Mihin kysymykseen?
Kysymys oli hyvin selkeä, en tajua miksi ensiksi kysyt mikä kysymys ja sitten heti perään vastaat. Noh, hupinsa kullakin.
Jos on pakko valita valtionyhtiön tappiollisen liiketoiminnan ja palkkojen laskemisen välillä, itse olen jälkimmäisen kannalla.
Hienoa. Olet siis samalla linjalla.
Tajuan kuitenkin sen, että lentoemot ajattelevat enemmän omaa tulotasoaan kuin firman tulosta, näin tekisin itsekin jos olisin firmassa.
Mitä veikkaat, onko tulostaso suurempi jos on työttömänä kuin että ottaa palkanalennuksen? ITse siis ottaisit mielummin fudut kuin laskisit palkkaasi?
Näin tekevät itse asiassa Finnairin pomotkin, kun nauttivat satojen tuhansien stay-bonuksista, vaikka firma tekee persnettoa. Sieltä sitä palkkajoustoa olisi nähdäkseni reiluinta ensisijaisesti lähteä hakemaan, vaikka toki isossa kuvassa ei ongelmia ratkokaan.
Johtajien yleinen palkintataso pitää vastata tietysti tuloksentekokykyä, samaa mieltä. Stay-bonarit olivat tietysti kiistanalainen ratkaisu ja sitä ei toteutettu kovin hyvin (sitoutumisaika liian lyhyt).
No ensimmäinenhän on täysi tisestäänselvyys. Lähtökohtana on se, että hinnat ja palkat nousevat eivätkä laske. Jos tämä muuttuu, niin koko velanottoon perustunut talouskehitys romahtaa. Jälkimmäinen kysymys on niin typerä, että hiljaiseksi vetää. Jos olisin sinä, niin tokaisin jotain: "herää jo pahvi!"
Herää jo pahvi! Kansantalouden periaatteita ei voida siirtää suoraan yksittäisen tappiollisen yrityksen toimintaohjeeksi. Sinä perustelit Finnairin palkanalennuksia vastaan "länsimaisella inflaatiolähtöisellä talouspolitiikalla". Kannattaisi taas vähän miettiä mitä kirjoittaa.
Höpö höpö. Jotakuinkin kaikki heistä pääsevät nauttimaan ansiosidonnaista. Ja mikään ei myöskään estä heitä hakeutumasta toiseen lentofirmaan töihin.
Heh, tässä tuli vasemmistolaisen ideologian perusperiaate tahattomasti todistettua jälleenkerran. Palkkatulojen menetyksellä ei väliä koska ansiosidonnainen.
Ja kyllä, jos palkanalennukset eivät joillekkin maistu niin silloinhan heidän pitäisi hakeutua muualle. Miksi näin ei käynyt vaan mielummin menetettiin muutaman linjan työpaikat kokonaan?