Koira – ihmisen paras ystävä

  • 436 860
  • 2 214

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Tässä olen mietiskellyt metsästyskoirien kuuloa. Varsinkin seisojat seisovat monesti aivan ampujan vieressä. Ja laukauksesta lähtee tiukat desibelit. Ampujalla on kyllä kuulosuojaimet, mutta eikös se ole jonkinlaista eläinrääkkäystä altistaa herkkäkuuloinen koira laukauksen aiheuttamalle äänelle ilman mitään suojaa?
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Otappa yhteyttä vaikka Tanja Karpelaan (vai mikä sen sukunimi nyt onkaan). On ottanut aiemminkin kantaa mm. "noutokoirien taipumuskokeen laillisuuteen". On varmasti sydäntä lähellä tämä asia.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Otappa yhteyttä vaikka Tanja Karpelaan (vai mikä sen sukunimi nyt onkaan). On ottanut aiemminkin kantaa mm. "noutokoirien taipumuskokeen laillisuuteen". On varmasti sydäntä lähellä tämä asia.

Joo en minä millään pahalla, periaatetasolla vain. Sana eläinrääkkäys saattaa jonkun mielestä sisältää bad additudea metsästyskoiratoimintaa kohtaan. Minä en sitä osoita. Kysynkin: vauroituuko koiran kuulo metsästettäessä? Ja montako laakia tarvitaan, ettei koira enää kuule mitään?
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Meillä on vanhempi rakki kuullut elämänsä aikana ehkä jotain 200 haulikonlaakia. On omannut aina kuulon mallia "valikoiva", ikää nyt 8 vuotta enkä ainakaan itse ole muutosta huomannut. Tuttavapiirissä tuollaiset aktiivikäyttökoirat ovat menneet lähestulkoon muualta rikki ennenkuin kuulo on karannut.
 

Giba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kainalniemen Hiki
Tässä kohta 4 kk amstaffi-pittbull yhdistelmän kanssa kotona vietetään uutta vuotta herkkujen ja jalluglögin kanssa (koiralle herkkuja, mulle muuta).
Oon koko päivän ootellu miten herra reagoi rakettien paukkeeseen ja tuohon sotaan mikä ulkona on menossa ja en todellakaan pettynyt, kun ei reagoi ollenkaan. Ulkona ollessa parit ekat paukut kuullessa pysähty ja ihmetteli mutta meno jatkui sen jälkeen entisellään. Monille koirille on vissiin aika stressaavia hetkiä nämä uuden vuoden aaton tunnit.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Kyllähän aika moni koiruus joutuu turvautumaan rauhoittaviin uuden vuoden paukkeen takia. Meillä vedetään parhaillaan unta kuulaan eli espanjalaisemme eivät tunnu piittaavan räiskeestä tuon taivaallista. Ulkona käydessämme tuossa vähän ennen kymmentä toinen oli vähän silmät suurena, mutta kesti ihan miehekkäästi pamaukset. Narttu ei välittänyt raketeista ollenkaan, mutta se onkin todella rautahermoinen kaveri ja entinen metsästäjä.

Iloista vuodenvaihdetta kaikille ja toivottavasti koiranne ottavan lungisti.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Meillä meni suunnitelmat uusiksi pommejen takia. Toinen pojista pelkää paukkuja ja kun tulin kaverilta kusettamaan koiria aikomuksena lähteä takaisin kemuihin, mutta en voinut. Pelkäävä seurasi minua kotona joka paikkaa, tunki jopa vessaan samalla oven avauksella kuin itse menin.

Tiedä sitten auttaako koiraa minun läsnäoloni, mutta ainakin itselle tulee parempi olo. Tuntuu menevän paukkupelko vuosivuodelta pahemmaksi, joten pitää miettiä ensi uuden vuoden suunnitelmat erilaisiksi.
 

Bobcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Meillä meni suunnitelmat uusiksi pommejen takia. Toinen pojista pelkää paukkuja ja kun tulin kaverilta kusettamaan koiria aikomuksena lähteä takaisin kemuihin, mutta en voinut. Pelkäävä seurasi minua kotona joka paikkaa, tunki jopa vessaan samalla oven avauksella kuin itse menin.

Tiedä sitten auttaako koiraa minun läsnäoloni, mutta ainakin itselle tulee parempi olo.

Paukkuarkoja koiria minullakin on ollut useampia ja olen ymmärtänyt, että se rauhoittelu yms. hellittely vaan pahentaa asiaa. Jos koira siis pelkää paukkuja niin se hellittely vaan vahvistaa koiran mielessä ajatusta, että tässä on todella jotain mitä on syytä pelätä.

Parempi siis antaa koiran vaan pelätä itsekseen, tai sitten minua on kusetettu.

EDIT: Pakko vielä mainita, että omat koirani ovat ihan seurakoiria olleet; 2x collie, yksi lappalaissukuinen seropi ja lapinporokoira. Porokoira ei ole paukkuja oikein ikinä pelännyt, kuten ei ukkostakaan.
 
Viimeksi muokattu:

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365
Ennen pelkäsin koiria. Varsinkin ala-asteella isompia koiria. Joskus viidennellä luokalla luokkakaverini pikkukoira puri minua ykskaks yllättäen isoon varpaaseen kaverini makuuhuoneessa hänen vanhempiensa omakotitalossa ja tämä lopetettiin.

Nykyään en itse pelkää koiria tai ihmisiä sillä oma taistelukoulutukseni takaa hyökkääjän hengen menetyksen hyvin nopeasti itse hyökkääjälle. En myöskään epäile pisaraakaan käyttää taitojani.

Se on hyvää iänkaikistalepoa karvaturrille joka nilkkaani erehtyy vapaana koskemaan.
 
Viimeksi muokattu:

Bobcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ennen pelkäsin koiria. Varsinkin ala-asteella isompia koiria. Joskus viidennellä luokalla luokkakaverini pikkukoira puri minua ykskaks yllättäen isoon varpaaseen kaverini makuuhuoneessa hänen vanhempiensa omakotitalossa ja tämä lopetettiin.

Nykyään en itse pelkää koiria tai ihmisiä sillä oma taistelukoulutukseni takaa hyökkääjän hengen menetyksen hyvin nopeasti itse hyökkääjälle. En myöskään epäile pisaraakaan käyttää taitojani.

Se on hyvää iänkaikistalepoa karvaturrille joka nilkkaani erehtyy vapaana koskemaan.

Älä viitsi trollata, iso mies. Että oikeen isovarpaaseen.
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365
Älä viitsi trollata, iso mies. Että oikeen isovarpaaseen.

Jos koira puree ihmistä joka ei ole edes katsonut koiraanpäin sillä on luonnevika. Mikään ei estä koiraa puremasta ihmistä uudestaan esimerkiksi kaulaan. Älkää tarttuko liikaa tuohon rotuun.

Olen sillä kannalla, että se on ensi puraisusta laaki ja vainaa. Tämä ei siis tietenkään koske ihan pentuja.
 
Viimeksi muokattu:

Weber80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Vähän jännitti miten meidän 4kk ikäinen espanjanvesikoira paukkeen ottaa vastaan, mutta hyvinhän tuo meni. Välillä ihmeissään katseli välkettä ja pihallakin pääosin touhuili omiaan vaikka naapurit räiski raketteja. Puolilta öin nukkui ihan normaalisti, vaikka pauke oli ihan kiitettävän kovaa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jos koira puree ihmistä se on luonnevika, eikä se estä koiraa puremasta ihmistä esimerkiksi haulaan.

Tällaiset koirat on lopetettana välittömästi!
Älä ota enää. Mikä muuten on suurin koira, minkä päihität aseettomana?
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Isääni kohti on minun nähdessäni hyökännut vapaana oleve perheystälällinen villavinttikoira purren ylä- ja alahampaat läpi ylä- ylähuulen.

Mieti tästä sitten kuinka opettaa "pentu ystävällisyyttä" kun narttu on näin agressiivinen.
Toivottavasti isäsi tuplaylähuuli tuli kuntoon villavinttikoiran hyökkäyksen jälkeen.
 

Jeihki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Meillä meni suunnitelmat uusiksi pommejen takia. Toinen pojista pelkää paukkuja ja kun tulin kaverilta kusettamaan koiria aikomuksena lähteä takaisin kemuihin, mutta en voinut. Pelkäävä seurasi minua kotona joka paikkaa, tunki jopa vessaan samalla oven avauksella kuin itse menin.

Tiedä sitten auttaako koiraa minun läsnäoloni, mutta ainakin itselle tulee parempi olo. Tuntuu menevän paukkupelko vuosivuodelta pahemmaksi, joten pitää miettiä ensi uuden vuoden suunnitelmat erilaisiksi.

Itselläni ei ole koiraa, kaksi kissaa vain, mutta kommentoida kai saa kuitenkin. Tästä pitäisi antaa saatana palkinto, vaikka Beaglelle varmasti itsensäselvyys olikin.

Jopa kissaihminen tuli tästä viestistä hyvälle tuulelle. Hienosti toimittu. Jos oltaisiin saman kylän poikii, tarjoaisin sinulle lähikuppilassa tuopin. Nyt kun paukekin on loppu.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Paukkuarkoja koiria minullakin on ollut useampia ja olen ymmärtänyt, että se rauhoittelu yms. hellittely vaan pahentaa asiaa. Jos koira siis pelkää paukkuja niin se hellittely vaan vahvistaa koiran mielessä ajatusta, että tässä on todella jotain mitä on syytä pelätä.

En mä tota mitenkään hellinyt tai rauhoitellut. Kunhan olin mukana menossa, annoin olla omissa oloissaan ja annoin tulla kylkeen kiinni sohvalla.

edit. jeihki: Kiitos.
 
Viimeksi muokattu:

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itselläni ei ole koiraa, kaksi kissaa vain, mutta kommentoida kai saa kuitenkin. Tästä pitäisi antaa saatana palkinto, vaikka Beaglelle varmasti itsensäselvyys olikin.

Jopa kissaihminen tuli tästä viestistä hyvälle tuulelle. Hienosti toimittu. Jos oltaisiin saman kylän poikii, tarjoaisin sinulle lähikuppilassa tuopin. Nyt kun paukekin on loppu.

Koiraa ei löydy minultakaan, mutta kaksi kissaa tässäkin huushollissa majailee. Kun viime yönä luin Beagle Boyn kirjoituksen, tulinpa minäkin hyvälle tuulelle. Upeaa nähdä, että arvojärjestys on korkeaa luokkaa ja koiran pelkoon on suhtauduttu sen vaatimalla tavalla ja vakavuudella. Uusia vuosia tulee ja menee ja kavereidenkin kanssa ehtii myöhemmin hengailla.

Ei varmaankaan ollut edes huono vaihtoehto jäädä pelokkaan karvanaamaisen ystävän tueksi ja turvaksi :). Arvostan! Onnittelut myös Beagle Boyn koiralle, sulla on hyvä fatsi ;).
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Meidän koiraa se pelkkä läsnäolo näyttää auttavan kummasti. Yhden kerran tehtiin se virhe, että koira jäi yksin aattoillaksi kotiin. No siellä se tärisi ja oli paskonut kämppää ympäri kun tulimme yöllä kotiin. Mutta eilenkään se ei edes näyttänyt huomaavan raketteja kun olimme ihan normaalisti kotona, emmekä kiinnitäneet koiraan ja raketteihin mitään ylimääräistä huomiota. Koskaan en koiraa enää yksin jätä aattoillaksi, se on varmaa.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Koira laumaeläimenä saa turvaa siitä, että sen lauma ja varsinkin laumanjohtaja on läsnä eikä sitä jätetä yksin. Vaikka meillä eivät koirat paukkeesta sisällä juurikaan välittäneet, en haluaisi jättää niitä uutena vuotena keskenään. Beagle Boyn toiminta oli kyllä esimerkillistä ja hatunnoston arvoista, noin pitää lemmikeistään huolehtia.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Koira laumaeläimenä saa turvaa siitä, että sen lauma ja varsinkin laumanjohtaja on läsnä eikä sitä jätetä yksin. Vaikka meillä eivät koirat paukkeesta sisällä juurikaan välittäneet, en haluaisi jättää niitä uutena vuotena keskenään. Beagle Boyn toiminta oli kyllä esimerkillistä ja hatunnoston arvoista, noin pitää lemmikeistään huolehtia.

Mä vertaisin tässä asiassa koiria -tai ylipäänsä lemmikkejä- lapsiin. Silloin, kun on oletettavissa jotain normirutiineista poikkeavaa ja muden ja faden pitää häippästä rientoihinsa, lemmikeille hankitaan hoitaja. Tai sitten ollaan itse himassa. Lemmikki, vaikka ei lapsen statusta saisi omatakaan, on kuitenkin omalla tavallaan perheenjäsen. Ja vaikka tämä ei omaa tahtoaan osaa sanoihin pukeakaan, omaa kuitenkin tietyllä tavalla jonkinlaisen "äänen", joka pitää tulla kuulluksi. Jos tätä ei ihminen ymmärrä, hän ei ole sovelias lemmikkiä perheeseensä ottamaan.

Muistan, kun aikoinaan aika monikin ihmetteli sitä, kun kerroin etten voinut lähteä suoraan duunista bailaamaan. Tai ihmetteli lähinnä sitä, kun sanoin meneväni hetkiseksi himaan hengailemaan katin kanssa. "Mitäh, siis eihän sun tarvitse sitä kissaa käydä kusettamassa. Miksi sä sen kanssa menet, kun se pärjää kyllä yksinkin?" Joo, kyllähän se katti siellä olisi pärjännytkin, mutta mun mielestä sen ei tarvinnut pärjätä. Se on sitten asia erikseen, jos oikeasti joutuu joskus olemaan pidempään pois kotona, niin ei tule katastrofia siitä, jos kukaan ei käy pissattamassa otusta vrt. koira. Ja jos tiedossa oli yön yli kestävää lietsussa olemista, pyrin aina järkkäämään "kaavapeeseelle" seuraneidin. Varmasti siis olisi pärjännyt ihan hyvin, mutta mun mielestä joku dokausreissu ei ollut riittävän suuri syy jättää toista yksin pitkäksi aikaa.

Lemmikeistä on paljon iloa, mutta myös vaivaa ja vastuuta. Vaikka monet pitävät näennäisesti hyvin lemmikeistään huolta, yllättävän monelle kuitenkin esim. uuden vuoden bileet ovat tärkeämpiä kuin sen semipelokkaan karvakaverin kanssa kotona rauhassa oleminen. Onneksi ei kaikille.
 

Giba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kainalniemen Hiki
Lemmikeistä on paljon iloa, mutta myös vaivaa ja vastuuta. Vaikka monet pitävät näennäisesti hyvin lemmikeistään huolta, yllättävän monelle kuitenkin esim. uuden vuoden bileet ovat tärkeämpiä kuin sen semipelokkaan karvakaverin kanssa kotona rauhassa oleminen. Onneksi ei kaikille.

Ketjua hieman ylös.

Jos koiran hankkii, niin silloin pitää tinkiä jos ei monesta asiasta, niin ainakin jostain ja kuten sanoit, onneksi ei.

Kohta 10 kuukautta takana elämää Amstaffi/Pitbull yhdistelmän kanssa. Päivääkään en vaihtaisi posi. Ensimmäinen kaupunkijuhannus ja koiran kanssa se menee aivan loistavasti, mökille ei valitettavasti päästy yhden koira-allergikon vuoksi. Vastuu ja vaiva, toki sitä on ja paljon, mutta kyllä koirasta saa enemmän kuin mitä se vie. Elämäni parhaimpia hankintoja tähän mennessä. Vie jostain muualta pois, muuta vieköön.

Sitten ihan jotain muuta. Löysin heti alkukesästä kaksi punkkia koirasta ja päätin ostaa apteekista Exspot-punkkiliuosta. Ihmettelen edelleen sitä miten voi olla tehokas aine, edes hyttysetkään eivät ole sen jälkeen olleet koiran kimpussa. En valita.

Ainoa miinus, nyt on melkoinen valtataistelu kotona ollut viime viikkoina. Mietitään koko ajan että leikuuttaakko nuori herra vaiko eikö.
 

narri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins ja Jokerit
Ainoa miinus, nyt on melkoinen valtataistelu kotona ollut viime viikkoina. Mietitään koko ajan että leikuuttaakko nuori herra vaiko eikö.

Pallit pois! Säästyt paljolta vaivalta. Toisekseen, kun kyseessä on seropi, niin sillä ei kuitenkaan olla tietoisia jälkeläisiä tekemässä niin mitäpä koira niillä tekee.

t. munaton on harmiton
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Ainoa miinus, nyt on melkoinen valtataistelu kotona ollut viime viikkoina. Mietitään koko ajan että leikuuttaakko nuori herra vaiko eikö.
Pallit pois vaan, palliton uros on paljon rauhallisempi ja helpompi käsitellä. Kannattaa leikkauttaa nyt kuin koira ilmeisesti on about vuoden vanha ja ennen kuin se on oppinut tietynlaisia käytösmalleja. Kuten narri tuossa sanoo vielä, niin koiraasi ei varmaan käytetä jalostuksessa, joten se ei tee mitään palleillaan.
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
On muuten yksi huoli vähemmän kun hankkii koiran joka ei allergisoi. On ollut helppoa kun ei tarvitse miettiä haittaako jotain, kun parempi puoliskokin on koira-allergikko eikä reagoi mitenkään meidän pikku piskiimme. Muutenkin kämppä pysyy mukavan karvattomana.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Maanantaina käytiin poistamassa meidän koiralta tikit, nyt saa taas olla vapammin ja ilman bodya. Tehtiin siis 14.6. sterilisaatio, joten siksi tikit. Kahdella viimeisellä juoksulla tuli kohtutulehdus, joten nyt on se riski eliminoitu.
Kertaakaan ei koira yrittänyt edes koskea haavaan, joten helppo oli hoitaa senkin puolesta, ja hyvin paranikin. Juhannuksena hieman ihmetteli mökillä, miksi ei saa juosta pihalla vapaana, vaan joutuu olemaan kuistilla aidan takana: Nokian laadukas kuva juhannusaatto illalta.
Nyt saa jatkossa sitten touhuta pihalla, joskin käärmeitä tuolla riittää, joten varottava niiden takia toki.

Linkissä kuva koirastamme.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös