Otin influenssarokotteen syksyllä 2016 ja sairastuin 6 viikkoa myöhemmin keuhkoputkentulehdukseen. Lääkärissä ollessani kysyin tuon rokotteen tehoa, ja hän mainitsi että se oli epäonnistunut pahoin ja teho oli vain 10%.
En syytä mitenkään että sairastumiseni olisi ollut tuosta piikistä johtuva, mutta en ole sen jälkeen kausipiikkiä ottanut, enkä ole myöskään sairastunut.
Ei noilla ole keskenään mitään tekemistä. Influenssarokotteen ei ole tarkoituskaan suojata kuin influenssalta, jonka jälkitauti voi keuhkoputkentulehdus voi toki olla. Mutta niin se voi olla minkä tahansa muunkin flunssaviruksen. Ja itse asiassa moni noista aiheuttaa yhtenä vaivana virusperäisen keuhkoputkentulehduksen, ja bakteeriperäinen voi tulla sitten jälkitautina.
Tuona vuonna taisi olla se, kun Suomessa annettiin kahta eri rokotetta. Julkinen puoli antoi kolmelta eri virustyypiltä suojaavaa rokotetta, kun taas osa yksityisistä antoi neljältä suojaavaa. Ja juuri tuo neljäs virustyyppi oli se, joka nousi valtavirukseksi tuona vuonna.
Influenssarokotteeseen valitaan joka vuosi ne virustyypit, joiden arvioidaan aiheuttavan epidemian tulevalla kaudella. Tähän liittyy aina epävarmuutta, ja valitettavasti joskus vain tulee noita epäonnistumisia. Silloinkin rokotteen kuitenkin on todettu yleensä sen verran suojaavan, että sairastuneet selviävät lievemmillä oireilla.
Olen itse ottanut rokotteen 13 vuotta putkeen. Hyvin on tehonnut. Avovaimo ei aikoinaan ottanut, ja sairasti aika rajun taudin. Itse sain tuolloin lieviä oireita, kuten väsymystä ja lievää jäsensärkyä, mikä ilmeisesti johtui siitä, että virus yritti päästä elimistööni, mutta vastustuskyky nujersi sen. Tai noin ainakin lääkärikaverini kertoi tapahtuneen. Toisella kerralla sairastin viikon kestävän flunssan, jossa lievää kuumetta oli ensimmäisenä ja viidentenä päivänä. Kun kävin työterveydessä, sairaanhoitaja piti verikokeiden perusteella todennäköisenä, että kyse oli influenssasta. Eli rokote suojasi kuitenkin varsin hyvin. Oli paljon miellyttävämpää olla viikko vain lievässä taudissa kuin kaksi viikkoa korkeassa kuumeessa.