2000 raja kolisee jossain kohtaa ellei ryhtiliike tapahdu käytännössä likimain heti. Kun PO karkaa lopullisesti niin se on siinä. Lisäksi markkinointi lähti kyllä liikaa viime kauden lämmöllä liikkeelle... joukkueen lailla.
Olen kanssasi täysin samaa mieltä. Kaikki positiivinen pöhinä uupuu tekemisestä.
Markkinointi ja myynti kulkee hyvin pitkälti käsi kädessä. Toki voidaan puhua että tehdään brändimainontaa joka sitten pitkässä juoksussa iskostuu ihmisten mieleen, tavaramerkiksi. Tämän kaltaista mainontaa kiekkopiireissä on tehnyt mm. IFK ja "puolen Suomen Kärpät".
Mitä tulee käyttäjän
@Old Tom ajatuksiin myynnistä ja markkinoinnista niin olen täysin erimieltä. Sieltä kommenteista paistaa tämä jo kansainvälisestikin huomattu suomalaisen myynnin ja sen kehittämisen ongelma. Pidetään "kynttilää vakan alla", mennään tällä kun aina ennenkin on menty jne. En väitä että olisin myyntiguru tai messias mutta jonkin verran löytyy taustaa sekä näyttöjä myynnin sekä markkinoinnin osalta.
KooKoo on tälle kaudelle lähtenyt yhdellä isolla teemalla: #PAREMMIN
Tämä on minun mielestä hyvä asetelma ja ajatus kun tätä kautta on lähdetty tekemään. Vaikken ole mikään suuri sanontojen ystävä niin tähän KooKoon teemaan ja nykytilanteeseen sopii minun mielestä kuin nenä päähän lause:
INSANITY: doing the same thing over and over again and expecting different result - Albert Einstein
Eli teemana on tehdä asiat #paremmin joka alueella. Unohdetaan nyt se kentällä tapahtuva toiminta sillä se ei estä myyjiä myymästä ja toimistoa kehittämästä asioita eteenpäin eli tekemään asiat paremmin. Sekä sille osiolle löytyy tekstiä vaikka kuinka paljon. Avataan hieman
mitä olen itse nähnyt tai kuullut tapahtuvan vs viime kausi. Näin pääsemme sitten tarkastelemaan mitä on tehty #paremmin ja mitä ei ole tehty, sekä olisiko kenties jotakin tehtävissä.
MAINONTA ja MYYNTI
- Kausikorttikampanja oli keväällä uusi ponnistus ja tämän avulla, toki hinta edellä, myytiin 500 kpl seisomakatsomoon kausareita.
- Kesällä oli sitten hiljaisempaa paitsi yrityksille järjestettiin KooKoo golf. Tästä tapahtumasta oli videota KooKoo TV:ssä.
- Kesän aikana ilmestyi muutama "Boot Camp" - video joiden toteus, ideat ja sisältö jättivät parantamisen varaa.
- Kauden alussa sitten rävähti paremmin kun KooKoolla oli Kouvolan Sanomien etusivulla iso mainos.
- Mukavaa ja positiivista pöhinää tuli oikein uutisia myöden kun joku / jotkut olivat pukeneet seutukunnan patsaat KooKoon väreihin
- Tienvarsimainonta pysyi täysin muuttumattomana
- Katuvalotolpissa on samoissa kohdissa kuin viime kaudella aivan samat mainokset: Osta aitio!
- Sosiaalisessa mediassa mennään samalla kaavalla illasta toiseen. Pelitapahtuma, ketjuista kuva, lopputuloksesta kuva. Välillä joku heikko video näkynyt missä mm. Haataja kehoittaa tulemaan hallille.
- Veturissa Kouvolan Sanomien järjestämä tapahtuma oli raikkaampi kuin viime kauden vastaavat setit
- Kausijulkaisu noudatteli samaa kaavaa kuin edeltävänä vuonna
- TV-mainontaa on kuulemma tullut mutta itse en ole vielä törmännyt kuin youtubesta KooKoon kanavalta. Tästä muutama sana kohta lisää.
- Yritysmyynti on kuulemma tavoitteissaan eli siellä on onnistuttu paremmin
- Aitioiden myynti on KooKoon sivujenkin mukaan onnistunut oikein hyvin
- Orpe-klubi on myyty niin täyteen että on avattu uusi VMP-klubi
TOIMISTO ja HALLILLA TAPAHTUVAT TOIMINNOT
- Viime kauden kevätpuolella palkattiin uusi myyntipäällikkö toimistolle eli tähän kauteen se toi lisää käsiä ja jalkoja tekemään asioita paremmin
- Halliin laajennettiin kahta kioskia - toki myyntivalikoimat pysyivät ennallaan
- Lisää valoja tuotu ja sekä jäälletuloa muutettu.
- Viking Linen kuvauspiste ja arvonta on uusi elementti hallilla
- VMP - klubi on avattu. En ole käynyt paikassa mutta tiedän että sellainen löytyy
Tässä on siis vain minun tekemiä huomioita eikä ne ole aukottomia enkä tiedä onko näiden lisäksi tehty muuta. Mutta jo näiden pohjalta pääsemme nyt itse aiheeseen eli mitä on tehty #PAREMMIN ja mitä tehty sitten heikommin. Mitä kenties jätetty tekemättä kokonaan ja mitä voisi tehdä lisää tai jopa toisin.
KEVÄT ja KESÄ
Kun katsotaan aikajanaa alkupäästä eli keväästä alkaen näyttää siltä että asiat tehtiin #paremmin. Oli heti kova kamppis kausareista ja kohdistettiin suoraan kuluttajaan. Edullinen hinta houkutti ostamaan kausikortin ja näin saatiin pohjaa mistä lähteä rakentamaan asioita paremmin. Kesällä kuitenkin oli hiljaisempaa ja taisi suurin voimavara kulua toimistolla yritysmyyntiin. Jokainen ymmärtää sen tärkeyden sekä merkityksen tässä isossa kuvassa. No mitä olisi voitu tehdä paremmin keskellä helteistä kesä- ja heinäkuuta? Ei kai mitään....
Vai olisiko kuinka tylsää ollut katsoa videolta kun KooKoo saa
lyötyä kättä päälle pääyhteistyökumppanin kanssa? Tässä yksi esimerkki miten tuodaan esille täysin kauden ulkopuolella tapahtuvaa toimintaa. Videot kiinnostavat ja niillä olisi myös lisäarvo yhteistyökumppanille. Toki laatua pitää olla eikä mitään kotitekoisia klippejä. Tai ketä olisi kiinnostanut nähdä koostetta Jarno Kultasen työnteosta, skouttaamisesta ja neuvotteluista uusien tai nykyisten pelaajien soppareiden osalta? Materiaalia olisi voitu kerätä pitkin kautta pienissä osissa ja koostaa niistä 10-15 min pätkä. Kenties tuoda uusia pelaaja soppareita esille näyttävämmin? Kesällä oli hiljaista eikä kuluttajan näkökulmasta KooKoo sekä alkava kausi juurikaan näkynyt. Miten olisi ollut vaikka Käyrälammella, Tykkimäessä tai vaikka Manskilla järjestettävä tapahtuma yhteistyökumppanin kanssa - "KooKoon grillibileet!", toki tätä tukemaan olisi tarvittu esim. Muodin yö - tapahtuma tai vastaava kaupunkifestaripäivä. Tällöin hyöty näkyä on suurempi eikä pala niin paljon omia rahoja markkinointiin. Pelaajia paikalle grillaamaan hamppareita sekä toisiaan eli rentoja haastatteluja, musiikkia, katulätkää, beachvolleyta, frisbeegolfia... Kenties olisi löytynyt mukaan yhteistyökumppaneitakin näihin setteihin.
Kaikessa kuitenkin yhdistävänä tekijänä on jalkautuminen kansan pariin eli peruskatsojien huomioiminen. Samalla olisi voitu myydä Saipa peliin lippuja sekä muihinkin kauden alkupään peleihin. Siis mitäh?!?!? Voiko oikeasti peleihin myydä lippuja ihan kasvotusten?!?!? No tämä nyt oli pieni piikki vain tuonne vanhan tompan suuntaan. Samassa tapahtumassa olisi voinut olla Kuudeskenttäpelaaja mainostamassa sekä myymässä täyteen kauden ensimmäistä vierasreissua. Kenties näistä olisi kaikessa markkinahumussa voitu tehdä jotakin kokonaispakettia. Osta kotipeliin lippu ja pääset puoleen hintaan lauantaina Lappeenrantaan. Ja kyllä, näihin olisi helposti saatavissa tukirahoitusta jottei reissu oikeasti mene tappiolla.
Kevät ja kesä on minun mielestä, hyvästä alusta huolimatta, ollut KooKoolta perussuorittamista. Ei voida huutaa että tehtiin asiat joka saralla paremmin sillä yksi paremmin ei riitä paikkaamaan tekemättömiä töitä. 1/2