Kokoomus

  • 1 508 216
  • 12 662

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kokoomuksen linja on edelleen oikeistoliberaalein Suomessa. Ja kun otetaan mukaan EK - jonka käskyläiseksi vassarit Kokoomuksen mieltävät - myös ilmastopolitiikka on erittäin kestävä.
Profiloidun nelikenttätesteissä säännönmukaisesti oikeaan alalokeroon, eikä siellä ole kokoomus tavallisesti kovin lähellä. Yleensä vastaavin puolue on joko Liberaalit, rkp tai Liike Nyt.

Ilmastopolitiikan osalta luulisi, että äänestäjät näkevät bluffin taakse. Kokoomusta äänestämällä saa parempia etuja autoilijoille sekä talouden priorisoinnin ympäristöasioiden edelle. Toki siellä listoilla on näön vuoksi muutamia sinivihreitä, jotta saadaan myös kaupunkilaisen keskiluokan ja nuorten äänet.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Profiloidun nelikenttätesteissä säännönmukaisesti oikeaan alalokeroon, eikä siellä ole kokoomus tavallisesti kovin lähellä. Yleensä vastaavin puolue on joko Liberaalit, rkp tai Liike Nyt.

Tuossa oli minun virhe. Kirjoitin "Kokoomuksen linja on edelleen oikeistoliberaalein Suomessa" kun olisi pitänyt kirjoittaa " Kokoomuksen linja suurista puolueista on edelleen oikeistoliberaalein Suomessa". Kokoomuksen ulkopuolella on hyviä, mutta hyvin pieniä oikeistoliberaaleja vaihtoehtoja.

Ilmastopolitiikan osalta luulisi, että äänestäjät näkevät bluffin taakse. Kokoomusta äänestämällä saa parempia etuja autoilijoille sekä talouden priorisoinnin ympäristöasioiden edelle. Toki siellä listoilla on näön vuoksi muutamia sinivihreitä, jotta saadaan myös kaupunkilaisen keskiluokan ja nuorten äänet.

Tähän bluffiin en usko. Jos bluffia tarkastellaan, Marinin hallitus on bluffannut ilmaston osalta todella paljon. Suurin typerä päätös oli ehkä estää Suomen EU-puheenjohtajakaudella Ranskan esitys EU:n maataloustukien sitomisesta ympäristötoimiin. Pienempiä on lukuisia, kuten turve ja polttoaineiden hinnnankorotus. Niissä kaikissa on tyypillistä ohittaa asiantuntijoiden laskelmat ja suositus.

Korona-aika muutti paljon asioita, joilla on vaikutuksensa päästöihin. Ilman sitä Marinin hallitus olisi saattanut jäädä miinukselle ilmastotoimissaan. Nytkin merkittävimmät päätökset on siirretty tuleville hallituksille ja samaan aikaan Marinin hallitus on epäonnistunut EU:n ilmastonmuutosmahdollisuuksien hyödyntämisessä mm. Siilasmaan kuvaamalla tavalla.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Minä haluaisin etuja autoilijoille. Mitähän etuja Kokoomus on luvannut? Toistaiseksi kun autoilija on saanut maksaa, maksaa, itkeä ja maksaa, itkeä lisää ja maksaa, maksaa. Yhtään etua en ole nähnyt, nytkin on tapetilla vain se, nostatetaanko maailman yliverotetuimmassa maassa vielä lisää autoilijoiden verotaakkaa. Melkoisen etuoikeutettu olen. Koko autoilu on ilmaston kannalta, varsinkin Suomessa yksi hiirenpaska Itämeressä, mutta kyllähän jos vielä vähän verotetaan lisää niin maapallo pelastuu.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Minä haluaisin etuja autoilijoille. Mitähän etuja Kokoomus on luvannut?

Kokoomus on luvannut poistaa Suomen iäkkäiden tuontiautojen hautausmaan listalta. Nykyinen Marinin hallitus toimii päinvastoin. Lisäksi Kokoomus haluaa Suomen siirtyvän puhtaan bensiinin ja dieselin tuottajaksi. Tämäkään ei kiinnosta Marinia hallitusta. Ja vielä Kokoomus haluaa autoveron pois neljässä vuodessa. Ja kuten tiedetään, ei kiinnosta Marinin hallitusta. Kokoomuksen kannasta tarkemmin:


Suomen tilanne on kehno kun katsotaan liikenteen verotusta EU:ssa. Ollaan ihan kärkimaa:


Marin hallitus on julistanut kilpailun Kuuban kanssa, kummassa maassa on vanhemmat autot. Suomen osuus lasketaan Marinin valtaannoususta:


Marinin aikana liikennekäytössä olevien henkilöautojen keski-ikä oli viime vuonna 12,5 vuotta. Autojen keski-ikä on kasvanut noin 3,1 kuukaudella vuodesta 2019.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Mojo

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kokoomus on luvannut poistaa Suomen iäkkäiden tuontiautojen hautausmaan listalta. Nykyinen Marinin hallitus toimii päinvastoin. Lisäksi Kokoomus haluaa Suomen siirtyvän puhtaan bensiinin ja dieselin tuottajaksi. Tämäkään ei kiinnosta Marinia hallitusta. Ja vielä Kokoomus haluaa autoveron pois neljässä vuodessa. Ja kuten tiedetään, ei kiinnosta Marinin hallitusta.

Suomen tilanne on kehno kun katsotaan liikenteen verotusta EU:ssa. Ollaan ihan kärkimaa:

Niin yksikään näistä ei mielestäni ole mikään tuki/etu kenellekkään. Minä nyt halusin kuulla niistä väitetyistä suorista eduista autoilijalle, se että joku voi ostaa halvemman auton ei ole etu kaikille autoilijoille, se on etu niille joilla on muutenkin varaa. Sille porukalle joka ajaa niillä vanhoilla autoilla, joita muuten tässä maassa on ylivoimaisesti suurin osa kansasta, tuo ei ole mikään etu, he sen sijaan maksavat aina vain enemmän ja enemmän veroja tästä autoilun ihanuudesta. Samalla kun muistetaan syyllistää heitä ilmaston tilasta tekemällä autoilusta joku suuri paha.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Niin yksikään näistä ei mielestäni ole mikään tuki/etu kenellekkään. Minä nyt halusin kuulla niistä väitetyistä suorista eduista autoilijalle, se että joku voi ostaa halvemman auton ei ole etu kaikille autoilijoille, se on etu niille joilla on muutenkin varaa. Sille porukalle joka ajaa niillä vanhoilla autoilla, joita muuten tässä maassa on ylivoimaisesti suurin osa kansasta, tuo ei ole mikään etu, he sen sijaan maksavat aina vain enemmän ja enemmän veroja tästä autoilun ihanuudesta. Samalla kun muistetaan syyllistää heitä ilmaston tilasta tekemällä autoilusta joku suuri paha.

Sinä vaan et ymmärrä. Onhan se nyt etu maksaa Euroopan kalleimpia autokuluja. Kannattaa myös muistaa toinen etu: suomalaisten ostovoima ei ole EU:n kärkipäässä, mutta ansiotuloverotus keskituloisista alkaen on prosenttikaupalla yli EU:n keskitason.

Kokoomus on esittänyt mm. ansiotuloverojen alentamista, autoveron poistamista ja "saastuttaja maksaa" periaatteen ottamista nykyistä enemmän verotuksessa käyttöön. Näillä toimilla osaltaan Suomi saataisiin nousuun. Luulisin, että juuri sen estääkseen Marin haluaa kiristää yli 4 000 euroa ansaitsevien verotusta.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Minä haluaisin etuja autoilijoille. Mitähän etuja Kokoomus on luvannut? Toistaiseksi kun autoilija on saanut maksaa, maksaa, itkeä ja maksaa, itkeä lisää ja maksaa, maksaa. Yhtään etua en ole nähnyt, nytkin on tapetilla vain se, nostatetaanko maailman yliverotetuimmassa maassa vielä lisää autoilijoiden verotaakkaa. Melkoisen etuoikeutettu olen. Koko autoilu on ilmaston kannalta, varsinkin Suomessa yksi hiirenpaska Itämeressä, mutta kyllähän jos vielä vähän verotetaan lisää niin maapallo pelastuu.
Suurin moka Suomessa on se, että täällä on uusien vähäpäästöisten autojen verotus törkeän korkea. Tämän seurauksena on se, että täällä on yksi Euroopan vanhmista ja saastuttavimmista autokannasta. Uusilla autoilla on turvallista ajaa ja ne useimmiten kuluttavat vähemmän polttoainetta ja tulevaisuudessa ajetaan sähköautoilla tai "vetyteknologiaa" hyödyntämillä autoilla.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Sinä vaan et ymmärrä. Onhan se nyt etu maksaa Euroopan kalleimpia autokuluja. Kannattaa myös muistaa toinen etu: suomalaisten ostovoima ei ole EU:n kärkipäässä, mutta ansiotuloverotus keskituloisista alkaen on prosenttikaupalla yli EU:n keskitason.
Ai perhana, no nyt mä tajuan mitä sillä edulla tarkoitetaan. Vihdoin se meni minun pääkoppaani, minähän olen etuoikeutettu kun saan maksaa veroja. Miksi en heti tajunnut.

Rehellisesti niin en ihan ymmärrä tätä autoilijoiden kuritustouhua. Nopea googletus sanoo, että liikenne on n. 20% kokonaispäästöistä. n. 90% tästä on tieliikennettä ja 60% tästä on henkilöautoilua. Mikäli 2030 mennessä puolitetaan veroja korottamalla tieliikenteen päästöistä puolet, niin todellinen vaikutus ilmastoon on siis vain n. 50% tuosta halutusta liikenteen päästöjen puolituksesta. Eli ei siis 10% vaan 5% kokonaisuudesta. 5% päästöleikkaus on minusta aika pieni suhteessa siihen määrään veronkorotuksia ja muuta vastaavaa millä moinen leikkaus voitaisiin saavuttaa. Rekkoihinhan ei veronkorotukset vaikuta ja loppu liikenne on marginaalista muutenkin. 5% takia siis hullu tohina päällä ja kansa maksaa. Toinen vaihtoehto toki on se, että oikeasti tässä on tavoitteena ei siis puolittaa vaan yksineljäsosittaa autoilun päästöt, jotta voitaisiin saavuttaa tuo 10% leikkaustaso.

Muuten energian osuus on 33% päästöistä. Nopeasti laskien niitä voimaloita yms. on aika vähän, joten kaikki logiikka sanoisi, että sama 5% päästöleikkaus olisi helpompi leikata päästöjä 2030 mennessä muuttamalla pari turvevoimalaa ydinvoimaksi, mutta tyhmähän minä vain olen. Maksa autoilija!
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Suurin moka Suomessa on se, että täällä on uusien vähäpäästöisten autojen verotus törkeän korkea. Tämän seurauksena on se, että täällä on yksi Euroopan vanhmista ja saastuttavimmista autokannasta. Uusilla autoilla on turvallista ajaa ja ne useimmiten kuluttavat vähemmän polttoainetta ja tulevaisuudessa ajetaan sähköautoilla tai "vetyteknologiaa" hyödyntämillä autoilla.

Juuri näin kun hankinnan kokonaisverotus huomioidaan. Autojen ikäluokka huomioiden, hallituksen tulisi tehdä enemmän kuin muissa maissa vähäpäästöisten autojen eteen. Mutta täällä tehdään vähemmän, koska vähäpäästöisyys ei sinänsä kiinnosta vihervasemmiston hallitusta. Ainoastaan nyt saatavat rahat autoilijoilta.

Tavoitteet siirretään tulevien hallitusten niskaan, joilla on tietenkin ongelmia niiden saavuttamisessa, koska Marinit ovat kautensa lisänneet ongelmia. Marinin hallitus pyrkii ottamaan tästä vastuunsa pakoilusta pisteet kotiin kahdella tavalla: a) tehdään päätös, jonka toteuttaminen ei kuitenkaan koske heitä ja b) aikanaan oppositiossa räksyttävät, kuinka hallitus lipsuu Marinin hallituksen päätöksistä/linjauksista.

Ai perhana, no nyt mä tajuan mitä sillä edulla tarkoitetaan. Vihdoin se meni minun pääkoppaani, minähän olen etuoikeutettu kun saan maksaa veroja. Miksi en heti tajunnut.

Rehellisesti niin en ihan ymmärrä tätä autoilijoiden kuritustouhua. Nopea googletus sanoo, että liikenne on n. 20% kokonaispäästöistä. n. 90% tästä on tieliikennettä ja 60% tästä on henkilöautoilua. Mikäli 2030 mennessä puolitetaan veroja korottamalla tieliikenteen päästöistä puolet, niin todellinen vaikutus ilmastoon on siis vain n. 50% tuosta halutusta liikenteen päästöjen puolituksesta.

Ottamatta kantaa lukuihin, perusasia on kuitenkin selvä. Meidän tulee vähentää päästöjä. Liikenne on yksi merkittävä tekijä, mutta paljon pienempi kuin esimerkiksi asuminen/toimistot ym. Selkeintä olisi liikenteenkin osalta toimia asiantuntijoiden esittämällä tavalla.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Aja ensi kerralla silmät enemmän auki niin ehkä näet sen tien, jota pitkin ajat.
En tiedä mikä sinua risoo, mutta kiitos, kyllä minä siitä tiestä maksoin, maksoin myös pyöräteistä, mummojen kakkapyllyjen putsaamisesta, toimeentulotuista ja kaikesta muusta vastaavasta joka kerta kun yliverotettua diisseliä tankkiin lasketan tai vuotuisat käyttövoimaverot maksan. Että kiitos sinulle osallistumisesta tälläisellä typeryydellä tähän keskusteluun.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Kale

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ottamatta kantaa lukuihin, perusasia on kuitenkin selvä. Meidän tulee vähentää päästöjä. Liikenne on yksi merkittävä tekijä, mutta paljon pienempi kuin esimerkiksi asuminen/toimistot ym. Selkeintä olisi liikenteenkin osalta toimia asiantuntijoiden esittämällä tavalla.
Kai niihin lukuihin kuitenkin vähän kannattaa ottaa kantaa. Fiksuintahan on tehdä asioita siellä missä pienillä toimilla saadaan isoin vaikutus aikaan. Nythän asiantuntijoiden mielipiteet meiltä käytännössä tyystin puuttuu. Sen sijaan ollaan saatu näitä "tutkimuksia" joissa siis etukäteen jo asetettu se mihin pitää päätyä, kuten tämä 2030 pakko puolittaa päästöt tyylinen höpö pöpö joka on täysin tuulesta repäisty poliittinen ajatus. Tottakai asiantuntijat sitten tekee parhaansa, että millä keinoilla tämä hölmöily voitaisiin toteuttaa. Kukaan ei vain ole kysynyt niiltä asiantuntijoilta, että onko tässä mitään järkeä, mikä olisi se tapa vähentää päästöjä realistisella aikavälillä ja tuhoamatta pitkien välimatkojen maassa kaikkea toimintaa. Tämä tutkimus puuttuu.

Se tutkimus kyllä varmasti saataisiin sieltä ja sieltä löytyisi järkeviä keinoja ja ilman tuhoavaa verotusta ja haaveisiin perustuvaa sähköautokantaa. Se ei vain kelpaisi näille poliitikoille, jotka on keksineet jonkun ihme "ilmastotoimien mallimaa" tyylisen sloganin jota ajetaan kuin käärmettä piippuun poliittisten irtopisteiden kalastelun takia ja saadakseen Suomelle jotain mystistä mainetta, ihan sama vaikka koko maa ajettaisiin samalla konkurssiin.

En siis kiistä sitä, että ei kannattaisi niitä asiantuntijoita kuunnella, mutta kannattaa myös arvon Cobol joskus myös huomioida, että mitä niiltä asiantuntijoilta on pyydetty, onko sieltä kysytty oikeasti keinoja järkevällä aikataululla, vai laitettu ne poliittisen agendan asialle.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En tiedä mikä sinua risoo, mutta kiitos, kyllä minä siitä tiestä maksoin, maksoin myös pyöräteistä, mummojen kakkapyllyjen putsaamisesta, toimeentulotuista ja kaikesta muusta vastaavasta joka kerta kun yliverotettua diisseliä tankkiin lasketan tai vuotuisat käyttövoimaverot maksan. Että kiitos sinulle osallistumisesta tälläisellä typeryydellä tähän keskusteluun.
Niillä sun maksamilla veroilla ei ole kyllä maksettu yhtään kokonaista tietä. Eikös se ole hyvä etu että sulle on rakennettu tiet että voit diisselilläsi siellä kurvailla?
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Niillä sun maksamilla veroilla ei ole kyllä maksettu yhtään kokonaista tietä. Eikös se ole hyvä etu että sulle on rakennettu tiet että voit diisselilläsi siellä kurvailla?

Menee vähän järjettömäksi. Tiet nyt ovat välttämättömyys Suomessa, kuten lähes kaikkialla maailmassa. Ja toiseksi kyllä me autoilijat tuetaan yhteiskuntaa vahvasti, perheessäni neljä autoa, jotta pystymme tekemään töitä ja en edes uskalla laskea paljonko olen maksanut autoista veroa useammassa eri vaiheessa. Kyllä sillä maksetaan monien ihmisten tuet ja ei siitä edes ole kovasti valitettu, nyt vain Marinin hallituksen ahneus alkaa kokeilla monien rajoja.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kai niihin lukuihin kuitenkin vähän kannattaa ottaa kantaa. Fiksuintahan on tehdä asioita siellä missä pienillä toimilla saadaan isoin vaikutus aikaan. Nythän asiantuntijoiden mielipiteet meiltä käytännössä tyystin puuttuu.

Minusta näin ei suinkaan ole, mitä tulee asiantuntijoihin. Asiantuntijoiden mielipiteitä löytyy. Kun pysytellään enemmän neutraalilla, mutta faktapohjaisella tasolla, suosittelen tutustumaan mm. Petteri Taalaksen näkemyksiin. Esimerkiksi tästä voi aloittaa:

 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Minusta näin ei suinkaan ole, mitä tulee asiantuntijoihin. Asiantuntijoiden mielipiteitä löytyy. Kun pysytellään enemmän neutraalilla, mutta faktapohjaisella tasolla, suosittelen tutustumaan mm. Petteri Taalaksen näkemyksiin. Esimerkiksi tästä voi aloittaa:

Viittasin tässä nyt enemmän esim. tuohon VTT:n tekemään selvitykseen. Yksittäiset ihmiset toki sanovat mielipiteitään, mutta sellaiset selkeät tehdyt raportit on fakkiutuneet tuohon 2030 poliittiseen tavoitteeseen, mikä siis ei perustu mihinkään sopimuksiin, vaan on täysin poliittinen hanke.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viittasin tässä nyt enemmän esim. tuohon VTT:n tekemään selvitykseen. Yksittäiset ihmiset toki sanovat mielipiteitään, mutta sellaiset selkeät tehdyt raportit on fakkiutuneet tuohon 2030 poliittiseen tavoitteeseen, mikä siis ei perustu mihinkään sopimuksiin, vaan on täysin poliittinen hanke.

Minä taas viittaan Taalakseen sen osalta, että kun hallitus heittelee näitä tavoitteita tyyliin "X-määrä alas 2035 mennessä", Taalas näkee niiden läpi. Ne ovat epärealistisia, kuten Taalas totesi. Mielenkiintoisinta tässä on se, että jos Marin haluaisi edes yrittää realistista tavoitetta, polttoaineiden hinnankorotus tulisi toteuttaa heti. Näin Marin ei tietenkään toimi, koska tarkoitus on ainoastaan kalastella ääniä ja kannatusta.

Aiempi VTT:n laskelma vuodelta 2020 osoitti, että liikenteen kasvihuonekaasupäästöt vähenevät jo käyttöön otetuilla toimenpiteillä yhteensä noin 37 prosenttia eli noin 3,2 miljoonaa tonnia vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoteen 2005. Jos halutaan enemmän, autokantaa tulisi uudistaa. Tätäkään ratkaisua Marinin hallitus ei tosissaan tavoittele. Esimerkiksi Kokoomus tavoittelee.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Minä taas viittaan Taalakseen sen osalta, että kun hallitus heittelee näitä tavoitteita tyyliin "X-määrä alas 2035 mennessä", Taalas näkee niiden läpi. Ne ovat epärealistisia, kuten Taalas totesi. Mielenkiintoisinta tässä on se, että jos Marin haluaisi edes yrittää realistista tavoitetta, polttoaineiden hinnankorotus tulisi toteuttaa heti. Näin Marin ei tietenkään toimi, koska tarkoitus on ainoastaan kalastella ääniä ja kannatusta.
Tästä olen samaa mieltä, kuten ihan käsittämättömän korkeasta sähköautojen määrästä 2030 mennessä yms. Onneksi meillä on myös noita tahoja jotka oikeasti vähän toppuuttelee tätä menoa, koska hyvään suuntaan me olisimme menossa myös ilman tätä hölmöilyä. Toki niitä ydinvoimaloita pitäisi jo tehdä ja siihen tuotekehitykseen panostaa tänään, että 2030 jälkeen niitä olisi käytössä, mutta tätähän ei tehdä.
 

Jules W.

Jäsen
Suosikkijoukkue
MLSE
Aja ensi kerralla silmät enemmän auki niin ehkä näet sen tien, jota pitkin ajat.

Vasemmistolle se on ilmeisesti hyvä diili kun 7 miljardin tuloista panostetaan 1 miljardi menoihin, eli maksamalla 7e veroja autoilusta saat 1e teiden ylläpitoon. Voin luvata että katse on tiessä, kun monttuja väistelet jo ihan sen takia, ettei autoa ole varaa kovin usein uusia.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jussi ei onnistu Orpon lähentelystä

Kokoomus tekisi poliittisen itsemurhan, jos lähtisi persujen kanssa hallitukseen kaatamaan euroa. Persut ilmeisesti jatkaa oppositiossa vaikka nousisi suurimmaksi puolueeksi eduskuntavaaleissa. Persut, keskusta KD ja RKP ei saa tehtyä enemistöhallitusta nelistään.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Kokoomus tekisi poliittisen itsemurhan, jos lähtisi persujen kanssa hallitukseen kaatamaan euroa. Persut ilmeisesti jatkaa oppositiossa vaikka nousisi suurimmaksi puolueeksi eduskuntavaaleissa. Persut, keskusta KD ja RKP ei saa tehtyä enemistöhallitusta nelistään.

Vaikka RKP on osoittautunut olevansa avoin monenlaisille hallitusohjelmille, niin saattaisi tuo EU-änkyröinti olla senkin arvoille liikaa.

Toistaiseksi Kokoomuksen eduskuntaryhmässä on enemmistö EU:n puolesta puhujia mutta saattaapa olla, että 2023 vaalien jälkeen onkin toisin ja Kokoomus on halukas kimppaan Perussuomalaisten kanssa ja saavat yhdessä synnytettyä hyvinkin EU-kriittisen hallitusohjelman.
Toistaiseksi oletan, että juuri suhtautuminen EU:hun on asia, joka estää Kokoomuksen ja Perussuomalaisten hallitusyhteistyön, mutta pari vuottahan tässä on vielä aikaa ennen vaaleja siirtyä pienestä flirttailusta petikumppaneiksi.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Jussi ei onnistu Orpon lähentelystä

Mistä siis on kyse?

1. Kokoomus tavoittelee kuntavaalien ykkössijaa, ja Orpo haluaa pitää puolueen persulaidan Kokoomuksen sisällä. Ollaan valmiita yhteistyöhön vaikka Halla-aho pääministerinä ja tämä kerrotaan useampaan kertaan.

2. Perussuomalaiset tavoittelee kuntavaalien ykkössijaa, ja Halla-aho haluaa tehdä eron Kokoomukseen, jotta Kokoomuksen persulaitaa siirtyisi mahdollisimman paljon Perussuomalaisten äänestäjiksi.

Poliittisessa painissa kyse on siis äänestäjäryhmästä, joka on suhteellisen suuri ja sijoittuu Kokoomuksen oikeistokonservatiiviseen laitaan tai heti sen ulkopuolle, Kokoomuksen ja Perussuomalaisten väliin.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Juhana Vartiainenkin on lähtenyt populisoimaan mielipiteitään. Ainakin Helsingin ruuhkamaksujen osalta...

2019 oli sitä mieltä että ruuhkamaksut on aika jees: "Ruuhkamaksut voivat muiden maiden kokemusten valossa olla hyvä ratkaisu liikenteen sujuvoittamiseksi, ja niistä hyötyvät niin auton käyttäjät kuin muut notkeampana liikkumisena. Liikenteestä kerätään jo nyt paljon veroja, ja ruuhkamaksun tarkoitus on helpottaa kaupunkien liikkumista, ei lisätä veropohjaa".

2021 on sitä mieltä että ruuhkamaksut on no-no: "Tiemaksut ovat toimineet hyvin joissakin Helsinkiä selvästi suuremmissa kaupungeissa. Toistaiseksi ei ole osoitettu, että ne parantaisivat helsinkiläisten tilannetta".
 

Aapee79

Jäsen
Juhana Vartiainenkin on lähtenyt populisoimaan mielipiteitään. Ainakin Helsingin ruuhkamaksujen osalta...

2019 oli sitä mieltä että ruuhkamaksut on aika jees: "Ruuhkamaksut voivat muiden maiden kokemusten valossa olla hyvä ratkaisu liikenteen sujuvoittamiseksi, ja niistä hyötyvät niin auton käyttäjät kuin muut notkeampana liikkumisena. Liikenteestä kerätään jo nyt paljon veroja, ja ruuhkamaksun tarkoitus on helpottaa kaupunkien liikkumista, ei lisätä veropohjaa".

2021 on sitä mieltä että ruuhkamaksut on no-no: "Tiemaksut ovat toimineet hyvin joissakin Helsinkiä selvästi suuremmissa kaupungeissa. Toistaiseksi ei ole osoitettu, että ne parantaisivat helsinkiläisten tilannetta".

No joskus järkevät ihmiset muuttavat mielipiteitään lisäselvitysten ja/tai faktojen perusteella. Osalle taas ideologia sumentaa ajattelukyvyn ja tälläinen muutos ei ole mahdollista, kuten hyvin tiedät.

Onko tuo siis populisointia, että muuttaa mielipidettään? Herkäksi on taas mennyt.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös