Sitä en ymmärrä kirveelläkään etteikö mitään tahtoa olisi.
Olen saanut sinusta sellaisen kuvan, että maailmankuvasi on varsin rationaalinen. Todista siis tahto tieteellä.
Tahto on helppo kuvitella jälkeenpäin, mutta tällainen attribuointi on valheellista. Kun ensin tekee ja sitten selittää, niin tarinassa säilyy loogisuus ja kaari, mutta se on valhetta.
Minulla on juuri nyt kova yritys päästä elämässäni eteenpäin. Teen sen eteen kovasti työtä. Jos ja toivottavasti kun onnistun, minun olisi helppo jälkeenpäin selittää, että päätin tarttua härkää sarvista ja muuttaa elämäni suuntaa, mutta tosiasiassa tämä motivaatio muutokseen on rakentunut minuun itsestään sattumien vaikutuksesta. En ole sitä mitenkään luonut. En ole mitenkään pystynyt vaikuttamaan sen syntymiseen. Niin ikään olin täysin avuton siinä tilanteessa, kun minua ei huvittanut tehdä mitään.
Kokemus tahdosta on tärkeä psyykkiselle hyvinvoinnille, koska aivot kestävät huonosti kaaoksen ja sattuman ajatuksen. Ihmisellä on valtava tarve hallintaan. Vaan eipä sitä hallintaa taida oikeasti olla.
"Fyysikot ovat jo pitkään taittaneet peistä ihmisen vapaasta tahdosta. Se on ristiriidassa fysiikan peruspilareihin kuuluvan kvanttimekaniikan kanssa. Nyt myös neurologit ovat alkaneet epäillä. Uudet kokeet osoittavat ihmisen alkavan toimia jo ennen päätöksen tekemistä."
Vapaa tahto voi olla vain harha | Tieteen Kuvalehti