Kokoomus

  • 1 517 509
  • 12 682

#76

Jäsen
Itse taas en ymmärrä, kuka tarvitsee noin paljon rahaa johonkin eli n. 4000 € / kk - verot (naurakaa ja ihmetelkää vaan, mutta miettikää myös edes hiukan). Perussuomalaiset ja ilmeisesti myös SDP kannattaisivat verotuksen kiristystä tuolta hurjasti tienaavilta, mutta Kokoomus on hieman eri linjoilla.
En nyt sanoisi olevani mitenkään naurettavan varakas, vaikka tuon verran palkkanauhassa lukeekin. Pari pientä lasta, keskikokoinen asuntolaina pk-seudulla 80+ neliöisestä asunnosta ja viisi vuotta vanha auto, peruskansanauto. Verottaja vie osansa ja kiitettävän ison osan ottaa perusasiat ( vastike+sähkö+tv-maksu+vakuutukset yms. ). Edellinen perheen ulkomaanmatka oli 6 vuotta sitten, ellei nyt laske tytön kanssa tehtyä Tallinnan päivämatkaa viime kesänä. Työ vaatii jonkin verran matkustamista ja poissaoloa perheen parista.

Onko jotenkin väärin jos rahaa voi säästää ns. pahanpäivän varalle? Vaimon työt loppuvat nyt keväällä firman siirtäessä toimintoja ulkomnaille, joten se paha päiväkin tuli eteen. Työpaikka ollut sama 10+ vuotta ja työnantajan palkkapoliitikka tuonut yleiskorotusten päälle vielä lisäkorotukset. Aloittaessa lika oli vajaat 2000 euroa kuussa eli kehitys ollut hyvin suotuisa. Vaikea se on kirota kapitalistisikariistäjätyönantajaa. Bonusten sijaan lisäkorotus sikäli huvä kuvio, ettei annan kertaakaan isoa lisärahaa kerralla, mutta edellisvuoden lisäkorotus on seuraavanakin vuonna pohjalla.

Jos leikitään ajatuksella, että verotuksella tai lailla säädettäisiin maksimipalkka esim. 3000 euroa kuussa, niin miksi viitsisi nähdä lisävaivaa matkustellen ja kuluttaen vapaa-aikaakin työn puitteissa? Miksi yrittää yhtään lisää ellei yrityksestä seuraa selvää hyötyä itselle? Eiköhän useinmmat kuitenkin käy töissä rahan takia ja mikäli lotosta tulisi x miljoonaa, niin irtisanoutuminen olisi ensimmäinen teko. Itse ainekin keksikin kiinnostavampaakin tekemistä kuin nykyinen työni, mutta harrastamisesta tai mielekkäämmistä duuneista saa sen verran vähän rahaa ettei saisi ostettua edes ruokaa kaupasta. Asunnnosta yms. puhumattakaan.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
En itse ymmärrä miksi kenenkään ihmisen esimerkiksi Suomessa pitää edes tienata, sanotaanko nyt porvarien mieliksi, yli 50000 € vuodessa. Täällä jatkoajassakin saa lukea, kuinka joku kertoo että ei viitsisi liikahtaakaan lähes tuollaisella palkalla. Itse taas en ymmärrä, kuka tarvitsee noin paljon rahaa johonkin eli n. 4000 € / kk - verot (naurakaa ja ihmetelkää vaan, mutta miettikää myös edes hiukan).
Ah, kateellisuuden ajama politiikka. Aina kansantaloudellisesti motivoiva linja: "Jos minä olen epäonnistunut, kaikkien muidenkin pitää kärsiä!".

Neuvostoliitto soitti, haluavat kommunisminsa takaisin.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Saas nähdä mitä kokkarit tekevät Kanervalle. Tuomio tuli törkeästä lahjuksen ottamisesta. Itseäni kyllä naurattaa tämä tuomio. 1v 3kk ehdollista törkeän lahjuksen ottamisesta. Siis mitä vittua? Eikös teon törkeys pitäisi olla koventava peruste tuomiolle? Eli olisi varmaan selvinnyt sakoilla jos oltaisiin todettu vain syylistyneen lahjuksen ottoon. Ihan naurettavaa.
 

Fordél

Jäsen
Tuskin mitään tässä vaiheessa. Eiköhän Kanerva valita hoviin ja odotellaan sitä päätöstä.

Taatusti valittaa ja vielä korkeimpaankin (ainakin linnaan joutuvat), joten prosessi kestää vielä kauan. Enpä usko, että kokoomus tekee tämän asian suhteen mitään erityistä.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Saas nähdä mitä kokkarit tekevät Kanervalle. Tuomio tuli törkeästä lahjuksen ottamisesta. Itseäni kyllä naurattaa tämä tuomio. 1v 3kk ehdollista törkeän lahjuksen ottamisesta. Siis mitä vittua? Eikös teon törkeys pitäisi olla koventava peruste tuomiolle? Eli olisi varmaan selvinnyt sakoilla jos oltaisiin todettu vain syylistyneen lahjuksen ottoon. Ihan naurettavaa.

Olenko oikessa, jos epäilen ettei sinulla ole hajuakaan siitä mitä Rikoslaki rangaistuksista sanoo?

Vastenmielinen äijä koko Kanerva ja kertoo turkulaisten mielenmaisemasta aika paljon, kun tämän sankarin kerta toisensa jälkeen valitsevat eduskuntaan. Olen myös kuullut ilkeitä juoruja siitä, kuin Ilkan kautta on voinut Turussakin vaikuttaa virkamiesten tekemiin päätöksiin.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Saas nähdä mitä kokkarit tekevät Kanervalle. Tuomio tuli törkeästä lahjuksen ottamisesta. Itseäni kyllä naurattaa tämä tuomio. 1v 3kk ehdollista törkeän lahjuksen ottamisesta. Siis mitä vittua? Eikös teon törkeys pitäisi olla koventava peruste tuomiolle? Eli olisi varmaan selvinnyt sakoilla jos oltaisiin todettu vain syylistyneen lahjuksen ottoon. Ihan naurettavaa.
Mitä Kokoomuksen tarvitsisi tehdä, ja mitä Kokoomus yleensä voisi tehdä? Esimerkiksi kansanedustajan tehtävästä erottaminen on eduskunnan asia, mikäli kansanedustaja on syyllistynyt riittävän raskaaseen rikokseen ja saanut siitä tuomion. Juhantalolle kävi juuri näin. Puolueesta ei lain ja puolueen sääntöjen mukaan ihan helpolla ketään eroteta. Sisäiseen hiljaiseen disponibiliteettiin voi kyllä joutua, eli tie kulkee pois luottamustehtävistä eikä niitä kohti. Kanerva tietysti alkaa olla sen ikäinen äijä että touhu on kääntymässä vähin erin jäähdyttelymoodiin. Minun puolestani joutaakin, olisi joutanut jo. Sutki ja ketku äijä, jonkinlainen jälki-70-lukulainen kähmintäpolitiikan jäänne. Käsittämättömän lahjakas sosiaalisesti jopa poliitikkojen skaalalla, on myönnettävä.

Sopii ounastella, ettei Kanervan 70-vuotisia juhlita missään jäähallissa, tuskin jonkun turkulaislähiön jumppasalissakaan. Tai mistä senkään tietää. Luulisi porukoiden olevan jatkossa tarkempia kun kerätään kolehtia...
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Olenko oikessa, jos epäilen ettei sinulla ole hajuakaan siitä mitä Rikoslaki rangaistuksista sanoo?

Vastenmielinen äijä koko Kanerva ja kertoo turkulaisten mielenmaisemasta aika paljon, kun tämän sankarin kerta toisensa jälkeen valitsevat eduskuntaan. Olen myös kuullut ilkeitä juoruja siitä, kuin Ilkan kautta on voinut Turussakin vaikuttaa virkamiesten tekemiin päätöksiin.

Itseasiassa on. Olikos se, että minimissä muutama kuukausi ja maksimissaan 4-5 vuotta? 1v 3kk on kuitenkin tämänkin skaalan mukaan suhteellisen alhainen kakku.

Salaliittoteoriat voikin sitten vetää esiin. Olikos yllätys, että Turun Sanomat julkaisee persujen vastaisen lokajutun (johon persujohto erittäin tyhmästi reagoi) juuri Kanervan tuomion julkistamisen kynnyksellä? Ihmiset eivät jaksa ottaa tietoa vastaan samasta aiheesta liian kauan ja nyt kun tämä keissi Eronen on kaikilla tuoreesti mielessä niin Kanervan juttu menee vähin äänin ihmisten korvien ja silmien ohi.

Eduskunnasta nyt ketään ei heitetä ulos. Ellei Katainen nää irtopisteiden paikkaa ja käskytä hallituskumppaneita myös savustamaan Kanerva ulos koko talosta. Yksi rasite olisi kokkareillakin vähemmän.
 

Fordél

Jäsen
Salaliittoteoriat voikin sitten vetää esiin. Olikos yllätys, että Turun Sanomat julkaisee persujen vastaisen lokajutun (johon persujohto erittäin tyhmästi reagoi) juuri Kanervan tuomion julkistamisen kynnyksellä? Ihmiset eivät jaksa ottaa tietoa vastaan samasta aiheesta liian kauan ja nyt kun tämä keissi Eronen on kaikilla tuoreesti mielessä niin Kanervan juttu menee vähin äänin ihmisten korvien ja silmien ohi.

Voit olla kyllä ihan kaikessa rauhassa tämän salaliittoteoriasi suhteen tai sitten se on kaikkien aikojen heikoin salaliitto. Turkulaisilta toki sekin onnistuisi...

Tässä käy nyt niin, että Perussuomalaisten touhut ei ole ollut tänään klo 8.00 jälkeen enää kenenkään huulilla vaan seuraavat päivät tapetilla on kokoomus ja Ike Kanerva sekä koko lahjontatapaus. Tämä tapaus ei todellakaan mene vähin äänin ohi ihmisiltä vaan on seuraavat päivät maan ykkäsjuttu.
 

kovalev

Jäsen
Tässä käy nyt niin, että Perussuomalaisten touhut ei ole ollut tänään klo 8.00 jälkeen enää kenenkään huulilla vaan seuraavat päivät tapetilla on kokoomus ja Ike Kanerva sekä koko lahjontatapaus. Tämä tapaus ei todellakaan mene vähin äänin ohi ihmisiltä vaan on seuraavat päivät maan ykkäsjuttu.
Epäilemättä myös aktivoi Iltapulun toimituskuntaa uusiin salapoliisitöihin, mikä sinänsä on hieno asia.
Tosin tässä on nyt vielä kaksi tärkeämpää asiaa tapetilla: Jenni on ollut Vickania tapaamassa, ja koko Ruotsi on sekaisin.
Lisäksi perhesurmalla mässäily on vielä kesken, ei olla päästy edes märehtimisvaiheeseen.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Toivoisin, että Ikelle annettaisiin juhantalomaisesti kenkää eduskunnasta. Jos turkulaiset sitten päättävät ketkunsa valita uudelleen, niin sittenhän valitsevat.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
En itse ymmärrä miksi kenenkään ihmisen esimerkiksi Suomessa pitää edes tienata, sanotaanko nyt porvarien mieliksi, yli 50000 € vuodessa. Täällä jatkoajassakin saa lukea, kuinka joku kertoo että ei viitsisi liikahtaakaan lähes tuollaisella palkalla. Itse taas en ymmärrä, kuka tarvitsee noin paljon rahaa johonkin eli n. 4000 € / kk - verot (naurakaa ja ihmetelkää vaan, mutta miettikää myös edes hiukan).
Ymmärrän kantasi mutta kannattaa huomioida myös erilaisissa elämäntilanteessa olevien kannalta. Jos otetaan esimerkiksi viisilapsinen perhe, jossa äiti on äitiyslomalla tai kotiätinä. Isälle nettona 3000e/kk ei todellakaan ole kovin paljon, jos asuu omakotitalossa (laina 200ke) ja ajaa 7 hengen tila-autolla. Viikottainen kauppalaskukin on viisi kertaa suurempi kuin sinkulla. En sano että 4000e/kk olis liian vähän tuon kokoiselle perheelle, mutta ei se missään nimessä liikaa ole. Eri asia onko vasureille omakotitalo ja sen kokoinen auto johon lapset mahtuvat tarpeettoman korkea elintaso. Tai onko viisi lasta liiallista ökyilyä.

Siitä olen samaa mieltä että 4000e/kk pitäisi kyllä yksinasuvalle riittää varsin korkeatasoisen elintason saavuttamiseen. Silti pidän mitään palkkakattoja melko kommaritouhuna. Yksityinen yritäjä saa minun puolestani maksaa palkkaa työntekijöilleen niin paljon, kuin katsoo tarpeeliseksi. Jos laitetaan joku juridinen palkkakatto 50000e/vuosi, niin suomalaisyritykset eivät pysty enää kilpailemaan osaavista työntekijöistä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Toivoisin, että Ikelle annettaisiin juhantalomaisesti kenkää eduskunnasta. Jos turkulaiset sitten päättävät ketkunsa valita uudelleen, niin sittenhän valitsevat.

Tämä olisi Kokoomukselle paras vaihtoehto, valitettavasti Ikellä taitaa olla liian paljon "hiljaista tietoa" ja tätä kautta joukko politikkoja ja virkamiehiä taskussaan. Eiköhän hänelle sorvata "kunniallinen" tie estradilta poistumiseen.
 

J-Ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse taas en ymmärrä, kuka tarvitsee noin paljon rahaa johonkin eli n. 4000 € / kk - verot (naurakaa ja ihmetelkää vaan, mutta miettikää myös edes hiukan). Perussuomalaiset ja ilmeisesti myös SDP kannattaisivat verotuksen kiristystä tuolta hurjasti tienaavilta, mutta Kokoomus on hieman eri linjoilla.
Mun mielestä karkeasti ajatellen palkka 4000 euroon asti 30-40-vuotiaalla henkilöllä on täysin oma valinta. Valinta tosin kantaa jo teini-ikään saakka, tuliko tehtyä koulussa sen verran hommia että pääsi lukion kautta yliopistoon, korkeakouluun tai vähintään AMK:hon.
Jos taas on lukenut itsensä esim. lastentarhanopettajaksi niin matala palkkataso suhteessa koulutukseen oli varmaan tiedossa kouluun mennessä?
Jokaisella on mahdollisuus lukea itsensä vaikka lääkäriksi ja silloin 4000 euroa on varmaan realismia hyvin nopeasti työuran alussa.
Sitten kun mennään palkkatuloissa päälle tuonne 4000 euron, alkaa näkyä henkilökohtaiset ominaisuudet, sopiiko johtamaan suuria laumoja tms.

Tässä yhteiskunnassa ärsyttävää on että 4000 euroa tienaavia pidetään suurituloisina.
 

julle-jr

Jäsen
Jokaisella on mahdollisuus lukea itsensä vaikka lääkäriksi ja silloin 4000 euroa on varmaan realismia hyvin nopeasti työuran alussa.
Olen itsekin ollut taipuvainen ajattelemaan tuonsuuntaisesti, eli että jokaisella on mahdollisuus lukea vaikka lääkäriksi jne. Onko asia kuitenkaan niin, että kaikilla olisi tähän käytännössä mahdollisuus? Esimerkiksi ihminen, jota on lapsena kohdeltu erittäin huonosti (vaikkapa jotain seksuaalista hyväksikäyttöä tai muuta päähänpotkimista, esim. vakavaa koulukiusaamista) saattaa kärsiä koko loppuelämänsä vakavista keskittymishäiriöistä jne.

Voiko ihminen, jonka mieli on onnistuttu vakavasti sairastuttamaan, keskittyä esimerkiksi lääkiksen pääsykokeisiin sekä rankkaan opiskeluun, mikäli sattuu kouluun pääsemään? Varmasti on mahdollista opiskella lääkäriksi vaikka olisi kuinka ihmisraunio, jos vain on riittävän lahjakas. Mutta entä jos on yksinkertaisesti tyhmä ja ihmisraunio? Onko silloin todella niin, että on käytännössä mahdollista opiskella miksi tahansa? Ja haluaako joku, että häntä leikkaava sydänkirurgi on tyhmä ihmisraunio? En tiedä, kunhan spekuloin.

Itse olen DI ja kyllä se opiskelu minulta vaati melko paljon, itse asiassa lähes koko opiskeluajat ahdisti ja vitutti, en erityisemmin pitänyt tekniikan opiskelusta. Ajattelin kuitenkin, että mitä väliä vaikka vituttaa, vitutushan on vain merkki tietynlaisesta aivokemiallisesta tilasta, eikä siitä tarvitse välittää eikä ihmisen välttämättä tarvitse olla onnellinen. Aina välillä on tullut mietittyä, että olisikohan tuosta selvinnyt, jos olisi ollut jotain vakavia henkisiä ongelmia siinä sivussa. Lähinnä siis mietin, että onko jokaisella todella mahdollisuutta tietyn tulotason saavuttamiseen omilla avuillaan.

Toisaalta en minä myöskään suoraan väitä, että kaikilla pitäisikään olla mahdollista menestyä. Ei kai menestyminen edes olisi hyödyllistä, jos kaikki siihen pystyisivät. Jotta menestyvä osa tuntee olonsa mukavaksi, täytyy olla myös peruskarjaa, joka hoitaa tietyt hommat mahdollisimman halvalla. Jos kaikki ovat rikkaita, nousevat hinnatkin ja silloin rikkaan pitää olla todella rikas, jotta voi ostaa vaikkapa hyvän veneen. En todella osaa sanoa millainen järjestelmä olisi hyvä kaikilta kanteilta katsottuna. Kuitenkin on minusta hyvä olla rehellinen ja miettiä, että pystyvätkö kaikki oikeasti menestymään nykymaailmassa. Kaikilla kun vain ei ole lahjoja juuri ollenkaan ja tähän kun vielä lisätään epäedullinen kasvuympäristö, niin en ole lainkaan varma, että menestys on vain itsestä kiinni.
 

Fordél

Jäsen
Toisaalta en minä myöskään suoraan väitä, että kaikilla pitäisikään olla mahdollista menestyä. Ei kai menestyminen edes olisi hyödyllistä, jos kaikki siihen pystyisivät.

Minä kyllä mieluusti totean, että kaikilla pitää olla mahdollisuus menestykseen. Toki ensin pitää määritellä, mitä menestyminen tarkoittaa. Ilmeisesti tässä kyse on aineellisesta menestymisestä. Myös siihen kaikilla pitää olla mahdollisuudet, mutta siitäkin huolimatta erinäisistä syistä johtuen osa ei saavuta aineellista menestystä. Osa ei edes lähde ensisijaisesti tavoittelamaan aineellista menestystä. Heille riittää vähempikin ja heidän menestyminen on jotain muuta, aineetonta menestystä ja itsensä toteuttamista. Tärkeää on, että myös tällaiselle menestymiselle on yhtäläiset mahdollisuudet.
 

J-Ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen itsekin ollut taipuvainen ajattelemaan tuonsuuntaisesti, eli että jokaisella on mahdollisuus lukea vaikka lääkäriksi jne...klips klips... Onko asia kuitenkaan niin, että kaikilla olisi tähän käytännössä mahdollisuus? Kaikilla kun vain ei ole lahjoja juuri ollenkaan ja tähän kun vielä lisätään epäedullinen kasvuympäristö, niin en ole lainkaan varma, että menestys on vain itsestä kiinni.

Okei, unohdetaan se lääkäri ja helpotetaan vähän. Lähes kaikilla, poislukien tietysti henkisistä ongelmista syystä tai toisesta kärsivillä, on mahdollisuus lukea itsensä vaikka tradenomiksi tai AMK-insinööriksi. 4000 euron kuukausitulot ei ihan työuran alussa taida olla mahdollisia, mutta ikävuosilla 35-40 vuotta jo täysin käden ulottuvilla.

Kuinka paljon näitä ihmisiä oikeasti on, jotka jonkun lapsuuden trauman tai muun takia eivät kykene hankkimaan itselleen kuvatun kaltaista palkkakehitystä? Varmaan melko pieni osa verrattuna siihen porukkaan, jota ei vaan ole kiinnostanut, huvittanut tai ei ole katsonut mukavaksi yrittää jossain vaiheessa elämää vähän enemmän. Ja vielä suurempi kysymys: Millä oikeudella he tulevat vaatimaan keski-ja hyvätuloisille veronkiristyksiä saadaakseen itse jotain lisää?

edit: Ja edelleen pitäydytään siinä, että 50 tuhannen euron vuositulot eivät pienellä ylitöiden tekemisellä vaadi edes 4000 euron kuukausituloja. Toisaalta, ei tuo 4000 kuussa pääkaupunkiseudulla riitä kuin täysin keskivertoon elämään.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Kuinka paljon näitä ihmisiä oikeasti on, jotka jonkun lapsuuden trauman tai muun takia eivät kykene hankkimaan itselleen kuvatun kaltaista palkkakehitystä?

Suomessa yli miljoona.

Materiaalista maailmaa ei voi ylittää. Ei ihmisessä ole mitään henkeä, jolla voi toimia materiaa vastaan. Henkeen uskominen on uskovaisten hommia, ei rationaalista tieteellistä ajattelua.

Uskomattoman lujassa on käsitys siitä, että ihmisellä olisi jonkinlainen tahto. Mitään tahtoa ei ole. On vain sattumien summa, minkä vuoksi perimä + kasvuympäristö ennustaa tilastollisesti erittäin hyvin ihmisen tulevaisuuden.

Heikkolahjainen lapsi + alkoholisti vanhemmat + turvaton lapsuus + ei tukitoimia = suurella todennäköisyydellä huono elämä.
 

Fordél

Jäsen
Uskomattoman lujassa on käsitys siitä, että ihmisellä olisi jonkinlainen tahto. Mitään tahtoa ei ole. On vain sattumien summa, minkä vuoksi perimä + kasvuympäristö ennustaa tilastollisesti erittäin hyvin ihmisen tulevaisuuden.

Heikkolahjainen lapsi + alkoholisti vanhemmat + turvaton lapsuus + ei tukitoimia = suurella todennäköisyydellä huono elämä.

Kyse on kuitenkin vain todennäköisyydestä, mikä kertoo, että on myös mahdollisuus toisenlaiseen vaihtoehtoon ja ne myös toteutuvat joillain. Tämä kertoo, että ihmisillä on tahtoa ja mahdollisuuksia muuhunkin kuin mihin perimä ja kasvuympäristö ennustavat.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Soini heittelee Ruohonen-Lernerin selän takaa Kanerva-kiviä Kataisen suuntaan. (linkki ylen sivuille)

Minulle jää epäselväksi se, että haluaako Soini todella että puolueiden puheenjohtajat ottaisivat kantaa kaikkeen mahdolliseen mitä puolueen edustajat ja sympatiseeraajat sanovat ja tekevät. Vaiko ei?

Hyvin ristiriitainen viesti hänellä. No, onneksi Kataiselta ja kai kaikilta kokoomuksen jäseniltä lienee jo asiasta mielipidettä kyselty. Ihan ilman Timon suositustakin.
 

julle-jr

Jäsen
Kuinka paljon näitä ihmisiä oikeasti on, jotka jonkun lapsuuden trauman tai muun takia eivät kykene hankkimaan itselleen kuvatun kaltaista palkkakehitystä? Varmaan melko pieni osa verrattuna siihen porukkaan, jota ei vaan ole kiinnostanut, huvittanut tai ei ole katsonut mukavaksi yrittää jossain vaiheessa elämää vähän enemmän. Ja vielä suurempi kysymys: Millä oikeudella he tulevat vaatimaan keski-ja hyvätuloisille veronkiristyksiä saadaakseen itse jotain lisää?
Mutta voiko ihminen joitain sille, että häntä ei kiinnosta mikään? Eli onko niin, että voi vain päättää, että nyt minua kiinnostaa opiskella? Ja jos ei lainkaan kiinnosta, niin voiko silloin opiskella pitkäjänteisesti ja menestyksekkäästi jotakin vähänkään vaikeampaa aihetta? Vaikuttaako kiinnostukseen perimä ja lapsuusolot? Minä uskon, että vaikuttaa. Näin ollen pidän kiinnostusta rankkaan opiskeluun tai muuhun vastaavaan pitkäjänteiseen yrittämiseen tavallaan samantyyppisenä lahjana kuin vaikkapa älykkyyttä tai hyvää oppimiskykyä. Ja kaikilla ei ole tätä kiinnostus-nimistä lahjaa, joten heillä on heikot mahdollisuudet pärjätä, varsinkin jos ei myöskään ole älykkyyttä ja hyvää oppimiskykyä.

Mitä tehdä silloin, jos ihmistä ei vain yksinkertaisesti ns. huvita mikään? Miten hänet saadaan siihen tilaan, että alkaa huvittamaan? Kenties kokonaan kaikki tuet poistamalla ja siten pakottamalla. Vai voisiko varhaiskasvatuksessa ja miksei myöhäisemmässäkin kasvatuksessa panostaa tähän enemmän? Joku varmaan osaa vastata minua paremmin.

Onko oikein, että lapset saavat esimerkiksi televisiosta tai netistä katsoa passivoivaa roskaa? Miksei tuollaista kielletä? Onhan TV:stä näytettävällä väkivallalla ja pornollakin ikäräajat, vaikka ne eivät edes ole läheskään yhtä vaarallisia kuin passivoivat TV-ohjelmat. Miksei yhteiskunnan asenneilmapiiriä muuteta enemmän menestystä suosivaksi, jolloin kenties kiinnostus kovaan työhän ja tsemppiin lisääntyisi. Koska jos ei kiinnosta laittaa kaikkea peliin, niin on mahdotonta laittaa kaikkea peliin. Jos ei kiinnosta kunnolla, päädytään vain korkeintaan keskinkertaiseen suoritukseen. Ja jos ei kiinnosta lainkaan, niin silloin saavutetaan nollatulos. Jostain pitäisi siis saada lapsille, nuorille ja miksei aikuisillekin tätä kiinnostusta. Kuten sanoin, kiinnostus opiskeluun ja muuhun vastaavaan on minusta ominaisuus siinä missä älykkyyskin. Molempiin vaikuttaa perimä ja se minkälaisissa oloissa on kasvanut ja kehittynyt. Kumpaakaan ominaisuutta ei voi ostaa kaupasta.

Minusta Hemingway on oikeassa sanoessaan, että mitään mystistä henkeä ei ole, vaan ihmisen käyttäytymiseen vaikuttaa sekä perimä että kasvuympäristö (kasvuympäristö on kai sama asia kuin elämänkokemus). Ihminen käyttäytyy ja tekee valintoja näiden kahden tekijän, perimän ja kasvuympäristön määräämänä. Eli minusta pitäisi miettiä, miten lapsille ja nuorille järjestettäisiin sellainen kasvuympäristö, että he tekevät pärjäämisen kannalta oikeita valintoja. Perimää ei oikein voi muuttaa, toki voidaan miettiä pitäisikö jotenkin miettiä ketkä saavat lisääntyä. Niin kauan kuin näin ei tehdä, on kasvuympäristöön vaikuttaminen kai ainoa keino.

Mitä tulee kysymykseesi siitä, että onko ihmisellä oikeutta vaatia muille veronkiristystä, niin minä en tähänkään tiedä vastausta. Henkilökohtaisesti olen taipuvainen ajattelemaan, että luonto kyllä karsii heikot yksilöt, kuten on aina ollut. Toisaalta ihmisenkaltaiselle laumaeläimelle tällainenkaan ajatus ei tunnu ihan oikealta, en oikein tiedä miksi. Eniten minua ehkä kyllä kiinnostaa juuri se kysymys, että missä määrin ihmisillä on oikeasti mahdollisuus pärjätä ja miten pärjäämismahdollisuuksiin voisi vaikuttaa vaikkapa yhteiskunnan taholta. En ole niinkään kiinnostunut vero- tai muista asioista. Maksan kyllä omat veroni suht. mukisematta, olenhan itsekin saanut hyvän ilmaisen koulutuksen, joka on verovaroin kustannettu.
 

julle-jr

Jäsen
Kyse on kuitenkin vain todennäköisyydestä, mikä kertoo, että on myös mahdollisuus toisenlaiseen vaihtoehtoon ja ne myös toteutuvat joillain. Tämä kertoo, että ihmisillä on tahtoa ja mahdollisuuksia muuhunkin kuin mihin perimä ja kasvuympäristö ennustavat.
Jos oletetaan, että on olemassa jonkinlainen tahto, niin onko esimerkiksi tahdon voimakkuuteen merkitystä perimällä ja/tai kasvuympäristöllä? Vai voiko ihminen itse hommata jollain tavalla itselleen sellaisen tahdon, jonka avulla pärjää? Vai onko kaikilla samanlainen tahto?

Edit. Kasvuympäristön avulla on varmaan vähän vaikea ennustaa menestystä kovin tarkasti, koska kasvuympäristö kertoo vain sen, millä todennäköisyydellä ihminen kokee tietynlaisia asioita lapsena ja nuorena. Kaikkia ihmisen lapsena ja nuorena saamia kokemuksia ei kutienkaan voi tilastoida ja ottaa mukaan mallinnukseen. Lisäksi tietenkin jokainen kokemus vaikuttaa erilaisen perimän saaneisiin ihmisiin eri tavoin.
 
Viimeksi muokattu:

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Mutta voiko ihminen joitain sille, että häntä ei kiinnosta mikään?

Ei. Ja se, miten sitkeä ihminen on ja miten hän kestää vaikeuksia, on suurelta osin perimän määräämää. Lopun määrää aivoihin rakentuneet mallit.

Jotakin saattaa vituttaa opiskelu koko ajan, mutta silti hän kahlaa perimänsä turvin koulutuksen läpi, kun taas toinen luovuttaa jo pienen epävarmuuden horjuttaessa.

"Temperamentti on pysyvä taipumus, jota ei voi muuttaa."

Temperamentti - Millainen on synnynnäinen temperamenttisi?

Kannattaa oikeasti lukea tuo juttu. Se auttaa ymmärtämään, miksi jotkut toimivat omasta näkökulmasta katsoen järjettömästi tai tyhmästi.
 

Tuamas

Jäsen
Ei. Ja se, miten sitkeä ihminen on ja miten hän kestää vaikeuksia, on suurelta osin perimän määräämää. Lopun määrää aivoihin rakentuneet mallit.

Melkoista fatalismia.

Nähdäkseni avainkohta linkittämässäsi tekstissä oli tämä: "Temperamenttia ei voi muuttaa, mutta omaa käytöstä voi"
 

julle-jr

Jäsen
Melkoista fatalismia.

Nähdäkseni avainkohta linkittämässäsi tekstissä oli tämä: "Temperamenttia ei voi muuttaa, mutta omaa käytöstä voi"
Omaa käytöstä voi muuttaa sellaiseksi, että esimerkiksi turhan helposti palavat hermot eivät aiheuta ongelmia. Uskoakseni kuitenkin käyttäytymisen muokkaaminen vaatii sen, että on ensinnäkin riittävästi kiinnostusta analysoida omaa käytöstään ja työskennellä sen eteen, että saa käytöstään muutettua. Mutta entä jos ei ole kiinnostusta muuttaa omaa käytöstään, voiko itsensä muuttaa sellaiseksi, että on kiinnostusta muuttaa omaa käytöstään? Tai entä jos ei tule koskaan edes ajatelleeksi asiaa kovin syvällisesti, koska on vain tyhmä eikä ajattele asioita, eli on saanut sellaisen perimän, johon kuuluu ajattelemattomuus.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös