Koronan taloudelliset vaikutukset

  • 120 910
  • 1 033

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Isojen konsernien osalta kuvio voi olla erilainen kuin jos ajattelisi yksittäistä tuotantolaitosta. Meidän firma aikanaan myös yhden tuotantolaitoksen pois koska sitä ei nähty meidän portfoliossa kannattavana kun sama tuotanto tehtiin muualla edullisemmin mutta ostaja taas on kyllä ajanut laitosta koska heille se on ollut ainoa tuotantolaitos ja käytännössä kaikki mitä tulee kustannusten yli jää automaattisesti viivan alle eikä ole tarvinnut miettiä pitäisikö tuotanto tehdä jollain muulla laitoksella. Tietenkin myös yksittäisen tuotantoyksikön osalta ehkä kulurakenne on myös parempi kuin silloin kun se oli osa isompaa konsernia, ainakin niin kauan kuin ei tarvita isoja investointeja tai T&K panostuksia. Mutta tällä ei enää tekemistä koronan kanssa eli siinä mielessä väärän ketjun juttua.
Näin juuri. Toisen aarre voi olla toiselle kasa paskaa, mistä täytyy päästä eroon vaikka vähän maksaisikin. Onhan näitä tarinoita olemassa kun firmaa pilkotaan ja myydään paniikissa ja myytäväksi päätyneet ovat jatkaneet hyvällä menedtyksellä kun vähän ajan päästä entinen emoyhtiö menee selvitystilaan.

Sama voi käydä toisinkin päin. Firma ostaa/fuusioituu toiseen yhtiöön ja syystä tai toisesta alkaa toisella tai pahimmassa tapauksessa molemmilla puljuilla menemään huonosti. Enkä nyt puhu edes upm:n Amerikan reissusta vaan ihan pk puolellakin voi tapahtua kauheita kun yrityskulttuurit sullotaan samaan muottiin väkisin.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Olen kyllä ymmärtänyt että korkean jalostusasteen tuotannossa henkilöstökulut ovat melkoisen pieni menoerä. Veikkaan että enemmän tässä on kysymys kysynnästä ja logistiikasta - kasvavat markkinat ovat kaukana eikä nyt muutenkaan maailma muutu siihen suuntaan että sanomalehtipaperin kysyntä valtavasti kasvaisi. Vähän myös ihmettelen tälläistä vahvaa poliittista purkautumista yritysjohtajalta, ei välttämättä ihan viisasta noin näkyvästi profiloitua.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Olen kyllä ymmärtänyt että korkean jalostusasteen tuotannossa henkilöstökulut ovat melkoisen pieni menoerä. Veikkaan että enemmän tässä on kysymys kysynnästä ja logistiikasta - kasvavat markkinat ovat kaukana eikä nyt muutenkaan maailma muutu siihen suuntaan että sanomalehtipaperin kysyntä valtavasti kasvaisi. Vähän myös ihmettelen tälläistä vahvaa poliittista purkautumista yritysjohtajalta, ei välttämättä ihan viisasta noin näkyvästi profiloitua.
Kysyntään vaikuttaa hinta ja logistiikka on Suomesta muutenkin kallista ja jatkuvien (polttoaine-)veronkorotusten myötä kallistuu jatkuvasti. Palkat olivat vain yksi osa tuota kokonaisuutta.

Toisaalta tuossa tapauksessa "purkautumisessa" koitetaan vaikuttaa poliitikkaan, tavalla jolla kyseisen firman muiden Suomen laitosten kilpailukyky kasvaisi tai ainakin pysyisi samana. Mielestäni ihan sallittu ulostulo, sallisin jopa suoranaisen "ukaasin", eli jos näitä veroja korotetaan, niin ainakin tehdas X menee kiinni.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Kysyntään vaikuttaa hinta ja logistiikka on Suomesta muutenkin kallista ja jatkuvien (polttoaine-)veronkorotusten myötä kallistuu jatkuvasti. Palkat olivat vain yksi osa tuota kokonaisuutta.

Toisaalta tuossa tapauksessa "purkautumisessa" koitetaan vaikuttaa poliitikkaan, tavalla jolla kyseisen firman muiden Suomen laitosten kilpailukyky kasvaisi tai ainakin pysyisi samana. Mielestäni ihan sallittu ulostulo, sallisin jopa suoranaisen "ukaasin", eli jos näitä veroja korotetaan, niin ainakin tehdas X menee kiinni.
Pikaisesti silmäiltynä vaikuttaa vain että vähintään osa faktoista on aika tavalla liioiteltuja ja että nykyinen hallitus ei mitään kummallista ole ehtinyt asiaan vaikuttaa - miksi näitä avoimia kirjeitä ei ole aiemmin lähetelty kun on moniakin tehtaita suljettu edellisten hallitusten aikana? Sitä paitsi globaali kysyntä ja tehtaan sijainti vaikuttavat ihan selvästi olevan tässä niitä keskeisiä tekijöitä, sinänsähän olen ymmärtänyt että tehdas tuottaa voittoa, mutta ei UPM:n harkinnan mukaan tarpeeksi.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Sitä paitsi globaali kysyntä ja tehtaan sijainti vaikuttavat ihan selvästi olevan tässä niitä keskeisiä tekijöitä, sinänsähän olen ymmärtänyt että tehdas tuottaa voittoa, mutta ei UPM:n harkinnan mukaan tarpeeksi.

Bisnes on bisnestä, mutta toisaalta jos yritys tekee poliittisia ulostuloja niin varmaan yrityksenkin toimintaa voidaan sitten poliittisesta näkökulmasta arvioida? Itse kuulin pikaselauksella viestin, jossa voiton tekeminen ei riitä, ympäristö- ja muita säännöksiä on liikaa ja halutaan toimia paikoissa, joissa yrityksellä on vähemmän velvoitteita. Mitä tässä nyt pitäisi ajatella UPM:n omasta yhteiskuntavastuusta? Mikä on yrityksen viesti poliittisesti aika hajautuneille suomalaisille?

 
(1)
  • Tykkää
Reactions: mjr

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Bisnes on bisnestä, mutta toisaalta jos yritys tekee poliittisia ulostuloja niin varmaan yrityksenkin toimintaa voidaan sitten poliittisesta näkökulmasta arvioida? Itse kuulin pikaselauksella viestin, jossa voiton tekeminen ei riitä, ympäristö- ja muita säännöksiä on liikaa ja halutaan toimia paikoissa, joissa yrityksellä on vähemmän velvoitteita. Mitä tässä nyt pitäisi ajatella UPM:n omasta yhteiskuntavastuusta? Mikä on yrityksen viesti poliittisesti aika hajautuneille suomalaisille?

Ei Pesonen tarkemmin perustellut lukujaan, mutta ei niin tehnyt tämäkään asiantuntija. Ja kummallinen asiantuntija, puhuu täyttä paskaa. Motivan tutkimuksen/arvion mukaan (lähde: https://www.motiva.fi/files/853/HDEnergiahankkeen_tulokset_ja_RASTU-hanke.pdf)
Raskaan kaluston osuus dieselpolttoaineen kulutuksesta on arviolta 80 %, eli noin 1,7 milj. tonnia tai 2.000 milj. litraa.

lisäksi tuosta alkuperäisestä jutusta:
– Pesonen kirjoittaa ulkoisista kustannuksista, mutta eivät ne pelkästään määritä kustannuskilpailukykyä, Laukkanen sanoo.

– Kustannuskilpailukyky on kahden osatekijän summa. Ulkoisten kustannusten lisäksi kustannuskilpailukykyyn vaikuttaa myös laitoksen tuottavuus.
Totta helvetissä vaikuttaa laitoksen tuottavuus, mutta jos laitoksen tuottavuus on sama täällä ja keski-euroopassa, niin ulkoisten kustannusten takia, keski-euroopan tehdas on kannattavampi

Sitä paitsi globaali kysyntä ja tehtaan sijainti vaikuttavat ihan selvästi olevan tässä niitä keskeisiä tekijöitä, sinänsähän olen ymmärtänyt että tehdas tuottaa voittoa, mutta ei UPM:n harkinnan mukaan tarpeeksi.
Globaali kysyntä on täysin riittävää, tehtaan sijainnin tekee ongelmaksi suurelta osin logistiset kustannukset. Ja jos kyseisen tehtaan paperikone on jo lähemmäs 20v vanha (en jaksa tarkistaa, muistelen että olisi vuosituhannen alussa uusittu), niin kustannuksia saattaa olla tulossa reilusti lisää heti tulevaisuudessa, jolloin tänä vuonna kannattava kone saattaa olla jo ensi vuonna kannattamaton.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Itse kuulin pikaselauksella viestin, jossa voiton tekeminen ei riitä, ympäristö- ja muita säännöksiä on liikaa ja halutaan toimia paikoissa, joissa yrityksellä on vähemmän velvoitteita. Mitä tässä nyt pitäisi ajatella UPM:n omasta yhteiskuntavastuusta? Mikä on yrityksen viesti poliittisesti aika hajautuneille suomalaisille?

Ei kovin järkeviä perusteluja ole Linnasellakaan.

esim " Nykymaailmassa tällainen pienen omistajajoukon etua ajava toiminta on käsittämätöntä. ".
tuolta näemme, että kymmenen suurimman sijoittajan joukossa on 4 eläkeyhtiötä. Niiden kautta johto ajaa miljoonien kansalaisten etua kun taas toisella puolella on "ainoastaan" 450 työntekijää:
Nämä osingot ovat kymmeniä miljoonia euroja joilla maksetaan eläkkeitä, joten niistä pitää pitää erinomaisen hyvä huoli.

"Siirtämällä tuotantoa sinne, missä sääntely on vähäisempää, tavallaan rangaistaan valtioita, jotka yrittävät ratkaista nykyisiä kestävyyshaasteita, kuten ilmastokriisiä "

tämäkin on varsinaista rusinat pullasta -argumentointia. Me voimme samaanaikaan sekä rangaista saastuttavan teknologian käytöstä (tosin siinä on järkeä isommin jos on olemassa vähemmän saastuttavia vaihtoehtoja) että keventää työllistämisen kustannuksia. Toki silloin pitää tinkiä turhista kuluista kuten yhteiskunnan maksamista Suomi NL -seuran miljoonista ja Mave Maijasen joulukonserteista, sekä monesta muusta.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Bisnes on bisnestä, mutta toisaalta jos yritys tekee poliittisia ulostuloja niin varmaan yrityksenkin toimintaa voidaan sitten poliittisesta näkökulmasta arvioida? Itse kuulin pikaselauksella viestin, jossa voiton tekeminen ei riitä, ympäristö- ja muita säännöksiä on liikaa ja halutaan toimia paikoissa, joissa yrityksellä on vähemmän velvoitteita. Mitä tässä nyt pitäisi ajatella UPM:n omasta yhteiskuntavastuusta? Mikä on yrityksen viesti poliittisesti aika hajautuneille suomalaisille?

Yksityiseltä on kuitenkin vaikea vaatia laittomasti enempää, mitä valtion enemmistöomistajat yhtiöt tekevät laillisesti. Itse olisin paljon tiukempi esimerkiksi Venäjän, Bermudan, Brasilian, Bahrainin, USA:n Delawaren, Luxemburgin, Brittiläisen Neitsytsaarten tai Guernseyn saarten ja monen muun maan tai alueen kanssa.

Valtioenemmistöiset yhtiöt hyödyntävät heikkoa ympäristölainsäädäntöä ja valvontaa sekä tekevät tulosta veroparatiisien kautta. Omistajat, kuten valtioneuvoston kanslia suurimpana omistajana sekä Suomen suurimmat työeläkeyhtiöt, eivät ole toimintapoja halunneet muuttaa, vaikka asia on silloin tällöin noussut poliittiseen keskusteluun.

Kun tätä on hallitus kerrallaan seurannut olen tullut sellaiseen johtopäätökseen, että asiasta vallitsee konsensus puolueiden välillä. Siinä demarien ja vassarien rooli on paheksua ja kainosti esittää selvitystä, jota ei koskaan tehdä. Ja kaikki jatkuu ennallaan.

Mikä on valtion viesti suomalaisille? Ehkä se, että me ei todellisuudessa piitata paskaakaan ympäristöstä tai mistään muustakaan, jos se on teoreettinenkin este tuoton maksimoimiselle. Minusta tämä pitäisi saada ensin muutettua. Että otetaan nykyistä enemmän valtiotason vastuuta.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Valtioenemmistöiset yhtiöt hyödyntävät heikkoa ympäristölainsäädäntöä ja valvontaa sekä tekevät tulosta veroparatiisien kautta. Omistajat, kuten valtioneuvoston kanslia suurimpana omistajana sekä Suomen suurimmat työeläkeyhtiöt, eivät ole toimintapoja halunneet muuttaa, vaikka asia on silloin tällöin noussut poliittiseen keskusteluun.

Mikä on valtion viesti suomalaisille? Ehkä se, että me ei todellisuudessa piitata paskaakaan ympäristöstä tai mistään muustakaan, jos se on teoreettinenkin este tuoton maksimoimiselle. Minusta tämä pitäisi saada ensin muutettua. Että otetaan nykyistä enemmän valtiotason vastuuta.
Tämä on yksi liberaarien kritiikin kärjistä. Se vain on mahdoton asia, että valtio voisi samaan aikaan toimia uskottavasti säätelijänä ja/tai vahtikoirana ja harjoittaa tehokkaasti liiketoimintaa. Se voi tehdä jompaa kumpaa, mutta ei molempia. Niinpä sen tulisi toimia vahtikoirana ja luopua finanssisijoituksistaan kokonaan.

Minä olen joutunut itsekin nostamaan käden pysytyyn ja myöntämään, että olen ollut asiassa väärässä. Minä nuorempana 41-vuotiaana pojankollina kuvittelin naiivisti, että se on vain fiksua että valtio omistaa kaikenlaisia lypsylehmiä, koska silloin minun ei tarvitse maksaa veroja niin paljon. Asia ei ole näin. Valtiolla ei ole mitään omia rahoja, sillä on vain ja ainoastaan veronmaksajien rahat. Se että valtio ottaa minun rahat ja sijoittaa ne (mitä byrokratialta ja korrutiolta ehtii), on paljon tehottomampaa, kuin jos se palauttaisi ne minun rahani minulle, minä sijoittasiin ne itse ja sitten maksaisin noilla tuotoilla veroja joilla hyvinvointiyhteiskunnan toiminnot kustannetaan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tämä on yksi liberaarien kritiikin kärjistä. Se vain on mahdoton asia, että valtio voisi samaan aikaan toimia uskottavasti säätelijänä ja/tai vahtikoirana ja harjoittaa tehokkaasti liiketoimintaa. Se voi tehdä jompaa kumpaa, mutta ei molempia. Niinpä sen tulisi toimia vahtikoirana ja luopua finanssisijoituksistaan kokonaan.

Jos valtio luopuisi liiketoiminnastaan, valtio voisi toimia vielä vähemmän vahtikoirana. Ylipäätään valtion ei tulisi toimia vahtikoirana, koska valtiosta ei siihen ole. Pääomien vapaa liikkuvuus jne. EU-tasolla voidaan toimia vahtikoirana, mutta ei se sielläkään paljon kiinnosta ellei kyseessä ole amerikkalaisyhtiöt.

Yksinkertaistettuna Suomi on hyvin pieni osa EU:ta, joka on USA:ta ja Kiinaa sekä Aasiaa jäljessä. Jotta esimerkiksi vesi ja energia pysyvät Suomessa pääosin suomalaisten - ei kiinalaisten ja venäläisten - käsissä, valtion on oltava mukana liiketoiminnassa. Mutta sen sisältöön on tehtävä muutoksia. En näe fiksuna esimerkiksi juosta Putinin näyttämään suuntaan, mitä Fortum on tehnyt.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Jos valtio luopuisi liiketoiminnastaan, valtio voisi toimia vielä vähemmän vahtikoirana. Ylipäätään valtion ei tulisi toimia vahtikoirana, koska valtiosta ei siihen ole. Pääomien vapaa liikkuvuus jne. EU-tasolla voidaan toimia vahtikoirana, mutta ei se sielläkään paljon kiinnosta ellei kyseessä ole amerikkalaisyhtiöt.
En rajannut kommenttiani vahtikoirana toimimisesta pelkästään veroparatiisien käyttöön enkä varsinkaan median rooliin, vaan ihan tarkoitin valtiovallan lainvalvontaa. Valtio ei voi vahtia itseään liiketoiminnan harjoittajana uskottavasti.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
En rajannut kommenttiani vahtikoirana toimimisesta pelkästään veroparatiisien käyttöön enkä varsinkaan median rooliin, vaan ihan tarkoitin valtiovallan lainvalvontaa. Valtio ei voi vahtia itseään liiketoiminnan harjoittajana uskottavasti.

Itse taas vähentäisin valtion omistuksia ja ottaisin jäljelle jäävissä erilaisen näkökulman kuin nyt on. Fortum on hyvä esimerkki. Rahaa tulee ovista ja ikkunoista Venäjältä ja Venäjään liittyen (NS2, Uniper), mutta samalla altistutaan miljardien riskeillä, kun kaikki EU:ssa ja varsinkaan USA:ssa eivät hyvällä katso Putinin politiikan toteuttamista kuin pyynnöstä. Fortumia uhkaa alaskirjaukset ja koko NS2 voi lopulta jäädä "metrin" päähän valmiista. Näin ei tule toimia, riskit on rajuja ja poliittisia virheelliseen suuntaan, ja ne realisoituvat ennemmin tai myöhemmin. Näyttää jo hieman siltä, että näin kävi.

En kuitenkaan luopuisi Fortumista ainakaan täysin ja pidän hyvänä, että Suomessa olisi isoja yhtiöitä, joiden omistaminen olisi turvallista. Sen sijaan Altia yms tulee purkaa ja viedä yksityiselle pohjalle. Julkista omistusta voi muutenkin vähentää, kunhan sitä ei tehdä strategisen omistuksen, kuten vesi, osalta.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Itse taas vähentäisin valtion omistuksia ja ottaisin jäljelle jäävissä erilaisen näkökulman kuin nyt on. Fortum on hyvä esimerkki. Rahaa tulee ovista ja ikkunoista Venäjältä ja Venäjään liittyen (NS2, Uniper), mutta samalla altistutaan miljardien riskeillä, kun kaikki EU:ssa ja varsinkaan USA:ssa eivät hyvällä katso Putinin politiikan toteuttamista kuin pyynnöstä. Fortumia uhkaa alaskirjaukset ja koko NS2 voi lopulta jäädä "metrin" päähän valmiista. Näin ei tule toimia, riskit on rajuja ja poliittisia virheelliseen suuntaan, ja ne realisoituvat ennemmin tai myöhemmin. Näyttää jo hieman siltä, että näin kävi.

En kuitenkaan luopuisi Fortumista ainakaan täysin ja pidän hyvänä, että Suomessa olisi isoja yhtiöitä, joiden omistaminen olisi turvallista. Sen sijaan Altia yms tulee purkaa ja viedä yksityiselle pohjalle. Julkista omistusta voi muutenkin vähentää, kunhan sitä ei tehdä strategisen omistuksen, kuten vesi, osalta.
Jos valtio ei omistaisi Fortumia, niin Venäjä ei voisi käyttää Fortumia Suomen valtiota vastaan. Yksityinen Fortum saisi tehdä ihan mitä haluaa venäjällä ilman poliittisia riskejä suuntaan tai toiseen.

Minä en ollut luopumassa strategisista omistuksista vaan ainoastaan finanssisijoituksista.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
On muuten mielenkiintoista kun pörssiyhtiö ei saisi maksimoida tulostaan*, joka samalla tarkoittaa pörssikurssin maksimointia. Pörssikurssin maksimointi mahdollistaa yritykselle paremmilla ehdoilla lainaa tai melkein "ilmaista rahaa" (osakeanti). Joilla voidaan kasvattaa liiketoimintoja siellä missä se on järkevää. Joka tarkoittaa enemmän verotuloja.

* laillisin keinoin, menemättä harmaalle alueelle. Hyvä esimerkki tästä on Kaipolan sulkeminen on kuitenkin täysin rehellistä toimintaa, veroparatiisin kautta rahojen kierrättäminen saattaa olla laillista, mutta silti harmaalla alueella.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Jos valtio ei omistaisi Fortumia, niin Venäjä ei voisi käyttää Fortumia Suomen valtiota vastaan. Yksityinen Fortum saisi tehdä ihan mitä haluaa venäjällä ilman poliittisia riskejä suuntaan tai toiseen.

Totta, siinä tapauksessa Fortum tuskin Venäjää kiinostaisi. Historiallisesti Suomessa valtio on omistanut enemmän kuin monissa länsimaissa. Ongelmat tulevat kaukaa.

Minä en ollut luopumassa strategisista omistuksista vaan ainoastaan finanssisijoituksista.

llmeisesti nyt on jo neljäs finassisijoitustulkinta. Fortumista osa on finanssisijoitusta tai ainakin siten niitä on perusteltu. Valtio itse tästä on kyllä eri mieltä. Sen mukaan finanssisijoituksia (budjetti 2020) on lähinnä kehitysyhteistyössä ja yliopistoissa.

Kolmantena finassisijoitustulkintana laitan omani. Puhtaasti tarkastellen kyse on valtion finanssisijoituksista eli valtion lainanotosta ja lainanannosta (Viren, Kaukonen, Pekka ym). Siitä voisi hieman joustaa, mutta tuosta on kyse.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
llmeisesti nyt on jo neljäs finassisijoitustulkinta. Fortumista osa on finanssisijoitusta tai ainakin siten niitä on perusteltu. Valtio itse tästä on kyllä eri mieltä. Sen mukaan finanssisijoituksia (budjetti 2020) on lähinnä kehitysyhteistyössä ja yliopistoissa.
Minusta asia on niin yksinkertainen, että finanssisijoitus on sijoitus, jonka ainoa funktio on tuottaa mahdollisimman paljon tuottoa sijoitetulle pääomalle. Ne jotka eivät näe asiaa samoin ovat väärässä :)

Finnair on hankala rajatapaus. Pörssiyhtiönä sen tehtävä on tuottaa voittoa osakkeenomistajilleen, mutta sillä on myös selvästi muunkinlainen rooli valtiolle.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Minusta asia on niin yksinkertainen, että finanssisijoitus on sijoitus, jonka ainoa funktio on tuottaa mahdollisimman paljon tuottoa sijoitetulle pääomalle. Ne jotka eivät näe asiaa samoin ovat väärässä :)

:)

Finnair on hankala rajatapaus. Pörssiyhtiönä sen tehtävä on tuottaa voittoa osakkeenomistajilleen, mutta sillä on myös selvästi muunkinlainen rooli valtiolle.

Omasta näkökulmastani valtiolla ei ole omistuksessaan suuria finassisijoituksia kun puhutaan pörssiyhtiöistä tai suurista yhtiöistä, joista voisi luopua. Finnairin nostitkin esille. Muita yli 35 prosenttia ovat Altia, Fortum ja Neste, ja niillä on on erilaisia tehtäviä, jotka eivät liity finanssisijoitukseen.

Kun Fortum osti osan Uniperista (nyt omistus jo yli 70 %), talouslehdetkin pitivät omistusta finanssisijoituksena. Mitä se nyt ei mitenkään ollut johtuen Uniperin roolista Venäjällä ja NS2 hankkeessa.

Pienomistuksista sellaisia voisi löytyä. Vaikka Nokia tai Konecranes.

On muuten mielenkiintoista kun pörssiyhtiö ei saisi maksimoida tulostaan*, joka samalla tarkoittaa pörssikurssin maksimointia. Pörssikurssin maksimointi mahdollistaa yritykselle paremmilla ehdoilla lainaa tai melkein "ilmaista rahaa" (osakeanti). Joilla voidaan kasvattaa liiketoimintoja siellä missä se on järkevää. Joka tarkoittaa enemmän verotuloja.

* laillisin keinoin, menemättä harmaalle alueelle. Hyvä esimerkki tästä on Kaipolan sulkeminen on kuitenkin täysin rehellistä toimintaa, veroparatiisin kautta rahojen kierrättäminen saattaa olla laillista, mutta silti harmaalla alueella.

On mielenkiintoista. Kun vasemmalla vaaditaan samaan aikaan vappusatasia, kuuden tunnin työpäivää ja perustuloa kaikille, tehdään valtion ja työeläkejärjestöjen omistus hyvin haastavaksi, jos lailliset keinot suljetaan pois.
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On muuten mielenkiintoista kun pörssiyhtiö ei saisi maksimoida tulostaan*, joka samalla tarkoittaa pörssikurssin maksimointia. Pörssikurssin maksimointi mahdollistaa yritykselle paremmilla ehdoilla lainaa tai melkein "ilmaista rahaa" (osakeanti). Joilla voidaan kasvattaa liiketoimintoja siellä missä se on järkevää. Joka tarkoittaa enemmän verotuloja.

Mun mielestä on mielenkiintoista että toimari alkaa julkisuudessa itkemään ”ulkoisista tekijöistä” vaikka todellisuudessa heidän tuote on niin paska ettei muutoin pärjää markkinoilla kun laskemalla hintaa. Se että jengi siirtyy digipalveluihin ja ainut mikä tulee postiluukusta on Kirkko&Kaupunki, ei varsinaisesti johdu ulkoisista tekijöistä. Se vaan johtuu siitä että muut tuotteet&palvelut ovat korvanneet UPM:n tuotteen.

Montakohan tukkirekkaa UPM:llä on johon voi tankata dieseliä?
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Montakohan tukkirekkaa UPM:llä on johon voi tankata dieseliä?

Ei yhtään. Sillä on Suomessa noin 300 sopimusyrittäjää raakapuun maantiekuljetuksissa ja metsäkoneurakoinnissa, näistä jokaisella on sopimuksissaan polttoaineklausuuli.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Mun mielestä on mielenkiintoista että toimari alkaa julkisuudessa itkemään ”ulkoisista tekijöistä” vaikka todellisuudessa heidän tuote on niin paska ettei muutoin pärjää markkinoilla kun laskemalla hintaa.
Sittenhän tässä voitti kaikki. Kukaan ei joudu käyttämään paskaa paperia ja kenenkään ei tarvi laskeaa hintaa.
 

molari

Jäsen
Mun mielestä on mielenkiintoista että toimari alkaa julkisuudessa itkemään ”ulkoisista tekijöistä” vaikka todellisuudessa heidän tuote on niin paska ettei muutoin pärjää markkinoilla kun laskemalla hintaa. Se että jengi siirtyy digipalveluihin ja ainut mikä tulee postiluukusta on Kirkko&Kaupunki, ei varsinaisesti johdu ulkoisista tekijöistä. Se vaan johtuu siitä että muut tuotteet&palvelut ovat korvanneet UPM:n tuotteen.

Montakohan tukkirekkaa UPM:llä on johon voi tankata dieseliä?

Et sitten vissiin ole yhtään tutustunut UPM:n toimintaan, kun se (Suomessa) on paperin lisäksi myös iso energian ja biopolttoaineen tuottaja.

Ylipäätään on joka kerta jaksaa ihmetyttää se, että voittoa ja osinkoa maksava yritys ei saisi mukauttaa liiketoimintaansa, jos siihen lopputulokseen tulee. Toki, jos yhteiskunta ko. alaa tukee, niin sitten tilanne on hieman ristiriitainen.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Kaipolan tehtaan alas-ajo luultavasti parikymmentä rikkipäästöistä laivalastia säästää jälleen, Itämeri kiittää kauniisti.
Ja varsinkin maaboltsi, pienistä ympäristösäädöistä kertyy tulevaisuusturvallisuus.
Satu Hassi ja Greta Thunberg riemuitsevat.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On muuten mielenkiintoista kun pörssiyhtiö ei saisi maksimoida tulostaan*, joka samalla tarkoittaa pörssikurssin maksimointia. Pörssikurssin maksimointi mahdollistaa yritykselle paremmilla ehdoilla lainaa tai melkein "ilmaista rahaa" (osakeanti). Joilla voidaan kasvattaa liiketoimintoja siellä missä se on järkevää. Joka tarkoittaa enemmän verotuloja.

* laillisin keinoin, menemättä harmaalle alueelle. Hyvä esimerkki tästä on Kaipolan sulkeminen on kuitenkin täysin rehellistä toimintaa, veroparatiisin kautta rahojen kierrättäminen saattaa olla laillista, mutta silti harmaalla alueella.

Myös yksilötasolla tehdään koko ajan samanlaisia taloudellisia valintoja. Esim. siirretään ostokset Prismasta Lidliin. Käytetään perinteisen taksin sijasta Uberia. Ostetaan ulkomaanmatkat itse eikä Aurinkomatkojen pakettia jne.
Muutos ärsyttää ihmisiä.

Valtiovallan taloudellinen tehtävä on tarvittavan tulorahoituksen lisäksi mahdollistaa pitkässä juoksussa kannattava yritystoiminta, koska millään muulla ei Pohjoismaista hyvinvointiyhteiskuntaaa rahoiteta.
Suomen sijainti on syrjäinen, mutta liikenteeseen kohdistuvat verot ovat muihin maihin verrattuna erittäin korkeat. Infra, asuminen, koulutus ym ovat täällä monesti huipputasoa, mutta työn verotus on sellainen mikä ei houkuttele tänne ns. huippuosaajia.
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Et sitten vissiin ole yhtään tutustunut UPM:n toimintaan, kun se (Suomessa) on paperin lisäksi myös iso energian ja biopolttoaineen tuottaja.

Ylipäätään on joka kerta jaksaa ihmetyttää se, että voittoa ja osinkoa maksava yritys ei saisi mukauttaa liiketoimintaansa, jos siihen lopputulokseen tulee. Toki, jos yhteiskunta ko. alaa tukee, niin sitten tilanne on hieman ristiriitainen.

En kritisoi päätöstä, koska jokainen tietää että sanoma- ja aikakausilehtien kysyntä tippuu vuosi vuodelta. Kritisoin alposuhosmaista nillittämistä siitä ollaan runkosarjassa viimeisenä ja syy on jäässä, tuomareissa, bussissa ja faneissa. Kun oikea syy on se että alposuhosmainen peli oli sellaista paskaa ettei sitä kukaan jaksanut katsoa.

Se että UPM tuottaa bioenergiaa ja muita biopolttoaineita, on hyvä ja varmasti kannattavampi toimiala kuin Kaipolan tehtaasta ulos tuomat tuotteet. Käsitin että markkinat ovat Suomen ulkopuolella (Eurooppa, Aasia) ja varmasti paikalliset tehtaat ovat paremmassa asemassa Euroopassa vastaamaan kysyntää kuin vastaava tehdas Suomessa. Mihin pisteeseen saakka Suomen valtion pitää antaa tukea yritystoiminnalle, jossa markkinat ovat laskeneet viime vuosina ja nyt pandemia iskee kysyntään entistäkin pahemmin? Jos tämä olisi ollut tulevaisuudessakin riittävän kannattavaa toimintaa, UPM olisi myynyt tehtaan.

Tj. Pesosen avoin kirje oli kuin vaalitilaisuuden puhe. Sellaista populistista pöhinää jota kuulee oppositiosta. UPM on myös sulkenut tehtaita aikaisemmin Saksasta supistaakseen kysyntää ja parantaakseen hintakilpailukykyä. Onkohan tj. Pesonen ollut nillittämässä paikallisista "ulkoisista tekijöistä" saksalaisessa mediassa?

Osakkeenomistaja kiitän tj. Pesosta siitä että hän pitää hyvää huolta UPM sijoituksestani. Odotan osingon taas tipahtavan tililleni ensi keväänä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Et sitten vissiin ole yhtään tutustunut UPM:n toimintaan, kun se (Suomessa) on paperin lisäksi myös iso energian ja biopolttoaineen tuottaja.

Ylipäätään on joka kerta jaksaa ihmetyttää se, että voittoa ja osinkoa maksava yritys ei saisi mukauttaa liiketoimintaansa, jos siihen lopputulokseen tulee. Toki, jos yhteiskunta ko. alaa tukee, niin sitten tilanne on hieman ristiriitainen.

Näin tämä menee. En itse ole UPM:n liiketoimintaa mitenkään erityisen tarkasti seurannut, mutta se käsitys minulla on, että tuon bioteknologian osuus yhtiön liikevaihdosta on vielä melko pieni, mutta voimakkaasti kasvamassa. Yhtiö toimii siis yhtiönä täysin oikein kun muuttaa toimintaansa yhteiskunnan muuttuessa. Toki tämä on todella ikävää näiden työntekijöiden kohdalla, joita tämä koskettaa.

Syksy näyttää synkältä vientiteollisuuden näkökulmasta. Tilauskirjat tuntuvat tyhjenevän, ja irtisanomisia ei voi millään välttää. Toivottavasti tämä jää lyhyeksi vaihteeksi, mutta en ole ihan hirveän optimistinen tämän suhteen. Pörssi on jo varsin hyvin toipunut aallonpohjasta, ja vanhan sanonnan mukaan reaalitalous tulee siitä puoli vuotta jäljessä. Tässä mielessä reaalitalouden pohja olisi nyt lähikuukausina...

Mutta tuon teorian varaan en tässä laskisi. Ja jos pörssikursseja katsoo, niin esimerkiksi moni syklinen yhtiö (konepajat etunenässä) ovat vielä kursseiltaan varsin matalalla vuoden takaisesta, vaikkakin nousu pohjilta onkin ollut ihan merkittävä.

Aika näyttää. Onneksi monet talousviisaat kuitenkin ennustavat ensi vuodelle jo talouskasvua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös