Kokoomus

  • 1 598 816
  • 13 080

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Eilen kaverporukassa todettiin tulevista vaaleista että pakkohan se on silti Kokoomusta äänestää vaikka suurimmalta osalta mennyt maku puolueen toimintaan. Muuten sosialisteja ei saada vallasta eikä Suomi tokene koskaan.

Tuota, olenko nyt ihan pihalla kun ajattelen, että Suomella on ollut pysyvä ja kasvava porvarienemmistö ties kuinka kauan? Miten ne sosialistit nyt aina vain vallassa ovat, ja missä välissä tuotannon välineet on sosialisoitu? Tarkoitat varmaankin, että Suomessa on samalla kuin porvarienemmistö ollut perinteisesti myös anti-libertaristinen tai peräti anti-liberalistinen enemmistö? Mikä hyvin pitkälle pätee myös nyky-Kokoomukseen. Ärsyttää tuollainen tyypillinen ja netissä loputon markkina-liberaali mouhkaaminen ja sen käytännössä aina sisältämä manipuloiva ja täysin harhaanjohtava termistö. Sosialismi on hyvin spesifi historiallinen ideologia. Ei se voi olla mitä tahansa Nalle Wahlroosista vasemmalle.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Eilen kaverporukassa todettiin tulevista vaaleista että pakkohan se on silti Kokoomusta äänestää vaikka suurimmalta osalta mennyt maku puolueen toimintaan. Muuten sosialisteja ei saada vallasta eikä Suomi tokene koskaan.

Juuri näin. Pieniä puroja kansantalouden kannalta, mutta minä mm. toivon, että pidemmän päälle kaikki ihmeelliset kateusverot, kuten perintö- ja lahjavero poistuisivat kokonaan tai vähintään laskettaisiin ihan minimiin. Tämä ei toteudu kyllä koskaan, mikäli vasemmisto on päättämässä asioista(ni).

Tuosta maun menemisestä, niin minä ainakin olen antanut runtua ja huutia talonyhtiöni Kokoomus-poliitikolle ja muissakin asiayhteyksissä antanut kuulua, että jumalauta nyt pitää ryhdistäytyä. Valta tietysti myös laiskistaa, ehkä Kokoomukselle tekee hyvää neljä vuotta pois hallitusvastuusta tähän väliin.

Neljässä vuodessa ei näet maata kuntoon laiteta (riippumatta politiikan suunnasta) ja kuka taasen uskoo, etteikö Keskusta sähläisi tilannetta vieläkin pahemmin väyrysten ja juhantalojen muodossa...
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Tuota, olenko nyt ihan pihalla kun ajattelen, että Suomella on ollut pysyvä ja kasvava porvarienemmistö ties kuinka kauan? Miten ne sosialistit nyt aina vain vallassa ovat, ja missä välissä tuotannon välineet on sosialisoitu? Tarkoitat varmaankin, että Suomessa on samalla kuin porvarienemmistö ollut perinteisesti myös anti-libertaristinen tai peräti anti-liberalistinen enemmistö?

Niin, siis Suomen "porvarienemmistö" on kyllä reippaasti yli 50% jos asiaa näin mietitään, mutta eihän Suomessa ole mitään sellaista yhtenäistä oikeistolaispolitiikkaa ajettu koskaan. Kokoomuksen ja Keskustankin ajamat asiat ovat kovin erilaisia. Samasta syystä mikään blokkiajattelu ei taida Suomessa toimia, sen sijaan kuka tahansa voi tehdä yhteistyötä kenen tahansa kanssa.

Tässä on omat hyvät ja omat huonot puolensa.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Juuri näin. Pieniä puroja kansantalouden kannalta, mutta minä mm. toivon, että pidemmän päälle kaikki ihmeelliset kateusverot, kuten perintö- ja lahjavero poistuisivat kokonaan tai vähintään laskettaisiin ihan minimiin. Tämä ei toteudu kyllä koskaan, mikäli vasemmisto on päättämässä asioista(ni).


Itsekin olen samaa mieltä, että lahjaverot ja perintöverot tulisi poistaa mitä pikimmin. Olen tätä mieltä siitä huolimatta, että omaan elämääni tämä ei vaikuttaisi pennin jeniä, koska omilta vanhemmiltani ei ole kovin kummoisia perintöjä tulossa ja niitäkin on jakamassa useampi lapsi, eikä itseltäni tasan varmasti jää paljoa jaettavaa sukulaisille (lapsiakaan ei ole eikä tule). Moneen kertaan samojen varojen ja maiden verottaminen on vastustuksen arvoinen asia.

Siitä huolimatta minun on hyvin vaikea nähdä koskaan äänestäväni kokoomusta muissa kuin presidentinvaaleissa. Miksi? No siksi, että kokoomus kyllä aktiivisesti ja aina silloin tällöin isollakin volyymilla puhuu näistä asioista mutta ei kuitenkaan tee mitään. Nytkin olisi ollut neljä vuotta aikaa tehdä edes jotain kun kerran valtaan pääsivät, mutta ei. Ymmärrän kyllä että hallituskoalitio oli vaikea ja kokoomuksen hinku pääministeripuolueeksi oli niin kova että muiden puolueiden taholta heille kävi lähes kaikki vaatimukset. Mutta ei se ole mikään puolustus, että siinä sivussa oma politiikka unohdettiin ja haudattiin ihan täysin. Jos kokoomus ihan aidosti tekisi kokoomuslaista politiikkaa, niin se olisi ihan varteenotettava puolue, mutta tuo nykyinen on kaikkea muuta.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Tässä ketjussa on puhuttu tuloerojen vaikutuksesta ja sehän on yksi Kokoomuksen politiikan ytimessä olevista asioita, että tuloerojen pistäisi saada kasvaa "luonnollista" tietään.

”OECD sanoo uudessa raportissaan, että tuloerojen kasvaminen on hidastanut merkittävästi länsimaiden talouskasvua. OECD:n viesti on voimakkaassa ristiriidassa usein toistetun väitteen kanssa, jonka mukaan tuloerojen kasvu nimenomaan auttaa talouskasvua. OECD ehdottaa korkeampia veroja rikkaille, ja köyhimmän 40 prosentin aseman kohentamista. Tuloerojen kasvamiseen johtava politiikka ei johda talouskasvuun, OECD päättelee."

http://www.talouselama.fi/uutiset/o...ua++nain+paljon+se+leikkasi+suomesta/a2281937
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
http://www.kauppalehti.fi/etusivu/eero lehden jareat keinot suomen pelastamiseksi/201412711053 (Linkki Kauppalehden verkkosivuille)

Eero Lehti on hyvä muistutus siitä, miksi minä en tule kokoomusta koskaan äänestämään. Kokoomus ei ole minun edunvalvojani. Plussat Eerolle kuitenkin siitä, että hän uskaltaa olla sitä mitä kokoomus on (sama koskee kokoomuksen nuorisosiipeä).

OT: Tuota uutista lukiessa oli mielenkiintoinen huomata, etteivät Eero ja kumppanit löytäneet korjattavaa työnantajapuolelta.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Tämä kokkareiden pakkomielle irtisanomissuojan heikentämisestä on melko mystinen juttu, kun ottaa huomioon olemassa olevat faktat: http://yle.fi/uutiset/irtisanominen_on_suomessa_helppoa_ja_halpaa/6993257

Jo nykyisellään on niin, että jos monikansallisella on firmalla on tuotantoa vaikkapa Suomessa ja Etelä-Euroopassa, niin se Suomessa oleva tuotantolaitos on liipaisimella ensin, koska täällä irtisanominen on niin paljon helpompaa ja halvempaa. Ilmeisesti Lehdellä ja muilla kovan linjan kokkareilla on joku visio siitä, että Suomen tulisi olla työehtojen osalta joku Kiinan kaltainen maa.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Onko se fakta kun uutisen pääasialliset mielipiteet on ay-miehiltä (SAK , Akava ja Metalliliitto)? YLE olisi voinut ottaa uutiseen mukaan myös työnantajapuolen mielipiteitä.

No olihan siinä myös OECD:n selvitys, jonka mukaan Suomen irtisanomismenettely oli Euroopan yhdeksänneksi epäedullisin työntekijän kannalta, kun vertailussa oli mukana 34 maata. Euroopan huonoimmaksiko meidän pitäisi päästä? Tämäkö on "työväenpuolue" kokoomuksen tahtotila?
 
Onko se fakta kun uutisen pääasialliset mielipiteet on ay-miehiltä (SAK , Akava ja Metalliliitto)? YLE olisi voinut ottaa uutiseen mukaan myös työnantajapuolen mielipiteitä.
No olihan siinä myös OECD:n selvitys, jonka mukaan Suomen irtisanomismenettely oli Euroopan yhdeksänneksi epäedullisin työntekijän kannalta, kun vertailussa oli mukana 34 maata. Euroopan huonoimmaksiko meidän pitäisi päästä? Tämäkö on "työväenpuolue" kokoomuksen tahtotila?
Samasta juttusarjasta löytyi virkamiehenkin kommentti:

"Hallitusneuvos Esko Salo sosiaali- ja terveysministeriöstä kuvaa Suomen ja Pohjoismaiden työttömyysturvaa suhteellisen hyväksi, mutta sen vastapainona taas työsuhteen irtisanomista hyvin yksinkertaiseksi.

- Muualla Euroopassa on enemmän turvattu työsuhteita. Siellä on meitä hankalampi irtisanoa ja irtisanomiseen liittyy erorahoja ja muita järjestelyjä, joita Suomessa ei ole, sanoo Salo."
 

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
http://www.hs.fi/talous/a1418093388327

Ollaan EK;sta mitä mieltä hyvänsä, tässä on totuuden siemen. Suomi ja suomalaiset on puhkiverotettu. Suomi on kiitos kaikenmaailman verojen, maksujen ja helvetillisen byrokratian kallis maa asua. Tuloverotus vaan roimasti alaspäin niin alkaa motivaatio palaamaan ihmisillä. Ketä vittua kiinnostaa tsempata eteenpäin työelämässä jotta saisi lisää esim. palkkaa kun verottaja pöllii karhunosan.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No olihan siinä myös OECD:n selvitys, jonka mukaan Suomen irtisanomismenettely oli Euroopan yhdeksänneksi epäedullisin työntekijän kannalta, kun vertailussa oli mukana 34 maata. Euroopan huonoimmaksiko meidän pitäisi päästä? Tämäkö on "työväenpuolue" kokoomuksen tahtotila?

Nykyisessä tilanteessa työmarkkinoiden joustavuus on työntekijän etu.

Näissä keskusteluissa vasemmiston lähtökohta on aina se, että työntekijöitä ei saa irtisanoa eikä etuja saa karsia. Jos työpaikoilta löytyy enemmän joustavuutta, halua tehdä enemmän töitä pienemmällä palkalla, työpaikat saattavat säilyä laman läpi. Joustamattomuudella työpaikat häviävät suuremmalla todennäköisyydellä.

Elämme surkeita aikoja, aikaisemmat sukupolvet ovat kärsineet tällaisen laman aikana nälkää. Osa työssä olevista ihmisistä ei tajua tilanteen vakavuutta, he vaan suunnitelevat seuraavaa etelänmatkaa tai auton vaihtoa. Suomalaisessa yhteiskunnassa on käynnissä rakennemuutos, johonka työntekijät joutuvat osallistumaan joko yhteistyössä tai pakoitettuna. Kun yrityksen tulos heikkenee, työntekijöillä on kaksi vaihtoehtoa. Joko he tinkivät eduistaan tai luottavat onneensa irtisanomislotossa.

Nykyisessä tilanteessa pitäisi pystyä tekemään eri osapuolten kanssa yhteiskuntasopimus, jossa unohdetaan saavutetut edut, sovitaan miten tässä tilanteessa pystytään työllistämään mahdollisimman paljon ihmisiä tuottavasti ja miten kannustetaan yrittäjyyteen ja työllistämiseen.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Nykyisessä tilanteessa työmarkkinoiden joustavuus on työntekijän etu...

Höpötit pitkän litanian oikeistopropagandaa, mutta itse kysymykseen et vastannut. Millä tavoin siis sinun mielestäsi irtisanomismenettelyä pitää muuttaa? Jo nykyisellään se on eurooppalaisessa vertailussa huono työntekijän kannalta ja edullinen työnantajalle.
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset, nykyinen ja entinen
Samasta juttusarjasta löytyi virkamiehenkin kommentti:

"Hallitusneuvos Esko Salo sosiaali- ja terveysministeriöstä kuvaa Suomen ja Pohjoismaiden työttömyysturvaa suhteellisen hyväksi, mutta sen vastapainona taas työsuhteen irtisanomista hyvin yksinkertaiseksi.

- Muualla Euroopassa on enemmän turvattu työsuhteita. Siellä on meitä hankalampi irtisanoa ja irtisanomiseen liittyy erorahoja ja muita järjestelyjä, joita Suomessa ei ole, sanoo Salo."

Näin on. Vastaavasti Suomessa saa suhteellisen lyhytaikaisella työssaololla kerrytettyä itselleen suhteellisen pitkäaikaisen (500 pv) ansiosidonnaisen työttömyysturvan. Jos tulet irtisanotuksi tuotannollis- taloudellisista syistä saat vielä sen päälle erisorttisia muutosturvalisiä.
Eli voisi sanoa että Suomessa valtiovalta (=veronmaksajat) on ottanut kontolleen sellaisia vastuita jotka joissakin muissa maissa on sälytetty työnantajille. Toki on maita joissa on menty Suomeakin pidemmälle tuossa periaatteessa (eli helpompaa irtisanoa mutta korkeampi työttömyyskorvausaste). Yksi sellainen on Tanska.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Toki on maita joissa on menty Suomeakin pidemmälle tuossa periaatteessa (eli helpompaa irtisanoa mutta korkeampi työttömyyskorvausaste). Yksi sellainen on Tanska.
Niin kutsuttu Tanskan malli on eräänlainen poliittinen meme kuten naisen eurokin.

Tässä tietoa Tanskan työlaista:
Notice periods and severance payments
Salaried EmployeesAccording to the Salaried Employees Act, the employment may be terminated by the company subject to the following notice, the length of which depends on the duration of the employment at the time of giving notice of termination:

  • 0 < 5 months: 1 month
  • 5 months < 2 years and 9 months: 3 months
  • 2 years and 9 months < 5 years and 8 months: 4 months
  • 5 years and 8 months < 8 years and 7 months: 5 months
  • 8 years and 7 months or more: 6 months.

Tässä tietoa Suomen irtisanomisajoista:

Ajat ovat seuraavat (tietoa irtisanomisaika.fi sivuilta)

  • Enintään yhden vuoden mittainen eli yksi vuosi tai sen alle, tarkoittaa 14 päivän irtisanomisaikaa
  • Yli vuoden mittainen, mutta enintään neljä vuotta kestänyt työsuhde tarkoittaa yhden kuukauden mittaista irtisanomisaikaa
  • Yli neljän vuoden, mutta enintään 8 vuoden mittainen irtisanomisaika tarkoittaa kahden kuukauden irtisanomisaikaa
  • Yli kahdeksan vuoden, mutta enintään 12 vuoden pituinen työsuhde tarkoittaa neljän kuukauden irtisanomisaikaa
  • Yli 12 vuoden pituinen työsuhde tarkoittaa kuuden kuukauden irtisanomisaikaa.
Työttömyysturvaa tanskalaiset sitten saavatkin rutkasti enemmän ja helpommin. Tanskan ansiosidonnainen on kestää minimissään 4 vuotta ja on sidottu koulutuksen määrään. Eli kouluttamaton paska saa ansisidonnaista sen neljä vuotta. Maisteri nauttii tuota rahaa 3000 päivää. Suomessa tuo aika on kaikille 500 päivää. Tanskassa ansisidonnaisen maksimisumma on 1900 euroa. Suomessa tuohon summaan pääsee reilun 6000 euron kuukausipalkalla.

Suomessa ammattisuoja kestää vain kolme kuukautta, jonka jälkeen kurssitukset viimeistään alkavat. Eli lyhyesti - professori voi kieltäytyä Tanskassa muusta kuin oman alansa duunista vuoden, Suomessa kolme kuukautta.

T.Sergei (HR asioihin Tanskassa joskus sekaantunut)
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset, nykyinen ja entinen
Kiitos tarkennuksesta. Aikasten hulppeita muuten nuo Tanskassa maksettavat etuuksien kestot. Kuinka kauan pitää olla takana työhistoriaa että noista pääsee nauttimaan?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Höpötit pitkän litanian oikeistopropagandaa, mutta itse kysymykseen et vastannut. Millä tavoin siis sinun mielestäsi irtisanomismenettelyä pitää muuttaa? Jo nykyisellään se on eurooppalaisessa vertailussa huono työntekijän kannalta ja edullinen työnantajalle.

En osaa antaa tarkkaa vastausta, mutta työllistämistä täytyy helpottaa sekä yritysten että työntekijöiden puolelta. Tämä tarkoittaa joustavaa palkkaamista ja irtisanomista, lyhyitä, määräaikaisia työsuhteita. Työnantajan ja -tekijän sivukuluja ja sääntelyä tulee karsia rankalla kädellä, vähemmän byrokratiaa, enemmän työntekoa.

Tanskan valtion tilanne on talouden osalta hieman erilainen, Selkämereltä kun ei ole sitä öljyä löytynyt. Lisäksi täytyy muistaa, että Suomi on käytännössä saari Euroopassa. Vientituotteiden kuljetus Itämeren poikki asettaa suomalaiset yrityksen hankalaan kilpailuasemaan mannereurooppalaisiin kilpailijoihin verrattuna.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Höpötit pitkän litanian oikeistopropagandaa, mutta itse kysymykseen et vastannut. Millä tavoin siis sinun mielestäsi irtisanomismenettelyä pitää muuttaa? Jo nykyisellään se on eurooppalaisessa vertailussa huono työntekijän kannalta ja edullinen työnantajalle.
Minun mielestäni yksityisellä puolella ei ole tarpeen suuria muutoksia tehdä. Ehkä sellainen pikkuviilaus olisi, että jos jotain työntekijää ei työnteko kiinnosta tippaakaan niin tällaiset pitäisi pystyä irtisanomaan muuten kuin naamioimalla tapahtuman "tuotannollisin ja taloudellisin" syin tapahtuvaksi.

Isomman remontin sitävastoin kaipaisi julkinen sektori. Nämä kunnalliset irtisanomissuojat pitäisi lakkauttaa samantien ja alkaa siivoamaan ihmisiä, joiden työt ovat loppuneet.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
TosiFanilta kyllä kaunista kokoomushuttua yhteisvastuusta, jossa työntekijat ja työnantajat käsi kädessä pelastavat yrityksen tulevaisuuden. Sääli vaan, että jokainen tietää miten siinä oikeassa elämässä käy, Finnair hyvänä esimerkkinä. Työntekijät suostuivat työnantajan ehdottamiin säästötoimiin ja hoisivat oman osuutensa, jonka sitten johtajat kotiuttivat itselleen bonuksina.
 

Tuamas

Jäsen
Byrokratian karsintaan sekä juuri työllistämisen sääntelyn purkamiseen on tulossa todella suuri muutos, toki koska kyseessä on laaja projekti, saadaan se käyttöön vasta ~2019-2020.

Eli tällainen:

"Kansallinen tulorekisteri
Valtiovarainministeriö tiedottaa, että kansallisen tulorekisterin perustamishanke on alkanut. Tavoitteena on, että perustettava rekisteri olisi rajoitetussa tuotantokäytössä vuoden 2019 alussa ja laajemmassa käytössä vuoden 2020 alusta alkaen.

Hankkeen tehtävänä on luoda rekisteri, joka sisältää kansalaisten tulotiedot yksityiskohtaisella tasolla. Tulotietojen on tarkoitus siirtyä rekisteriin sähköisesti suoraan palkkahallinnon järjestelmistä ja muista tietoja tuottavista järjestelmistä kehitteillä olevan kansallisen palveluväylän välityksellä.

Tulorekisterin ensisijaisena tavoitteena on yritysten hallinnollisen taakan vähentäminen ilmoitusmenettelyjä yksinkertaistamalla. Jatkossa tiedot toimitettaisiin kattavasti keskitettyyn rekisteriin vain yhden kerran välittömästi kunkin maksutapahtuman yhteydessä. Näin rekisteristä on koko ajan saatavissa ajantasainen tieto yksittäiselle kansalaiselle maksetuista suorituksista. Jatkossa kansalaisen tulotietoja tarvitsevat tahot hakevat nämä tiedot lainsäädäntöön perustuvan oikeuden nojalla suoraan tulorekisteristä."

Lähde: TaxFax 51

Toki jos poliittista tahtoa löytyy, todennäköisesti projekti olisi mahdollista viedä läpi nopeammallakin aikataululla.

Käytännössähän tuo pienentäisi todella merkittävästi erityisesti mikroyritysten ilmoitustaakkaa työvoimaan liittyen ja toimisi näin jälleen keinona helpottaa työllistämistä.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Minun mielestäni yksityisellä puolella ei ole tarpeen suuria muutoksia tehdä. Ehkä sellainen pikkuviilaus olisi, että jos jotain työntekijää ei työnteko kiinnosta tippaakaan niin tällaiset pitäisi pystyä irtisanomaan muuten kuin naamioimalla tapahtuman "tuotannollisin ja taloudellisin" syin tapahtuvaksi.

No kyllähän työsopimuslaissa ihan selvästi lukee, että työvelvoitteiden laiminlyönti on irtisanomisperuste eli ei siihen mitään tuotannollisia ja taloudellisia syitä tarvita. Toki oikeuskäytännössä tässä edellytetään sitä, että ensin pitää antaa kirjallinen varoitus ja sen jälkeen tarvittaessa kyetä tolkullisesti todistamaan, että työntekijä ei suoriudu velvoitteistaan sillä tavalla, mitä on kohtuullista edellyttää.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
... pitäisi pystyä irtisanomaan muuten kuin naamioimalla tapahtuman "tuotannollisin ja taloudellisin" syin tapahtuvaksi.
Työelämässä n. 30 vuotta olleena voin todistaa että tuotannolliset ja taloudelliset syyt eivät ole Suomessa mikään hidaste jos yritys haluaa vähentää väkeä.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
En osaa antaa tarkkaa vastausta, mutta työllistämistä täytyy helpottaa sekä yritysten että työntekijöiden puolelta. Tämä tarkoittaa joustavaa palkkaamista ja irtisanomista, lyhyitä, määräaikaisia työsuhteita. Työnantajan ja -tekijän sivukuluja ja sääntelyä tulee karsia rankalla kädellä, vähemmän byrokratiaa, enemmän työntekoa.

Joustava palkkaaminen? Eli toisin sanoen tuo kai tarkoittaa sitä, että työehtosopimuksissa määritellyistä minimiansioista ja -korotuksista ei enää tarvitse välittää. Ja tämä on toki sitten varmasti työntekijöiden etu, niin kuin aiemmin kerroit. Kummaa kun työntekijät ja heidän edustajat itse eivät ole vielä tätä tajunneet.

Joustava irtisanominen? Niin, no en tiedä etkä taida sinäkään tietää mitä tällä konkretiassa tarkoitetaan. On vain kiva fraasi, jota oikeistolaiset tykkäävät viljellä.

Määräaikaiset työsuhteet? No, niitä on kai jo nykyisellään paljon ja mitään lakimuutoksia tähän ei varmaankaan tarvita. Ellet sitten halua, että määräaikaisille sopimuksille ei enää tarvita määräaikaisuuden perustetta.

Sivukulujen rankka karsiminen? Eli käytännössä verojen, eläkemaksujen ja/tai vakuutusmaksujen leikkaaminen. Eihän nuo ole kivoja maksaa, mutta vaikeaa keksiä miten nämä asiat muuten tulevat hoidetuksi kuin nykyisen kaltaisella mallilla. On myös hyvä muistaa, että eurooppalaisessa vertailussa Suomen sivukulut ovat alle EU:n keskitason.

Sääntelyn karsiminen? Sinällään perusteltu vaade, mutta hirvittävän epämääräinen ja epäkonkreettinen.
 

Tuamas

Jäsen
Kai sääntelyn purkamisella tarkoitetaan tuon kaltaisia projekteja kuin viime viestissäni linkitin.

Mikro- ja pienyrittäjät vastaavat suuresta osasta uusia työpaikkoja maassamme, tämä porukka on usein ammattiorientoitunutta ja vierastaa kaikenmoista paperisotaa ja numeroiden kanssa pelailua.

Tälle porukalle yhden työntekijän pitäminen tuottaa nykysysteemissä merkittävän määrän täysin turhaa ja tuottamatonta lisätyötä ja -byrokratiaa, joka olisi käytännössä kokonaan karsittavissa juuri esim. kansallisella tulorekisterillä.

Yhden työntekijän kun otat kuukaudeksi-pariksi, joudut lähettämään palkkatiedot ym. vähintään kahteen eri vakuutuslaitokseen (Työeläke- ja vahinkovakuutusyhtiöt), työttömyysvakuutusrahastolle, verottajalle yhteenvedon kuukausittain, yksityiskohtaisen raportoinnin verottajalle vuosittain sekä hieman alasta riippuen esim. verottajalle toiseen kertaan kuukausittain (rakennusala) ja vuosittain mahdollisesti vielä mm. Tilastokeskukseen.

Tähän päälle maksettavaksi vielä yleensä jokainen erikseen ennakonpidätys ja sosiaaliturvamaksu verottajalle, vakuutusmaksu vakuutusyhtiölle, työeläkemaksut eläkeyhtiölle, työttömyysvakuutusmaksu työttömyysvakuutusrahastoon, mahdollinen ulosottopidätys ulosottovirastoon (sekä ulosottopidätyksen laskeminen), mahdollinen AY-jäsenmaksun tilitys liittoon ym.
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Joustava palkkaaminen? Eli toisin sanoen tuo kai tarkoittaa sitä, että työehtosopimuksissa määritellyistä minimiansioista ja -korotuksista ei enää tarvitse välittää...


Tarkoitin kyllä enemmänkin työhön ottamisen kynnyksen alentamista, työntekijälle oikeus lyhytaikaisiin työsuhteisiin ilman suurta byrokratiaa tai rahan menetystä yms. Työnantajalle määräaikaisia helpotuksia sivukuluista, tämän tyyppisiä asioita. Määräaikaisuus täytyy pystyä perustelemaan, tuolta enemmän:

http://yle.fi/uutiset/akava_valmis_...katyon_ilman_maaraaikaisuuden_perustelua/7674

Linkki vie Yle.fi sivustolle.

Suomi ei pysty kilpailemaan työvoiman hinnalla tai maantieteellisellä sijainnilla, meidän täytyy keksiä jotain muuta. Yksi kilpailukeino voisi olla yritysten joustavuus eli esim. metallialan yritykset pystyisivät rekrytoimaan nopeasti uutta työvoimaa lyhyisiinkin projekteihin. Sinun juttusi ovat suoraan Neuvostoliiton kaupan ajoilta, jolloin viisivuotissuunnitelmat takasivat firmoille varman tulevaisuuden. Jos ryhdymme pelkästään vaihtamaan karvalakkeja Suomen valtiorajojen sisällä, pää tulee enemmin tai myöhemmin vetävän käteen. Velkarahalla kannattaa elvyttää, mutta ainoastaan sellaisten yritysten kautta, jotka tulevaisuudessa ovat elinkelpoisia. Syömävelan ottaminen pitää loppua jollain aikataululla ja aika pian.

 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös