Väitän että melko suuri todennäköisyys on ennemmin sille, että ko. perheessä todetaan että kyllä näillä sossurahoilla toimeen tulee, mitä sitä ponnistelemaan.
Jos nyt pelkillä tukirahoilla ja sossun avustuksella pystyy pitämään autoa ja hankkimaan liki 800 euron pesukoneen, niin ei se nyt mitään hirveää kituuttamista todennäköisesti ole.
Minä uskon vakaasti että kaveri on tuon auton hankkinut silloin töissä käydessään, vaikea uskoa että kukaan ostaa autoa sossunrahoilla. Jos se nyt edes oli oma auto. Ja pesukone-ongelman varmaan huomasit itsekin, jos dokumentin katsoit. Sossu antoi joku kolmisensataa rahaa koneeseen ja loput piti nipistää jostain. Eikös se niin mennyt? Pesukonetta silti tuon kokoinen perhe tarvitsee, se lienee kaikille selvää. Katsoitko sinä edes sitä dokkaria vai miksi minun pitää sinulle näitä selittää?
Ja omasta kokemuksesta voi kertoa, että ainakaan meidän perheessä ei ollut aikanaan sellaista asennetta, että sossurahoilla pärjäillään mukavasti, turha ponnistella. Ei todellakaan. Vanhemmat painottivat painottamasta päästyään sitä, että pitää lukea kunnon ammatti ja päästä töihin ja töissä pitää painaa niin maan perkeleesti hommia. Ja niin olen tehnyt, vaikka vanhemmillani olikin muutaman vuoden kestänyt huono kausi.
Jos on olemassa perheitä jotka opettavat jälkikasvulleen moista paskaa, täytyy asiaan tietysti puuttua. Mitä järkeä on antaa syrjäytymisen periintyä ja moninkertaistua? Siihen ei silti auta se, että nämä itsensä paremmiksi mieltävät huutelevat ja vittuilevat köyhemmille. Harvoin se oma vika kuitenkaan on. Ja jos "normaalilla" ihmisellä menee joskus huonosti, pitää tälle tuet maksaa. Sen takia ne tuet on olemassa. Mutta on suoranaista järjen köyhyyttä lähteä leimaamaan kaikkia työttömäksi joutuneita laiskotteleviksi sossupummeiksi, koska eivät he sellaisia ole. Ongelmatapauksiin pitää puuttua, mutta tuo kaikkia koskeva yleistys on kyllä paksua paskapuhetta.
Tuamas kirjoitti:
Sinulle tuntuu olevan ongelma se, jos väärän värinen, väärää etnistä ryhmää edustava tai väärää kansallisuutta oleva käyttää tukijärjestelmää (vaikka sitten väärin), mutta jos kotimaa on Suomi, niin vapaaehtoinen sluibailu yhteiskunnan tuella on ihan hyväksyttävää.
Kyllä vaan, tämä oli ihan oikea huomio. Meillä on omasta takaa se pieni ryhmä pummeja, alkkiksia ja rikollisia jotka käyttävät tukijärjestelmää hyväksi. Se on tämän järjestelmän heikkous ja sille ei oikein voi mitään. Sitä taasen en ymmärrä, että miksi tänne pitää hommata lisää niitä yhteiskunnan elättejä haalimalla köyhälistöä ympäri maailman tänne hyvinvointivaltion eläteiksi? Tätä tahtia kun mennään, niin jossain vaiheessa niitä hyväksikäyttäjiä tulee olemaan liikaa ja järjestelmä ei enää toimi. Omat pummit siis pystymme varmasti hoitamaan, mutta emme koko maailman pummeja. Ja mustalaiset ryhmänä eivät käsittääkseni edes koe olevansa Suomalaisen yhteiskunnan jäseniä, mutta kaikki edut heille kyllä kelpaavat. Minua on aina vituttanut tuo porukka ja jos vaikka kaikki mustalaiset jonain kauniina päivänä olisivat kadonneet, en minä kyselisi perään. Ja tiedän sen että olen ihan kaamea rasisti joidenkin mielestä. Se on ihan ok, voidaan sopia niin. Omasta mielestäni minä olen ihan maalaisjärjellä ajatteleva ihminen.
Mikäli siis joku haluaa ihan oikeasti elää työmarkkinatuella/sossurahoilla niin kyllä se minun mielestäni täytyy heille suoda. Se on sallittua, eikä ainakaan minun mielestäni millään tavalla kadehdittavaa elämää. Mutta sen edun siis tosiaan suon vain "omille". Tosiasiahan se on, että Suomessa on työttömällä parempi elämä kuin vaikkapa afrikkalaisella työssäkäyvällä. Se ei silti tarkoita sitä, että joka ainoa Afrikan poika saa tulla tänne ottamaan iisisti ja nauttimaan palveluista. Se on sukupolvien varrella tehdystä työstä saatu rikkaus suomalaisille. Ja älkööt kukaan nyt tulko kyselemään mitään tyhmää, tyyliin "kuinka määrittelet suomalaisen" tai muuta paskaa. On turhaa alkaa lässyttämään moisista pikkusekoista, sillä näyttää siltä että nämä ajatukseni ovat muutenkin pelkkää toiveajattelua. Suomen verorahoilla elelee melkoinen määrä ihmisiä, joita Suomen ei millään tavalla tarvitsisi elättää. Sieltä voitaisiin leikata, jos jotakuta nuo sossun rahamenot häiritsee.