•Suomi alkaa suunnitella yhteistyössä muiden maiden kanssa raideyhteyttä Jäämerelle
OT:
No sitähän on jo suunnittelu. Kolme vaihtoehtoa.
Halvin ja nopein on yhteys Murmanskin rataan, sillä tuossa on aikaisemminkin ollut rata (purettu ymmärrettävistä syistä). Lyhin ja halvin ratkaisu (uutta rataa 70km, perusparannettavaa 180km about), ongelma on poliittinen (Venäjä).
Salla – Kantalahti rakentamista Suomen puolella Kelloselästä valtakunnan rajalle noin 7,5 km matkalla ja Venäjän puolella valtakunnan rajalta Alakurttiin noin 65 km matkalla. Kelloselän ja rajan välissä on vanha ratapenger ja kiskot. Ratayhteyden käyttöönotto edellyttäisi myös Suomen puolella Misi -Kelloselkä –välin kunnostamista ja Venäjän puolella 99 km pituisen Alakurtti -Kantalahti -välin perusparantamista.
Itäinen jäämerenrata Rovaniemi – Kirkkoniemi - rata, joka haarautuu Sodankylästä Kolariin. Kallis, aivan hemmetin kallis, ja pitkä ja yksin maksettava (No kaikkiin saa EU tukea). Myös isoimmat ongelmat maankäytöllisesti.
Kolarin (tai Tornion) yhteys ruotsinkautta Norjan Narvikiin. Ruotsi ja Norja mukana kustannuksissa ja Ruotsin pohjoisen kaivosteollisuuden intressissä. Eli olemassa olevaa infraa Ruotissa ja Norjassa hyödyntävä Kolari/Pajala - Svappavaara –rata, joka yhtyy Narvikiin menevään Malmirataan. Vaihtoehtona jäämerenrata Kolari - Muonio - Kilpisjärvi – Skibotten
Matka Kolarista Narvikin satamaan olisi Kolarin ja Svappavaaran välille rakennettava uuden radan kautta noin 340 kilometriä (vs 510km Kirkkoniemeen). Narvikin radan investointikustannukset on alle puolet Jäämeren radan investoinnista.