Koira – ihmisen paras ystävä

  • 440 441
  • 2 227

Cassu

Jäsen
Onko kenelläkään kokemuksia sellasesta isosta häkistä missä pentu voi olla päivisin? En tarkota niitä pieniä kuljetushäkkejä mitkä autossa on vaan ne on kai jotain lasten leikkikehän kokosia suurinpiirtein
 

grace

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ
Onko kenelläkään kokemuksia sellasesta isosta häkistä missä pentu voi olla päivisin? En tarkota niitä pieniä kuljetushäkkejä mitkä autossa on vaan ne on kai jotain lasten leikkikehän kokosia suurinpiirtein

Itselläni on "näyttelyhäkki" eli ihan tavallinen häkki. Omalle koiralle se on turvapaikka, johon muilla ei ole asiaa. Ei se siellä juurikaan muuten viihdy, mutta jos jokin tilanne alkaa stressata niin kaveri menee sinne omasta aloitteestaan hetkeksi huilaamaan. Joskus saattaa nukkua yönsäkin siellä, mutta yleensä lattialla. Häkin ovi on auki aina eli en telkeä koiraa häkkiin.
 

Cassu

Jäsen
Mistä olet sen hankkinu ja paljonko ne suurinpiirtein maksaa? Itelle kun on pentu tulossa jossain vaiheessa niin mietin sitä, olisko sillä turvallisempi olo häkissä kun isossa tilassa yksin ollessaan
 

grace

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ
Mistä olet sen hankkinu ja paljonko ne suurinpiirtein maksaa? Itelle kun on pentu tulossa jossain vaiheessa niin mietin sitä, olisko sillä turvallisempi olo häkissä kun isossa tilassa yksin ollessaan

Ostin lemmikkieläinliikkeestä ja hintaa oli noin 90 euroa. Häkki oli halvimmasta päästä, mutta samasta raudasta ne on kaikki tehty. Onhan häkki suojaisa paikka, varsinkin kun peittelin häkin siten, että ainoastaan pääty, jossa on ovi, ei ole peitelty. Kukaan tai mikään ei pääse yllättämään. Hymiö.
 

Cactus

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks
Joo-o, nyt on pennun tulo varmistunut ja saapuu ensi keskiviikkona 21.11.07. Cactuksen ja sakemanninartun kämpän valtaa upea ilmestys kun naapurista saapuu n. 10vkoinen dobermann urospentu Venäjän tuontina. :)

Ja vähän taustaa. Mulle siis piti tulla pentu Suomalaisesta kennelistä uudenvuoden jälkeen, MUTTA: Se emä joka astutettiin kahteen kertaan, on ultrattu kahteen kertaan kantavaksi YHTÄ pentua. :/ Tässä oli mun varavaihtoehto ja siihen nyt sitten päädyin, ei haittaa yhtään vaikka onkin typistetty versio. :)


-Cactus-
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
... ei haittaa yhtään vaikka onkin typistetty versio. :)

Jos tuo typistetty versio tarkoittaa siis hännän typistystä, niin on pakko tulla sanomaan, että vituttaa ihmiset, jotka typistelevät koirien häntiä ulkonäkösyistä. Siis tosissaan vituttaa. Eikä paljoa naurata myöskään se, että laitat hymiön vielä tuon tekstisi perään. Kyseessähän on (tai ainakin pitäisi olla) rakas ystäväsi. Mutta eipä muuta kuin häntä poikki, mitä se koira sillä tekisikään. Koirahan on vain väline. Onnittelut siis uuden välineen hankinnasta.
 

Cassu

Jäsen
Jos tuo typistetty versio tarkoittaa siis hännän typistystä, niin on pakko tulla sanomaan, että vituttaa ihmiset, jotka typistelevät koirien häntiä ulkonäkösyistä. Siis tosissaan vituttaa. Eikä paljoa naurata myöskään se, että laitat hymiön vielä tuon tekstisi perään. Kyseessähän on (tai ainakin pitäisi olla) rakas ystäväsi. Mutta eipä muuta kuin häntä poikki, mitä se koira sillä tekisikään. Koirahan on vain väline. Onnittelut siis uuden välineen hankinnasta.

Satuitko yhtään lukemaan mitä viestissä oli? Venäjältä tullut pentu oli varavaihtoehto ja voisi olettaa että silloin kun pentu syntyi ei Cactuksella ollut tietoa että hän sen pennun ottaa. Kyllä ulkomailla dobermannipennun hännät typistetään parin päivän ikäisinä. Ja Suomessa se on kielletty. Joten ennen kun alat toista syyttelemään asiasta mille hän ei mitään voi, mieti mitä viestissä on lukenut. Itse ainakin onnittelen vilpittömästi uudesta tulokkaasta, jota on jo pitkään odotettu!
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Saatko muuten Suomen rekkariin sen kun se on typistetty tuontikoira?
 

Cactus

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks
Saatko muuten Suomen rekkariin sen kun se on typistetty tuontikoira?

Tottakai, saan kasvattajan mukana Venäjältä kirjalliset todistukset leimoineen joka sitten pitää lähettää SKL:n ja se rekisteröidään Suomeen.


-Cactus-
 

Cactus

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks
...ei Cactuksella ollut tietoa että hän sen pennun ottaa.

Joo siis kasvattaja sen pennun valitsi käyttötarkoituksen mukaan. Ei suojeluun (+tietenkin peltojälkeen ja tottikseen) voi antaa mitään nly/kotikoiraa, ei niistä semmoiseen ole.


-Cactus-
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
"Kannattaa myös muistaa, että 1.1.2001 jälkeen syntyneet typistetyt koirat eivät saa osallistua Suomessa virallisiin näyttelyihin tai kokeisiin, vaikka ne olisi rekisteröity asianmukaisesti."

Hieman epävirallisesta lähteestä lainattu mutta rajaa ainakin harrastamista melko tehokkaasti.
 

Cactus

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks
Hieman epävirallisesta lähteestä lainattu mutta rajaa ainakin harrastamista melko tehokkaasti.


Harrastamista ei rajaa yhtään, kilpailu -ja näyttelytulokset pitää hakea sitten ulkomailta. Treenaaminen todella sallittua Suomessa. Eikä typätyllä ole edes vaikeeta päästä treeniporukkaan beesiin jos tilaa vaan löytyy.


-Cactus-
 

Cassu

Jäsen
Samalla liityn tähän pennuntuloon sillä itselleni tulee oma poika kotiin tasan viikon pästä sunnuntaina. Ja PK-rotuinen on kyseessä ja harrastuskäyttöön ainakin tulossa
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Harrastamista ei rajaa yhtään, kilpailu -ja näyttelytulokset pitää hakea sitten ulkomailta. Treenaaminen todella sallittua Suomessa. Eikä typätyllä ole edes vaikeeta päästä treeniporukkaan beesiin jos tilaa vaan löytyy.

Onnistunut pilkunnussinta, onnittelut. Voihan sitä jänistäkin ajattaa seropilla muttei ajokokeeseen ole asiaa.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Satuitko yhtään lukemaan mitä viestissä oli? Venäjältä tullut pentu oli varavaihtoehto ja voisi olettaa että silloin kun pentu syntyi ei Cactuksella ollut tietoa että hän sen pennun ottaa. Kyllä ulkomailla dobermannipennun hännät typistetään parin päivän ikäisinä. Ja Suomessa se on kielletty. Joten ennen kun alat toista syyttelemään asiasta mille hän ei mitään voi, mieti mitä viestissä on lukenut. Itse ainakin onnittelen vilpittömästi uudesta tulokkaasta, jota on jo pitkään odotettu!

Joo satuin lukemaan ja tajusin, että kyseessä oli varavaihtoehto. Siitä, että varsinainen vaihtoehto ei onnistunut, olen pahoillani.

Siitä, että otetaan typistettyhäntäinen, olen edelleen hyvinhyvinhyvin "vihainen" eli harmistunut, pettynyt ja surullinen. Selitys siitä, että se on jo typistetty ja ei siihen voinut vaikuttaa, on mielestäni vastuun siirtämistä pois itseltä. Niin kauan, kuin joillekin ajattelemattomille ihmisille kelpaa rys...venäläisiltä ostettu typistetty, niin kauan niitä tullaan typistämään. Ja cactuksen viestistä (siitä hymiöstä lähinnä) jäi sellainen kuva, että hän pitää sitä jopa hyvänä asiana. Korjatkoon, jos erehdyin.

Aivan varmasti Suomesta saatavilla olisi kohtuullisella odotusajalla myös terve koira, jolta ei olisi poistettu sille kuuluvaa olennaista osaa. Ei tarvinne Teille koiraihmisille korostaa, mikä on hännän merkitys koiran viestikielessä. Itselläni on kaksi koiraa, joiden häntien heilutusta seuraan päivittäin, joten väitän tietäväni, mistä puhun.

Joo onnea vaan odotetusta varavaihtoehdosta :(

Olisi sen voinut toisinkin hoitaa. Häpeä!
 

Cactus

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks
Aivan varmasti Suomesta saatavilla olisi kohtuullisella odotusajalla myös terve koira...

Siis joo, varmasti joku "terve" sesse olisi löytynyt, MUTTA ei sellaisista linjoista tahi yhdistelmästä kuin halusin (pl. se kasvattaja keneltä piti tulla).

Ja siis häntä on typistetty, kuten myös korvat. Ja hymiöitä oli sen takia että olen iloinen pennusta joka saapuu. Ois tietysti voinut jättää poiskin. Ja Cassulle onnittelut nly-linjaisen saku-uroksen tulosta. Muista tehä töitä sen kanssa.

Ja Pasil. Ei ollut tarkoitus nusaista pilkkua. Faktahan se vaan on että ei tartte mennä kuin Suomenlahden toiselle puolelle ja näyttelyt ovat sallittuja. Jos pilkkua pitää ruveta viilaamaan niin coctaililla voi toki ajaa jänistä, mutta edes Venäjällä sillä ei pääse ajokokeeseen. Toisin kuin typätyllä dobberilla näyttelyihin ja kilpailemaan. Jos mä haluan nähä aikaa ja vaivaa viemällä koiraa ulkomaille niin onko se joltain pois??


-Cactus-
 

Cassu

Jäsen
Hyvähän se on että on ihmisiä, jotka haluavat harrastaa koiran kanssa. Jaa töitä? No mulla taitaa olla aika vässykkä koira oman pentus rinnalla:)
 

Viikatemies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Hifk
Itse Dopperin, jolla se piiska heilui, omistaneena kyllä joskus sen kirosin..varsinkin pikkulasten kanssa leikkiessä se oli jo vaarallinen. Mutta silti ens olisi muunlaista huolinutkaan, heiluivat korvat ja häntä iloisesti.R.I.P
Onhan typistetty joidenkin, varsinkin omaa egoaan pönkittävien mielestä näyttävä.
Muistaakseni joitain häntiä on tosin typistetty terveydellisistä syistä, häntä viuhtoessa tulehtuu jatkuvasti esim. metsässä juostessa.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Typistetty häntä on koiralle huono asia varsinkin kommunikointia ajatellen. Koiralla häntä kertoo suhtautumisesta tilanteisiin. Koira kertoo hännällään suhtautumisestaan tilanteisiin monin eri tavoin. Häntä jalkojen välissä, häntä alhaalla heilumatta, häntä alhaalla heiluttaen varovasti, häntä ylhäällä heiluen innokkaasta, jne. Kaikki kertoo mitä mieltä koira asioista on ja jos häntä on typistetty, ei koira pysty kunnolla kommunikoimaan. Se olisi vähän niin kuin mykkä ihminen. Kyllä mykkä ihminenkin pystyy kommunikoimaan mutta ei niin hyvin kuin puhuva ihminen. Yleensä ihmisillä mykkyys on synnynnäinen vika, koirien häntien typistys taas ihmisen julmuutta yleensä vain esteettisten syiden takia.
 

Edit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Frölunda
Koiralla häntä kertoo suhtautumisesta tilanteisiin. Koira kertoo hännällään suhtautumisestaan tilanteisiin monin eri tavoin. Häntä jalkojen välissä, häntä alhaalla heilumatta, häntä alhaalla heiluttaen varovasti, häntä ylhäällä heiluen innokkaasta, jne.

Pakko tarttua tähän. Häntä ei todellakaan kerro koiralla kaikkea, varsinkaan noin selkeesti, vaikka (vanhat) koirakirjat väittävät mitä. Itse olen saanut häntäänsä innoissaan heiluttavan koiran ranteeseen kiinni ja oman koirani kohdalta voin todeta, että vaikka häntä heiluisi nokisutarille ja koira näyttää innokkaalta, niin samaan aikaan alkaa kuulumaan murinaa ja koiraa "hyökkäilee" tätä kohti. Liikaa siihen häntään ei kannata luottaa.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Pakko tarttua tähän. Häntä ei todellakaan kerro koiralla kaikkea, varsinkaan noin selkeesti, vaikka (vanhat) koirakirjat väittävät mitä. Itse olen saanut häntäänsä innoissaan heiluttavan koiran ranteeseen kiinni ja oman koirani kohdalta voin todeta, että vaikka häntä heiluisi nokisutarille ja koira näyttää innokkaalta, niin samaan aikaan alkaa kuulumaan murinaa ja koiraa "hyökkäilee" tätä kohti. Liikaa siihen häntään ei kannata luottaa.
On toki ristiriitaisia signaaleja antavia koiria (myös omani on sellainen). Yleensä tuo hännän kanssa kommunikointi kuitenkin tapahtuu toisten koirien välillä paremmin. Kyseessä saattaa olla esimerkiksi se että koira heiluttaa innoissaan häntäänsä tietäen että kohta pääsee upottamaan hampaansa johonkin kiinni. Kuitenkin varsin usein nuo alistuvat eleet hännällä ilmaistuna pitävät kyllä paikkansa omien kokemusteni perusteella. En missään nimessä kuitenkaan tarkoittanut että häntä olisi se ainoa kommunikointiväline. Kyllä koiratkin äänihuuliaan käyttävät siinä missä mykkä ihminen käsiään viittoessaan.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Olen Pakkiparin kanssa pitkälle samaa mieltä. Koira käyttää häntäänsä kommunikointiin, toki sillä on muitakin tapoja kommunikoida mm ääntely. Kuuron koiran kanssa saa olla tarkkana, että kuulee murinat ja sellaiset, koska vastapuolen hyökkäyshalukkuutta ei ilman murinaa huomaa kuin ehkä olemuksen jäykistymisestä. Siinä pitää itse toimia koiransa korvina.

Lisäksi olen sitä mieltä, että hännän (ja korvien) typistäminen esteettisistä syistä on silkkaa eläinrääkkäystä. En toisi ulkomailta koiraa, joka on typistetty. Kukin tietysti toimii tässä asiassa omantuntonsa mukaan.
 

grace

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ
Käytin oman koirani joskus aikanaan Järvenpäässä Pertti Vilanderin kennelissä luonnetesteissä. Koirallani on luonnontöpö, joka vaikeutti koiran "lukemista", ja muistaakseni Vilander totesi silloin, että hännästä voisi noin suunnilleen päätellä millainen mieliala koiralla kulloinkin on, mutta mitään yksiselitteisiä johtopäätöksiä hännän heilumisesta ei kannata vetää.
 

tompo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Koiralle häntä on myös jonkin sortin "apuväline" tasapainon suhteen. Siitä kyllä pystyy YLEENSÄ erittäin hyvin lukemaan koirien välistä kommunikointia. Tietysti asiaan vaikuttaa vielä se, että kuinka alkukantainen rotu on kyseessä. Sopivan jalostettu & sisäsiitetty koira ei välttämättä osaa niin hyvin tuota laumakäyttäytymistä yms. kuin jokin ei-niin-sisäsiitetty rotu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös