Millä logiikalla yritykset alkavat palkata soveltumattomia ja asumisloukussa olevia pitkäaikaistyöttömiä, jos heiltä leikataan tukia? Jos työttömyys on tästä kiinni, on vika ihmisiä palkkaavissa yrityksissä, ei tukia saavissa työttömissä.
Tärkeintä tässä tilanteessa olisi se, että yhteistä kakkua tulisi nostaa kaikilla mahdollisilla toimenpiteillä. Työttömille ja työnantajille tulisi rakentaa yhteinen polku, että he kohtaisivat toisensa ( kohtaanto-ongelma). Suomessa pitäisi kiinnittää huomioita siihen, että Suomi olisi tarpeeksi kiinnostava investointi kohde ja samalla Suomen vaihtotase tulisi olla pitkällä aikavälillä riittävän korkealla tasolla.
Se on suuri ongelma Suomessa, että osa suomalaisista joutuu elämään tukien varassa. Työnteko tulisi olla aina kannattavaa ja samanaikaisesti työnantajat löytäisivät osaajia palvelukseensa. Nyt on huutava pula osaajista kaikkialla Suomessa ja ulkomailla.
Mielestäni Suomen pitäisi ottaa lisää lainaa/velkaa vielä pari vuotta, jotta Suomen kaikki tarvittavat toimenpiteet voidaan tehdä ilman ylimääräisiä haittatekijöitä.
Kyllä työnantajat haluavat palkata osaajia työpaikoille yrityksiinsä. Ongelma on vain se, että tarvittavia osaajia ei löydy riittävän läheltä ja työntekijöiden osaamistaso on joko liian matala tai väärältä alalta. Jos osaajia löytyy niin samanaikaisesti puolisolle ei löydy työpaikkaa kyseiseltä paikkakunnalta. Onneksi nykyään voi tehdä etätöitä, mutta kaikkia työtehtäviä ei voi tehdä etänä.Millä logiikalla yritykset alkavat palkata soveltumattomia ja asumisloukussa olevia pitkäaikaistyöttömiä, jos heiltä leikataan tukia? Jos työttömyys on tästä kiinni, on vika ihmisiä palkkaavissa yrityksissä, ei tukia saavissa työttömissä.
Näinhän se on, mutta kokkareiden suunnasta on harvoin tullut kattavaa vastausta siihen millä tavalla kaikkien tukien leikkaaminen tekisi työnteosta kannattavaa.Se on suuri ongelma Suomessa, että osa suomalaisista joutuu elämään tukien varassa. Työnteko tulisi olla aina kannattavaa ja samanaikaisesti työnantajat löytäisivät osaajia palvelukseensa.
Otetaan mallia Saksasta, Tanskasta ja Ruotsista. Siis kokonaisuutena kaikki asiat kuten irtisanomiset huomioiden. Aika monta ideaa löytyy linkittämästäni aineistosta. Pitkäkestoisia tukia lyhennetään, tukien alkuun panostetaan, asuntotuelle omavastuu, työsopimusten paikallista sopimista lisätään, yritysten toimintamahdollisuuksia parannetaan, Suomesta tehdään aiempaa kiinnostavampi sijoittajille jne. Jälkimmäiset eivät leikkaa tukia, vaan luovat työtä. Siinä kuitenkin on pääpainopiste.Näinhän se on, mutta kokkareiden suunnasta on harvoin tullut kattavaa vastausta siihen millä tavalla kaikkien tukien leikkaaminen tekisi työnteosta kannattavaa.
Yksi askel työnteon kannattavuuden lisäämiseksi olisi helpottaa pätkätöiden tekemistä työttömyyden ohessa. Koronan aikana tähän tuli tilapäisiä helpotuksia jotka olisivat puolestani saaneet jäädä pysvviksi.
Se, että henkilö ottaa vastaan pätkätöitä niin siitä ei tulisi rankaista häntä vaan ehdottomasti häntä tulisi kannustaa ottamaan tilapäistä työtä vastaan oli se pituudeltaan viikon jakso tai kaksi kuukautta pitkä jakso töissä.Näinhän se on, mutta kokkareiden suunnasta on harvoin tullut kattavaa vastausta siihen millä tavalla kaikkien tukien leikkaaminen tekisi työnteosta kannattavaa.
Yksi askel työnteon kannattavuuden lisäämiseksi olisi helpottaa pätkätöiden tekemistä työttömyyden ohessa. Koronan aikana tähän tuli tilapäisiä helpotuksia jotka olisivat puolestani saaneet jäädä pysvviksi.
Nämä ovat varmasti sinun näkökulmastasi mainioita ideoita mutta jos katson asiaa mikroperspektiivistä so. esimerkiksi työmarkkinatuen, asumistuen ja toimeentulotuen yhdistelmällä elävän pitkäaikaistyöttömän näkökulmasta, on minun edelleen vaikea nähdä millä tavalla kaikkien näiden tukien leikkaaminen tekisi tekisi työnteosta kannattavampaa. Tämä on se yksinkertainen arkinen kysymys johon liian harvoin kuulee vastausta.Otetaan mallia Saksasta, Tanskasta ja Ruotsista. Siis kokonaisuutena kaikki asiat kuten irtisanomiset huomioiden. Aika monta ideaa löytyy linkittämästäni aineistosta. Pitkäkestoisia tukia lyhennetään, tukien alkuun panostetaan, asuntotuelle omavastuu, työsopimusten paikallista sopimista lisätään, yritysten toimintamahdollisuuksia parannetaan, Suomesta tehdään aiempaa kiinnostavampi sijoittajille jne. Jälkimmäiset eivät leikkaa tukia, vaan luovat työtä. Siinä kuitenkin on pääpainopiste.
Totta. Kokoomus kannattaa suurempaa suojaosaa työttömälle, joskin tämä on tulkinnanvarainen.
Otetaan mallia Saksasta, Tanskasta ja Ruotsista.
Usein työnantajille on tärkeintä se, että työnhakijalla on riittävät sosiaaliset taidot ja hän on samanaikaisesti oppimishaluinen työnhakija, vaikka hänellä on puutteita osaamisessa. Usein työnantajat haluavat perehdyttää uuden työntekijän perinpohjaisesti firman tapoihin tehdä työnsä.
Ehdottomasti kannattaa ottaa mallia! Esimerkiksi Tanska oli samanlaisessa tilanteessa kuin Suomi. Työttömiä, työpaikkoja, mutta eivät kohdanneet. Tanska pisti paljon uusiksi ja nythän se toimii.Otetaan vain, jos Saksassa, Tanskassa ja Ruotsissa työttömyyden syyt ovat samanlaisia kuin Suomessa. Jos ei ole, ei kannata malliakaan ottaa.
Ei nyt suoranaisesti liity tähän, mutta yksi juttu Suomen työmarkkinoilla on harmittanut mua elämäni aikana aika suuresti. Yrityksille ei juuri tarjota muuta mahdollisuutta sopeutua markkinoiden muutoksiin kuin irtisanominen. Tämä puolestaan on monissa tapauksissa omaan jalkaan ampumista. Irtisanomiset harvoin parantavat tuottavuutta tai mitään muutakaan, sen sijaan olemassaolevakin liiketoiminta vaarantuu.Otetaan mallia Saksasta, Tanskasta ja Ruotsista. Siis kokonaisuutena kaikki asiat kuten irtisanomiset huomioiden. Aika monta ideaa löytyy linkittämästäni aineistosta. Pitkäkestoisia tukia lyhennetään, tukien alkuun panostetaan, asuntotuelle omavastuu, työsopimusten paikallista sopimista lisätään, yritysten toimintamahdollisuuksia parannetaan, Suomesta tehdään aiempaa kiinnostavampi sijoittajille jne. Jälkimmäiset eivät leikkaa tukia, vaan luovat työtä. Siinä kuitenkin on pääpainopiste.
Valitettavasti työnantajat karsivat usein pelkän nimen perusteella " väärät " työnhakijat pois. Työnhakija ei saa näyttää todellista osaamistaan kun on väärän värinen tai väärän niminen henkilö.Otetaan vain, jos Saksassa, Tanskassa ja Ruotsissa työttömyyden syyt ovat samanlaisia kuin Suomessa. Jos ei ole, ei kannata malliakaan ottaa.
Perusosaaminen pitää kuitenkin olla kunnossa. Ja vaikka ihminen olisi miten sosiaalinen ja asiakasystävällinen tahansa, sitä on todella vaikeaa näyttää toteen, kun tällaiset ihmiset karsiutuvat työnhaussa ennen kuin pääsevät edes haastatteluun näyttämään sosiaalisuutensa.
Ovatko kaikki työttömät soveltumattomia ja asumisloukussa olevia pitkäaikaistyöttömiä? Varmasti osa on, mutta itse valitettavasti tunnen ja olen tuntenut ihmisiä, jotka ovat olleet ihan mielellään työttömiä ikävuosien 20-30v välillä. Yhteiskunta sen mahdollistaa ja siinä sivussa voi harrastella urheilua sekä juhlimista. Iso osa näistä on löytänyt itsensä hyvinkin mielenkiintoisista työtehtävistä, kun ns. downshiftaaminen on saavuttanut sopivan pisteen.Millä logiikalla yritykset alkavat palkata soveltumattomia ja asumisloukussa olevia pitkäaikaistyöttömiä, jos heiltä leikataan tukia? Jos työttömyys on tästä kiinni, on vika ihmisiä palkkaavissa yrityksissä, ei tukia saavissa työttömissä.
Sinänsä viestissäsi ei ole mitään virhettä, mutta mielestäni paskamaiset päätökset ja ihmisten kurittaminen pitäisi olla aina viimesijainen teko, varsinkin kun se kohdistuu suomalaisiin. Lähtökohta pitäisi aina olla kannustava, eli porkkanaa tai sitten keppiä ja porkkanaa sopivassa suhteessa.Ovatko kaikki työttömät soveltumattomia ja asumisloukussa olevia pitkäaikaistyöttömiä? Varmasti osa on, mutta itse valitettavasti tunnen ja olen tuntenut ihmisiä, jotka ovat olleet ihan mielellään työttömiä ikävuosien 20-30v välillä. Yhteiskunta sen mahdollistaa ja siinä sivussa voi harrastella urheilua sekä juhlimista. Iso osa näistä on löytänyt itsensä hyvinkin mielenkiintoisista työtehtävistä, kun ns. downshiftaaminen on saavuttanut sopivan pisteen.
Nämäkin ihmiset ovat pois työmarkkinoilta tuottamasta lisäarvoa ja mahdollistamassa sitä kautta lisää työpaikkoja. Ei nämä kannustinloukut ole mikään Kokoomuksen keksimä tekosyy, vaan ihan todellinen ongelma ja mahdollisuus sopivassa elämäntilanteessa elävälle nuorelle aikuiselle. Luonnollisesti on myös toisenlaisia esimerkkejä, joissa tuet eivät riitä ja elämä on yhtä selviytymistä päivästä toiseen.
Toinen ongelma tämän meidän korkean verotuksen kanssa on se, että meillä on työelämässä kohtuullisen hyvin menestyviä ihmisiä joiden marginaaliveroprosentti huitelee noin 50% tietämillä, joita ei kiinnosta lisävastuu sen takia ja nämäkin ihmiset ovat pois markkinoilta, kun ihmiset etsivät osaajia.
Tämä on pieni maa ja jokainen alikäytöllä oleva osaaja on menetys tälle yhteiskunnalle, koska loppuen lopuksi menestyvät ja työllistävät yritykset maksavat myös sosiaaliturvan. Tasapainoa ei mielestäni täällä ole saavutettu ja se voi joskus vaatia myös paskamaisia päätöksiä, joiden vaikutukset eivät kaikille kansalaisille ole heti positiivisia.
Asioilla on monta puolta.
Kaverille kävi sillä tavalla ettei hän saanut työpaikkaa, koska häneltä puuttui työkokemus kyseiseltä alalta. Hän oli suorittanut kaksi tutkintoa alalta ja hän oli valmis aloittamaan innokkaana työuransa, mutta valitettavasti työnantaja vaati vastikään valmistuneelta kaverilta työkokemusta kyseiseltä alalta.
Asioilla on monta puolta.
Tämähän nyt ei pidä paikkaansa. Orpolta kysyttiin että mitä konkreettista hän haluaisi tehtäväksi ja hän viittasi varjobudjettiin, josta kuka tahansa voi käydä lukemassa konkreettiset ehdotukset.Niin saavat ja Orpon lausuntojen mukaan Kokoomus olisi leikkaamassa niitä kaikkia.
Ehkä he alkavat palkata ansiosidonnaisella olevia työkykyisiä ja osaavia henkilöitä, joilla ei tällä hetkellä ole motivaatiota ottaa töitä vastaan ennen 400 päivän täyteen tulemista kun ilmankin saa pari tonnia käteen.Millä logiikalla yritykset alkavat palkata soveltumattomia ja asumisloukussa olevia pitkäaikaistyöttömiä, jos heiltä leikataan tukia? Jos työttömyys on tästä kiinni, on vika ihmisiä palkkaavissa yrityksissä, ei tukia saavissa työttömissä.
Varmaan kannattaa tutkia Tanskan toimia. Realismia on myös katsoa karttaa, on meinaan hieman etäisyyksissä eroja. Tanska on myös panostanut paljon työllisyystoimiin ihan oikeita resursseja. Paikallisessa työkkärissä on paljon enemmän työntekijöitä per työtön.Ehdottomasti kannattaa ottaa mallia! Esimerkiksi Tanska oli samanlaisessa tilanteessa kuin Suomi. Työttömiä, työpaikkoja, mutta eivät kohdanneet. Tanska pisti paljon uusiksi ja nythän se toimii.
Ehdottomasti kannattaa ottaa mallia! Esimerkiksi Tanska oli samanlaisessa tilanteessa kuin Suomi. Työttömiä, työpaikkoja, mutta eivät kohdanneet. Tanska pisti paljon uusiksi ja nythän se toimii.
Ehkä he alkavat palkata ansiosidonnaisella olevia työkykyisiä ja osaavia henkilöitä, joilla ei tällä hetkellä ole motivaatiota ottaa töitä vastaan ennen 400 päivän täyteen tulemista kun ilmankin saa pari tonnia käteen.
Ei ehdotuksessa ollut mitään perusturvan leikkausta.
Ei kai se yllätys kenellekään ole, että oppositio räksyttää ja nostaa epäkohtia esiin? Hallitukselle riittää, että on taikaseinä, josta rahaa saadaan, eikä leikata tarvitse. Ministeriöiden LTA:t olivat taas sellaisia, että kaikkea mahdollista esitettiin, kun piikki on auki. Tarveharkinta oli se, että nyt kannattaa esittää, koska seuraavan hallituksen kohdalla se tuskin onnistuu, vaikka tarve ei ole välitön.Kokoomukselle termit sen sijaan ovat tärkeitä. Verotusta siedetään tasan niin kauan kuin sen nimi ei ole pääoma-, tulo-, polttoaine- tai solidaarisuusvero.