinen tapaus siinä jonossa tulee vastaan.

Riittäisiköhän tämä?
 

Kaspar11

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Pittsburgh Penguins
Ykkösriskiryhmäläisenä istun juuri pfizer rokotteen saaneena Hyvinkään terkkarissa. Ai että, helpotti henkisesti aika paljon. Homma toimii hienosti, jonoa maltillisesti turvavälit kunnossa. Oma osa pandemian torjuntaa tältä osin hoidettu. Parin viikon päästä uskaltanee tavata iäkkäitä sukulaisia, jos ne enää muistaa..
 

laalki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Philadelphia Flyers
Mitenköhän tuon veritulppariskin ihmisille muotoilisi niin, että nuo riskit ymmärrettäisiin?

Ei mitenkään, koska yksioikoisesti kieltäydytään ymmärtämästä. Asia oikeastaan ymmärretään aivan hyvin, mutta sitä vain kieltäydytään hyväksymästä. Emotionaalinen ja pelkoreaktio on niin vahva, ettei siihen mikään fakta pure. En muista kuka sen sanoi, mutta faktoilla ja todisteilla on vaikea muuttaa käsitystä, johon ei ole niillä ensinkään päädytty. Se ei minulle edelleenkään avaudu, miksi joku kantaa tätä itsekin oivaltamaansa järjenvastaisuutta niin ylpeydellä.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei sillä että haluaisin olla mitään riskiryhmää, mutta on kyllä viime aikoina käynyt kateeksi rokotuksen saaneita. Tässä alle 30-vuotiaana saa vielä aika kiitettävän ajan kärvistellä. Onneksi kuitenkin kaikki ympäriltä rokotetut luo laumasuojaa itsellekin ja tilanne paranee kovaa kyytiä. Kesäkin tulee ja golfkausi alkaa.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Suomessa ei muuten taida olla tällä hetkellä muita kriteerejä kuin nuo riskiryhmät 1 ja 2? Eikös Saksassa ollut joku että esim. raskaana oleva saa nimetä kaksi "läheistä" joille rokotus annetaan, ilmeisesti vielä aika nopeasti?

Aika paljon mielipiteet jakautuvat tuon kohdentamisen kanssa. Yksi kaveri joutuu "tutoroimaan" kesätyöntekijöitä, hänen mielestään hänen kuuluisi saada sitä varten rokotus mahdollisimman pian, koska lähikontaktia ei pysty välttämään ja nuorison on sanottu nyt levittävän tautia. Toinen taas tekee työmatkoja säännöllisesti itäblokin maihin, hänenkin mielipide on että hänen kuuluisi saada rokote mahdollisimman pian. Yksi kaveri työskentelee kotona pääkaupunkiseudulla, hänen mielestään rokotteet kuuluisi kohdentaa kehä3:n sisäpuolelle, että tauti saadaan äkkiä taittumaan.

Ja rehellisyyden nimissä, jos minulle annettaisiin vaihtoehto, ottaako rokote nyt vai luovuttaako se "pahemmalle alueelle", niin kyllä vetäisin hihan samantien ylös, miettimättä asiaa lainkaan. Vaikka itsellä riski saada korona on aika pieni. Kuinka moni ei-pahimmilla alueilla asuva olisi valmis luovuttamaan oman rokotuksensa muualle? Toki rokotteen sitten saisi myöhemmin, mutta se että rokote suojaa, saattaa venyä helposti heinäkuulle tämän hetkisen tiedon valossa. Eikä sekään ole mahdotonta että rokotteen saisi vasta heinäkuussa, jolloin suoja saattaisi venyä jopa elokuulle.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Suomessa ei muuten taida olla tällä hetkellä muita kriteerejä kuin nuo riskiryhmät 1 ja 2? Eikös Saksassa ollut joku että esim. raskaana oleva saa nimetä kaksi "läheistä" joille rokotus annetaan, ilmeisesti vielä aika nopeasti?

Suomessa lisäksi omaishoitajat ja tietynikäisten kanssa asuvat puolisot myös, mutta riskiryhmissä ei tällaisia lisiä ole ollut.
 
Suosikkijoukkue
KK
No sulla on sitten pelkkiä nestehukasta johtuvia päänsärkyjä.

Pahasta migreenistä kärsivillä ihmisillä apua ei löydy aina lääkkeistäkään. Voi kun hekin pärjäisivät vain juomalla lasillisen vettä.
On mulla migreeniä ollut nuorempana. Lääkettä siihen ei löytynyt, mutta Burana siihen ei auta hevon vittua. Että lopetappa se paskan jauhanta.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Moderna on julkistanut uusia tutkimustuloksia, heidän rokotteensa suojaa koronavirukselta vielä kuusi kuukautta toisen annoksen saamisen jälkeen. Moderna says protection from its COVID-19 vaccine still strong six months on | Reuters

EU:n komissio on myös päättänyt lopettaa AstraZenecan ja Johnson & Johnsonin rokotteiden hankinnan, eikä uusi sopimusta ensi vuodeksi. Eli ensi vuonna ihmisille tarjotaan Pfizerin ja Modernan rokotteita. EU Commission to end AstraZeneca and J&J vaccine contracts at expiry - paper | Reuters
 
Viimeksi muokattu:

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Ja rehellisyyden nimissä, jos minulle annettaisiin vaihtoehto, ottaako rokote nyt vai luovuttaako se "pahemmalle alueelle", niin kyllä vetäisin hihan samantien ylös, miettimättä asiaa lainkaan. Vaikka itsellä riski saada korona on aika pieni. Kuinka moni ei-pahimmilla alueilla asuva olisi valmis luovuttamaan oman rokotuksensa muualle? Toki rokotteen sitten saisi myöhemmin, mutta se että rokote suojaa, saattaa venyä helposti heinäkuulle tämän hetkisen tiedon valossa. Eikä sekään ole mahdotonta että rokotteen saisi vasta heinäkuussa, jolloin suoja saattaisi venyä jopa elokuulle.

Kannatan alueellista kohdistamista, koska se edistää kokonaisuutta, mutta rajanveto yleensäkin on mielenkiintoinen ajatusleikki. Eikö samalla logiikalla globaalissa mittakaavassa EU:n (tai ainakin joidenkin EU-maiden, Suomi mukaanlukien) kannattaisi priorisoida omat rokotteensa vaikkapa Brasiliaan? Veikkaan, ettei tähän kovin suurta tahtotilaa löydy. Sikäli en ihmettele myöskään miksi valtioiden sisällä tapahtuu "protektionismia" ja miksi asia on politisoitunut.

E: Globaalissa mittakaavassa kokonaisuuden edistämisen ja kohdentamisen näkökulmaa vieläpä korostaa se, että Brasiliassa tartuntatilanne on niin huono, että riski uusille rokotteet väistäville mutaatioille on merkittävästi suurempi verrattuna maihin, joissa tilanne on maltillisempi. Niiden leviämisestä kärsisi koko maailma, ei pelkästään Brasilia.

Samaan hengenvetoon kuitenkin totean, etten hetkeäkään usko, että tällaiseen kohdentamiseen ryhdyttäisiin, varsinkin kun huono tilanne johtuu suurimmaksi osaksi populismista sekä onnettomasta kriisijohtamisesta. Koronavirusta tämä näkökulma ei kuitenkaan kiinnosta, eli toisin sanoen asia on poliittinen.
 
Viimeksi muokattu:

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
On mulla migreeniä ollut nuorempana. Lääkettä siihen ei löytynyt, mutta Burana siihen ei auta hevon vittua. Että lopetappa se paskan jauhanta.
En mä väittänytkään, että siihen nyt mikään Burana auttaa vaan, että siihen ei löydetä kaikilla koskaan mitään erityisen hyvin sopivaa lääkettä.

Mullakin on ollut nuorempana pari migreenikohtausta, mutta muuten mulla on enimmäkseen ollut ns.helpompia päänsärkyjä.

Suvussani on monta pahasta migreenistä kärsinyttä ja kärsivää ihmistä, joten minä en tässä suhteessa jauha yhtään paskaa. Vituttaa vain ihmiset, jotka vähättelevät muiden sairauksia ja kipuja.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Kannatan alueellista kohdistamista, koska se edistää kokonaisuutta, mutta rajanveto yleensäkin on mielenkiintoinen ajatusleikki. Eikö samalla logiikalla globaalissa mittakaavassa EU:n kannattaisi priorisoida omat rokotteensa vaikkapa Brasiliaan? Veikkaan, ettei tähän kovin suurta tahtotilaa löydy. Sikäli en ihmettele myöskään miksi valtioiden sisällä tapahtuu "protektionismia" ja miksi asia on politisoitunut.
Jämäkän hallituksella mitättömän pieni plussa, mutta plussa kuitenkin, siitä että ilmeisesti kannattavat alueellista kohdentamista ja antoivat pienen osan Suomen rokotteista Viroon. Silloin tuo on linjassa.

Itse en tykkää yhtään tuosta kohdentamisesta, ymmärrän kyllä syyt ja tietyllä tapaa hyväksyn. Mutta nyt kun rokotteiden tilauksia ollaan perumassa, laitetaan rokotuksia jäähylle yms, niin vastustan kohdentamista kunnes näihin muihin juttuihin saadaan järki. Niin kauan kun itse tehdään asiasta mahdotonta, on kohdentaminen mielestäni syrjintää.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Kuinka moni ei-pahimmilla alueilla asuva olisi valmis luovuttamaan oman rokotuksensa muualle?
Minä olisin. Koska sillähän säästetään kerrotusti ihmishenkiä ja nopeutetaan rajoitusten purkua. No ei nyt yhdellä rokotteella mutta... ajatus on tärkein. Eiks niin...

alueellisen kohdentamisen vastustaminen tarkoittaa tarpeettomien kuolemien hyväksymistä.

Toiset vain yksinkertaisesti haluavat pitää rajoitukset pidempään päällä. Kai siitä jotain hämmentävää tyydytystä saa, vaikka se normaaleista ihmisistä kovin oudolta kuulostaakin.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Minä olisin. Koska sillähän säästetään kerrotusti ihmishenkiä ja nopeutetaan rajoitusten purkua. No ei nyt yhdellä rokotteella mutta... ajatus on tärkein. Eiks niin...
Niin minäkin olisin. Ja onhan se nähty, että rajoitukset määritetään suunnilleen pahimpien alueiden mukaan koko maahan. Mitä nopeammin tämä kriisi saadaan valtakunnallisesti kuriin, sitä nopeammin yhteiskunta avautuu.

Suomessa on näköjään 725 000 55-64 vuotiasta. Jos Astrazenecaa annettaisiin vain 55+ vuotiaille, niin kyllä se jo aika pitkälti tulee hyödynnettyä.
 

Philly22

Jäsen
Kerrotaanpas omia mietteitä rokotuksestani tänne. Sain 4vk sitten ensimmäisen pistoksen AstraZenecaa, kovat oireet tuli kuumeilun ja lihas-säryn kanssa, niistä selvittiin ei siinä mitään.
Huolestuneena seurannut seuraavaksi meinaavat pistää minuun, koska olen alle 65v ei minulle anneta AstraZenecaa enää, haluisin sen mielummin kun jotain toista rokotetta, koska maailmalla ei ole dataa rokotteiden yhdistämisestä. Saksassa aloitetaan pistää Modernaa tai Pfitzneriä heille, jotka ovat saaneet ensimmäisen rokotteen AstraZenecaa. Itse en aijo mennä toiselle piikille koekaniiniksi, jos suomessa tehdään sama.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Kerrotaanpas omia mietteitä rokotuksestani tänne. Sain 4vk sitten ensimmäisen pistoksen AstraZenecaa, kovat oireet tuli kuumeilun ja lihas-säryn kanssa, niistä selvittiin ei siinä mitään.
Huolestuneena seurannut seuraavaksi meinaavat pistää minuun, koska olen alle 65v ei minulle anneta AstraZenecaa enää, haluisin sen mielummin kun jotain toista rokotetta, koska maailmalla ei ole dataa rokotteiden yhdistämisestä. Saksassa aloitetaan pistää Modernaa tai Pfitzneriä heille, jotka ovat saaneet ensimmäisen rokotteen AstraZenecaa. Itse en aijo mennä toiselle piikille koekaniiniksi, jos suomessa tehdään sama.
Näistä ristiin rokottamisista on aloitettu testejä Briteissä jo hyvän aikaa sitten. Ehkäpä jo aika pian saadaan jotain tuloksia.
 
F

Flonaldo

Mitenköhän tuon veritulppariskin ihmisille muotoilisi niin, että nuo riskit ymmärrettäisiin?
Voi olla vaikea mitään yhtä helposti ymmärrettävää keksiä. Sitten taas jos yksilölle niitä yrittää keksiä, voi löytyä helpommin. Jos nyt vaikka keski-ikää lähestyvä mies kauniin kesäpäivän kunniaksi kaivaa prätkänsä esille ja kulkee sillä matkan terveyskeskukselle, se yksi moottoripyörällä ajettu 10 km päätyy todennäköisemmin teho-osastolle kuin rokote.

Näistä ristiin rokottamisista on aloitettu testejä Briteissä jo hyvän aikaa sitten. Ehkäpä jo aika pian saadaan jotain tuloksia.
Vielä menee hetken aikaa, kun ensimmäinen sekakäyttöryhmä alkaa nyt juuri olla saanut vasta tehosteensa. Siitä muutama viikko eteenpäin, verikokeet, tulosten kasaaminen ja raportointi niin ollaan varmaan liki juhannusta.

Sama sekakäyttökoe laajenee muuten juuri tänään koskemaan myös Modernan ja Novavaxin rokotteita Pfizerin ja AZ:n ohella - eli kaikki mahdolliset noiden kombinaatiot kokeillaan.

Ja @Philly22 voi todeta, että kukaan ei taida odottaa tuon olevan erityisen vaarallista - varsinkaan jos 1. annosta kesti hyvin. Muiden rokotteiden ja historian perusteella tuon odotetaan rokoteohjelman joustavuuden lisäksi tarjoavan yksilöille mahdollisesti "täyteläisemmän" suojan, kun virusta vastaan muodostuu monipuolisemmin immuunireaktiota.

 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Nyt virtaa suonissa Pfizerin mikrosiruja. Saamissani ohjeissa ei kerrota miten ne aktivoidaan, pitääkö menne 5G-maston alle ja kelpaako Nokia vai pitääkö olla Huawei? Toisen annoksen saan 12 viikon kuluttua.
Siihen mastoon pitää kiivetä, mitä lähempänä lähetintä sitä parempi, johan alkaa Metsäradio kuulumaan pään sisässä.

Omaa vuoroa odotellessa, kyllä se sieltä tulee.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös