Kokoomus

  • 1 508 932
  • 12 663
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Tampereen yliopiston professori Juha Suoranta joutui puuttumaan tilanteeseen, kun valtiovarainministeri Alexander Stubbin (kok.) turvamiehet yrittivät vaientaa ministeriä arvostelleen opiskelijan ministerin puhetilaisuudessa yliopistolla. Hän kertoo asiasta Facebookissa.

Laitoit asiasta aina niin terhakkan demariaviisin "jutun". Tapauksesta löytyy myös videotallenne. Vaikka olisin yliopistosäästöistä täysin eri linjoilla kuin ministeri olisin salissa kokenut suurta myötähäpeää tuota huutelijaa kohtaan jolla ei ollut minkäänlaisia käytöstapoja. Miksi tyyppi ei halunnut antaa edes vastauspuheenvuoroa Stubbille? Olettaisin että edes muut paikallaolleet olivat kiinostuneita kuulemaan mitä sanottavaa Stubbilla olisi ollut. Mielestäni salista poistaminen täysin ok koska kyse ei ollut vuorovaikutuksesta vaan silkasta häiriköinnistä.
 

Fordél

Jäsen
Tähän vielä sen verran, että jos näin on niin yllättävän kiihkeällä paatoksella asiaan otat kantaa. Esimerkiksi Orpo hoitaa mielestäsi hommansa maahanmuuttoasioissa oikein hyvin, mutta asiantuntemusta sinulta ei riitä? Hieman ristiriitaista, etten sanoisi.

Mun mielestä tästä keskustelusta sun kanssa on kiihko kaukana.

Mitä tulee itse maahanmuuttoasioihin, olen niistä puhunut hyvin yleisellä tasolla, kuten olet varmati huomannut. Jos olet niistäkin asioista eri mieltä niin saa vapaasti olla ja perustella omat näkemykset. Mun ainoa pointti on koko ajan ollut, että Orpo ei ole epäonnistunut tehtävissään niin maa- ja metsätalousministerinä kuin sisäministerinä. Eikä hän ole myöskään seissyt täysin tumput suorana ministeriaikanaan, kuten vaikka tämän turvapaikanhakijoiden tapauksen kanssa. Varmasti asioita olisi senkin suhteen voinut tehdä toisin ja toimia vielä nopeammin. Sen verran mun kompetenssi riittää tässäkin asiassa, että uskallan sanoa, että kritiikki on mielestäni kohtuutonta. Sen sijaan mun kompetenssi ei riitä yksityiskohtaisesti arvioimaaan, että mitä esimerkiksi olisi pitänyt tehdä toisin tai mitä nyt pitäisi tehdä. Sulla kenties riittää osaaminen siihen.

En siis näe tässä mitään ristiriitaa. Ihan samalla tavalla voin arvioidan vaikka hallituksen talouspolitiikkaa, mutta jos mennään tarkkoihin yksityiskohtiin, mun kompetenssi ei enää riitä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tampereen yliopiston professori Juha Suoranta joutui puuttumaan tilanteeseen, kun valtiovarainministeri Alexander Stubbin (kok.) turvamiehet yrittivät vaientaa ministeriä arvostelleen opiskelijan ministerin puhetilaisuudessa yliopistolla. Hän kertoo asiasta Facebookissa.

- Siviilipukuinen poliisi poisti tämän opiskelijan turvamiehen kanssa. Lähdin heidän peräänsä juhlasalista ja pysäytin heidät. Esittelin itseni. Opiskelija sanoi, että poliisi uhkasi viedä hänet koppiin. Selitin poliisille, että yliopistolla opiskelijoilla on oikeus puhua, puuttua puheeseen, huutaa, jos tarpeen. Ja että tämä opiskelija ei lähde koppiin, vaan takaisin juhlasaliin tai minne haluaa. Poliisi ymmärsi tämän. Häpeällistä yliopistolle. Olemme kuin lampaat teuraalla.

Professori puuttui Stubbin turvan ylilyöntiin: "Olemme kuin lampaat teuraalla" - Hämeen Kaiku

Puhutaan, se auttaa.

Puhumiseen kuuluu myös kuuntelu. Miksi yliopiston henkilökuntaan kuuluva professori ei puuttunut huutelijan käytökseen salissa?

Suorannan kommenteista huomaa yliopistojen tuskan säästöjen suhteen. Jos kyseinen opiskelija, olisi käyttäytynyt vastaavalla tavalla professori Suorannan luennolla, hänet olisi poistettu salista ja luultavasti myös opintokurssilta eli rangaistus olisi ollut huomattavasti kovempi.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Puhumiseen kuuluu myös kuuntelu. Miksi yliopiston henkilökuntaan kuuluva professori ei puuttunut huutelijan käytökseen salissa?

Suorannan kommenteista huomaa yliopistojen tuskan säästöjen suhteen. Jos kyseinen opiskelija, olisi käyttäytynyt vastaavalla tavalla professori Suorannan luennolla, hänet olisi poistettu salista ja luultavasti myös opintokurssilta eli rangaistus olisi ollut huomattavasti kovempi.

Niin, eikö tuo ideologia tarkoita sitä, että mihin tahansa puhetilaisuuteen voi mennä huutelemaan ihan rauhassa ja kenelläkään ei ole oikeutta puuttua siihen? Samoin koulussa, oppilailla on täysi oikeus huudella oppitunnit tärviölle ja siihen ei saa kukaan puuttua? Eli esimerkkinä Erkki-Adolf alkaa huudella natsijuttuja yhteiskuntaopin/historiantunnilla pää märkänä opettajan päälle. Tuleeko tällöinkin kommunistit puolustamaan Erkki-Adolfin ihmisoikeuksia?
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Mielestäni salista poistaminen täysin ok koska kyse ei ollut vuorovaikutuksesta vaan silkasta häiriköinnistä.

Pelkkä salista poistaminen olisi ollut ymmärrettävää, mutta (toistan) kyseistä häiriköitsijää ei ainoastaan poistettu salista, vaan poliisi oli viemässä häntä "koppiin".

Järjestäjä määrää tapahtumalle pelisäännöt, ja mikäli järjestäjä on ollut professori Suoranta, oli huutelijalla täysi oikeus huutaa Stubbille niin kovaa kuin kurkustaan pystyy. Kukaan ei tietääkseni pakottanut Slefiekeppiä seisomaan lavalla kuuntelemassa huutoja, vaan hän olisi aivan hyvin voinut itse poistua puudelipoliisinsa kanssa. Niin minä ainakin olisin tehnyt, mikäli olisin todennut tilaisuuden järjestelyt olleen tuolla tasolla.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Pelkkä salista poistaminen olisi ollut ymmärrettävää, mutta (toistan) kyseistä häiriköitsijää ei ainoastaan poistettu salista, vaan poliisi oli viemässä häntä "koppiin".

Järjestäjä määrää tapahtumalle pelisäännöt, ja mikäli järjestäjä on ollut professori Suoranta, oli huutelijalla täysi oikeus huutaa Stubbille niin kovaa kuin kurkustaan pystyy. Kukaan ei tietääkseni pakottanut Slefiekeppiä seisomaan lavalla kuuntelemassa huutoja, vaan hän olisi aivan hyvin voinut itse poistua puudelipoliisinsa kanssa. Niin minä ainakin olisin tehnyt, mikäli olisin todennut tilaisuuden järjestelyt olleen tuolla tasolla.

Ymmärrän, ettet pidän Stubbista ja Kokoomuskin taitaa olla aika kaukana aatemaailmastasi, mutta selittelysi on aika lapsellista. Tässä tilanteessa on kyse käytöstavoista ja professori Suorannan tekopyhyydestä, ei sananvapaudesta. Häirikön poistaminen tilaisuudesta ja hänen "säilöminen" tilaisuuden ajaksi "koppiin" on mielestäni kohtuu normaalia toimintaa tämän tyyppisissä tilaisuuksissa. Tämä huutelija julisti omaa agendaansa, hän ei edes pyrkinyt keskusteluun. Suorannan jeesustelu sananvapaudesta on säälittävää, joutuu luultavasti selittelemään ajatustaan vielä useampaan kertaan.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Tässä tilanteessa on kyse käytöstavoista ja professori Suorannan tekopyhyydestä, ei sananvapaudesta. Häirikön poistaminen tilaisuudesta ja hänen "säilöminen" tilaisuuden ajaksi "koppiin" on mielestäni kohtuu normaalia toimintaa tämän tyyppisissä tilaisuuksissa. Tämä huutelija julisti omaa agendaansa, hän ei edes pyrkinyt keskusteluun. Suorannan jeesustelu sananvapaudesta on säälittävää, joutuu luultavasti selittelemään ajatustaan vielä useampaan kertaan.

Kumma kyllä poliisille Suorannan viesti oli ymmärrettävästi mennyt perille, eikä huutelijaa viety koppiin.

Korostan vielä, että minä pidän tekoa häiriköintinä, johon tilaisuuden järjestävän tahon, joka oli Tampereen yliopisto ei kokoomus tai Alexander Stubb, olisi pitänyt puuttua ja mahdollisesti ohjata huutelija pois salista. Minäkin olen jonkin verran viettänyt aikaa yliopistolla luennoilla, joissa on ollut häriköintiä, mutta koskaan tilanne ei ole mennyt sellaiseksi, että rauhoittamiseen olisi tarvittu poliisi.

Suoranta kirjoittaa videonsa kommenttiosioon Facebookissa:

Niin, poliisista yliopistolla ei enää olekaan matkaa ollenkaan, paljon minnekään muualle kuin takaisin historiaan rumiin aikoihin.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Oletan Suorannan viittaavan historiakommentillaan punaisen Valpon aikoihin jolloin ihmisiä pidätettiin ja pidettiin vangittuna täysin mielivaltaisesti.
 

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
Tottahan toki voimme kritisoida, että toiminta on ollut liian hidasta ja varmasti petraamisen varaa onkin, mutta tilanne on kuitenkin hallussa.

Olet muuten varmaan ainoita, joka on tuota mieltä. Minun nähdäkseni tilanne (maahanmuutto) ei ole ollut millään tasolla halussa enää aikoihin, enkä valitettavasti näe kyllä merkkejä paremmasta. Koko maahanmuuttobisnes on ns. räjähtänyt käsiin, kun sen kontrollointi on ollut lähinnä luokatonta. No hallituksen kaverit vetää ensin hyvät hillot ja sitten voidaan vähän katsoa mitä olisi oikeasti pitänyt tehdä.
 

Fordél

Jäsen
Olet muuten varmaan ainoita, joka on tuota mieltä. Minun nähdäkseni tilanne (maahanmuutto) ei ole ollut millään tasolla halussa enää aikoihin, enkä valitettavasti näe kyllä merkkejä paremmasta. Koko maahanmuuttobisnes on ns. räjähtänyt käsiin, kun sen kontrollointi on ollut lähinnä luokatonta. No hallituksen kaverit vetää ensin hyvät hillot ja sitten voidaan vähän katsoa mitä olisi oikeasti pitänyt tehdä.

En ole ainoa, jonka mielestä turvapaikanhakijoiden tilanne on jo ihan hyvin hallinnassa. Pohjois-Ruotsin kautta tulleet rekisteröidään ja heidät ohjataan sieltä sitten eteenpäin. Tilanne on saatu jollain tapaa kontrolliin, mutta toki paljon on vielä tehtävää ja tästä ne hommat vasta varsinaisesti alkavat.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kumma kyllä poliisille Suorannan viesti oli ymmärrettävästi mennyt perille, eikä huutelijaa viety koppiin.

Korostan vielä, että minä pidän tekoa häiriköintinä, johon tilaisuuden järjestävän tahon, joka oli Tampereen yliopisto ei kokoomus tai Alexander Stubb, olisi pitänyt puuttua ja mahdollisesti ohjata huutelija pois salista. Minäkin olen jonkin verran viettänyt aikaa yliopistolla luennoilla, joissa on ollut häriköintiä, mutta koskaan tilanne ei ole mennyt sellaiseksi, että rauhoittamiseen olisi tarvittu poliisi.

Suoranta kirjoittaa videonsa kommenttiosioon Facebookissa:

Hallintojohtajan mukaan Suoranta on ymmärtänyt asian väärin.

- Ihan hyvä sankaritarina ja hyvä juttu, mutta se ei pidä paikkaansa. Opiskelijaa ei ollut tarkoituskaan viedä putkaan, Lintunen sanoo.

Lainaus Tampereen yliopisto tiesi ennalta, että Stubbin luennolla voi tulla häiriöitä | Aamulehti

Lintunen on siis Tampereen yliopiston hallintojohtaja Petri Lintunen. Suorannalla ei ollut tänään aikaa kommentointiin.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Hallintojohtajan mukaan Suoranta on ymmärtänyt asian väärin.

- Ihan hyvä sankaritarina ja hyvä juttu, mutta se ei pidä paikkaansa. Opiskelijaa ei ollut tarkoituskaan viedä putkaan, Lintunen sanoo.

Vai sillä lailla. Tästähän on tulossa oikein kunnon viihdetarina. Nyt heräsi epäilys siitä, onko siellä ollut yhtäkään poliisia. Eiköhän Suoranta joudu vielä kommentoimaan, kun tämä toivottavasti otetaan esille hänen Facebook-seinällä. Toivottavasti media saa jostain vielä esille häiriköitsijän version tapahtuneesta.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
... Toivottavasti media saa jostain vielä esille häiriköitsijän version tapahtuneesta.

Minua kiinnostaisi tämän herran tarina muutenkin. Julkisuudessa on puhuttu "miesopiskelijasta". Mikäköhän mahtaa olla opintopisteiden saldo... Vähäinen op-määrä ei toki estä huutelemasta ministerille protestivärssyjä, mutta mua kiinnostaisi vaan tietää, kuinka valveutunut ja opiskeluille omistautunut herrasmies kyseessä.
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Luultavasti vähintään kandi, kun osasi lukea järjestävän tahon intressit ja alkoi käyttää omaa laajennettua sananvapauttaan.

Tosiaan olisi kiva tietää huutelijasta. Kyllähän yliopistomaailmassakin kaikenlaisia hörhöjä liikkuu, mutta voi olla niinkin, että tässä Tampereen Yliopiston maine voi kärsiä jopa ulkopuolisen huutelijan takia.

Onkohan kyseessä suurta mainetta niittänyt Tampereen kommunistiset nuoret - järjestön jäsen? Pikkuisen meinasi naurattaa, kun moisesta järjestöstä kuuli...
 
Vai sillä lailla. Tästähän on tulossa oikein kunnon viihdetarina. Nyt heräsi epäilys siitä, onko siellä ollut yhtäkään poliisia. Eiköhän Suoranta joudu vielä kommentoimaan, kun tämä toivottavasti otetaan esille hänen Facebook-seinällä. Toivottavasti media saa jostain vielä esille häiriköitsijän version tapahtuneesta.

Onko tämä sama Suoranta, joka vaati esim. Perussuomalaisten poistamista kaikista Suomen kouluista: Putkonen: Professori Suoranta vaatii perussuomalaisten poistamista kaikista Suomen kouluista - Suomen Uutiset

Sellainen sananvapauden esitaistelija?
 
Suhteellisen nyrpeän näköinen Göran Stubb jr. ilmoitti äsken tiedotustilaisuudessa, että hallintarekisterihanke haudataan. Kolmen ässän hallituksella alkaa olla aika hyvä lista näitä hankkeita, jotka haudataan kovan kritiikin ja pyörittelyn päätteeksi.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Minua kiinnostaisi tämän herran tarina muutenkin. Julkisuudessa on puhuttu "miesopiskelijasta". Mikäköhän mahtaa olla opintopisteiden saldo... Vähäinen op-määrä ei toki estä huutelemasta ministerille protestivärssyjä, mutta mua kiinnostaisi vaan tietää, kuinka valveutunut ja opiskeluille omistautunut herrasmies kyseessä.

Huutelija sanoi tai siis huusi olevansa opettaja, mutta tätä on turha pohtia ennen kuin tiedämme totuuden.
 
Professorin virka antaa mahdollisuuden kaikenlaiseen kommentointiin. Omalta alalta tulee mieleen Tapio Puolimatka .

Jep, mutta tyyppi siis kirjoittaa facebookissaan näin: "Selitin poliisille, että yliopistolla opiskelijoilla on oikeus puhua, puuttua puheeseen, huutaa, jos tarpeen."
Tuota kaikkea on siis oikeus tehdä kunhan omaa tietynlaisen aatemaailman. Epäilen, että Suorannan reaktio olisi hieman erilainen tilanteessa, jossa puhujana olisi Li Andersson ja häirikkönä persu.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jep, mutta tyyppi siis kirjoittaa facebookissaan näin: "Selitin poliisille, että yliopistolla opiskelijoilla on oikeus puhua, puuttua puheeseen, huutaa, jos tarpeen."
Tuota kaikkea on siis oikeus tehdä kunhan omaa tietynlaisen aatemaailman. Epäilen, että Suorannan reaktio olisi hieman erilainen tilanteessa, jossa puhujana olisi Li Andersson ja häirikkönä persu.

Jos kyseessä olisi ollut Suorannan oma luento, häirikön kanssa olisi toimittu ihan samalla tavalla. Nyt olisi paikka kokeilla sananvapauden rajoja, kaikki opiskelijat huutamaan luennoille!
 
Jos kyseessä olisi ollut Suorannan oma luento, häirikön kanssa olisi toimittu ihan samalla tavalla. Nyt olisi paikka kokeilla sananvapauden rajoja, kaikki opiskelijat huutamaan luennoille!

Suorannan omin sanoin: "Et kuitenkaan pyydä poliisia paikalle, jos joku innostuu metelöimään? Pyytänet normaaliin tapaan järjestystä saliin, kunhan iskulauseet olisi lausuttu? Tässä ko. asiassakin olisi hyvin todennäköisesti selvitty puhumalla, kun mielipidepuuska olisi laantunut. Yleensä käy myös niin, että yleisö kyllästyy metelöintiin ja alkaa vaatia hiljaisuutta ihan spontaanisti."

Eli ehkä Suoranta itse kuuntelee ensin yleisön iskulauseet, ja jatkaa sitten luentoaan. Tilanne on tietysti hankala, jos paikalla on useampia, ehkäpä vielä vastakkaisia iskulauseita huutavia opiskelijoita. Mutta tosiaan, olen samaa mieltä kanssasi. Sananvapauden rajat on nyt saatava koetukselle. Menkää luennoille, huutakaa ja kuvatkaa!

Toinen lainaus: Niin, poliisista yliopistolla ei enää olekaan matkaa ollenkaan, paljon minnekään muualle kuin takaisin historiaan rumiin aikoihin.

Lahtari poliisijoukkoineen saapui Tampereen punaopistoon, mutta Suoranta oli paikalla ja esti verilöylyn.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Suhteellisen nyrpeän näköinen Göran Stubb jr. ilmoitti äsken tiedotustilaisuudessa, että hallintarekisterihanke haudataan.

Tämäkin oli Kola-Alexille liian hapokasta. Poliisi saattoi erehtyä äänekästä seminaariosallistujaa ohjatessaan, koska ymmärsi väärin Alexin "Sori"-kommentin. Tamperelaisethan tiätää kyä mitä Sorilla sijaitsee.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tämäkin oli Kola-Alexille liian hapokasta. Poliisi saattoi erehtyä äänekästä seminaariosallistujaa ohjatessaan, koska ymmärsi väärin Alexin "Sori"-kommentin. Tamperelaisethan tiätää kyä mitä Sorilla sijaitsee.

Aika monta asiavirhettä saat lyhyeen viestiin mahtumaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös