Itse olen ehdottomasti sitä mieltä, että Tanskan mallista tulisi ottaa mallia myös Suomessa. Itse vain epäilen, että Suomessa halutaan poimia rusinat pullasta ja saada korkeat tuet ilman omia velvollisuuksia. Tällainen kuva tulee myös vasemmiston puheista, joissa on vaadittu vastaavia tukitasoja ja jätetty velvollisuudet huomiotta.
Vasemmalla tosiaan kelpaisi tukitaso, mutta ei moni muu kohta. Oikealla tämä nk. Tanskan malli on ollut pitkäaikainen suosikki työttömyysasioissa, paitsi ei niinkään panostus työvoimapalveluihin. En myöskään muista, että oltaisiin oltu kopioimassa sitä, että Tanskassa ei käsittääkseni ole ns. omavastuuaikaa, vaan korvaus alkaa juosta heti ensimmisestä työttömyyspäivästä. No, ainahan näissä mennään ideologian mukaisesti, ja poimitaan ne omat rusinat sieltä pullasta. Nähtäisiinköhän joskus päivä, jolloin Vasemmistoliitto alkaa rummuttaa "Tanskan mallia". Mutta ei työttömyyden vaan pääomatuloveron osalta. Taskassahan progressio on jyrkempi ja ylin veroprosentti selvästi Suomea korkeampi, jos olen ymmärtänyt oikein.
Karkeasti valtio maksaa Suomessa 42 prosenttia ansiosidonnaisen turvan rahoituksesta. Tämäkin olisi syytä kyseenalaistaa, sillä ansiosidonnainen pitää yllä eräänlaista luokkajakoa. Vaikka ihminen maksaa muiden työttömyysvakuutusmenoja, hän ei ole oikeutettu ansiosidonnaiseen ilman kassan jäsenyyttä.
Valtio maksaa kaikille saman peruspäivärahan. Ansiosidonnaisesta sen päälle menevän osuuden rahoittavat pakollisten työttömyysvakuutusmaksujen muodossa työnantajat ja ne työntekijät, jotka ovat kassojen jäseniä. Pieni siivu tulee myös kassojen jäsenmaksuista. Historiallisista syistä kassoja on paljon ja niiden jäsenmaksut poikkeavat toisistaan. Olisi yksinkertaisempaa ja tasapuolisempaa muuttaa systeemi siten, että Kela hoitaisi hallinnoinnin ja kaikki työntekijät olisivat automaattisesti sen piirissä. Toisaalta pitää kyllä todeta, että olen aina ihmetellyt työntekijöitä, jotka eivät ole kassan jäsenia. 8 €/kk tai monella tuotakin vähemmän on aika pieni hinta siihen nähden, millaisen edun se työttömyyden kohdatessa tuo. Tietysti jos on varma, että ei voi ikinä jäädä työttömäksi, niin ei kai siinä sitten mitään.