Tuli tästä ihan sivuhuomiona mieleen eräs mielenkiintoinen pointti eilisestä A-studion yrittäjyysillasta. Kun keskustelussa kaivatiin konkretiaa näihin heittoihin, niin joku keskustelijoista totesi ääneen, että yksi mahdollisuus talouspolitiikan selkeyttämiseksi oli presidentin valtaoikeuksien lisääminen reippaasti.
Pakko sanoa, että olen samaa mieltä. On ihminen sitten vasemmistolainen, vihreä tai poroporvari, niin kyllähän tämä selkeyttäisi Suomen asemaa ihan helvetisti.
Ja ennen kaikkea on syytä muistaa, että presidentti-instituutiolla on erittäin vahva kannatus Suomessa, minä uskoisin ihmisten olevan suorastaan iloisia, jos presidenttiä valittaessa saataisiin samalla selkeyttä myös talouspolitiikan linjaan.
Minä olen sitä mieltä, että presidentin valtaoikeuksien karsimisessa on menty liian pitkälle, mutta en nyt todellakaan allekirjoita tuota, että pressalla pitäisi olla valtaoikeus määrittää Suomen talouden linjoja. Miten tämä nyt edes käytännössä menisi? Pressalla olisi valtaoikeus tehdä omakätisesti muutoksia valtioneuvoston esittämään ja eduskunnan hyävksymään budjettiin? Pressalla olisi veto-oikeus menojen karsimista tai lisäämistä koskeviin päätöksiin?
Presidentti-instituutio on vahva ja säilyttämisen arvoinen, mutta se on paluu Kekkosen aikaan, jos presidentti alkaa määrittelemään Suomen talouspolitiikkaa. Ei mielestäni kertakaikkiaan voi olla mahdollista, että joku sellainen taho käyttää valtaoikeuksia talousasioissa, joka ei ole suoranaisesti poliittisessa vastuussa toimistaan kenellekään. Tuo jos mikä altistaa väärinkäytöksiin, korruptioon ynnä hyväveli-järjestelmän korostumiseen. Tuossa itänaapurissamme on maa, jossa pressalla on suuremmat valtaoikeudet talousasioissa. Oletko nyt ihan varma, että tuo on se suunta, johon meidän pitää kulkea?
Nähdäkseni tässä on nyt kyse siitä, että presidenttinä meillä juuri nyt on mies, joka omaa munat poliittisessa päätöksenteossa, kun taas pääministerinä on niin nykyinen kuin edellinenkin ollut sellainen, joka ei niitä ballseja kunnolla omaa. Tämä näkyy sitten räikeällä tavalla epätoimivana ja linjattomana hallituspolitiikkana, erityisesti talouden saralla. Tästä seuraa sitten esittämäsi kaltaisia perustuslakimuutosehdotuksia, jotka pitkässä juoksussa ovat nähdäkseni toimimattomia