Itse leikkaisin kehitysavusta, kukaan ei ole pystynyt minulle uskottavasti perustelemaan (harva tästä haluaa edes keskustella), miksi Suomi maksaa ulkomaille yli 1275 miljoonaa euroa vuodessa. Rahat, joista suuri osa menee täysin kankkulan kaivoon, osa toki menee hyväänkin.
Tässä vaiheessa maailmantilannetta on hyvä olla EU:ssa mahdollisimman rähmällään, mutta jos Suomi saa Naton täysjäsenyyden, niin sen jälkeen olisi hyvä asetella askelmerkit uusiksi EU:ssa.
Ehkä olisimme EU:ssa silti nettomaksajia, se on jossain määrin hyväksyttäköön. Se, että Suomi on myös joka kerta nettomaksaja kaikenmaailman tukipaketeissa, ei ole hyväksyttävää.
Silti on monia Suomelle paljon tärkeämpiä asioita, joiden ei saa mennä EU:ssa enää läpi Suomelle haitallisesti. Suomen ei tule antaa EU:lle mitään oikeutta vaikuttaa metsiimme, se on Suomen hiilinielu ja muun EU:n tulee alkaa lisäämään omia hiilinielujaan. Suomi on Suomen keuhkot, ei EU:n. Metsäteollisuus on hyvin tärkeä asia Suomelle.
Tärkeämpää kuin työttömiltä leikkaaminen on esimerkiksi ansiosidonnaisen päivien lyhentäminen. On jotenkin absurdia, että henkilö voi saada jopa yli vuoden mahdollisesti parempaa ansiosidonnaista kuin mitä joku toinen saa palkkaa.
Ansiosidonnaisen saa uudestaan käyntiin aina aika lyhyen työllisuusajan jälkeen. Työttömyyspäivärahalla tulee selvitä suurimman osan työttömyyden ajasta ja ansiosidonnaiseen pääsemiseksi tulisi työkuukausia olla huomattavasti enemmän.
Tarjoisin myös enemmän porkkanaa kuin keppiä ulosotossa oleville. Suomelle on 400-500k ihmistä, jotka on ulosotossa. Tällaisen henkilön ei oikeastaan kannata tehdä koskaan töitä. Siis varsinkaan jos ulosoton määrä on huomattava ja oma koulutuspohja matala.
Nopealla laskennalla työtön sinkku helsingissä saa n. 724 euroa, olkoon netto vaikka 600-650 työmarkkinatukea. 700 euron yksiöstä henkilö saa asumistukea n. 430 euroa.
Toimeentulotuesta maksetaan laskennallisesti niin, että henkilölle jää vähintään toimeentulotuen perusosan verran, eli n. 505 euroa. Kela maksaa myös sähkön ja sairaanhoidon maksut täysimääräisenä, joka voi talvella nykyisillä sähkön hinnoilla olla jopa 50-100+ euroa talvella. Reseptilääkkeet saa hakea täysimääräisen apteekista. Myös joitain muita kuluja maksetaan.
Jos henkilöllä on ulosotto päällä, niin esimerkiksi brutto palkan ollessa vaikka 2000 euroa, käteen jää yllättäen alle 2000 euroa netto ja netosta menee ulosoton maksut 1/3 tai 2/3 netosta (suojaosuus huomioidaan myös). Henkilö voi silloin hakea asumistukea ja toimeentulotukea, että käteen jäävä osuus on jälleen se toimeentulotuen perusosa. Tämä on kuitenkin helposti epäedullisempaa, sillä työssäkäyvänä henkilöllä on matkakuluja sekä mahdollisesti paljon muitakin kuluja, joita ei kelasta täysimääräisenä välttämättä saa. Unohtamatta sitä, että henkilö tekee töitä vähintään sen n. 21 päivää kuukaudessa (kokoaikainen työntekijä) kun työtön kaivelee n. 30 päivää muniaan sohvalla.
Jos henkilö on ulosotossa ja hänen palkkansa on niin suuri, että ulosoton sekä perustulojen jälkeen käteen jäävä osuus on niin suuri, ettei henkilö saa mitään tukia. Henkilö voi saada vaikka vain 20 euroa kuussa liikaa niin, että jää tukien ulkopuolelle. Tässä tilanteessa kulut on suuremma, sillä hän maksaa mahdollisesti kaikki kulut itse. Ainakin matkat hän maksaa itse. Mahdollisesti myös sähkön ja lääkkeet, toki näissä saattaa päästä takaisin tukien piiriin. Tässä saattaa silti tulla epätasaisuuksia vuoden sisällä, eikä henkilö edes halua kokeilla saako tukia vaikka saattaisi olla niihin mahdollisuus.
Eli ulosotossa olevan on hyvin vaikea jäädä ns. voitolle työllä ja se on suuri ongelma kun haluamme työllistää kaikki ihmiset. Tähän tulisi keksiä joku järkevä porkkana. On eri asia onko ulosottoa muutama tuhat euroa vai jopa kymmeniä tuhansia.
Tässä tullaan sitten sellaiseen tilanteeseen kuin pimeä työ. Tiedän varmuudella, että monet työttömyyden valinneet ulosotossa olevat valitsee työttömyyden, koska ulosotosta ulospääsy nähdään huomattavan vaikeana suuresta velasta johtuen.
Monet ulosotossa olevat valitsevat myös tehdä pimeitä töitä, joka on käytännössä ainoa mahdollisuus tällaiselle velalliselle tienata ns. ylimääräistä. Vaihtoehtoja on paljon, parturi voi leikata kotonaan hiuksia pimeänä, rakennusalan henkilöt tekee pimeitä rakennustöitä. Moni myy nuuskaa, tuotot voi olla huomattavat ja silti riskin voi pitää matalalla. Jotkut myös myyvät huumeita.
Lisätienestejä voi tehdä myös pimeänä erilaisilla myyntipalstoilla ostaen ja myyden tavaroita. Tai esimerkiksi tekemällä käsitöitä ja myymällä niitä.
Kirjokseni on hiukan sekava, kuten on myös koko tukiviidakko. Tiedot on kuitenkin oikeasuuntaisia ja työttömän vs. työssä käyvän ja ulosotossa olevan tukien vs. palkan&tukien suhde monesti eroaa vain kymppeinä, harvemmin satasina. Ero tosin voi olla myös täysipäiväisen työttömän eduksi. Työtön voi 24/7 kaivella muniaan. Moni ulostossa oleva omaa alhaisen koulutustason ja monelle ei ole ongelma tehdä pimeitä töitä. Pimeillä töillä, jossa toki on riskit, voi tehdä suuriakin voittoja ja se houkuttaa.
Vaikka henkilö saa vapaakuukausia ollen n. vuoden töissä, niin moni ei halua nähdä sitä vaivaa. Nykyaikan monet ihmiset on enemmänkin "mulle nyt kaikki heti". Uskoisin, että ulosotossa olevien työllistymiseen kannustaisi sellainen, että joka toinen kuukausi olisi ulosottomaksullinen, eli kun aloitat työt, niin ensimmäisestä kuukaudesta lähtisi maksu ulosottoon. Seuraavasta kuukaudesta saisit kuitenkin koko palkan kokonaisuudessa ja seuraavasta kuukaudesta taas lähtisi ulosoton maksu. Palkitsisin myös pitkään työssä pysymistä sillä, että kun olet puolivuotta tai vuoden ollut jatkuvassa työssä, niin ulosoton kuukausittaista lyhennysprosenttia pienennettäisiin.
Monia muitakin muutoksia tulisi tehdä, mutta olen aika varma, että jo näillä parilla asialla olisi suuri työllistävä vaikutus.
Mielestäni kokoomuksen kuten muidenkin puolueiden tulisi panostaa järkiratkaisuihin. Ensisijainen ajatus ei tule olla, että kuritetaan jotain tiettyä ryhmää. Kokoomuksella tuo tietty ryhmä on monesti ainakin ajatuksellisesti työttömät. Vasemmalla kurituksen kohteena saattaa taas olla teollisuus tai korkeaa tuloa saavat. Molemmissa tapauksissa ottavana osapuolena on se kaikista köyhin, jo lyttyyn lyöty henkilö. Itse lähtisin kannustuksen kautta. Parannetaan teollisuuden asemaa sekä luodaan edellytykset työnteolle, parannetaan työttömien mahdollisuutta työllistyä ja luodaan ulosotossa oleville kannustava väylä täysityöllisyyteen.
Jos näin tehdään, Suomi saa enemmän verovaroja ja velkojat saavat rahaa tililleen velallisilta.