Niin, tämän takia se pitääkin muuttaa. Mutta pitäisikö 30 v työssä olleen olla vähän perillä omista asioistaan? Yksilön vastuu?
Älä ymmärrä väärin. Minusta sinulle kuuluisi tuki maksujesi suhteessa. Mutta niin kauan kuin systeemi on tämä,niin hoitakaa kuntoon.
Itse olen ehdottomasti yksilön vastuun kasvattamisen kannalla.
Kuitenkin itse prosessikehittäjänä vituttaa epäselvät prosessit. Vastuut ja velvollisuudet pitäisi olla kirkkaat ja selkeät, eikä tällaisia joissa vähän niinkuin et ole vastuussa, mutta olet kuitenkin jos haluat enemmän.
Tässäkin mielessä Kokoomuksen ehdotus on hyvä. Palikoita pitää saada vähitellen paikalleen siihen muotoon, että jokainen tietäisi mitä itseltä odotetaan ja mitä toiset hoitaa. Kassamaksu on lopulta niin pieni, että sen erillinen periminen ei olisi mikään juttu. Ja sen koko byrokratian poistaminen toisi todennäköisesti valtiolle suuria resurssi säästöjä.
Ylipäänsä, suoraviivaisemmat prosessit mahdollistaisi resurssien tehokkaamman käytön.
Itse lähtisin kehittämään myös joukkueurheilusta tuttua "pelaajapörssiä", jossa jokaisen pelaajan oikeudet ovat yhdellä joukkueella kerrallaan. Tällöin jos joku yritys kiinnittää tai vapauttaa yksilön, lähtisi työttömyysturva automaattisesti sääntöjen mukaan juoksemaan tai lakkaisi ilman näitä nykyisen kaltaisia helvetillisiä lippulappuralleja. Tämä voisi myös vähentää väärinkäytöksiä. Toki järjestelmän pitäisi olla monipuolinen, ja esimerkiksi mahdollistaa "työoikeuden" useammalle työnantajalle.
Esimerkiksi rakennusalalla tämän kaltainen järjestelmä on jo olemassa. Toki tullaan taas sosialistille vaikeaan paikkaan, eli resurssien leikkaamiseen julkiselta puolelta kun enää ei tarvita kymmeniä tuhansia ritvaliisoja lukemaan hakemuslippulappuja Kelan kellareihin.