Koira – ihmisen paras ystävä

  • 444 166
  • 2 244

Mulli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Virmanen & Hjallis akseli, Jokerit, Avs.
Itselläni on tälläinen lutuinen Ranskanbuldoggi. Vuosimallia 2000 ja vähän ajettu. Olen vain tässä mietiskellyt sitä, että kuinka kauan suunnilleen nämä ranskikset mahtavat elää? Olen kuullut hirmuisia tarinoita, että on elänyt 12 vuotiaaksikin (?)

Laiskoja kun ovat niin mitenköhön laiskoja mahtavat olla yli 10 vuotiaina. HOH.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
psychodad kirjoitti:
Lemmikit ovat omistajilleen rakkaita. Anonymiteetin suojasta voit vielä heitellä tuollaisia uhkauksia ihmisten rakkaille "lapsille" , mutta suosittelen pitämään mölyt mahassa livenä.
Tosi kuin vesi. Meidän vihikoira on perheen jäsen. Samoin muut lemmikit, jotka minulla ovat olleet. Tuntuu vieläkin viha ja suru nousevan kun ajattelen erästä kissaani. Teininä sain ensimmäisen oman kissan ja siellä missä asuin oli ihan tapana päästää kissat vapaana ulos. Siellä oli muillakin kissoja ja samalla tavalla toimittiin eikä siitä mitään sanomista tullut, koska muut menettelivät myös samalla tavalla ja niillä keillä ei lemmikkiä ollut ei asiasta valittanut. Joku ei kuitenkaan siitä pitänyt vaan eräänä kesänä alkoi lemmikkejä hävitä. Parissa viikossa useita kissoja ja koiria katosi. Aika nopeasti selvisi myös, että jonkun hallusta oli löytynyt näiden kadonneiden lemmikkien kaulapantoja. Minulle ei tietenkään kerrottu keneltä nuo olivat löytyneet, sillä olisin varmaan mennyt hieman "opettamaan" tätä henkilöä ja minä kun vielä normaalisti olen rauhallinen kaveri, joka mielummin selvittää asiat puhumalla. Nuo lemmikit eivät varmaan kovinkaan monelle pahaa tehneet. Näin jälkikäteen ajateltuna olisi voinut kissat pitää sisällä, mutta näin oli kuitenkin tehty jo niin kauan kuin minä muistan joten asiaa ei sen koommin mietitty silloin ennen kuin vasta jälkikäteen. Silloin kyllä tuntui, että joku oli tappanut perheen jäsenen. Tuntuu kyllä vieläkin.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Pakkipari kirjoitti:
Tosi kuin vesi. Meidän vihikoira on perheen jäsen. Samoin muut lemmikit, jotka minulla ovat olleet. Tuntuu vieläkin viha ja suru nousevan kun ajattelen erästä kissaani. Teininä sain ensimmäisen oman kissan ja siellä missä asuin oli ihan tapana päästää kissat vapaana ulos. Siellä oli muillakin kissoja ja samalla tavalla toimittiin eikä siitä mitään sanomista tullut, koska muut menettelivät myös samalla tavalla ja niillä keillä ei lemmikkiä ollut ei asiasta valittanut. Joku ei kuitenkaan siitä pitänyt vaan eräänä kesänä alkoi lemmikkejä hävitä. Parissa viikossa useita kissoja ja koiria katosi. Aika nopeasti selvisi myös, että jonkun hallusta oli löytynyt näiden kadonneiden lemmikkien kaulapantoja. Minulle ei tietenkään kerrottu keneltä nuo olivat löytyneet, sillä olisin varmaan mennyt hieman "opettamaan" tätä henkilöä ja minä kun vielä normaalisti olen rauhallinen kaveri, joka mielummin selvittää asiat puhumalla. Nuo lemmikit eivät varmaan kovinkaan monelle pahaa tehneet. Näin jälkikäteen ajateltuna olisi voinut kissat pitää sisällä, mutta näin oli kuitenkin tehty jo niin kauan kuin minä muistan joten asiaa ei sen koommin mietitty silloin ennen kuin vasta jälkikäteen. Silloin kyllä tuntui, että joku oli tappanut perheen jäsenen. Tuntuu kyllä vieläkin.


Ymmärrän hyvin. Itselleni myös nämä ovat perheen jäseniä, ja jos niitä uhattaisiin, toimisin hyvinkin vaistonvaraisesti ja suojelevasti. Se ei ole mikään vitsi, vaan totisinta totta. Itsekin olen rauhallinen mies, mutta jos joku suoraan uhkaisi esim. kissani tappamista, niin että tilanne olisi mielestäni aidosti uhkaava, eliminoisin kyllä uhan, tuli se sitten ihmisen tai eläimen taholta. En tietenkään niin että joku sanoisi "mää tapan sun kissas" vaan niin että tähtäisi sitä kiväärillä tai yrittäisi kissan kimppuun pahat mielessä. Pelkkä uhittelu nyt ei vielä mitään tarkoita.
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
JjZz kirjoitti:
Jos koiran hankkii, suosittelen lämpimästi valmiiksi hyvin koulutettua turrea.

Joo, tämä on hyvä vaihtoehto ellei käy kuten minulle. Eli lompakko jäi kotiin kun menin tessua hakemaan, hinta 4000 puntaa. Lähde ukgundogs.org
 

Sides

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Man U
Johnny B. Goode kirjoitti:
Kertokaahan kokeneemmat koiran omistajat vähän vinkkejä...

Äitini on huonossa kunnossa... Joten otimme hänen pyynnöstään huolehdittavaksemme hänen koiransa. Ks. tapaus on mitä veikein ja mukavin ötökkä. Isänsä on mäyräkoira ja äitee JackRussellin terrieri. Ikää jo 8v. Mutta: tuntuu kuin se olisi aivan pentu. Koheltaa, häslää ja rällästää... Ja on ittepäinen ku perkeles... Onhan tota koitettu kurittaa ja rankasta... tuloksetta...

Eikä sitä nyt tohdi ruveta väkivaltaseks tommosen kanssa... Kun ei se ny siitä kuitenkaan tokenis...

Koira on niin mukava ja uskollinen, mutta niin perkeleen omapäinen...

Miten sen sais totteleen noin niinkuin hienovaraisesti...?

Eli koira on ollut teillä vasta hetken, eikös? Russelit ja ainakin karkeakarvaiset mäyräkoirat ovat molemmat aika kovapäisiä kavereita, joten saat varmaan laskeskella kymmeneen ja polttaa nortin tai pari sen kanssa, mutta... Asiahan on varmaan niin, että tuo hurtta uusien holhoojiensa kanssa kokeilee mihin ne rajat vedetään vai vedetäänkö niitä ollenkaan. Ja niin kuin joku aiemmin totesi, yhtään kertaa ei voi antaa periksi sellaisissa asioissa mitä koiran ei haluta tekevän. Siis jos koiran ei haluta siihen sohvalle tulevan, ei perheen lapset, naapuri, vaimon rakastaja eikä kukaan hurttaa siihen päästää, ju nou vot aimiin. Vaatii pitkäjäntäisyyttä varsinkin vanhemman koiran kanssa, joka salettiin kaipaa edellistä omistajaa järjettömästi, jolloin koiruusrepertuaari lienee laaja. Hiljaa hyvä sanon ma.

Ite olin viime syksyn kokonaan, siis 4 kk ulkomailla ja oma 2v Leonbergini oli hoidossa sen ajan. Kun tulin takaisin, neiti päätti ,tietysti, ottaa selvää missä ne rajat menee ja oli totta kai unohtanut mitä oli aiemmin opittu. Siinä sai hanki pöllyten pitkin eteläpuistoa painia 60 kiloisen hurtan kanssa, joka sai varmaan kyseisen (parkki)paikan seksuaalivähemmistön autoissaan toivomaan, että joku pöllytäisi heitä samalla tapaa lakanoiden välissä. Pari viikkoa mulla meni, ennen kuin kiukuttelu oli loppunut ja roti ja vanhat opit muistuneet mieleen.

Eli kärsivällisyyttä, kyllä se siitä vielä tokenee!
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Hovawart

Oliko se Hovawart vai Howavart..:)

Koiramessuilla törmäsin tähän rotuun ja heti kiinnostus heräsi. Todella kaunis koira, tämä yksilö oli kultaisen noutajan näköinen tosin huomattavasti kookkaampi.

Koirakirjasta luin, että Howavart tarvitsee tiukan koulutuksen, koska rotu on omiaan vartiokoirana. Onko kenellekään kokemuksia rodusta?

Koirakirjasta olen toki lukenut faktoja, mutta onko kenelläkään tosielämän kokmuksia?
 

Sides

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Man U
jupster kirjoitti:
Oliko se Hovawart vai Howavart..:)

Koiramessuilla törmäsin tähän rotuun ja heti kiinnostus heräsi. Todella kaunis koira, tämä yksilö oli kultaisen noutajan näköinen tosin huomattavasti kookkaampi.

Koirakirjasta luin, että Howavart tarvitsee tiukan koulutuksen, koska rotu on omiaan vartiokoirana. Onko kenellekään kokemuksia rodusta?

Koirakirjasta olen toki lukenut faktoja, mutta onko kenelläkään tosielämän kokmuksia?

Hovawart se on. Kaverilla oli narttu, pirun hieno ja fiksu koira, mutta ärhäkkä ja järjettömän kova suojelemaan. Uros käsittääkseni vielä vähän kovempi. Vaatii ilmeisen paljon koulutusta ja varmaan yhtälailla aktiviteettia ja liikuntaa. Tutuksi tullessaan on kyllä hyvin ystävällinen ja erinomaisen hieno koira kaikin puolin.Tuli hienosti toimeen muidenkin hurttien kanssa, vaikka vanhemmalla iällä taisi pistää uhittelevat järjestykseen. Kauniita ovat tosiaan molemmat vaalea ja tumma. Tämä kaverin Hova pisti joskus aikoinaan lehdenjakajan työkuteet ja pohjetta hieman uusiksi, kun väkisin tunki kuistille läpyskää jakamaan, eikä uskonut koiran varoituksia.

Ei välttämättä ensimmäiseksi koiraksi helpoin, mutta pirun hieno koira, jos malttia ja aikaa kunnon koulutukselle piisaa. Harkitsin joskus itekin ottamista, mutta päädyin eri tallin mieheksi. Joku varmaan tietää vielä enemmän kertoa, uskon.
 

Bayern

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Leijonat, Huuhkajat
Jokakeväiseen koiranpaskakeskusteluun voin itsekin koiranomistajana sanoa, että kyllähän ne lumen alta paljastuvat paskakasat ärsyttävät. Ihmisten pitäisi kuitenkin muistaa, että syylliset niiden ilmestymiseen ovat vain ja ainoastaan laiskat koiranomistajat, jotka eivät jaksa kerätä lemmikkinsä jätöksiä. Itse Helsingissä asuvana en kehtaa jättää paskoja hankeen tai nurmikolle haisemaan, vaan kerään ne poikkeuksetta ja pudotan lähimpään roskikseen. Näin mielestäni tekee suurin osa helsinkiläisistä koiranomistajista, mutta muutaman piittaamattoman/laiskan ulkoiluttajan ansiosta kaikkia koiraihmisiä katsellaan keväisin kuin spitaalisia. Ainoastaan metsässä käydessä annan jätösten jäädä maatumaan.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Bayern kirjoitti:
Jokakeväiseen koiranpaskakeskusteluun voin itsekin koiranomistajana sanoa, että kyllähän ne lumen alta paljastuvat paskakasat ärsyttävät. Ihmisten pitäisi kuitenkin muistaa, että syylliset niiden ilmestymiseen ovat vain ja ainoastaan laiskat koiranomistajat, jotka eivät jaksa kerätä lemmikkinsä jätöksiä. Itse Helsingissä asuvana en kehtaa jättää paskoja hankeen tai nurmikolle haisemaan, vaan kerään ne poikkeuksetta ja pudotan lähimpään roskikseen. Näin mielestäni tekee suurin osa helsinkiläisistä koiranomistajista, mutta muutaman piittaamattoman/laiskan ulkoiluttajan ansiosta kaikkia koiraihmisiä katsellaan keväisin kuin spitaalisia. Ainoastaan metsässä käydessä annan jätösten jäädä maatumaan.

Olen tismalleen samaa mieltä. En voi ymmärtää koiranomistajia, joiden selkä ei taivu sen vertaa, että ne kakkarat saisi poimittua pussiin ja pussin vietyä roskikseen. Lumien sulaessa näky on vailla vertaa. Erityisesti minua inhottaa, kun omat pitkäkarvaiset koirani tallovat muiden paskoissa ja varpaanvälejä saa sitten peseskellä. Jostain syystä isot paskakasat maisemissa ovat enemmistönä. Liekö niin, että isojen koirien omistajat eivät saa kättään ylettymään kakkaroiden ympärille tai pussukat eivät ole tarpeeksi isoja...

Johnny B. Goodelle kommentoisin hänen jack russel - mäyräkoiracocktailiaan siten, että näiden rotujen lemmenhedelmänä on itsepäinen ja riehakas epäilemättä, mutta myöskin älykäs ja nopea oppimaan. Vanhempaa koiraa ei ehkä ole niin helppo kouluttaa, mutta kertaus on opintojen äiti. Makupalan avulla saa ihmeitä aikaan (jos koira on perso ruoalle) tai sitten palkkio voi olla esim. hetki leikkiä pallolla tms. ei ehkä nämä rodut tuntien millään retuutuslelulla. Kärsivällisyys ja johdonmukaisuus ovat avainsanat. Opetushetkeä ennen koiraa kannattaa liikuttaa, jotta pahin energia on kulutettu ja koiralla ei ole hätä. Samoin opetusta ei kannata jatkaa kerralla liian pitkään, jottei koira kyllästy. Jos käytät namupaloja koulutuksessa, niin muista, että palkitsemisen pitää tapahtua juuri oikealla hetkellä eli heti kun koira on tehnyt oikein. Näin se oivaltaa syyn ja seurauksen.

Omat koiranikaan eivät ole mitään tottelevaisuusihmeitä, mutta kummasti niillekin on uponnut kaaliin paikallapysyminen, taluttimessa nätisti kulkeminen, se, että vasten ei hypitä ja sanat "tänne", "ei" ja "hiljaa". Näillä pärjää tosi pitkälle.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
No kertokaas nyt rakkaat koirien paskottajat että miten sen paskottamisen saa loppumaan kun koko vuorokautta ei pysty käyttämään pihan kyttäämiseen eikä myrkkyäkään kuulemma nyt sitten saa käyttää. Saako pippuria tai vastaavaa laittamaan omaan postilaatikkonsa tolppaan?
 

Pitkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Johnny B. Goode kirjoitti:
Äitini on huonossa kunnossa... Joten otimme hänen pyynnöstään huolehdittavaksemme hänen koiransa.

Miten sen sais totteleen noin niinkuin hienovaraisesti...?
Koira on joutunut uuteen ympäristöön, jolloin se hakee paikkansa arvohierarkiassa. Terrierit ovat luonteeltaan hanakoita pyrkimään lauman johtajiksi.

Kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että osoittaa paikan koiralle. Se ei tarkoita huutamista eikä voimankäyttöä vaan sitä että itse käyttäytyy järjestelmällisesti hierarkiassa ylempiarvoisena. Koira jopa odottaa tätä sinulta.

Harjoittele siis ensin omaa käyttäytymistäsi ja vasta sitten koiran. Koira ei hierarkiassa alakynteen joutumisesta ja alistamisesta kärsi, vaikka korvat luimussa ja häntä koipien välissä päätään roikottava eläin osaakin olla aika säälittävä ilmestys.

Miten omapäisyys muuten ilmenee? Jos koira tekee pahojaan silloin kun/jos se joutuu olemaan yksin, voi kyse olla eroahdistuksesta, joka on yleistä koirilla jotka ovat joutuneet muuttamaan. Jos taas koira kenkkuilee muulloin ja protestoi sinua vastaan, kyse lienee edellä mainitusta valtataistelusta ja paikkojen hakemisesta.

Muista myös, että kieltämällä voi opettaa koiraa olemaan tekemättä asioita, mutta koiraa ei saa tekemään yhtään mitään millään muulla tavoin kuin palkitsemalla se.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Hyvin koulutettu koira on ihan jees juttu, vaikka en itse ole koirien tai ylipäätään eläinten ystävä. Muutamia tottelevaisia tapauksia on ystäväpiirissäni, ja vaikka en moista otusta itselleni haluaisi, ymmärrän hyvin, että sellaiseen voi kiintyä. En kuitenkaan ymmärrä likaisia ja haisevia ulkohurttia, joilla ei ole pienintäkään ajatusta totella yhtään mitään. Tai oikeastaan pitäisi kai sanoa, etten ymmärrä tottelemattomien koirien isäntiä, kun ovat sellaisiksi koiransa päästäneet. Vähän sama juttu, kuin kurittomien kakaroiden kohdalla, tosin lapsille en tunteitani näytä yhtä julkisesti. Vaimo yritti kinuta koiraa muutama vuosi sitten, mutta minä en sellaista halunnut, koska tiedän, etten satsaisi siihen riittävästi. Ulkona räksyttävästä apinasta ei olisi mitään iloa kenellekään, eikä aikani riittäisi itselleni mieleisen rodun kanssa touhuamiseen.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
sampio kirjoitti:
Vaimo yritti kinuta koiraa muutama vuosi sitten, mutta minä en sellaista halunnut, koska tiedän, etten satsaisi siihen riittävästi. Ulkona räksyttävästä apinasta ei olisi mitään iloa kenellekään, eikä aikani riittäisi itselleni mieleisen rodun kanssa touhuamiseen.

Miksi ette sitten voisi ottaa koiraa, jollaista vaimosi haluaa? Hän ei ehkä unelmoi mistään isosta käyttökoirasta, jota pitää aktivoida tuntikausia päivässä. Tietysti parasta ja oikein on, että kaikki perheessä koiraa haluavat ja ovat valmiita siihen sitoutumaan.
 

Gagne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikenlaiset pörröiset maskotit, kahdella.
dana77 kirjoitti:
No kertokaas nyt rakkaat koirien paskottajat että miten sen paskottamisen saa loppumaan kun koko vuorokautta ei pysty käyttämään pihan kyttäämiseen eikä myrkkyäkään kuulemma nyt sitten saa käyttää. Saako pippuria tai vastaavaa laittamaan omaan postilaatikkonsa tolppaan?

Saa. Rajamäen etikka varmaan ajaa saman asian. Ainakin meidän mäyräuuno kiertää mökillä edelleenkin ne paikat kaukaa, joihin aikanaan etikkaa tuli ajettua. Siis lähinnä huusin ympäristö ja sauna.

Ei ehkä kuitenkaan kannata siihen komeimpaan ruusupuskaan lykätä, epäilen ruusujen ja etikan yhteensopivuutta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Alamummo kirjoitti:
Miksi ette sitten voisi ottaa koiraa, jollaista vaimosi haluaa? Hän ei ehkä unelmoi mistään isosta käyttökoirasta, jota pitää aktivoida tuntikausia päivässä. Tietysti parasta ja oikein on, että kaikki perheessä koiraa haluavat ja ovat valmiita siihen sitoutumaan.
Vaimo halusi saksanpaimenkoiran, minua ei kiinnostanut. Parempi, että molempi tykkää.
 

Panzerfaust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Endlösung...für alle Probleme
Siirretty asemketjusta. Mikä koirarotu puree hippejä kipeimmin?

vlad kirjoitti:
Toisaalta etunsa "sakemannilla" on näihin hommiin vrt. vaikkapa dobermanni tai kaukasialainen, helpompi koulutettava ja hallittava, etenkin vrt. kaukasialainen.


Helppo koulutettavuus, tottelevaisuus ja säänkestävyys ovatkin juuri syitä sakemannin suosiolle. Dobemannii nyt ei sinänsä ole sen vaarallisempi vastustaja ihmiselle, vaikka yleensä aggressiivisempi onkin. Dobberin terävämpi käytös ei kompensoi onnetonta turkkia(ei edes alusvillaa) ja vaikeampaa hallittavuutta. Tosin vilkas luonne ja seurallisuus(vrt. terrierit) Dobbereilla on ihan omaa luokkaansa verrattuna muihin palveluskoiriin.

Kaukasianpaimenkoira taas on periaatteessa ihmisestä välittämätön rotu ja äärimmäisen itsenäisenä turhan haastava mihinkään suojelukäyttöön, pl. tontin vartiointi. Toki Kaukis pystyy yksin pysäyttämään aikuisen miehen helpommin kuin elokuvien sakemannit ja dobberit. Jos joskus muuttaisin pysyvästi maalle, niin kaukis tai pari hyvästä linjoista olisi kyllä harkinnassa tonttivahdeiksi. Mielenkiintoinen rotu, kunha ei odota seurakoiraa. Myös Brasilian Filassa riittäisi haastetta, siitä alempana.

Suojelukäytön suhteen pidän Rottweileria hyvällä(ei seurakoira) perimällä parhaana yleisrotuna. On tosin itsepäisenä haastavampi kouluttaa ja hallita kuin sakemanni ja siten kalliimpi vaihtoehto esim poliisin vakiokoirana. Rotikalla on kuitenkin puruvoimaa ja massaa hoidella hankalampikin asiakas. Lisäksi rotikat eivät ole turhan temperamenttisia sählääjiä(vrt. Dobermanni) ja ovat yleensä kovahermoisia. Tämäkin rotu on vain pilattu terveytensä puolesta liialla jalostamisella.

Tehokkain ja vaarallisin ihmisen pysäytykseen käytettävä koirarotu taitaa kuitenkin olla Brasilian mastiffi, aka Fila brasileiro. Ei ole omakohtaista kokemusta niistä(Suomessa kai pari kasvattajaa?), mutta kertoman mukaan nimenomaan Brasiliassa jalostetut käyttölinjan Filat ovat sekä fysiikkansa että luonteensa puolesta täydellisiä ihmisen pysäyttäjiä (ja tappajia). Kunnon kavereita vaikkapa orjaplantaasia vartioimaan. Väittävät, että kiihkeimmät yksilöt kaivavat vaikka kuopan korkean aidan ali, jotta pääsevät epäilyttävän ihmisvieraan kimppuun. Länsimaissa on ilmeisesti hieman lauhkeampia Filoja.

Kuitenkin bottomline: koiraa ei ole tarkoitettu pärjäämään yksin ihmisen kokoiselle vastukselle vaan toimimaan laumassa.
 

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
No jos suojelukoiraa haluaa niin ei muuta vaihtoehtoa kuin belgian paimenkoira. Turha puhua mistään saksanpaimenkoirista samana päivänä. PK tulokset puhuvat puolestaan.
 

Panzerfaust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Endlösung...für alle Probleme
HABS #11 kirjoitti:
No jos suojelukoiraa haluaa niin ei muuta vaihtoehtoa kuin belgian paimenkoira.PK tulokset puhuvat puolestaan

Riippu mihin käyttöön suojelukoira tulee. Aktiiviseen kilpaipoiluun belgi on hyvä vainta, mutta eivät ole kyllä mitään pelottavia koiria. Purukin aika onneton - testattu on. Nättejä ja kivoja koiria kyllä, ei siinä mitään.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Huomasinpa, että kommentoit viestiäni tänne koiraketjuun - kiitokset asiallisesta ja mielenkiintoisesta viestistä.

Panzerfaust kirjoitti:
Kaukasianpaimenkoira taas on periaatteessa ihmisestä välittämätön rotu ja äärimmäisen itsenäisenä turhan haastava mihinkään suojelukäyttöön, pl. tontin vartiointi. Toki Kaukis pystyy yksin pysäyttämään aikuisen miehen helpommin kuin elokuvien sakemannit ja dobberit. Jos joskus muuttaisin pysyvästi maalle, niin kaukis tai pari hyvästä linjoista olisi kyllä harkinnassa tonttivahdeiksi. Mielenkiintoinen rotu, kunha ei odota seurakoiraa. Myös Brasilian Filassa riittäisi haastetta, siitä alempana.

Noista kaukasialaisista sen verran, että Venäjällä ja Eestissä niitä käytetään jonkin verran myös palveluskäytössä - ensimmäiset Suomeen tuodut kaukasialaiset taisivat olla juuri sellaisista eestiläisistä linjoista joita oli palveluksessa mm. Eestin rajajoukoilla. Samalla tapaa Venäjän rajajoukoilla on sakemannien ohella käytössä jonkin verran kaukasialaisia - mutta käyttö tässä tarkoituksessa toki huomattavasti vähäisempää kuin esim. paimenkoirana tai suojelemassa (laumana) kylää susilta tms. eläimiltä ts. toimivat eräänlaisina "tonttivahteina".

Netistä lukaisin pari kuvausta koskien mainitsemaasi fila brasileiroa, aika vaikuttavan oloinen otus noin kokonaisuudessaan ja varmasti vartiokäytössä tehokas koirana. Suomessa toisiaan toistaiseksi vielä aika harvinainen rotuna, kasvattajiakaan ei kovinkaan montaa taida olla.

Oikeassa olet myös sen suhteen, että koira on tarkoitettu toimimaan juuri laumassa ihmisen kokoista vastustajaa vastaan.

vlad.
 

Panzerfaust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Endlösung...für alle Probleme
vlad kirjoitti:
Noista kaukasialaisista sen verran, että Venäjällä ja Eestissä niitä käytetään jonkin verran myös palveluskäytössä - ensimmäiset Suomeen tuodut kaukasialaiset taisivat olla juuri sellaisista eestiläisistä linjoista joita oli palveluksessa mm. Eestin rajajoukoilla.

Hyvä huomio. Kaukis on laajalle idässä levinnyt rotu eri alatyyppeineen ja lauhkeimmat perintölinjat saadaankin toimimaan ihmisen kanssa ja ihmisten seassa. Tosin idässä tuskin on ihan niin tarkkaa, koska koira saa käydä kiinni ja kuinka nopeasti sen saa hallintaan. Karjaa ja omaisuutta vartioiva koirahan se luitaan myöten edelleen on.

Itse olen ollut nimenomaan Virosta 90-luvun alussa tuodun kaukiksen kanssa tekemisessä(ei oma koira) ja rankka työ sitä olisi ollut palveluskäyttöön kouluttaa. Koira pennusta asti tykkäsi viettää käytännössä kaiken aikansa isolla pihallla omissa oloissaan ja kävi hakemassa lähinnä safkan sisältä. Varsinaista kontaktitarvetta edes omistajiinsa ei juuri ollut. Uusilla vierailla ei mitään asiaa edes silittämään koiraa. Hyvä vahti kyllä, mutta olisi saanut haukkua enemmän. Alkukantaisilla koirilla kun on tapana joskus hyökätä ilman varoitusta, mikä ei yleensä ole omistajankaan kannalta suotavaa. Äänekäs ennaltaehkäisy, peloite ja hälyttäminen kun on vahtikoiran ensisijainen tehtävä, poislukien joillakin eristetyillä sotilasalueilla ja karjanvartioinnissa.

Paljon tulee paskaa ryssien, turkkilaisten yms itäläisten niskaan jutuissa kaadettua, mutta mielenkiintoisia koiria osaavat kyllä jalostaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Panzerfaust kirjoitti:
Tehokkain ja vaarallisin ihmisen pysäytykseen käytettävä koirarotu taitaa kuitenkin olla Brasilian mastiffi, aka Fila brasileiro.
Kaverin isällä on fila. Minä en mitään koirista ymmärrä, mutta noin niinkuin ulkoiselta olemukseltaan otus on sangen vaikuttavan näköinen ja sen katse oli täydellisen tunteeton. En ole koiraa nyt muutamaan vuoteen nähnyt, mutta kun aikoinani heillä vierailin, kaverini ohjeisti minua välttämään silmiin katsomista, ja sanoi, ettei ehkä kannata silittääkään. Ei sillä, että olisi tehnyt mielikään. Hauska juttu, että isäntäperheen kanssa tuo hirviö oli kuin pieni kissanpentu, mutta minä vieraana sain silmiin heti sen tunteettoman katseen.

Jotain sellaista muistan kuulleeni, että karanneita orjia sekä uhkaavia jaguaareja on tuolla rodulla hoideltu. Oli menneisyys mikä hyvänsä, on fila omasta mielestäni ainakin ulkonaiselta olemukseltaan vaikuttavampi kuin nämä perusvahtikoirat, enkä usko, että tuon kokoinen otus kovin heppoinen on muutenkaan. Spekuloinnin sopivuudella suojelutehtäviin yms. jutut jätän asioista enemmän tietäville.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ei tuo fila nyt ihmeemmältä näytä, mutta käsitys varmaankin muuttuu sen kohdatessa. Dogo Argentino taasen näyttääkin jo täysin sekopäältä. Tuttavallani oli tuollainen, mutta joutuivat lopettamaan sen koska muksut eivät pystyneet olemaan kotona ilman vanhempia jos rakki oli paikalla. Täysi luupää, mutta ei kuulemma tarvinnut pelätä kun kävi illalla kävelyttämässä.

Nykyään kun immeiset hankkivat noita karvaturreja, niin jokin pakollinen koulutusjakso pitäisi käydä. Myös vuosittainen koiravero tulisi olla vähintään 500 euroa, jotta koiraa ei noin vaan hankita. Nykyään koiria hankitaan niin paljon, että rikollisetkin on alkanut kasvattaa pikku turreja. Niillä ei varmaankaan ole kovin hyvät olot. Eli nämä "meillekkinkoiranytheti" ihmiset ovat saaneet aikaan ongelman nimeltä pentutehtailun.

Sitten vielä tämä, että koira otetaan ilosta kiljuen, mutta sitä hoidetaan kuin pakkopullaa. Ei koiraa jätetä työpäivän ajaksi yksinään neljän seinän sisälle. Jos työpäivä kestää matkoineen 9 tuntia ja sitten pitäisi vielä käydä kaupassa ja muilla asioilla, niin heitteillejätöksihän minä tuon luen. Jos ottaa koiran, niin sitten sitoutuu sitä myös hoitamaan kunnolla, eikä vain silloin kun ehtii.
 

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
Panzerfaust kirjoitti:
Riippu mihin käyttöön suojelukoira tulee. Aktiiviseen kilpaipoiluun belgi on hyvä vainta, mutta eivät ole kyllä mitään pelottavia koiria. Purukin aika onneton - testattu on. Nättejä ja kivoja koiria kyllä, ei siinä mitään.

No ilmeisesti olet testannut väärän belgin kanssa? Aktiiviseen koiraurheiluun mainioita koiria ja tulokset puhuvat puolestaan. Lisäksi jos väität että vietissä oleva belkkari ei ole pelottava niin olen kanssasi eri mieltä. Tietenkin me ihmiset pelkäämme eri asioita. Puru onneton... No jos koko suun puruote on onneton niin se on sinun mielipide. Kyllähän belkkari toimii virkakäytössäkin mainiosti. Puolustusvoimissa ja poliisilla on belggareiden määrä kasvanut koko ajan ja kasvaa tulevaisuudessakin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jos esim. googlella hakee kuvia filasta, näyttää koira melko lauhkealta karvaturrilta. Ainakin tapaamani yksilö ei luonnossa ollut yhtä lauhkean näköinen, vaan katseen kylmyys jäi parhaiten mieleen.

Minä en oikeastaan ymmärrä edes näiden erikoisten rotujen hankkimista. Esim. tuo tombraiderin kertoma juttu kuulostaa aika älyttömältä - lapsi ei voinut jättää koiran kanssa keskenään - enkä kyllä ymmärtänyt täysin kaverini isän motiiveja tuollaisen tappajan pitämiselle. Kai noissa hommissa on jotain samaa kuin moottoripyörillä ja autoilla nokittelemisessa, peniksen jatkeita suurimmalle osalle. Toki ymmärrän, että koirarotujen erilaiset luonteenpiirteet miellyttävät eri ihmisiä, mutta mitä mieltä on hommata suurinpiirtein tappamiseen jalostettua rotua normaaliin omakotitalolähiöön.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
HABS #11 kirjoitti:
No ilmeisesti olet testannut väärän belgin kanssa? Aktiiviseen koiraurheiluun mainioita koiria ja tulokset puhuvat puolestaan. Lisäksi jos väität että vietissä oleva belkkari ei ole pelottava niin olen kanssasi eri mieltä. Tietenkin me ihmiset pelkäämme eri asioita. Puru onneton... No jos koko suun puruote on onneton niin se on sinun mielipide. Kyllähän belkkari toimii virkakäytössäkin mainiosti. Puolustusvoimissa ja poliisilla on belggareiden määrä kasvanut koko ajan ja kasvaa tulevaisuudessakin.

Samaa mieltä. Mali eli Malinois on yksi parhaita ja arvostetuimpia poliisikoirarotuja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös