Kokoomus

  • 1 519 042
  • 12 682

Tuamas

Jäsen
Oliko noilla vanhemmilla sitten vapaamatkustajan asenne? Lapsia tämä maa tarvitsee, joten jonkun niitä täytyy tehdä. Lapsetkin varmasti oppivat helposti sen, että jos jotain mukavaa haluaa saada, täytyy ensin tienata rahaa että sen voi ostaa. Kun pojat pääsee teini-ikään ja alkaa autohaaveet siintää mielessä, niin kai vanhemmat osaa siihen sanoa, että pitää löytää duunia jos auton haluaa. Sossu ei autoa maksa.

No, mielestäni paistoi melko vahvasti läpi.

Jos ei ole pienintäkään halua joko kouluttautua tai edes tehdä työtä (kuten kommentti: "koneistushommiin en enää ikinä mene" hyvin osoitti), niin paha siitä on muuta johtopäätöstä vetää.

Elämä on valintoja täynnä, jos ei kiinnosta kouluttautua tai tehdä töitä, niin sitten on aivan turha porata jos on pakko tehdä koneistus- tai vaikka siivoushommia (tai no yhteiskunta mahdollistaa kyllä nykyään kotona lorvimisenkin).

Lisäksi näkisin että tuossa perheessä lapset todennäköisesti oppivat oman rahan tienaamisen sijaan, että sossusta ruinaamalla saa kaikkea kivaa ja ei siellä töissä kannata käydä jos ei huvita, kun rahaa saa helpommallakin.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Lisäksi näkisin että tuossa perheessä lapset todennäköisesti oppivat oman rahan tienaamisen sijaan, että sossusta ruinaamalla saa kaikkea kivaa ja ei siellä töissä kannata käydä jos ei huvita, kun rahaa saa helpommallakin.

Pahaa yleistystä. Itse tiedän monilapsisia perheitä, joissa äiti on tehnyt kotona pitkää päivää ja tukenut lastensa opiskelua ja kannustanut kouluttautumaan ja kappas, sieltäpä niitä inskoja ja lekureitakin tulee. Sitten kun on oikeasti joskus ollut köyhä, niin tietää, ettei se raha kasva puussa.
 

Saskatoon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins, Wild, HIFK, Hyvinkään Tahko
Pahaa yleistystä. Itse tiedän monilapsisia perheitä, joissa äiti on tehnyt kotona pitkää päivää ja tukenut lastensa opiskelua ja kannustanut kouluttautumaan ja kappas, sieltäpä niitä inskoja ja lekureitakin tulee. Sitten kun on oikeasti joskus ollut köyhä, niin tietää, ettei se raha kasva puussa.

No siis sitähän tässä on toitotettu että erityisesti vanhempien oma asenne työntekoon, koulutukseen ja yleisestikin on suurin syy köyhyyden periytymiseen. Jos vanhemmat ovat sossun elättejä eivätkä edes halua tehdä töitä niin muksuistakin tulee hyvin suurella todennäköisyydellä samanlaisia. Jos taas kuten sinun esimerkissäsi vanhempi näyttää itse esimerkkiä tekemällä kovasti töitä (vaikka sitten kotona) ja oikeasti tukee ja kannustaa lapsia niin hyvin todennäköisesti niistä lapsistakin tulee jotain.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jees, kuten tuossa edellä jo kerroin, on vanhempien esimerkki se ratkaisevin, tai ainakin meillä oli. Vaikka porukat olivat työttömiä liki koko jakson 92-97, tehtiin meillä koko ajan jonkinmoista duunia. Autot pidettiin itse kunnossa, paikkailtiin kämppää, käytiin kalassa, sienessä, marjassa ja siivoamassa sukulaismummoille taskurahan toivossa - jälkimmäinen koski meitä muksuja. Ja yksi juttu, mistä olen isälleni hänen muutamista puutteistaan huolimatta varsin kiitollinen, on se, että hän ei muumioitunut sisälle kirjojensa ääreen aina, vaan tuli usein myös tossulätkään mukaan, kun teini-ikään ehdimme. Mutta voisin kuvitella, että olisi munkin luonteeni mennyt toiseen suuntaan, jos kotona olisi lähinnä naristu elämän kurjuuta - sitäkin tehtiin kyllä - ja makailtu sohvilla.
 

Tuamas

Jäsen
Pahaa yleistystä. Itse tiedän monilapsisia perheitä, joissa äiti on tehnyt kotona pitkää päivää ja tukenut lastensa opiskelua ja kannustanut kouluttautumaan ja kappas, sieltäpä niitä inskoja ja lekureitakin tulee. Sitten kun on oikeasti joskus ollut köyhä, niin tietää, ettei se raha kasva puussa.

Niin, no nyt puhuttiin todennäköisyydestä.

Toki huonollakin esimerkillä ja olemattomalla kasvatuksella voidaan saada aikaan mallikansalaisia.
Saati sitten hyvällä esimerkillä ja tukemisella, ei se taloudellinen asema ollut se homman idea tässä, vaan se vanhempien esimerkki ja asenne.

Eikä tuossa minulla se homman kluu ollut missään nimessä köyhyys, vaan se asenne joka tuosta porukasta heijastui.
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
No itse olen köyhän lapsuuden kokenut ja kotona oli työttömyyttä, joten ihan kokemuksesta puhun. Huomasin kotona sen kärsimyksen ja suoranaisen häpeän minkä työttömyys aikanaan vanhemmilleni tuotti. Ei ollut puhettakaan, että sossusta oltaisiin haettu "kaikkea kivaa", vaan sinne piti nöyrtyä ja isäkin oli kai aikanaan harkinnut jopa itsemurhaa parempana vaihtoehtona kuin sossun luukulle menemistä. Mutta pakko oli jostain saada pikkuiselle Nauravalle Sialle ruokaa. Minulle tuli viimeistään siinä vaiheessa selväksi kuinka tärkeää on se, että on töitä. Eli tilanne meni nimenomaan päinvastoin kuin mitä täällä jotkut luulevat. Silloinhan minua koitettiin koulussa kiusatakin köyhien vanhempien ja rumien vaatteiden takia, mutta olen onneksi aina ollut sen verran "vahvempaa ainesta" (heh) ettei minua moinen hetkauttanut. Kiusaaminen loppui siihen kun vetäisin kahta "paremman perheen" poikaa kuonoon välitunnilla, kun kävivät minun kimppuuni. Olin kai liian ylpeä siihen nähden että olin köyhä, minun olisi heidän mielestään pitänyt kuunnella nöyränä heidän vittuiluaan eikä vittuilla takaisin. No, siihen loppui poikien (ja kaikkien muidenkin) suunsoitto. Onneksi opettajat olivat ajantasalla hommasta, vaikka nämä menestyjän alut koittivat jollain verukkeella saada käännettyä asian niin, että minä olisin yksin käynyt heidän kimppuunsa :) Silloin jo pienenä naskalina päätin, että jos minulla on joskus omia lapsia, pidän siitä huolen että heidän ei tarvitse ainakaan vanhempiensa köyhyyden tai käytöksen takia joutua kiusatuksi. Vaikka eihän se silloinen työttömyys vanhempieni vika tietysti ollutkaan.

Onneksi tuo oli ohimenevä vaihe, vanhemmille löytyi työtä aikanaan ja itsehän olen duunia painanut hullun lailla aina. Nyt muutama vuosi on mennyt "vain" yhtä työtä tehdessä, kun on tullut tuota jälkikasvua. Mutta jos köyhyys ja syrjäytyminen tosiaan ovat alkaneet periytyä, pitäisi asialle tehdä jotain. Siis jotain muuta kuin syytellä köyhiä siitä että ovat köyhiä. Joitakin ihmisiä pitää vähän tönäistä oikeaan suuntaan ennen kuin he pääsevät liikkeelle ja toivottavasti joku keksii tähän keinot. Syyllistäminen ei ole oikea tapa. Ja sitä paitsi valtiossamme käsittääkseni on edelleen luvallista olla ja elää työttömänä mikäli ihan oikeasti niin haluaa tehdä. Tämä on kuitenkin käsittääkseni lähinnä mustalaisten ja muutamien muiden vähemmistöjen valitsema elintapa. Itse tunnen muutamia työttömäksi jääneitä, eikä YKSIKÄÄN heistä ole tyytyväinen tilanteeseen. Harmittaa vaan katsoa kun helvetin ammattitaitoiset ja ahkerat työmiehet istuvat kotonaan ja tissuttelevat paremman puuhan puutteessa. Siitähän se syrjäytyminen lähtee. Toivottavasti työpaikkoja (joista maksetaan säädyllistä palkkaa) alkaa aikanaan löytymään näille osaajille, jotka menevät nyt haaskuun. Minulta ei siihen keinoja löydy, mutta toivottavasti joltain löytyy aikanaan. Ja turha tulla höpöttämään mistään sellaisesta, että "Lasketaan palkkoja 30%, niin sitte on varaa. Olis ainaki töitä, eikä tarvis valittaa." Eiköhän niitä palkkoja voida leikata sieltä ylemmästä päästä jos niitä jostain leikattava on. Niinkuin todettua, Suomi on niin kallis maa, ettei paljon alle kympin tuntipalkoilla pärjää. Joten kokonaisratkaisuja pitäisi keksiä, eikä näitä päättömiä puskista huuteluja ja onelinereita. Tämä on koko Suomen ongelma ja nämä puskista huutelijatkin tulevat olemaan vielä kusessa, mikäli Suomessa ei enää duunareille duunia löydy.
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Niin, no nyt puhuttiin todennäköisyydestä.

Toki huonollakin esimerkillä ja olemattomalla kasvatuksella voidaan saada aikaan mallikansalaisia.
Saati sitten hyvällä esimerkillä ja tukemisella, ei se taloudellinen asema ollut se homman idea tässä, vaan se vanhempien esimerkki ja asenne.

Eikä tuossa minulla se homman kluu ollut missään nimessä köyhyys, vaan se asenne joka tuosta porukasta heijastui.

Niin onko nyt mielestäsi lähtökohtaisesti niin, että tuossa dokumentissa esiintynyt perhe antaa lapsilleen huonoa esimerkkiä ja olematonta kasvatusta? Ainakin kirjoituksesi antaa tämän mielikuvan, joten pyytäisin perusteita? Minun silmääni tuo vaikutti rakastavalta perheeltä joka todennäköisesti kasvattaa jälkikasvunsa ihan hienosti.

Ja onko huonoa asennetta se, että isukki ilmoittaa ettei enää ikinä tee työtä, jota siis selvästikin on kokeillut ja itselleen huonoksi havainnut? Eikö amikset saa vaihtaa alaa, onko se vaan superälykkäiden akateemisten oikeus? Kuten kirjoitin aiemmin, minäkin olen lähtenyt samalla tavoin työpaikasta tyhjän päälle ja olen helvetin tyytyväinen että lähdin. Sillä tavoin minusta tuli taatusti paljon tuottavampi Suomen valtiolle ja sitäpaitsi olen nykyään onnellinen ja stressistä vapaa, joka varmaan pidentää minun työvuosianikin. Eikös tämä ole vaan hyvä asia?

Jos ihmisille tulee tuollaisia ajanjaksoja, jolloin he tarvitsevat vaikka pari vuottakin sossun apua, heidän tulee se apu saada. Tuonkin perheen vanhemmat vielä takuulla menevät kouluun ja töihin, kunhan saavat lapset hieman isommiksi. Ihmisiä ei voi sivistysvaltiossa tappaa nälkään, ja sitäpaitsi kuten doumentissakin nähtiin, ei niillä rahoilla herroiksi eletä. Ainoa ongelma joka sossunrahojen käyttäjissä on, on nämä elintapapummit, eli mustalaiset ja muut rikolliset. Minun puolestani koko porukka voitaisiin häätää täältä helvettiin, mutta kun se ei ole mahdollista niin kai niitä täytyy sietää. Turha tuollaisia "normaaleja" ihmisiä on vainota, vaikka välillä huonosti menisikin. Ja edelleen, jos joku haluaa elää sossunrahalla tai työmarkkinatuella niin mielestäni sen pitää olla mahdollista. En minä ainakaan sellaisella rahalla kauaa naureskelisi, vaan hakisin työtä vaikka paskanlapioinnin parista mieluummin. Ja samalla tavoin ajattelee takuulla 95% minun kaltaisistani keskivertojätkistä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tämä on kuitenkin käsittääkseni lähinnä mustalaisten ja muutamien muiden vähemmistöjen valitsema elintapa. Itse tunnen muutamia työttömäksi jääneitä, eikä YKSIKÄÄN heistä ole tyytyväinen tilanteeseen. Harmittaa vaan katsoa kun helvetin ammattitaitoiset ja ahkerat työmiehet istuvat kotonaan ja tissuttelevat paremman puuhan puutteessa. Siitähän se syrjäytyminen lähtee.

Lainattu osuus Nauravan Sian viestistä.

Olen törmännyt kymmeniin oppilaisiin, jotka suunnitelivat elämistä sosiaaliturvan varassa. Toimeentulotuki + harkinnanvaraiset riittävät, lisäksi tehdään vähän keikkaa. Kannattaisi ehkä tutustua elämään?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
No itse olen köyhän lapsuuden kokenut ja kotona oli työttömyyttä, joten ihan kokemuksesta puhun. Huomasin kotona sen kärsimyksen ja suoranaisen häpeän minkä työttömyys aikanaan vanhemmilleni tuotti. Ei ollut puhettakaan, että sossusta oltaisiin haettu "kaikkea kivaa", vaan sinne piti nöyrtyä ja isäkin oli kai aikanaan harkinnut jopa itsemurhaa parempana vaihtoehtona kuin sossun luukulle menemistä. Mutta pakko oli jostain saada pikkuiselle Nauravalle Sialle ruokaa. Minulle tuli viimeistään siinä vaiheessa selväksi kuinka tärkeää on se, että on töitä. Eli tilanne meni nimenomaan päinvastoin kuin mitä täällä jotkut luulevat.

Eihän kyseessä ole luulemisesta vaan selkeällä tavalla on tutkimustulostenkin kautta todennettavissa riski sille, että köyhyys periytyy. Eikä se tietenkään tarkoita, että kaikissa tapauksissa se köyhyys periytyisi vaan riski sille on olemassa suurempi kuin sellaisessa tapauksessa, jossa kotona kaikki on hyvin ja vanhemmat yrittäviä (en nyt tarkoita yrittäjiä) ja kannustavia sekä esimerkillisiä vanhempia. Vanhemmat jotka tukevat lapsia. Kodista saatava roolimalli on äärimmäisen tärkeä ihmisen kehittymisen kannalta!

Jos asenne on se, että "työ ei vaan nappaa" tilanne voi kääntyä sellaiseksi, että lapset sisäistävät roolimallin ja kasvavat helpommin siihen kuin ryhtyisivät aktiivisesti itseään kouluttamaan ja asettamaan itselleen tavoitteita. Jos kotoa ei löydy tukea, sitä on todella vaikea löytää muualtakan - etenkin jos sosiaalinen verkosto on ohut ja kaveripiiri koostuu paljolti samantaustaisista lapsista.

Ja juuri köyhien, jotka ovat pudonneet työelämän ulkopuolelle ja joilla ei kenties ole ajantasaista koulutusta, on lähdettävä koulunpenkille ja opiskeltava se uusi ammatti itselle eikä jäädä ruikuttamaan epämääräisyyksiä. Suomessa on aloja joilla on työvoimapulaa tai tulee olemaan, joten aktiivinen ja itseää kehittävä kansalainen taatusti löytää jossain vaiheessa töitä jos on valmis tekemään sen eteen töitä. Mutta mitä kauemmin on poissa työelämästä tai ei kouluttaudu uudelle alalle sitä vaikeampi sinne on vuosien tauon jälkeen päästäkään. CV:ssä ei sellainen muutaman vuoden tauko kovinkaan hyvältä näytä, etenkin jos tilanne on se ettei ole todisteita siitä, että on viettänyt sen ajan opiskelemassa - tämä pätee etenkin miehiin.

Ja aika hyvin tiedän mitä vaatii aikuisiällä opiskeleminen. Lopetin työt Postilla/Itellalla ja kouluttauduin täysin uudelle alalle nelikymppisenä. Työ postissa vei minulta voimat, aiheutti ongelmia mutta päätin kaikesta huolimatta, että en luovuta vaan vielä jokin päivä olen osa "toimivaa yhteiskuntaa" ja maksan tänne veroja. Jos minä, tällainen taulapää siihen pystyn, niin pystyy kuka tahansa jos hiukan uhraa tähän aikaa ja voimavaroja.

vlad.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Pari juttua halusin lisätä tähän erinomaiseen viestiin.
No siis sitähän tässä on toitotettu että erityisesti vanhempien oma asenne työntekoon, koulutukseen ja yleisestikin on suurin syy köyhyyden periytymiseen. Jos vanhemmat ovat sossun elättejä eivätkä edes halua tehdä töitä niin muksuistakin tulee hyvin suurella todennäköisyydellä samanlaisia.
Itseäni joskus ärsyttää kun kuulee jonkun "heikomman aineksen" edustajan haukkuvan kaikkia elämässä pärjääviä ihmisiä. Politiikot, johtajat, hyvin ansaitsevat ihmiset jne. ovat kaikki kermaperseitä ja muutoinkin halveksittavia olentoja. Minkälaisen opin tuosta jälkikasvun edustajat ottavat? Kannustaako tuollainen käytös esim heitä kouluttautumaan ja antaako se loistavaa esimerkkiä siitä mihin elämässä kannattaa pyrkiä?
Jos taas kuten sinun esimerkissäsi vanhempi näyttää itse esimerkkiä tekemällä kovasti töitä (vaikka sitten kotona) ja oikeasti tukee ja kannustaa lapsia niin hyvin todennäköisesti niistä lapsistakin tulee jotain.
Hetki sitten olisi jossain tutkimuksessa annettu kahdelle lapsiryhmälle joku helpohko tehtävä, jonka about kaikki osasivat suorittaa. Toista lapsiryhmää kehuttiin siitä, että he olivat taitavia ja toista siitä, että kuinka he yrittivät kovasti. Seuraavaksi lapsille annettiin vaikeampi tehtävä, jota he eivät osanneet suorittaa. Ensimmäinen ryhmä luovutti melko pian huomattuaan ettei homma onnistukaan helposti, mutta toinen yritti selvästi pidempään ratkaista ongelmaa. Kun mietti että tässä maailmassa ei pelkillä lahjoilla pitkälle pötkitä, niin tuo on yksi parhaista asioista mitä voi lapsille opettaa.
 

Tuamas

Jäsen
Jos ihmisille tulee tuollaisia ajanjaksoja, jolloin he tarvitsevat vaikka pari vuottakin sossun apua, heidän tulee se apu saada. Tuonkin perheen vanhemmat vielä takuulla menevät kouluun ja töihin, kunhan saavat lapset hieman isommiksi. Ihmisiä ei voi sivistysvaltiossa tappaa nälkään, ja sitäpaitsi kuten doumentissakin nähtiin, ei niillä rahoilla herroiksi eletä. Ainoa ongelma joka sossunrahojen käyttäjissä on, on nämä elintapapummit, eli mustalaiset ja muut rikolliset. Minun puolestani koko porukka voitaisiin häätää täältä helvettiin, mutta kun se ei ole mahdollista niin kai niitä täytyy sietää. Turha tuollaisia "normaaleja" ihmisiä on vainota, vaikka välillä huonosti menisikin. Ja edelleen, jos joku haluaa elää sossunrahalla tai työmarkkinatuella niin mielestäni sen pitää olla mahdollista. En minä ainakaan sellaisella rahalla kauaa naureskelisi, vaan hakisin työtä vaikka paskanlapioinnin parista mieluummin. Ja samalla tavoin ajattelee takuulla 95% minun kaltaisistani keskivertojätkistä.

Jos ihmisille tulee tuollaisia tilanteita, tulee heitä toki tukea.
Itse vain vierastan ajatusta siitä, että kaksi tai useampiakin vuosia rahoitetaan yhteiskunnan toimesta elämistä kun ei nappaa mennä töihin tai kouluttautua.

Väitän että melko suuri todennäköisyys on ennemmin sille, että ko. perheessä todetaan että kyllä näillä sossurahoilla toimeen tulee, mitä sitä ponnistelemaan.
Jos nyt pelkillä tukirahoilla ja sossun avustuksella pystyy pitämään autoa ja hankkimaan liki 800 euron pesukoneen, niin ei se nyt mitään hirveää kituuttamista todennäköisesti ole.

Sinulle tuntuu olevan ongelma se, jos väärän värinen, väärää etnistä ryhmää edustava tai väärää kansallisuutta oleva käyttää tukijärjestelmää (vaikka sitten väärin), mutta jos kotimaa on Suomi, niin vapaaehtoinen sluibailu yhteiskunnan tuella on ihan hyväksyttävää.

Minulle ongelma on se, jos ihan vapaaehtoisesti heittäydytään yhteiskunnan tukiverkkojen kannateltavaksi, eikä edes yritetä pyristellä sieltä pois. Ihan kansallisuudesta tai etnisestä alkuperästä riippumatta.
 
Oliko noilla vanhemmilla sitten vapaamatkustajan asenne? Lapsia tämä maa tarvitsee, joten jonkun niitä täytyy tehdä. Lapsetkin varmasti oppivat helposti sen, että jos jotain mukavaa haluaa saada, täytyy ensin tienata rahaa että sen voi ostaa.
Jonkin asteinen, mutta varsinaisesti kommentoin asiaa laajemmin. Lapset eivät opi mainitsemaasi asennetta, jos sellaista ei opeteta. Kodin ilmapiirillä on lähes ratkaiseva vaikutus. Muussa tapauksessa tuollainen oppi pitää saada kodin ulkopuolelta.
Lapsia tämä maa tarvitsee väestörakenteen aiheuttaman huoltosuhteen muutoksen vuoksi. Ei siksi, että syntyvät lapset olisivat kohdusta hautaan itse heikentämässä huoltosuhdetta.
Olen kirjoittanut aiemmin huoltajuustestistä ja Pisin Kääpiö 186cm lapsentekolisenssistä. Nähdäkseni tavoitteemme on sama, eli puuttua siihen, että mahdollisimman moni uusi ihminen välttyisi olemasta ikuisesti kuluna yhteiskunnalle. Kun on vuosien ajan kuullut erilaisista tapauksista, niin sitä kautta olen ideoinut termin huoltajuustesti. Jos 19-vuotiaalta tytöntylleröltä on lapsi otettu huostaan ja hänen seuraava liikkeensä on se, että tekaisee lapsen vankilassa olevan uuden poikaystävänsä kanssa, niin pelkästään noilla lähtökohdin ei voi povata nyt jo syntyneelle lapselle järin opiskelu- ja työntekomyönteistä asennekasvatusta.
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tämä on kuitenkin käsittääkseni lähinnä mustalaisten ja muutamien muiden vähemmistöjen valitsema elintapa. Itse tunnen muutamia työttömäksi jääneitä, eikä YKSIKÄÄN heistä ole tyytyväinen tilanteeseen. Harmittaa vaan katsoa kun helvetin ammattitaitoiset ja ahkerat työmiehet istuvat kotonaan ja tissuttelevat paremman puuhan puutteessa. Siitähän se syrjäytyminen lähtee.

Lainattu osuus Nauravan Sian viestistä.

Olen törmännyt kymmeniin oppilaisiin, jotka suunnitelivat elämistä sosiaaliturvan varassa. Toimeentulotuki + harkinnanvaraiset riittävät, lisäksi tehdään vähän keikkaa. Kannattaisi ehkä tutustua elämään?

Kuten viestissäni sanoin, YKSIKÄÄN tuntemistani työttömistä ei ole tyytyväinen tilanteeseen. Sinä olet tituleerannut itseäsi erityisluokan opettajaksi, joten voin uskoa että olet törmännyt ongelmanuoriin. Sinä varmaankin elät tulevien rikollisten ja sossun hyväksikäyttäjien keskellä. Sen sijaan minä en ole sanonut että tuntemani ihmiset olisivat mustalaisia, rikollisia tai muuta pohjasakkaa. Tuntemani ihmiset ovat ihan tavallisia, normaaleita ihmisiä, ja edelleenkään YKSIKÄÄN työttömäksi jäänyt tavallinen tuntemani ihminen ei ole tyytyväinen tilanteeseen. Kannattaisi sinunkin tutustua elämään, sitä on muuallakin kuin internetissä. Joka ainoa tuntemani ihminen kyllä ymmärtää sen tosiseikan, että jos saa työmarkkinatukea 400 euroa kuussa, ei elämä ole kovin leveää. Toisin sanoen, turha syyllistää tavallisia ihmisiä joilla menee jossain vaiheessa elämäänsä huonosti. Kannattaa hakea niitä syytettäviä tuolta mustalaisten ja muiden rikollisten joukosta. Voin kirjoittaa tämän vielä useammankin kerran, jos et vieläkään ymmärtänyt.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kuten viestissäni sanoin, YKSIKÄÄN tuntemistani työttömistä ei ole tyytyväinen tilanteeseen...

Mutta sossupummius ei ole mikään mustalaisten ja muutamien muiden vähemmistöjen valitsema elintapa, nämä ryhmät ovat pieni ongelma verrattuna kantasuomalaisten lisääntyvään syrjäytymiseen. Nykyään on syntymässä kolmannenpolven työttömienryhmä, joiden elämän suunnitelma on yhteiskunnantuilla eläminen.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Anekdooteilla kinasteleminen nyt on ihan turhaa, keskustelun tukena pitäisi olla tilastoja tai muita vahvoja faktoja. Etenkin kun työttömiä on niin isot määrät, että todellista tilastotietoa pystytään laatimaan ja ymmärtämään parametrien vaihteluiden aiheuttamia muutoksia.
 
Nykyään on syntymässä kolmannenpolven työttömienryhmä, joiden elämän suunnitelma on yhteiskunnantuilla eläminen.
Tuossa lienee totuuden piirteitä. Sen sijaan Nauravan Sian mainitsemassa väestöryhmässä puhutaan jo useammasta kuin vain kolmannesta sukupolvesta. Kyseisen väestöryhmän edustajat vaikuttaisivat empiiristen havaintojen perusteella olevan aliedustettuina työelämässä, mutta yliedustettuina sosiaaliviraston asiakkaina, vankeina sekä tangomarkkinoilla.

Kuolleen veljen hautajaisia varten tarvittava harkinnanvarainen toimeentulotukihakemus on sosiaalityöntekijöiden arkipäivää. Yllättäen harkinnanvaraista tukea tarvitseva ei osaakaan kertoa sosiaalityöntekijälle, kuka veljistä on hakijan näkemyksen mukaan kuollut.
Tai "tavoittamattomissa oleva" henkilö on valtuuttanut isänsä hakemaan toimeentulotukea.
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Väitän että melko suuri todennäköisyys on ennemmin sille, että ko. perheessä todetaan että kyllä näillä sossurahoilla toimeen tulee, mitä sitä ponnistelemaan.
Jos nyt pelkillä tukirahoilla ja sossun avustuksella pystyy pitämään autoa ja hankkimaan liki 800 euron pesukoneen, niin ei se nyt mitään hirveää kituuttamista todennäköisesti ole.
Minä uskon vakaasti että kaveri on tuon auton hankkinut silloin töissä käydessään, vaikea uskoa että kukaan ostaa autoa sossunrahoilla. Jos se nyt edes oli oma auto. Ja pesukone-ongelman varmaan huomasit itsekin, jos dokumentin katsoit. Sossu antoi joku kolmisensataa rahaa koneeseen ja loput piti nipistää jostain. Eikös se niin mennyt? Pesukonetta silti tuon kokoinen perhe tarvitsee, se lienee kaikille selvää. Katsoitko sinä edes sitä dokkaria vai miksi minun pitää sinulle näitä selittää?

Ja omasta kokemuksesta voi kertoa, että ainakaan meidän perheessä ei ollut aikanaan sellaista asennetta, että sossurahoilla pärjäillään mukavasti, turha ponnistella. Ei todellakaan. Vanhemmat painottivat painottamasta päästyään sitä, että pitää lukea kunnon ammatti ja päästä töihin ja töissä pitää painaa niin maan perkeleesti hommia. Ja niin olen tehnyt, vaikka vanhemmillani olikin muutaman vuoden kestänyt huono kausi.

Jos on olemassa perheitä jotka opettavat jälkikasvulleen moista paskaa, täytyy asiaan tietysti puuttua. Mitä järkeä on antaa syrjäytymisen periintyä ja moninkertaistua? Siihen ei silti auta se, että nämä itsensä paremmiksi mieltävät huutelevat ja vittuilevat köyhemmille. Harvoin se oma vika kuitenkaan on. Ja jos "normaalilla" ihmisellä menee joskus huonosti, pitää tälle tuet maksaa. Sen takia ne tuet on olemassa. Mutta on suoranaista järjen köyhyyttä lähteä leimaamaan kaikkia työttömäksi joutuneita laiskotteleviksi sossupummeiksi, koska eivät he sellaisia ole. Ongelmatapauksiin pitää puuttua, mutta tuo kaikkia koskeva yleistys on kyllä paksua paskapuhetta.

Tuamas kirjoitti:
Sinulle tuntuu olevan ongelma se, jos väärän värinen, väärää etnistä ryhmää edustava tai väärää kansallisuutta oleva käyttää tukijärjestelmää (vaikka sitten väärin), mutta jos kotimaa on Suomi, niin vapaaehtoinen sluibailu yhteiskunnan tuella on ihan hyväksyttävää.
Kyllä vaan, tämä oli ihan oikea huomio. Meillä on omasta takaa se pieni ryhmä pummeja, alkkiksia ja rikollisia jotka käyttävät tukijärjestelmää hyväksi. Se on tämän järjestelmän heikkous ja sille ei oikein voi mitään. Sitä taasen en ymmärrä, että miksi tänne pitää hommata lisää niitä yhteiskunnan elättejä haalimalla köyhälistöä ympäri maailman tänne hyvinvointivaltion eläteiksi? Tätä tahtia kun mennään, niin jossain vaiheessa niitä hyväksikäyttäjiä tulee olemaan liikaa ja järjestelmä ei enää toimi. Omat pummit siis pystymme varmasti hoitamaan, mutta emme koko maailman pummeja. Ja mustalaiset ryhmänä eivät käsittääkseni edes koe olevansa Suomalaisen yhteiskunnan jäseniä, mutta kaikki edut heille kyllä kelpaavat. Minua on aina vituttanut tuo porukka ja jos vaikka kaikki mustalaiset jonain kauniina päivänä olisivat kadonneet, en minä kyselisi perään. Ja tiedän sen että olen ihan kaamea rasisti joidenkin mielestä. Se on ihan ok, voidaan sopia niin. Omasta mielestäni minä olen ihan maalaisjärjellä ajatteleva ihminen.

Mikäli siis joku haluaa ihan oikeasti elää työmarkkinatuella/sossurahoilla niin kyllä se minun mielestäni täytyy heille suoda. Se on sallittua, eikä ainakaan minun mielestäni millään tavalla kadehdittavaa elämää. Mutta sen edun siis tosiaan suon vain "omille". Tosiasiahan se on, että Suomessa on työttömällä parempi elämä kuin vaikkapa afrikkalaisella työssäkäyvällä. Se ei silti tarkoita sitä, että joka ainoa Afrikan poika saa tulla tänne ottamaan iisisti ja nauttimaan palveluista. Se on sukupolvien varrella tehdystä työstä saatu rikkaus suomalaisille. Ja älkööt kukaan nyt tulko kyselemään mitään tyhmää, tyyliin "kuinka määrittelet suomalaisen" tai muuta paskaa. On turhaa alkaa lässyttämään moisista pikkusekoista, sillä näyttää siltä että nämä ajatukseni ovat muutenkin pelkkää toiveajattelua. Suomen verorahoilla elelee melkoinen määrä ihmisiä, joita Suomen ei millään tavalla tarvitsisi elättää. Sieltä voitaisiin leikata, jos jotakuta nuo sossun rahamenot häiritsee.
 
Jos on olemassa perheitä jotka opettavat jälkikasvulleen moista paskaa, täytyy asiaan tietysti puuttua. Mitä järkeä on antaa syrjäytymisen periintyä ja moninkertaistua?
Kun on olemassa. Asioihin puuttuminen edellyttää ensinnäkin sitä, että asioihin puuttumaan kykenevät saavat tiedon asiasta. Liian usein tieto tällaisesta tulee vasta siinä kohtaa, kun lasten toiminta on johtanut yhteydenottoihin viranomaisille.
Eikä tässä ole siitä kysymys, että syrjäytymisen annettaisiin periytyä. "Kyllä mä osaan lapseni kasvattaa paremmin kuin ns. ammattilaiset." "Minuako tässä haukutaan huonoksi vanhemmaksi?" Siinä reaktiot. Heittäydytään marttyyriksi ja uhriksi.
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Mutta sossupummius ei ole mikään mustalaisten ja muutamien muiden vähemmistöjen valitsema elintapa, nämä ryhmät ovat pieni ongelma verrattuna kantasuomalaisten lisääntyvään syrjäytymiseen. Nykyään on syntymässä kolmannenpolven työttömienryhmä, joiden elämän suunnitelma on yhteiskunnantuilla eläminen.

Syrjäytymiseen pittä tietysti puuttua, kuten olen kirjoittanutkin. Puuttumiseksi en tosin laske sitä, että joku "vahvempaan ainekseen" kuuluva huutaa kadulla sormella osoittaen "Hei kattokaa, köyhiä!". Ja kyllä vaan sossupummius on myös mustalaisten ja muiden rikollisten elintapa. Ja tuollaiseen tarkoin harkittuun järjestelmän hyväksikäyttöön pitäisi puuttua ankaralla kädellä.

Olen koko ajan kertonut asioista "normaalien", vaikkapa itseni kaltaisten ihmisten näkökulmasta. Harvoin sille itse mitään voi, jos joutuu työttömäksi. Sitten täytyy olla aloillaan sen aikaa että löytyy uutta puuhaa. Ja silloin nostetaan tukia, sen takia tuet ovat olemassa. Niinkuin sanoin, tavallisia ihmisiä on turha syyllistää, sen sijaan järjestelmän systemaattiseen hyväksikäyttöön taasen tulee puuttua ankarasti. Ja tietty sitä syrjäytymistä koittaa estää.
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kun on olemassa. Asioihin puuttuminen edellyttää ensinnäkin sitä, että asioihin puuttumaan kykenevät saavat tiedon asiasta. Liian usein tieto tällaisesta tulee vasta siinä kohtaa, kun lasten toiminta on johtanut yhteydenottoihin viranomaisille.
Eikä tässä ole siitä kysymys, että syrjäytymisen annettaisiin periytyä. "Kyllä mä osaan lapseni kasvattaa paremmin kuin ns. ammattilaiset." "Minuako tässä haukutaan huonoksi vanhemmaksi?" Siinä reaktiot. Heittäydytään marttyyriksi ja uhriksi.

En epäile hetkeäkään ettetkö olisi oikeassa tässä asiassa. Mutta tämä ei liity kovinkaan läheisesti asiaan josta olen kirjoittanut. Kun ajat ovat huonot, joutuu työttömäksi valtava määrä ihmisiä ja suurin osa heistä ei halua työttömänä olla. Tämä suurin osa on ihan tavallisia kunnon kansalaisia, joita jostain syystä syyllistetään tukien nostamisesta, vaikka juuri tällaisia tilanteita varten tuet ovat olemassa.

Ihmisille täytyy edelleen antaa x-määrä rahaa kuussa asumiseen ja elämiseen. Huonoina aikoina noita ihmisiä on enemmän. Se meidän täytyy nyt kestää, sillä maamme koko olemassaolo perustuu siihen periaatteeseen, että kaikki osallistuu talkoisiin. Vapaamatkustajia on omastakin takaa, mutta niitä on niin pieni määrä että systeemi kestää sen. Mikäli tuo määrä on kerran nousussa, täytyy asiaan koittaa keksiä parannuskeino. Asiaa helpottaisi valtavasti se, ettei tänne tulisi ulkomailta täysin sivistymättömiä ihmisiä elämään yhteiskunnan rahoilla. Mikäli työvoimapulaa mukamas on tulossa, niin aletaan kouluttamaan vaikka näitä omia syrjäytyneitä ensiksi. Ne sentään osaavat lukea ja kirjoittaa.
 

Tuamas

Jäsen
Minä uskon vakaasti että kaveri on tuon auton hankkinut silloin töissä käydessään, vaikea uskoa että kukaan ostaa autoa sossunrahoilla. Jos se nyt edes oli oma auto. Ja pesukone-ongelman varmaan huomasit itsekin, jos dokumentin katsoit. Sossu antoi joku kolmisensataa rahaa koneeseen ja loput piti nipistää jostain. Eikös se niin mennyt? Pesukonetta silti tuon kokoinen perhe tarvitsee, se lienee kaikille selvää. Katsoitko sinä edes sitä dokkaria vai miksi minun pitää sinulle näitä selittää?

Puututaan muihin kohtiin paremmalla ajalla, mutta tähän otetaan nyt nopiasti kiinni. Pointti oli se, että mihin ihmeeseen tarvitaan 800 euron avaruuspesukonetta, jos on muutenkin rahasta tiukkaa. Uuden pyykinpesukoneen saa tuolla sossun myöntämällä 300 eurolla ja käytetty ei sitten enää maksakaan kuin alta satasen. Miten tuilla "kituuttavalla" voi olla varaa lyödä täysin ylimääräinen reilu viissataa tuollaiseen, on se pointti jota ajoin takaa. Katsoitko itse sitä, vai miksi minun pitää sinulle tätä selittää?
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Puututaan muihin kohtiin paremmalla ajalla, mutta tähän otetaan nyt nopiasti kiinni. Pointti oli se, että mihin ihmeeseen tarvitaan 800 euron avaruuspesukonetta, jos on muutenkin rahasta tiukkaa. Uuden pyykinpesukoneen saa tuolla sossun myöntämällä 300 eurolla ja käytetty ei sitten enää maksakaan kuin alta satasen. Miten tuilla "kituuttavalla" voi olla varaa lyödä täysin ylimääräinen reilu viissataa tuollaiseen, on se pointti jota ajoin takaa. Katsoitko itse sitä, vai miksi minun pitää sinulle tätä selittää?

Katsoinhan minä sen, tosin vähän niinkuin toisella silmällä. En ole itse vähään aikaan pesukonetta ostanut, mutta voisin kuvitella, kun kyseessä on noin iso perhe, että konetta käytetään jatkuvalla syötöllä ja lisäksi sen on oltava iso. Eli iso ja laadukas pesukone, niin mitä sellainen sitten maksaa? Sellainen kai kestääkin parikymmentä vuotta, joten mitä järkeä hakea käytettyjä vähän väliä, kun ne hajoaa kuitenkin? Eikös kannattaisi ostaa kerralla riittävän kokoinen ja hyvä? En tiedä oliko kyseessä joka markkinoiden kallein, mutta tosiaan mitään paskaa ei varmaankaan kannata ostaa. Minä en tosiaan tiedä mistä he saavat loput rahat, mutta toivottavasti jostain. Ehkä vanhemmat lainaa, ehkä ukolla oli säästössä jotain työssäkäynti ajoiltaan, jne? Yhtäkaikki, kyllä tuollaiselle perheelle minun mielestäni pesukone kuuluu. Eikä minua haittaisi pätkääkään vaikka sen sitten sossu maksaisi. Pointtini muuten on edelleen se, että mistä tiedät että kuvissa pari sekuntia esiintynyt auto oli sossurahoilla ostettu ja mistä tiedät että se oli ensinnäkään ko. perheen auto?

PS. Eikös se pesukone maksanu 600, eikä 800 euroa? Ja tuosta 600:sta sossu maksoi sen 300? Näin minä muistaisin katsoneeni?
 
Viimeksi muokattu:

J-Ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En tajua miksi Kokoomuksen kuplan puhkeamista käsittelevässä ketjussa puhutaan pesukoneiden hinnoista, mutta kuullostaa hauskalta. Mä liityn mukaan.

Miksi sen pesukoneen pitäisi olla iso ja laadukas, jos perhe kuitenkin on vain tilapäisesti tuilla elävä? Kait heillä on aikaa vaikka pyöräyttää toinenkin kone, ja jos se halpiskone kestääkin vaikka vaan kolme vuotta niin onhan tämä ydinperhe silloin jo takaisin työelämässä ja lapsetkin kovaa vauhtia yliopistoon menossa?

Kyllä täällä liikaa elätettäviä on, syistä tai taustoista riippumatta. Sen verran toivoisin oikeistopuolueelta oikeistolaisuutta että loisimiseen edes yritettäisiin puuttua.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Jos tarvitsisin välttämättä auton, saisikohan sossusta rahaa BMW:n ostoon edes vaikka puolet sillä perusteella, että kannattaahan se nyt ostaa kunnollinen ja laadukas, eikä mitään paskaa?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös